Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@00:06:02 GMT

شرط خودکفایی و پایداری تولید گندم چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۷۳۸۹۷۸۷

شرط خودکفایی و پایداری تولید گندم چیست؟

سال ۹۲ دومین باری بود که کشور به خودکفایی گندم رسید، اما این موضوع دوام زیادی نداشت به طوریکه بعد از گذشت سه سال مجدد واردکننده گندم شدیم.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم و افزایش ضریب امنیت غذایی از جمله سیاست های وزارت جهاد است که برای تحقق این موضوع راهکارهایی همچون کشت قراردادی، توسعه کشت دیم و مصوبه الگوی کشت و کاهش تولید محصولات آب بر اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای سیدجواد ساداتی نژاد گفت: خودکفایی در تولید گندم طی سال های گذشته سینوسی بوده است، به همین دلیل نگاه دولت ایجاد پایداری در خودکفایی تولید گندم و نان است.

ساداتی نژاد گفت: سالانه ۹ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی برای رسیدن به خودکفایی ۱۰۰ درصدی است که در سال زراعی جاری پایداری و خودکفایی گندم محقق می شود.

در همین ارتباط سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد گفت: مجموعه وزارت جهاد با همکاری سازمان تجقیقات و ترویج کشاورزی برنامه پنج ساله تولید پایدار گندم را تهیه کرده که از سال جاری آغاز شده است.

سهرابی افزود: در دهه ۸۰ و ۹۰ به خودکفایی گندم رسیدیم، تما زمان زیادی طول نکشید که مجدد واردکننده شدیم. اما اکنون طرحی پیش بینی کرده ایم که پایداری تولید رخ دهد.

مجری طرح گندم گفت: خودکفایی پایدار در تولید گندم هدفگذاری شده و برای تحقق این پروژه الزاماتی همچون اعتبارات، بذر و سایر نهاده های مورد نیاز باید در اختیار قرار بگیرد چراکه در کشورما ظرفیت و پتانسیل خودکفایی و پایداری تولید گندم وجود دارد.

سالانه ۲۵ درصد گندم تولیدی هدر می رود

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هم اکنون آماری که در خصوص نیاز گندم برای آرد و نان مطرح می شود، غیرواقعی است چراکه با ۸ میلیون تن گندم به راحتی می توان آرد مورد نیاز نان کشور را تامین کرد.

به گفته او، با جلوگیری از هدررفت آرد و کاهش ضایعات کمتر از ۸ میلیون تن گندم مورد نیاز است که بنابر آمار تولید و خرید تضمینی گندم، مشکلی در تامین نیاز کشور نداریم.

هاشمی ادامه داد: اگر جلوی ریزش های غیرقانونی و تخلفات آرد گرفته شود و از طرفی کیفیت نان را افزایش دهیم، به سهولت می توان از واردات گندم بی نیاز شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه در شرایط کنونی ۲۰ تا ۲۵ درصد گندم تولیدی هدر می رود، گفت: این درحالی است که اگر این میزان به مصرف اضافه شود، خودکفایی محقق می شود‌.

او با اشاره به راهکارهای خودکفایی گندم گفت: جلوگیری از ضایعات گندم و نان از مزرعه تا سفره، واقعی شدن قیمت آرد و  پرداخت یارانه به اقشار آسیب پذیر و همچنین جلوگیری از قاچاق آرد و افزایش نظارت بر پخت و کیفیت نان از عوامل و راهکارهای موثر در رسیدن به خودکفایی پایدار است.

افزایش عملکرد در اراضی آبی راهکار رسیدن به خودکفایی و پایداری تولید گندم

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار از مزرعه تا سفره ۳۰ درصد گندم تولیدی از بین می رود که کاهش این‌میزان ضایعات در پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

او با بیان اینکه پایداری تولید گندم به اراضی آبی بر می گردد، افزود: دستیابی به تولید پایدار و خودکفایی گندم در حدود ۲ میلیون هکتار اراضی آبی دست یافتنی است به طوریکه با تامین و در اختیارقراردادن امکانات لازم به کشاورزان اراضی آبی و افزایش عملکرد در واحد سطح به ۵ تا ۶ تن در هکتار، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم برداشت می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه اراضی آبی تحت تاثیر تنش آبی نیست؛ بنابراین برنامه ریزی ها باید به این سمت رود چراکه دیم زارها شرایط خاص خود را دارد که در صورت بکارگیری تمامی فنون و تکنیک در دیم زارها، میزان تولید در اراضی دیم بازهم به ریزش های جوی بستگی دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران قیمت مناسب خرید تضمینی گندم را از دیگر راهکارهای خودکفایی اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری اصلاح قیمت خرید تضمینی ارتباطی به نرخ نان ندارد، کمااینکه سال قبل قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۰ تومان بود، اما آرد با نرخ یارانه ای در اختیار نانوا قرارداده می شد.

