Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@11:47:02 GMT

زینب(س) نماد هنر مدیریت بحران کردن برای تمامی دوران

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۷۰۲۸۸۵۸

زینب(س) نماد هنر مدیریت بحران کردن برای تمامی دوران

وقتی می‌گویند حضرت زینب‌کبری (س) عالمه بدون معلمه هستند، این مربوط به همه انسان‌ها و برای همه زمان‌ها است. در همین زمان حاضر که این همه سختی‌ها و تاریکی‌ها در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی وجود دارد، به‌‎واقع اگر انسان با تقوا باشد خداوند متعال او را ملهم می‌کند و یک عالم بدون معلم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «ام‌المصائب» است، همان بانویی که صبر هم از صبوری او خجالت زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیارتنامه حضرت زینب (س) می‌خوانیم: «سلام بر تو ای کسی که دختران رسول خدا را در عصر عاشورا سرپرستی کردی و سلام بر تو ای کسی که در میدان شهر و در حالی که جمعیت آرام شد، سخنرانی کردی و صداها از هر سویی به خاموشی گرایید.

در آن زمان میدان‌های هر شهر محور جریان سازی‌های سیاسی بود و حاکمیت‌ها جایگاهی را در میدان‌های اصلی شهر درست می‌کردند تا افکار عمومی را مدیریت کنند که امروز رسانه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

حضرت زینب (س) پیام‌رسان و رسانه صبور آن روز برای امروز و همه زمان‌ها بود. هم او که سال‌های سال امامت امامان از پدر تا فرزند برادر را نظاره کرد و مطیع امر ولایت و امامت بود تا در پانزدهم ماه رجب سال ۵۲ هجری پس از سال‌ها رنج، تبلیغ و شکیبایی وفاتی شهادت گونه یافتند و در شام بلا و سوریه امروز، آرام گرفتند.

خبرنگار ایمنا به همین مناسب با «افسانه‌سادات شیرازی» استاد حوزه و دانشگاه به گفت‌وگو درباره این شخصیت بزرگوار و بانوی نمونه جهان اسلام پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

حضرت زینب (س) به یقین شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارند که الگو و نمونه برای دیروز و امروز و همه زمان‌ها است. شماری از این شاخص‌ها را نام می‌برید؟

حضرت زینب کبری (س)، فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) هستند؛ ضمن اینکه خود حضرت هم شاخص‌های ذاتی متعددی علاوه بر ویژگی‌های خانوادگی دارند.

یکی از راه‌های کسب معرفت نسبت به خاندان وحی به‌ویژه حضرت زینب (س)، شناخت القاب و اسامی حضرات معصومین و اهل بیت (ع) است. بر خلاف ما که امروز اسم فرزندانمان را از روی مُد یا سلیقه شخصی انتخاب می‌کنیم، اما در خاندان وحی و اهل بیت (ع) همه نام‌ها و اسامی، معنا و مفهوم دارند. چرا زهرا، فاطمه، محدثه و بتول گذاشته‌اند؟ درباره حضرت زینب (س) هم همین‌گونه است.

کتابی با عنوان «خصائص‌الزینبیه» از شیخ جعفر شوشتری (ره) که بعد از کتاب «خصائص‌الحسینیه» نوشتند. درآن کتاب ۴۰ مورد از القاب و ویژگی‌‎های حضرت زینب (س) را برشمرده‌اند.

«عقیله» یکی از القاب مشهور آن حضرت است. عقیله به معنای هوش زیاد ذکر شده و لقب را عباس ابن عبدالمطلب به حضرت زینب (س) دادند. مطلبی را در اینجا از کتاب «بلاغات‌النساء» نوشته» ابن تیفور از علمای اهل سنت در قرن سوم نقل می‌کنم و قبل از آن باید اشاره کنم، که طبق نقل این عالم اهل تسنن، اولین راوی خطبه فدکیه حضرت حضرت زینب (س) بوده‌اند. زمانی که حضرت زینب (س) به همراه حضرت زهرا (س) مادر بزرگوارشان در سن پنج سالگی به مسجد می‌روند تا مادرشان در مسجد خطبه بخوانند، حضرت زهرا (س) با عباس ابن عبدالمطلب به خانه باز می‌گردند. امیرمومنان در خانه بوده‌اند و به حضرت زهرا (س) رو می‌کنند و می‌گویند: مادرت در مسجد چه گفت؟ در اینجا حضرت زینب (س) در آن سن و سال کم، سخنان مادرش را بدون کم و کاست به محضر پدر بزرگوارشان عرضه می‌کنند. عباس ابن عبدالمطلب از این بلاغت و هوشمندی تعجب کرد و گفت: «انتِ عقیله بنی هاشم»؛ تو عقیله بنی هاشمی. به‌طور معمول عقیله به زنانی می‌گویند که سن و سال و تجربه‌دار هستند و حرفشان را می‌پذیرفتند. هر قومی هم یک عقیله داشته است. آن زمان عباس عمومی پیامبر (ص) این لقب را به حضرت زینب (س) می‌دهند.

