Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراد طاهباز کیست و چه حامیانی داشته است؟ و چرا همه به دنبال تبادل این جاسوس حرفه‌ای هستند؟

مراد موشه طاهباز

مراد موشه طاهباز، یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی، از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» [۱]بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهباز با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام جوزف و رالف برنشتاین در سرزمین‌های اشغالی، به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بوده است.

از سمت راست: جوزف و رالف برنشتاین، ژنرال ران رونن پکر

طاهباز یک شکارچی قدیمی حیات وحش است و بنیانگذار موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ایران بود و پدر او، قاسم طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار پهلوی بود که سابقه غصب اراضی، با حمایت شاه پهلوی را داشت.

گزارش مجلس شورای ملی از غصب بیش از ۱۷۰۰ هکتار توسط قاسم طاهباز در دوران پهلوی

مراد طاهباز و الکساندر شاهقلی، فرزند منوچهر شاهقلی وزیر بهداری پهلوی و از سران فرقه بهاییت

مراد طاهباز به راحتی در سازمان محیط زیست کشور در زمان دولت روحانی، نفوذ کرده و در جلسات مهم این سازمان، به طور علنی حضور داشت.

حضور مراد طاهباز در جلسه رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست در دوران دولت روحانی

بعد از دستگیری طاهباز، برخی از کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، به حمایت از او پرداخته و خواستار آزادی وی شدند. حمایت‌های پی‌درپی از طاهباز، نشان می‌دهد که این مهره امنیتی وابسته به سازمان سیا و موساد، چه جایگاه مهمی برای سرویس‌های جاسوسی غربی دارد.

مراد موشه طاهباز، کاوس سیدامامی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، سپیده کاشانی و سایر عوامل موسسه جاسوسی میراث پارسیان

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت ترامپ و وزارت پومپئو، به حمایت همه جانبه از مراد طاهباز پرداخت. او در صحبت‌های خود مدعی شد که طاهباز «به گناه حمایت از یک حیوان در حال انقراض در ایران زندانی شده است و ایران نمی‌تواند فرق بین نجات حیوان و جاسوسی را تشخیص دهد.»

هوک مدعی شد که طاهباز بخشی از درآمد خود را برای حفاظت از محیط زیست ایران خرج کرد. او حتی طرح «یوزپلنگ ایرانی» بر لباس بازیکنان تیم ملی ایران را، نتیجه کار مراد طاهباز دانست. نکته مهم این است که برایان هوک، اذعان دارد که سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، «به طاهباز اجازه کار داد و مجوز‌های لازم را برای او صادر کرد.» این اقدام در دولت روحانی و در زمان ریاست معصومه ابتکار انجام شد.

هوک در ادامه صحبت‌های خود، از فعالان محیط زیست در سراسر جهان خواست که خواهان آزادی او شوند و گفت «نمی‌توانیم اجازه دهیم که مراد ۱۰ سال در زندان باشد.»

حمایت ایالات متحده از مراد طاهباز، تنها به حمایت‌های مستقیم ختم نشد و به هر بهانه‌ای از او حمایت کرد. به عنوان مثال، بعد از حادثه سیل سال ۹۸ در ایران، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه وقت آمریکا که از حامیان سرسخت تحریم مردم ایران بود، مدعی حمایت از سیل زدگان ایران شد و به این بهانه، از مراد طاهباز حمایت کرد. او در این رابطه گفت: «ایران حتی فعالان محیط زیست را، که سعی می‌کنند ایران را برای چنین شرایطی کمک کنند، به دلیل تلاششان به زندان می‌اندازند.»

بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا و حمایت از مراد طاهباز به بهانه حادثه سیل سال ۹۸

با وجود آنکه طاهباز در دوران ریاست جمهوری ترامپ دستگیر شد، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه فعلی آمریکا در دی ماه سال گذشته خواستار آزادی او به همراه دو جاسوس آمریکایی دیگر به نام‌های سیامک نمازی و عماد شرقی، شد.

حمایت آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا از طاهباز و درخواست آزادی او

وزارت امورخارجه آمریکا همچنین گفته بود: «ما فوراً در حال رایزنی با بریتانیا برای پاسخ‌های مناسب هستیم. ما به کار شبانه روزی خود ادامه می‌دهیم تا آزادی شهروندان خود را که به اشتباه بازداشت شده‌اند، از جمله مراد طاهباز، شهروند آمریکایی-بریتانیایی را تضمین کنیم.» 

ایالات متحده درحالی که از برجام خارج شده و این مصداقی روشن از نقض تعهدات بین‌المللی است، ادامه بازداشت جاسوس آمریکایی را نقض تعهدات از سوی ایران دانست و در این رابطه گفت: «ادامه بازداشت او پیامی روشن به جامعه بین المللی می‌دهد که ایران به تعهدات خود عمل نمی‌کند. ما همچنان از مقامات ایرانی در هر فرصتی می‌خواهیم که فوراً او را آزاد کنند.»

