Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@06:57:12 GMT

۷ دلیل باد گرم کولر خودرو

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۷۸۹۱۵۳۹

۷ دلیل باد گرم کولر خودرو

یک روز گرم تابستانی را در نظر بگیرید. در میانه روز ماشین را زیر آفتاب سوزان در خیابان پارک می‌کنید. پس از چند ساعت برمی‌گردید. به محض اینکه در خودرو می‌نشینید، انگار وارد یک کوره حرارتی شده‌اید. در این حالت فورا استارت می‌زنید و دست به دامن کولر ماشین می‌شوید. طبیعی است که در ابتدا کولر، باد گرم بزند؛ اما اگر چند دقیقه گذشت و اوضاع به همین منوال باقی ماند، تکلیف چیست؟ شما احتمالا از شدت گرما عرق می‌ریزید و با اعصاب به‌هم‌ریخته رانندگی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌نظر شما علت باد گرم کولر ماشین چیست؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی ۷ دلیل باد گرم کولر خودرو و راه‌حل این مشکلات بپردازیم. اگر دوست ندارید، در روز‌های گرم تابستان، باد گرم زدن کولر ماشین را تجربه کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

وقتی کولر باد گرم می‌زند، می‌توان فهمید که اوضاع آنقدر خراب نیست که سیستم تهویه ماشین کلا کار نکند. مشکل باد گرم کولر ماشین، مربوط به نقصی است که در عملکرد یکی از اجزای تشکیل دهنده سیکل تبرید کولر رخ داده است؛ بنابراین به احتمال زیاد می‌توان با صرف زمان و هزینه کم، ایراد سیستم تهویه خودرو را یافت و آن را برطرف کرد. تعمیرکاران، علت باد گرم کولر ماشین را در ۷ مورد زیر خلاصه می‌کنند:

۱. نشتی گاز کولر خودرو

اولین و مهم‌ترین دلیل باد گرم زدن کولر خودرو، کاهش سطح سیال مبرد در سیکل تبرید است. البته در اصطلاح رایج به سیال مبرد، گاز کولر گفته می‌شود. این سیال در تمام سیکل تبرید بین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در چرخش است. حد فاصل خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، این سیال در فاز مایع قرار دارد. همچنین در فاصله بین خروجی کمپرسور تا ورودی کندانسور نیز این سیال در فاز گاز قرار دارد. به همین دلیل اصطلاح سیال مبرد نسبت به گاز کولر دقیق‌تر است.

وجود نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر، باعث کاهش سطح سیال مبرد می‌شود. باید توجه داشته باشید که میزان گاز کولر، تعیین‌کننده ظرفیت سرمایشی این سیستم است؛ بنابراین هرچه میزان سیال مبرد کمتر شود، عملکرد کولر نیز ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود.

برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز کولر شناسایی شود. معمولا از محلول آب و کف یا چراغ قوه برای شناسایی محل نشتی استفاده می‌شود. سپس باید نشتی برطرف شود. نهایتا باید گاز کولر شارژ شود تا سیستم تهویه به ظرفیت ایده‌آل خنک‌سازی خود برسد. پیشنهاد می‌کنیم که هر سال قبل از آغاز فصل گرما، با مراجعه به تعمیرگاه وضعیت شارژ گاز کولر را بررسی کنید.

۲. مشکلات کندانسور مهم‌ترین دلیل باد گرم کولر ماشین

گاز کولر با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج شده و به سمت کندانسور انتقال می‌یابد. کندانسور وظیفه خنک کردن سیال مبرد را بر عهده دارد. به‌طوری که در خروجی از از کندانسور، سیال مبرد باید به فاز مایع تغییر وضعیت داده و کاهش دمای زیادی را تجربه کند. به زبان ساده می‌توان نقش کندانسور را شبیه به رادیاتور خودرو دانست.

کندانسور چیزی جز یک مبدل حرارتی نیست. این قطعه در نزدیکی رادیاتور خودرو قرار دارد. سیال مبرد از طریق خطوط لوله کندانسور در تماس غیر مستقیم با هوای آزاد قرار می‌گیرد. به این ترتیب تبادل حرارت، باعث خنک شدن سیال مبرد می‌شود. با توجه به اینکه کندانسور در معرض هوای آزاد قرار دارد، به مرور زمان گرد و غبار زیادی روی آن می‌نشیند. این موضوع باعث کاهش تبادل حرارت بین سیال مبرد و هوای آزاد می‌شود.

همچنین یک فن برای کندانسور در نظر گرفته می‌شود که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله‌های حاوی گاز کولر انتقال می‌دهد. آسیب دیدن پره‌های این فن نیز باعث می‌شود که ظرفیت خنک سازی کندانسور کاهش یابد. در نتیجه سیال مبرد در خروجی از کندانسور، دمایی به‌مراتب بالاتر از دمای ایده‌آل خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود که عملا شاهد باد گرم کولر ماشین باشید.