در طول ۵۸ سال عمر با برکت حضرت زینب (س) این عقیله بودن بارها به اثبات رسید.

در روایات در رابطه با اینکه چه افرادی عاقل هستند، شرایط را که تطبیق دادیم متوجه شدیم به حق این سخن الهی بر زبان عباس عموی پیامبر جاری شده و حضرت زینب (س) عقیله بنی‌هاشم هستند.

از القاب دیگر حضرت زینب (س) هم نام می‌برید؟

لقب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، از زبان معصوم برای حضرت زینب (س) بیان شده است. امام زین‌العابدین (ع) به عمه بزرگوارشان فرمودند: «عمّتی زینب أنت بحمدالله عالمة غیرمعلّمة فهمة غیر مفهّمة»

امام سجاد (ع)، امام امت هستند پس اضافه‌گویی نمی‌کنند و در همین جا به حضرت زینب‌کبری (س) فرمودند: شما عالمه بدون معلم هستید.

آیه‌ای در قرآن شاهد مثال می‌آورم از سوره بقره که خداوند متعال می‌فرمایند: «اتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ»؛ با تقوا باشید تا خدا معلم شما باشد. پس قضیه عالم بدون معلم بودن، مخصوص حضرت زینب (س) نیست و هر فردی که با تقوا و خودنگهدار باشد، خداوند معلم او می‌شود.

هر انسانی می‌تواند عالم بدون معلم باشد در صورتی که تقوا پیشه کند. خطبه‌هایی که حضرت زینب (س) در آن شرایط خواندند، نشان از همان عالمه بدون معلمه است. این برای ما شیعیان افتخار است و به قول امام خمینی (ره) ما مفتخریم به اینکه چنین بانوی بزرگواری داریم.

حضرت زینب (س) وجود مبارک چهار امام بزرگوار را درک کردند. آن بانوی بزرگوار در امام شناسی چگونه بود؟

زمانی که پدرشان، امامشان بودند مطیع محض پر هستند، وقتی برادر بزرگوارشان امام حسن‌مجتبی (ع) به امامت رسیدند، تابع کامل بودند، زمانی هم که حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) امامشان بودند مطیع امر امام زمانشان بودند. همه این‌ها استنادات و نمونه‌های تاریخی متعددی دارد که در این مجال شرح و تفصیل آن زمان‌گیر است.

در زمان امامت امام زین‌العابدین (ع) هم مطیع امام و فرزند بزرگوار برادر شهیدشان هستند. روز یازدهم محرم، یک روز پس از واقعه عاشورا، حضرت زینب‌کبری (س) که آن همه صحنه‌های دردناک را دیده دشواری‌ها را متحمل شده، بی قرار و از خودبی‌خود می‌شوند، همان زمان امام سجاد (ع) حضرت زینب‌کبری (س) را دلداری می‌‎دهند و از اتفاقات آینده برایشان می‌گویند. در همین زمان حضرت زینب کبری (س) آرام می‌گیرند و به آرامش می‌رسند.

در طول سفر هم درست است که مدیریت در ظاهر برعهده حضرت زینب کبری (س) است اما در باطن امام زین‌العابدین (ع) مدیریت دارند. اگر حضرت زینب‌کبری (س) مخالفت و هماهنگی با امام نداشتند، جریان اسارت به این شکل پیش نمی‌رفت، چون جریان اسارت نتیجه تلاش‌ها و رنج‌های جریان کربلا و عاشورا است. جریان کربلا هم نتایج زحمات و تلاش‌های ۱۲۴ هزار پیامبر است. این بحث‌ها شعارگونه نیست و هر کدام چند فصل شرح و توضیح می‌طلبد که از حوصله بحث امروز خارج است. هر کدام از اولیای الهی به ترتیبی در دوران زندگی و امامتشان در امتداد مسیر یکدیگر حرکت می‌کردند و برای اعتلای دین می‌کوشیدند.