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که می‌توان گفت یکی از مهمترین نقش‌ها را در تحریم‌های اقتصادی ایران ایفا کرده است، در توییتی نوشت: «ما هیچ اولویتی بالاتر از این نداریم که مطمئن شویم مراد طاهباز و سایر شهروندان ایالات متحده، عماد شرقی و سیامک نمازی که به ناحق بازداشت شده‌اند، به خانه بازگردند و به عزیزانشان بپیوندند.»

حمایت رابرت مالی از مراد طاهباز و درخواست آزادی او به عنوان یک اولویت

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز خواستار آزادی طاهباز شده بود و این خواسته را از اولیت‌های اصلی دولت بایدن دانست.

حمایت جیک سالیوان از مراد طاهباز و درخواست آزادی او به عنوان اولویت اصلی دولت آمریکا

اگر نهاد‌های سیاسی در ایالات متحده آمریکا را بشناسید، حتماً می‌دانید که کنگره آمریکا و سناتورها، جایگاه و قدرت بسیار بالایی دارند. «کریس مورفی»، یکی از سناتور‌های آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، یکی دیگر از حامیان مراد طاهباز است. مورفی، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بوده و در حمایت از طاهباز در سال ۲۰۲۲ بیانیه صادر کرده و گفته است: «من عمیقاً نگران هستم که مراد طاهباز همچنان به ناحق در ایران بازداشت است... باید به مراد اجازه داده شود که به خانه بازگردد و فوراً به خانواده‌اش بپیوندد.»

حمایت کریس مورفی، سناتور آمریکایی از مراد طاهباز

«جو ویلسون»، یکی دیگر از نمایندگاه مجلس ایالات متحده است که در سخنرانی رسمی خود در مجلس این کشور، به حمایت مستقیم از مراد طاهباز پرداخت. 

اکانت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا در توییتر، به عنوان یک نهاد رسمی و بسیار مهم ایالات متحده، خواستار آزادی مراد طاهباز شده و برای آن، فراخوان داده است.

حمایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا از مراد طاهباز

«تولیپ صدیق»، از نمایندگان پارلمان انگلستان، در توییتی به مظلوم‌نمایی از مراد طاهباز پرداخت و خواستار حمایت عمومی برای آزادی او شد.

حمایت تولیپ صدیق، نماینده مجلس انگلیس از مراد طاهباز

به گزارش «کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا» گروهی از نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا، خواستار استفاده از دیپلماسی در قبال ایران شدند. در انتهای این نامه، درخواست آزادی مراد طاهباز، به عنوان یکی از مسائل مهم قید شده است.

گزارش کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از درخواست آزادی مراد طاهباز در پایان نامه توسط نمایندگان کنگره

از دیگر حامیان طاهباز، «دفتر امور مشترک المنافع و توسعه وزارت خارجه انگلیس» (FCDO) است. این نهاد سلطنتی، بدون در نظر گرفتن جرائم صورت گرفته از سوی طاهباز به ویژه جرم جاسوسی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط او شده بود. این دفتر اظهار داشت: «مراد طاهباز یک سه تابعیتی است و ما در حال همکاری نزدیک با ایالات متحده برای آزادی دائم مراد هستیم» این دفتر گفت: «ما به همکاری نزدیک با ایالات متحده ادامه می‌دهیم تا از مقامات ایرانی بخواهیم او را برای همیشه آزاد کنند و اجازه خروج او از ایران را بدهند.»

از دیگر حامیان مراد طاهباز، جریان اصلاحات است. روزنامه اصلاح طلب اعتماد به عنوان یکی از منابع اصلی در حمایت از جاسوس‌های محیط زیستی، عمل کرده است، این روزنامه در گزارشی با عنوان «بخششی برای محیط زیست» نوشت: «اخبار آزادی فعالان دانشجویی و سیاسی اعتراضات اخیر درحالی در فضای مجازی جامعه پیچیده که هیچ خبری از عفو یا آزادی زندانیان پرونده جنجالی فعالان محیط زیست به گوش نمی‌رسد.»

این رسانه اصلاح طلب، ضمن انتشار تصویر مراد طاهباز و سایر جاسوس‌ها با پوشش محیط زیستی، نگران زندانی بودن این افراد شده و در گزارش خود، همچون مقامات آمریکایی، طاهباز و همراهانش را، جاسوس عنوان نکرده است.

در عین حال، بعضی از خبرنگاران این روزنامه و دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب در توییتر و صفحات شخصی خود از این جاسوسان حمایت می‌کردند.