او ادامه داد: اعلام قیمت مناسب خرید تضمینی در ترغیب کشاورزان به کشت و تحویل گندم به مراکز خرید تاثیر بسزایی دارد. قیمت نان به مولفه های دیگر همچون هزینه های کارگری، سربار و قیمت نان بستگی دارد.

ایمانی گفت: برآوردها حاکی از آن است که با استمرار شرایط مناسب جوی، تولید گندم به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد که با اصلاح قیمت خرید، خودکفایی محقق می شود.

استفاده از ارقام پربازده و مقاوم به خشکی راهی برای رسیدن به خودکفایی گندم

آقای جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خودکفایی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی بیشتر زمینه شعاری دارد چراکه شرایط جوی و پراکنش بارش در پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

به گفته او، زمانیکه با چالش خشکسالی و پراکنش بارش روبرو هستیم، تولید گندم و دیگر محصولات استراتژیک تحت تاثیر قرار می گیرد.

محمود زاده ادامه داد: استفاده از ارقام پرتولید در اراضی آبی گندم در تامین نیاز کشور و رسیدن به خودکفایی پایدار تاثیر بسزایی دارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: در برخی سال ها بدلیل ناپایداری تولید، مجبور به واردات هستیم. درحالیکه با معرفی ارقام پرتولید و مقاوم به خشکی می توان به خودکفایی رسید.

او با بیان اینکه کشت محصولات در کشورما براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد، گفت: با اصلاح قیمت خرید تضمینی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و ماشین آلات یارانه ای می توان کشاورزان را وارد مسیر الگوی کشت کرد، در غیراین صورت اجبار کشاورزان به رعایت الگوی کشت جواب نمی دهد.

با توجه به ظرفیت و پتانسیل های کشور، امکان رسیدن به خودکفایی و پایداری تولید گندم وجود دارد و تنها نیاز است که راهکارها و الزامات لازم برای دستیابی به این امر مهم فراهم شود تا برای همیشه از واردات گندم و وابستگی تامین آرد به آن سوی مرزها بی نیاز شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات گندم تولید گندم خودکفایی گندم خودکفایی و پایداری تولید گندم بنیاد ملی گندمکاران تاثیر بسزایی رسیدن به خودکفایی میلیون تن گندم خودکفایی گندم تولید گندم خرید تضمینی قیمت خرید مورد نیاز اراضی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۳۸۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ازرشد ۲۵ درصدی صادرات مکمل‌های غذایی در سال ۱۴۰۲ خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی برادران امروز در حاشیه سیزدهمین همایش طلای سبز در جمع خبرنگاران درباره روند تولید مکمل‌های غذایی و رژیمی اظهار کرد: بیش از 100 واحد تولیدی در حوزه تولید مکمل‌ها و بیش از 200 واحد تولیدی نیز برای این محصولات داریم که به عنوان بدون کارخانه می‌توانند این مکمل‌ها را تولید کنند.

وی افزود: در سال 1397 میزان 118 میلیون دلار مواد اولیه را برای صنعت تولید این محصولات تامین می‌کردیم اما این رقم امروزه به حدود 8 میلیون و 750 هزار دلار رسیده است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم جشن خودکفایی در تولید مواد اولیه مکمل‌های غذایی و رژیمی را برگزار کنیم.

تولید 250 میلیون مکمل/ صادرات 13 میلیون دلاری داروهای سنتی

برادران گفت: الان عمده نیاز داخلی با محصولات تولید داخل تامین می‌شود و ظرفیت‌هایی نیز برای صادرات داریم و در سال 1402 نسبت به سال 1401 توانستیم 25 درصد افزایش صادرات مکمل‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • مشکل تامین لاستیک حل می‌شود؟!
  • وزیر صمت: خودروسازان متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند
  • وزیر صمت: حل مشکل تامین لاستیک به زودی
  • خودروسازان متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم
  • خودکفایی غذایی در شهرها + نمونه‌های موفق