راه‌حل ساده این مشکل، تمیز کردن بدنه کندانسور است. اگر با انجام این کار، مشکل برطرف نشد، باید به‌سراغ تعویض فن آسیب دیده بروید تا ظرفیت خنک‌سازی کندانسور به مرز ایده‌آل برسد.

۳. مشکلات اواپراتور سیستم تهویه خودرو

اواپراتور به‌صورت مستقیم با هوای درون اتاق خودرو در تماس است. این تجهیز نیز مانند کندانسور یک مبدل حرارتی است. سیال مبرد با عبور از شیر انبساط، در دما و فشار پایین وارد اواپراتور می‌شود. این سیال در مسیر عبور از لوله‌های اواپراتور، به‌صورت غیرمستقیم با هوای گرم درون اتاق تماس پیدا می‌کند. به این ترتیب گرمای هوا را جذب کرده و در نتیجه باعث خنک شدن آن می‌شود. سپس هوای خنک شدن توسط فن با شتاب خاصی به درون کابین اتاق خودرو پرتاب می‌شود.

اواپراتور نیز مانند کندانسور قطعات الکتریکی ندارد که باعث خرابی آن شود. معمولا کثیف شدن یا تجمع گرد و غبار روی سطح بدنه اواپراتور، باعث کاهش تبادل حرارت بین هوای درون اتاق خودرو و سیال مبرد می‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود. در این حالت نیز راه‌حل مشکل باد گرم کولر خودرو، تمیز کردن سطح بدنه اواپراتور است.

۴. خرابی ترموستات علت باد گرم کولر خودرو

ترموستات قطعه‌ای مکانیکی است که وظیفه اندازه‌گیری دما را بر عهده دارد. این قطعه در سیکل تبرید سیستم تهویه ماشین، روی اواپراتور نصب می‌شود. این قطعه با اندازه‌گیری دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور، شرایط را برای حفظ دمای عملیاتی این تجهیز فراهم می‌کند. به زبان ساده اگر دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور کمتر از حد مجاز باشد، با ارسال سیگنالی دستور توقف فعالیت کمپرسور را صادر می‌کند.

همچنین در صورتی که دمای سیال مبرد بالاتر از حد مجاز باشد، سیگنال روشن شدن کمپرسور را صادر می‌کند. خرابی ترموستات، گاهی اوقات باعث باد گرم زدن کولر ماشین می‌شود. در این حالت ممکن است سیال مبرد با دمای بالا وارد اواپراتور شود. در نتیجه آن طور که باید و شاید، گرمای هوای داخل کابین خودرو را جذب نکند. برای حل این مشکل معمولا باید ترموستات را تعویض کنید.

۵. مشکلات سیستم برق‌رسانی خودرو

مهم‌ترین عضو سیکل تبرید خودرو که با سیستم برق‌رسانی خودرو ارتباط دارد، کمپرسور است. کمپرسور نیروی لازم برای فشرده‌سازی سیال مبرد را از طریق تسمه دینام که متصل به موتور خودرو است، دریافت می‌کند. به این ترتیب نوسان در عملکرد سیستم برق خودرو مانند کاهش یا افزایش شدت جریان الکتریکی ممکن است باعث، کاهش توان فشرده‌سازی کمپرسور شود.

از آن گذشته تعداد زیادی اتصالات الکتریکی مانند رله و فیوز در سیستم تهویه ماشین وجود دارد. بروز مشکل در هر یک از این قطعات الکتریکی، باعث افت عملکرد کولر می‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود. برای رفع این مشکلات باید تعمیرکار متخصص در زمینه برق، ایراد اصلی را شناسایی کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

۶. آسیب دیدن کمپرسور کولر ماشین

همان‌طور که اشاره کردیم، کمپرسور خودرو وظیفه فشرده‌سازی گاز کولر را بر عهده دارد. اگر کمپرسور وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد، توان خنک‌سازی کولر به‌شدت افت پیدا می‌کند. در این حالت باد گرم زدن کولر ماشین، تنها یکی از احتمالات پیش رو است. حتی ممکن است کولر اصلا روشن نشود.

در برخی از خودروها، مشکل کمپرسور در سرعت بالا اتفاق می‌افتد. در این حالت کار خاصی نمی‌توان انجام داد. گاهی اوقات مشکل مربوط به آسیب دیدن تسمه کمپرسور است که در این حالت باید آن را تعویض کنید. یک پیشنهاد دیگر هم داریم. حتما ماهانه یکبار کولر خودرو را برای چند دقیقه روشن کنید. وقتی در طولانی مدت از کولر استفاده نکنید، ممکن است که دچار مشکل شود.

۷. خرابی سنسور فشار گاز کولر خودرو

موضوع مهم دیگری که در عملکرد بهینه سیستم تهویه خودرو تاثیر دارد، فشار گاز کولر است. در بسیاری از خودرو‌های سواری فشار ایده‌آل سیال مبرد باید در تمام سیکال تبرید بین ۵.۲ تا ۱۹ بار قرار داشته باشد. اگر فشار از این محدوده کمتر شود، توان خنک‌سازی سیستم تهویه کاهش می‌یابد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق یک حسگر با نام سنسور فشار گاز کولر در سیستم تهویه خودرو استفاده می‌شود. این سنسور مقدار دقیق فشار گاز کولر را در بخش‌های مختلف اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را در اختیار واحد کنترل مرکزی کولر قرار می‌دهد. خرابی این سنسور باعث می‌شود که اندازه‌گیری فشار مختل شود. در نتیجه احتمال کاهش فشار گاز کولر وجود دارد. در این حالت باید سنسور را تعویض کنید.

منبع: همراه مکانیک

منبع: فرارو

کلیدواژه: باد گرم کولر قیمت طلا و ارز قیمت موبایل باد گرم کولر خودرو سیستم تهویه خودرو فشار گاز کولر دلیل باد گرم اندازه گیری خنک سازی ایده آل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۸۹۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جوانی جمعیت

در سال 1400 مجلس شورای اسلامی در راستای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را تصویب کرد. در قالب این قانون، طرح‌هایی پیش‌بینی شده که خانواده‌ها را به فرزندآوری بیشتر ترغیب نماید. طرح جوانی جمعیت خودرو یا همان طرح خودرو مادران یکی از همین برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

طرح جوانی جمعیت مخصوص چه کسانی است؟

دولت این طرح را برای تشویق مادران به فرزندآوری از بچه دوم به بعد تصویب کرده است. در همین راستا، مادرانی که فرزند دوم و یا بیشتر آن‌ها، پس از تاریخ ۱۹ام آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد، می‌توانند در قرعه کشی خودرو طرح مادران شرکت کرده و در صورت برنده شدن، یک دستگاه خودرو با قیمت مصوب دولتی دریافت کنند.

خودروسازان به صورت دوره‌ای شرایط ثبت‌نام در این طرح و همچنین ماشین‌های عرضه شده را اعلام می‌کنند. تاکنون خودروی دنا، پژو 207 و کوییک از جمله ماشین‌های پرتقاضا بوده‌اند.

ثبت‌نام طرح مادران شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در هر مرحله از فروش محصولات خود، تقریبا نیمی از ظرفیت را به این گروه اختصاص می‌دهد. به این ترتیب مادران شانس بسیار زیادی برای برنده شدن خواهند داشت، زیرا نسبت عرضه به تقاضا زیاد می‌شود و احتمال برنده شدن افزایش می‌یابد. البته با توجه به مشخصات فنی دنا و دیگر ماشین‌های ایران خودرو، تقاضا هم برای خرید محصولات این شرکت خودروسازی از طریق طرح مادران زیاد است.

در عین حال محدودیت‌های ماشین‌های عرضه شده در طرح مادران نیز زیاد است و کسانی که می‌خواهند در این طرح شرکت کنند چندان فرصتی برای این پرسش ندارند که دنا بخریم یا رانا؟ زیرا باید از میان ماشین‌های موجود یکی را انتخاب کرد.

متقاضیان ثبت نام خودرو مادران باید در زمان اعلام شده توسط این شرکت برای هر طرح فروش، به سایت ایران خودرو به نشانی https://esale.ikco.ir مراجعه کرده و اقدامات لازم را جهت ثبت‌نام انجام دهند. از این نظر فرقی بین طرح مادران و دیگر طرح‌های ایران خودرو وجود ندارد، زیرا شرکت در تمامی آن‌ها از طریق سایت این شرکت خواهد بود.

سایت ثبت‌نام طرح جوانی جمعیت سایپا

ثبت‌نام در طرح‌های مادران شرکت سایپا یا مثل سایر طرح‌ها از طریق سامانه یکپارچه صورت می‌گیرد، یا از طریق نشانی اینترنتی این شرکت به آدرس Saipa.iranecar.com انجام می‌شود. در حال حاضر آخرین اطلاعیه سایپا برای طرح مادران به دهه فجر 1402 برمی‌گردد. در این طرح که از 12 بهمن آغاز شد تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه پیدا کرده، انواع مدل‌های کوییک و اطلس مطابق جدول عرضه شده است:

نکته: درطرح‌هاي قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جهت کلیه محصولات طرح مذکور ابتدا پیش ثبت‌نام انجام می‌پذیرد و پس از شناسایی مادران حائز شرایط امکان ثبت‌نام نهایی و واریز وجه میسر خواهد شد.

طرح جوانی جمعیت برای کدام شرکت‌های خودروسازی است؟

به جز ایران خودرو و سایپا که در دوره‌های مختلفی بخشنا‌مه‌های طرح مادران را برای ماشین دنا، کوییک، رانا و ... منتشر می‌کنند، شرکت‌های خودروسازی دیگری مثل مدیران خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور و آرین پارس موتور نیز تاکنون در این طرح شرکت کرده و خودروهایی را در قالب طرح جوانی جمعیت به بازار عرضه کرده‌اند.

خودرو دنا را از طریق لینک زیر بهتر ارزیابی کنید:

https://khodro45.com/dena/

شرایط بهره‌مندی از طرح مادران

در طرح جوانی جمعیت خیلی از محدودیت‌های دیگر طرح‌ها وجود ندارد. مطابق با شرایط اعلام شده، افراد زیر واجد شرکت در طرح مادران هستند:

مادرانی که فرزند دوم و بعد از آن‌ها پس از تاریخ ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد. به هر کد ملی تنها یک دستگاه خودرو از یکی از شرکت‌های خودروساز تعلق می‌گیرد. محدودیت داشتن پلاک فعال انتظامی در طرح‌های مادران اعمال نمی‌شود. مادران زیر ۱۸ سال هم می‌توانند در این طرح شرکت کنند. نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی نیست. محدودیت عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان وجود ندارد. در این طرح امکان صلح، انتقال یا فروش وکالتی خودرو وجود ندارد. شماره تلفن اعلام شده باید به نام فرد متقاضی باشد. مدارک مورد نیاز برای شرکت در طرح جوانی جمعیت

مدارک لازم برای ثبت‌نام در طرح جوانی جمعیت عبارتند از:

کپی شناسنامه مادر کپی کارت ملی مادر کپی شناسنامه فرزندان تصویر گواهی تولد فرزند دوم و یا بیشتر کارت بانکی به نام مادر آیا مادران فرزند اول هم می‌توانند در طرح جوانی جمعیت شرکت کنند؟

خیر. طرح جوانی جمعیت مختص مادرانی است که دو فرزند یا بیشتر دارند. از آن‌جایی که این طرح به منظور تشویق به فرزندآوری تصویب شده است، جای تعجبی هم ندارد که مادرانی با یک فرزند اجازه شرکت در آن را نداشته باشند. به عبارتی مادران تک فرزند بعد از تولد فرزند دوم می‌توانند در آن ثبت‌نام نمایند. مادران تک فرزند فعلا می‌توانند مثل سایر افراد در طرح‌های عادی ایران خودرو و سایپا برای خرید خودرو شرکت نمایند.

ثبت‌نام در طرح جوانی جمعیت برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر

طرح جوانی جمعیت به اسم طرح مادران دارای فرزند دوم معروف شده، اما این طرح تنها برای فرزند دوم نبوده و مادران برای فرزندان بعد از آن هم می توانند در طرح جوانی جمعیت شرکت کنند. برای مثال، اگر مادری به تازگی فرزند سوم خود را به دنیا آورده باشد، امکان ثبت‌نام در طرح مادران را خواهد داشت. این شرایط برای تولد فرزند چهارم، پنجم و مابقی هم امکان‌پذیر است.

تنها نکته مهم این‌که هر کد ملی فقط یک بار امکان استفاده از این طرح را دارد. یعنی اگر مادری با تولد فرزند دوم در قرعه‌کشی ثبت‌نام بکند، تولد فرزندان بعدی، دیگر وی را مشمول این طرح نخواهد کرد و نمی‌تواند از نو در طرح شرکت نماید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) شکل و قیافه عجیب اگزوز یک خودرو
  • اینفوگرافیک | مقایسه دیه یک فرد در سال ۱۴۰۳ با قیمت خودرو!
  • اطلاعیه مهم دولت درباره کارت سوخت
  • چهار مصدوم در تصادف آزادراه قزوین- کرج
  • خودرو لکسوس NX 350 مدل ۲۰۲۴ چه مشخصاتی دارد؟
  • کولر‌های گازی تا ۹ برابر کولر‌های آبی مصرف انرژی دارند
  • تعمیر کولر‌های گازی مدارس شهرستان میناب
  • طرح جوانی جمعیت
  • رکورد دار خلافی خودرو کشور چند میلیون تومان جریمه دارد؟
  • رکوردار خلافی خودرو کشور چند میلیون تومان جریمه دارد؟