Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-18@03:18:17 GMT

تشریح جزئیات آخرین اخبار سهام عدالت

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۷۰۱۳۶۶۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شبکه رادیویی اقتصاد در برنامه روزی نو در گفتگویی با آقای اکبر حیدری، سخنگوی کانون استانی سهام عدالت به موضوع سهام عدالت پرداخت .تفصیل این گفتگو به شرح ذیل است .

 

سؤال : شرکت های استانی چند وقتی است که نمادشان بسته است البته امسال سود خوبی هم تقسیم کردند. تقریباً ۳۰ درصد از ارزش شان را بعنوان دی پی اس بین سهامداران تقسیم کردند آخرین واریزی هم فکر کنم بهمن ماه انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت دوم آن، چه زمانی این نمادهای استانی باز می شوند و چه زمانی قابل معامله هستند برای دوستانی که سهام عدالت استانی را دارند؟

 

حیدری : در مورد سود سهام عدالت البته من اشاره کنم که سود سهام عدالت امسال مقرر شد که در دو مرحله پرداخت شود مرحله اول پرداخت آن شده است. مرحله دوم آن در ماه پایانی امسال یعنی اسفندماه یا ابتدای سال آتی پرداخت خواهد شد. سود سهام عدالت هم همانجور که شما فرمودید مبلغ مناسبی بود امیدواریم که بخش دوم آن هم هرچه سریعتر تجمیع شود و به مردمی که سهامدار عدالت هستند پرداخت شود. در مورد نمادها قبلاً هم اشاراتی داشتیم که اساساً برنامه ریزی ها بر مبنای ماندگاری مردم در فرآیند سهام عدالت از طریق افزایش مستمر ارزش دارایی و البته توزیع مناسب سود سهام عدالت بوده است در عین حال کسانی که اضطرار مالی دارند حق شان است که بتوانند سهم شان را بفروشند ترتیبات این موضوع طبق مصوبه شورای عال ی بو رس مؤکول شده است به اصلاح آزادسازی سهام عدالت و رفع ایرادات مبنایی که وجود داشت امیدوارم که تا پایان سال هم بتوانیم در شورای عالی بورس به یک مدل مناسب و اصلاح آئین نامه برسیم و بعد از آن، نمادها بازگشایی خواهد شد و با قیمت مناسب تری نسبت به روزهای بسته شده هم انشاالله بتوانیم نمادها را بازگشایی کنیم و مردم هم بتوانند خرید و فروش دارایی شان را انجام دهند.

 

سؤال : یک زمان تقریبی نمی توانیم بگوییم برای باز شدن نمادها؟

 

حیدری : موضوع بازگشایی نمادها مؤکول به اصلاح آئین نامه شده است اصلاح آئین نامه هم نیاز به استفساریه هایی دارد که در دست اقدام است. به دلیل تعجیلی که در سال ۹۹ در معاملاتی شدن سهام ایجاد شد، پیچیدگی هایی وجود دارد . این پیچیدگی ها هم حقوقی است و هم مباحث مبنایی در آن وجود دارد . به محض اینکه آن استعلام ها و استفساریه ها نتیجه اش وصول شود امکان اصلاح آئین نامه و ارزش معاملاتی شدن دارایی ها و سهام مردم وجود خواهد داشت.

 

سؤال : آیا امکان ثبت نام دوباره وجود دارد؟ مردم برای ثبت نام سهام عدالت مشکل دارند و این سهام به چه صورتی است؟

 

حیدری : اساساً در فرآیند تخصیص سهام عدالت ما ثبت نام نداریم ثبت نام سهام عدالت به آن مفهومی که بعضاً در بعضی از وب سایت ها و پایگاه های غیر رسمی اعلام می شود وجود ندارد در رسانه های رسمی هم به طور مکرر اعلام کرده ایم که شناسایی مشمولین سهام عدالت از طریق سامانه ها و دستگاه های مسئول انجام می شود.

 

سؤال : آنهایی که جامانده اند چطور؟

حیدری : در این مرحله ای که الان در دست اقدام است، جاماندگان در مرحله اول مشمولان نهادهای حمایتی را شامل می شوند یعنی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و البته ایثارگران موثر، اینها از طریق سیستمی شناسایی شده اند و اطلاعات شان به سازمان خصوصی سازی ارسال می شود در مراحل بعدی تخصیص سهام عدالت، نه ثبت نام سهام عدالت، هم جزئیات آن به مردم اعلام می شود. بنده عرض می کنم سال های ۸۵ تا ۹۲ هم که تخصیص سهام عدالت صورت می گرفت ، ما ثبت نامی به این مفهوم که مردم مراجعه کنند به جایی در وب سایتی و یا در محل فیزیکی مشخصی بخواهند ثبت نام سهام عدالت داشته باشند، نداشتیم و اخیراً مشاهده شده است از پیامک های حاوی لینک یا ادعاهایی در بعضی از دفاتر خدمات اینترنتی انجام شده است که این هم لازم نیست و مفهومی ندارد.

 

سؤال : سود سهام عدالت برای سال آینده چه زمانی پرداخت می شود؟

حیدری : سود سهام عدالت چون سهام عدالت یک سبد دارایی است و متشکل از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی است، به محض اینکه مجامع این شرکت ها برگزار می شود و سود قابل قبول را شناسایی می کنند، این سودها تجمیع می شود و در قالب یک فرآیندی که توسط شرکت سپرده گذاری انجام می شود، به صورت تجمیع بعنوان یک خدمت ویژه به سهامداران عدالت داده می شود. ما فکر می کنیم که در سال آینده نسبت به امسال یک پیشرفت بیشتری داشته باشیم و امکان این وجود داشته باشد که سود سهام عدالت هم در فرآیند سریعتر و زودتری دست مردم برسد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ثبت نام سهام عدالت اصلاح آئین نامه سود سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۰۱۳۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهامداران عدالت بخوانند | جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

نحوه دریافت این وام ویژه مشخص شد 

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

برای دریافت سود سهام عدالت به سایتی مراجعه نکنید

اما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آنها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آنها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که "سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید" ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود، مشمولانی که سود دوره‌های گذشته را دریافت و سود این دوره عملکرد مالی ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دروه را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.

در انتها نیز مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود.

 

tags # سهام عدالت سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • سهامداران عدالت بخوانند؛ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند | جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد