Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست که مسوولان و صاحبنظران به دنبال حذف تاثیر دلار بر اقتصاد کشور هستند، اما نتیجه قابل توجهی به دست نیامده است. یکی از ابزارهایی که معمولاً در بحث دلارزدایی از اقتصاد کشور مطرح می‌شود انجام مراودات بر اساس ارزهای محلی و حذف دلار در مناسبات تجاری است. این سیاست در دولت سیزدهم با جدیت اقدامات برای حذف دلار افزایش یافته که این مسأله خود را در کاهش سهم دلار در ذخایر بین‌المللی و تبادلات بین‌المللی نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال پیگیری است و یکی از مهم‌ترین اقدامات ایجاد دفتر و شعب بانک روسی در کشور است که در هفته گذشته این اتفاق رخ داد.

اقدام کشورها برای حذف دلار با استفاده از ارزهای محلی و فراملی

«اصغر بالسینی» کارشناس اقتصادی درباره بی‌اثر کردن تحریم‌ها علیه اقتصاد و حذف دلار در مراودات، گفت: به دلیل تغییرات مختلف که در فضای اقتصاد بین‌الملل به وجود آمده در سال‌های اخیر حرکت به سمت تکثر استفاده از ارزها در مناطق مختلف جهان به‌شدت افزایش یافته است.

وی افزود: آمریکا به دلیل سوءاستفاده‌های گسترده‌ای که از دلار به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مختلف انجام داده است، عملاً شرایطی را به وجود آورده که تعاملات ارزی بین‌المللی اگر در راستای منافع آمریکایی‌ها نباشد با محدودیت مواجه می‌شود و بهترین ابزاری که از آن استفاده می‌شود دلار است که چندین دهه به عنوان ارز جهان‌شمول و جهان روا گسترش داشته است.

اقدامات چین و روسیه برای حذف دلار

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در چنین شرایطی است که کشورهای مختلف تجربه‌های ارزشمندی را به دست آورده‌اند، برای مثال کشور ما به عنوان کشوری که در حوزه تحریم‌ها به شدت تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه به خصوص در حوزه تبادلات ارزی و بین‌المللی قرار گرفته یا کشور روسیه به عنوان کشوری که در سال‌های اخیر با تحریم‌های زیادی مواجه بوده و در این زمینه گام‌های موثری برداشته است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر چین هم به عنوان یک کشور با رشد اقتصادی بالا پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی از لحاظ تولید ناخالص داخلی، آمریکا را هم پشت سر بگذارد بر این اساس به عنوان کشور رو به گسترش طبیعتاً به دنبال این است که ارز خود را به عنوان ارز رقیب در کنار دلار مطرح کند.

استفاده از پیام‌رسان بانکی روسی رو به گسترش است

بالسینی افزود: تمام این عوامل باعث شده است که حرکت به سمت ارزهای محلی و ارزهای فراملی به غیر از دلار افزایش یابد و این مسأله خود را در کاهش سهم دلار در ذخایر بین‌المللی و تبادلات بین‌المللی نشان داده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در خصوص کشور ما نیز به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته است به طور مثال در یک سال اخیر با محدودیت‌های که در حوزه سوئیفت به عنوان پیام‌رسان بین‌المللی به وجود آمده بود، پیام‌رسان روسی SPFS که یکی از پیام‌رسان‌های رو به گسترش است جایگزین شده تا کشور در حوزه تبادلات ارزی دچار مشکل نشود.

پیشنهاد ایجاد ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی در اجلاس پایاپای آسیایی تهران

وی با اشاره به اجلاس پایاپای آسیایی که در تهران برگزار شد، گفت: پیشنهاد ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی یا CDBC بانک‌های مرکزی مطرح شده که تسویه ارزها و تسویه مبادلات بین کشورها با یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مورد قبول کشورها اتفاق بیافتد یا اینکه تلاش‌های زیادی صورت گرفته که ارزهای محلی دیگری همچون یوان چین، روپیه هند در تعاملات ارزی و مالی استفاده شود که همه این موارد حرکت نوین و روبه گسترش خوبی است که چالش قابل توجهی برای هژمونی دلار در اقتصاد بین‌الملل ایجاد می‌کند.

منبع: ایرنا

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: ارزهای محلی بین المللی پیام رسان حذف دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۸۳۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ذخایر خونی در فارس ، همزمان با سال جدید

مدیر کل انتقال خون استان فارس  در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، گفت: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان مراجعه مردمی برای اهدای خون کاهش یافته و از طرفی به دلیل سفر‌های نوروزی و افزایش آمار تصادفات، نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن رو به افزایش است.
دکتر مجید اکبرزاده با بیان اینکه در حال حاضر به همه گروه‌های خونی به ویژه O منفی و A منفی در استان نیاز است، افزود: مردم نوعدوست با مراجعه به پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون استان می‌توانند به بیماران نیازمند کمک کنند.

 هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به بیماری تالاسمی که اغلب کودکان با میانگین ۵ سال هستند از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان خون و پلاکت  در استان فارس محسوب می شوند که باید هفتگی به آنها خون داده شود.

مجید اکبرزاده با بیان اینکه شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور از مراکز درمانی منحصر به فردی برخوردار است، گفت: بیمارستان پیوند اعضا برای هر عمل پیوند به طول میانگین بین ۱۵ تا ۳۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی را مصرف می‌کند.
مدیر کل انتقال خون استان فارس افزود: روزه‌داران هم در ماه مبارک رمضان می‌توانند تا ۶ ساعت بعد از وعده سحری، خون اهدا کنند.
اکبرزاده گفت: اداره کل انتقال فارس با افزایش ساعات کاری پایگاه‌های ثابت و سیار زمینه اهدای خون در ساعات پس از افطار را هم فراهم کرده است.
وی افزود: در شیراز پایگاه قوامی هر روز از ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح تا ساعت ۲۳، پایگاه نمازی همه روزه از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ و ۴۵ دقیقه به جز روز‌های تعطیل و کانکس اهدا خون در ورودی شهرک استقلال از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در ماه مبارک رمضان، برای خدمت به اهداکنندگان آماده هستند.
وی افزود: علاوه بر شیراز، پایگاه‌های اهدا خون در شهرستان‌های مرودشت، فسا، داراب، جهرم، کازرون و آباده از ساعت ۸ تا ۱۳، پایگاه لامرد از ساعت ۱۹ تا ۲۳، پایگاه گراش ۱۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱ بامداد، پایگاه لار در دو شیفت از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱ بامداد آماده خونگیری از اهداکنندگان هستند.
دکتر اکبرزاده افزود: در شب‌های قدر هم همه پایگاه‌های ثابت اهدا خون در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان و دو واحد سیار اهدا خون در حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام و حسینیه عاشقان ثارالله از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱ بامداد پذیرای اهداکنندگان خواهند بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • باارزش‌ترین برند‌های جهان در سال ۲۰۲۴
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد
  • کاهش ذخایر خونی در فارس ، همزمان با سال جدید