در واقع شعری که شاعر می‌سراید «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» بسیار ارزشمند است و در منابع تاریخی قابل اثبات است.

زنان زینبی چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی دارند؟

در بخشی از سخنانم اشاره کردم که وقتی می‌گویند حضرت زینب‌کبری (س) عالمه بدون معلمه هستند، این مربوط به همه انسان‌ها و برای همه زمان‌ها است. در همین زمان حاضر که این همه سختی‌ها و تاریکی‌ها در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی وجود دارد، به‌‎واقع اگر انسان با تقوا باشد خداوند متعال او را ملهم می‌کند و یک عالم بدون معلم خواهد شد.

این نکته و درس مهمی است که ما از حضرت زینب‌کبری (س) می‌گیریم.

نکته و درس دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که حضرت زینب‌کبری (س) مدیریت بحران کردند. هنر مدیریت کردن درست و اصولی بحران است تا مشکلات افراد حاضر در بحران بیشتر نشده و به مرور حل و فصل شود. این هنر بزرگی است که کار هر فردی هم نیست. مدیر می‌تواند این بحران را سرپرستی و مدیریت کند. حضرت زینب‌کبری (س) هم در روز عاشورا مدیریت بحران کرد و با صبوری و بصیرت به پیشبرد امور پرداخت. پس از روز یازدهم محرم‌الحرام در مسیر حرکت اسرا تا شهر شام و سپس تا مدینه‌النبی، در همه جا مدیریت کردند تا این جریان به خوبی به سرمنزل مقصود برسد.

حضرت زینب (س) چقدر باید خوب مدیریت کرده باشد که ده‌ها نفری که با ایشان در مسیر اسارت همراه هستند، حتی یک خطا و اشتباه نکردند و بهانه به دست دشمنان آل‌الله ندادند.

نکته مهم‌تر این بود که حضرت زینب‌کبری (س) در این بحران‌ها زیبایی‌ها را می‌بیند. معمول است که زیبایی‌ها را بعد از مشکلات و بحران‌ها می‌بینیم. گاهی اربعین که به کربلا می‌رویم می‌بینیم که حضرت زینب‌کبری (س) این زیبایی‌های مسیر را هزاران سال و قرن‌ها پیش دیده بودند. ما هم به تبعیت از حضرت زینب‌کبری (س) وارد سرزمین عراق می‌شویم و در مسیر اسارت پیاده روی می‌کنیم.

اگر به این نکته‌ها توجه کنیم در می‌یابیم که همه مردم جهان تا قبل از ظهور، باید امام حسین (ع) را بشناسند و دریابند؛ چرا که وقتی امام عصر (عج) ظهور می‌کنند، خودشان را به‌واسطه امام حسین (ع) به مردم معرفی می‌کنند. در حقیقت شناخت امام حسین (ع) بواسطه اربعین است.

حضرت زینب‌کبری (س) در بحران و بلاهای سخت این زیبایی‌ها دیده است. چقدر انسان باید موحد و با تقوا باشد تا صنع خداوند را زیبا ببیند.

نکته زیبایی که امام سجاد (ع) درباره حضرت زینب‌کبری (س) می‌فرمایند این است که عمه بزرگوارشان در شب یازدهم عاشورا، نماز شبشان ترک نشد. امروز اگر مصیبتی بر ما وارد شود یا به مشکلی برخورد کنیم، ابتدا از نمازمان می‌زنیم. حتی گاهی مهمانی می‌رویم یا خستگی راه داریم نمازمان را به وقت نمی‌خوانیم. مصیبتی که اعظم مصیبت‌ها بوده و ذره‌ای به نوافل و واجبات حضرت زینب‌کبری (س) خدشه وارد نشد و به فرموده امام زین‌العابدین (ع) تنها نماز شب را نشسته خواندند. آن از شدت خستگی و تالمات و رنج‌های روز عاشورا بود.

همان حضرت باز فرمودند: در طول سفر و اسارت یک بار هم نماز شب حضرت زینب‌کبری (س) ترک نشد.

سخن پایانی؟

هنگامی که امام حسین علیه السلام برای وداع حضرت زینب (س) آمد از جمله سخنانی که به او فرمود این بود: «یا اُخْتاه! لا تَنْسِنی فی نافلةِ اللَّیْل»؛ خواهر جان! مرا در نماز شب فراموش نکن.

کد خبر 639040

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حرم حضرت زینب حضرت زینب حضرت زینب س حضرت فاطمه س حضرت زهرا س مدينه سوریه کربلا امام زین العابدین امام سجاد اسارت امام حسین ع امام حسن مجتبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امام زین العابدین حضرت زینب کبری حضرت زینب همه زمان ها امام حسین زیبایی ها نماز شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۰۲۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، دیشب و در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرائت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از شعرخوانی شاعران، با ابراز خرسندی از استمرار پیشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسی، شعر را رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار در دوران جنگ رسانه‌ای خواندند و گفتند: در این عرصه باید از میراث کم‌نظیر شعر و ادب فارسی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترین وجه استفاده شود و پیام‌های دینی، تمدنی، ایرانی‌گری و ایستادگی و شجاعت به افکار عمومی دنیا منتقل شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته شرط اثرگذاری رسانه‌ی شعر، هنری بودن آن است و هنری بودن نیز منوط به «الفاظ محکم و استوار»، «مضمون‌یابی» و «کیفیت بیان موضوع» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب پیام مناسب و مفید را شرط دیگر برای اثرگذاری و ماندگاری شعر خواندند و گفتند: رسانه‌ی شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و«ایرانی‌گری» باشد.

ایشان پیام ایستادگی شجاعانه ملت ایران در مقابل ظلم و زیاده‌طلبی زورگویان جهانی و مظاهر آن یعنی آمریکا و صهیونیست‌ها را از جمله پیام‌های ممتاز و قابل انتقال دانستند و خاطر نشان کردند: پیام ایستادگی ملت ایران و بیان صریح و بدون ملاحظه مواضع در مقابل مستکبران، بسیار مهم و برای مردم دنیا شوق‌انگیز است که نمونه‌های استقبال از این مواضع در سفرهای خارجی رؤسای جمهور و سخنرانی آنها در اجتماعات مردمی وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سالانه با شاعران را جلسه‌ای خوب و با برکت خواندند اما تأکید کردند: این جلسه نباید جلسه‌ای زینتی باشد بلکه ضروری است امتداد داشته باشد و با دنبال کردن مطالبی که در آن مطرح می‌شود به تأمین مقاصد و اهداف مورد نظر در زمینه اعتلای شعر کمک شود.

ایشان در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به شاعران و دست‌اندرکاران شعر و ادب فارسی پرداختند و در توصیه اول با اشاره به ضعف ترجمه و برگردان اشعار خوب و قوی فارسی به دیگر زبان‌ها گفتند: شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد بنابراین باید نهضت ترجمه ایجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گویا و قوی در اختیار دیگران قرار بگیرد که این کار مهم و سخت، کار دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت انس با شعر از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی، وارد کردن بیش از پیش اشعار در کتاب‌های درسی به عنوان بخشی از ابزار انتقال تمدن، فرهنگ و معارف را وظیفه وزارت آموزش و پرورش برشمردند.

«تقویت حافظه ادبی مردم و خلاق کردن ذهن جوانان در استفاده بجا و صحیح از اشعار و تأکید بر مطالعه و درس‌آموزی از آثار شعری شاعران برجسته دو توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

ایشان با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، در توصیه‌ای دیگر، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

در ابتدای این دیدار جمعی از شاعران، سروده‌های خود را که به صورت کتاب به چاپ رسیده، به رهبر انقلاب معرفی کردند.

از جمله اشعاری که در این دیدار قرائت شد، شعرهایی در وصف امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و امام زمان(عج)، در توصیف مظلومیت مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان، در ستایش «پدر و مادر» و همچنین برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی بود.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888210

دیگر خبرها

  • ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است
  • پارکینگ پارک ارم برچیده شد
  • رفع خطر یکی از نقاط سیلابی شهر تهران
  • جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روز ولادت کریم اهل‌بیت
  • جشن ۲۰ هزار نفری روزه اولی‌ها در اصفهان + فیلم
  • بررسی وضعیت تداوم کارکرد تأسیسات آبرسانی در استان یزد
  • تشییع پیکر شهید بهروز واحدی در حرم‌های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) + فیلم
  • آخرین حضور شهید بهروز واحدی در روضه حضرت علی اصغر+فیلم
  • امام مجتبی (ع) نماد و مظهر اخلاق الهی بود
  • رهبر انقلاب: شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است