با توجه به نکاتی که بیان شد، حمایت‌های بی‌دریغ و همه جانبه اشخاص و نهاد‌های قدرتمند ایالات متحده و انگلستان از مراد طاهباز و طبق اذعان خودشان، تلاش شبانه‌روزی برای آزادی فوری طاهباز، نشان می‌دهد که این مهره امنیتی، جایگاه بسیار مهمی برای آمریکا و سرویس‌های امنیتی غربی داشته و دارد. بنابراین، حال که چند سال از دستگیری طاهباز گذشته و اطلاعات لازم از او استخراج گردیده و صحبت از تبادل در میان است؛ لازم است این تبادل در قبال مسئله‌ای صورت گیرد که با ارزش این جاسوس برای کشور‌های غربی، برابری کند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دشمن جاسوس امورخارجه آمریکا مراد طاهباز خواستار آزادی درخواست آزادی مراد طاهباز ایالات متحده عنوان یک وزارت امور محیط زیست آزادی او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۸۸۷۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مشرفی، عصر شنبه در جلسه برنامه ریزی ستاد بزرگداشت یوم الله ۱۲ فروردین و برگزاری مراسم روز جهانی قدس، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم حداکثر فیض و بهره را از این فرصت‌های آسمانی و معنوی ماه رمضان ببریم تا ارزشهای والای الهیِ در بین امت اسلامی مقدمه‌ای برای حصول پیروزی مردم مظلوم و مقتدر فلسطین بر دشمن ددمنش صهیونیستی و آمریکای مستکبر باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: از حضرت آیت الله خزعلی نقل است که پس از جریان حمله‌ی رژیم ستم شاهی به مدرسه فیضیه قم طی یک گفتگویی که پیرامون تعمیر مدرسه مطرح شده بود حضرت امام خمینی قدس سره فرمودند بنده سه مأموریت مهم دارم که اول ایجاد حکومت اسلامی، دوم ایجاد بیداری جهانی در برابر ستمگران و سوم زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) است.

وی با بیان اینکه فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) شواهدی در آیات و روایات دارد، یکی از آیات را آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده و یکی از روایات را روایت امام موسی کاظم علیه السلام بر شمرد که فرمودند «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ …» و به این معنی که مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند، و اوصافی در آیه و روایت ذکر می‌شود که دقیقاً آن ویژگی‌ها با مردم بزرگ ایران منطبق است.

مشرفی بیان کرد: بین یوم الله ۱۲ فروردین که جز نقاط عطف تاریخ بشریت و ایجاد حکومت اسلامی در برابر طاغوت است و روز جهانی قدس رابطه‌ای تنگاتنگ و مستقیم وجود دارد و حضرت امام خمینی (ره) با تاسی به مکتب پیامبر (ص)، ائمه اطهار (ع) و حضرت سید الشهدا (ع) حکومت سلطنتی و مستبد ۲۵۰۰ ساله ستم شاهی را با پشتوانه مردمی سرنگون کرد و همینطور پایه گذاری روز جهانی قدس که هم اکنون در سراسر جهان نهادینه گردیده نیز از ابتکارات ایشان است.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات امروز در فلسطین مانند طوفان الاقصی و زمین گیر نمودن رژیم صهیونیستی و حکومت‌های غربی توسط گروه چریکی مبارزین حماس نتیجه فکر و ابتکار عمل حضرت امام خمینی (ره) بود که علی رغم گذشت ۱۶۱ روز از درگیری در غزه، دشمن دستاوردی نداشته و مستاصل شده است.

مشرفی با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۵۰۰ شهید زن، کودک و عموم مردم را نباید با نبرد حماس و رژیم صهیونیستی مخلوط کنیم بلکه این پرده برداری از ادعای دروغین آنان در خصوص حقوق زن، حقوق کودک و حقوق بشر است، گفت: شرایط جهان به طوری که خلبان آمریکایی در دفاع از مردم مظلوم غزه و اوج ظلم و تباهی ایالات متحده، خود را به آتش می‌کشد و موج استعفا کارگزاران در کشورهای غربی در حال انجام است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: دشمن به صورت مرتب و با روش‌های گوناگون در حال فریب مردم و استحاله فرهنگی است.

مشرفی افزود: چطور می‌شود ما عید و تعطیلی داشته باشیم در حالی که زنان و کودکان بی گناه غزه در بدترین شرایط زندگی، تحت قحطی و بمباران به خاک و خون کشیده می‌شوند.

حجت الاسلام مشرفی حضور باشکوه در مراسم گرامیداشت یوم الله ۱۲ فروردین و روز جهانی قدس را موجب انتشار موج بیداری اسلامی و موجب عقب راندن رژیم منحوس صهیونیستی و استکبار جهانی دانست و از اعضای ستاد درخواست نمود با استفاده همه جانبه از فرصت مناسبت‌های پیش رو بویژه محافل قرآنی و جلسات مذهبی، فضای مجازی، فضاسازی سطح شهرها، اماکن تفریحی و گردشگری نهایت بهره برداری را داشته باشند.

کد خبر 6056681

دیگر خبرها

  • دفاع از حقوق ملت وظیفه همگانی است
  • رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور: داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأی‌دهنده‌ها و صندوق‌های رأی حمله خواهد کرد/ دشمن دنبال مشارکت تک رقمی بود/ آمار مشارکت 25 میلیون نفری حماسه و جهاد بود
  • سازوکارهای نظارتی بر حقوق بشر ایران سیاسی است
  • مدیران به دنبال رفع مشکلات مردم باشند
  • اسپیس ایکس جاسوس سازمان های اطلاعاتی آمریکا شد
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • امیر آشتیانی: آمریکا و اسرائیل به دنبال تشدید بحران در منطقه هستند
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید بحران و تنش در منطقه هستند
  • حمایت جبهه مقاومت از غزه نشانه ایمان به وعده حق است