Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:15:16 GMT

مشهورترین فرعون چه شکلی بود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ | کد خبر: ۳۷۸۹۴۶۰۴

مشهورترین فرعون چه شکلی بود؟

گروهی از محققان با استفاده از روش‌های پیشرفته و اطلاعات تاریخی، چهره احتمالی «توت‌عنخ‌آمون»، فرعون جوان و مشهور مصر باستان را بازآفرینی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از انشنت اوریجینز، ‌ گروهی از محققان، متشکل از متخصصان فعال در حوزه انسان‌شناسی و پزشکی قانونی در جریان یک تحقیق جدید تلاش کرده‌اند که چهره احتمالی «توت‌عنخ‌آمون»، فرعون مصر باستان را بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«توت‌عنخ‌آمون» در سن ۹ سالگی به تخت نشست و حدود یک دهه در طول دودمان هجدهم مصر باستان حکمرانی کرد. تا کنون تحقیقات زیادی درباره زندگی و مرگ این فرعون که در فاصله   ۱۳۳۳ تا ۱۳۲۴ پیش از میلاد فرمانروایی کرد، انجام شده است.

بازآفرینی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۲۳

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن اخیرا در ژورنال ایتالیایی «آناتومی و رویان‌شناسی» (Journal of Anatomy and Embryology) منتشر شده است، نخستین کالبدشکافی که در سال ۱۹۲۵ میلادی بر جسد «توت‌عنخ‌آمون» انجام شد، اطلاعات بسیار کمی را درباره علت درگذشت این فرعون آشکار کرد. با این حال، بررسی‌های بعدی، از جمله تصاویر ایکس‌ری که در سال ۱۹۶۸ میلادی به ثبت رسید و سی‌تی اسکن‌هایی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت سلامت و دلایل احتمالی درگذشت «توت عنخ‌آمون» ارائه کرد. این آزمایش‌ها فرضیه قتل فرعون را رد کرد، اما سوالاتی را درباره شکستگی احتمالی زانو در نزدیکی زمان درگذشت او مطرح کرد.

در این زمینه بخوانید:

«توت عنخ آمون» ‌ را بیشتر بشناسید

در سال ۲۰۱۰، یک تحقیق پیشگامانه درباره بررسی DNA «توت‌عنخ‌آمون» و اعضای خانواده او اطلاعات مهمی را درباره وضعیت سلامتی و روابط خانوادگی او آشکار کرد. این تحقیق، تایید کرد که «توت‌عنخ‌آمون» به مالاریا و بیماری «Köhler» مبتلا بود.

سوالات درباره چهره «توت‌عنخ‌آمون» مدت‌هاست که محققان و عموم مردم را کنجکاو کرده است. در طول سال‌های گذشته، چهره احتمالی این فرعون بارها با استفاده از روش‌های علمی بازسازی شده است.

سمت راست: بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۰۵ توسط محققان بر اساس سی‌تی‌اسکن
سمت چپ: بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۱۹۸۴ توسط «پت گاتلیف»

در سال ۱۹۸۳، «بتی پت گاتلیف» یک هنرمند فعال در حوزه پزشکی قانونی چهره «توت‌عنخ‌آمون» را با استفاده مجسمه گچی به دست‌آمده از پرتونگاری بازسازی کرد.

در سال ۲۰۰۵ نیز سه گروه (مصری، فرانسوی و آمریکایی) هر کدام به طور جداگانه با استفاده از  سی‌تی‌اسکنِ جمجمه، چهره فرعون را با تفاوت‌های جزئی بازسازی کردند.

بازسازی چهره توت عنخ‌آمون در سال ۲۰۲۳

در تحقیق اخیر که گروهی از محققان برزیلی، ‌ استرالیایی و ایتالیایی با استفاده از روش‌های پیشرفته دیجیتالی از جمله برش‌نگاری، ‌ ایکس‌ری و اندازه‌گیری آنتروپومتری، جمجمه سه‌بعدی از «توت‌عنخ‌آمون» با استفاده از اطلاعات موجود بازآفرینی شد.

می‌توان گفت که شباهت‌های واضحی بین بازخلق سال ۲۰۰۵ و جدیدترین بازسازی چهره وجود دارد، با این حال در نسخه جدیدتر، فرعون جوان‌تر به نظر می‌رسد.

این تحقیق جدید به درک ما درباره ظاهر «توت‌عنخ‌آمون» ‌ کمک می‌کند و اطلاعاتی درباره زندگی مشهورترین فرعون مصری ارائه می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: توت عنخ آمون بازسازی چهره مصر فرعون سالگرد ارتحال امام خمینی ره برگزیده ها توت عنخ آمون حسن روح الامین سریال آکتور عادل تبریزی سالگرد ارتحال امام خمینی ره برگزیده ها توت عنخ آمون بازسازی چهره سال ۲۰۰۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۷۸۹۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی شاهراه سالنگ

 محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه طالبان اعلام کرد با مساعد شدن آب‌وهوا کار بازسازی شاهراه سالنگ دوباره آغاز می‌شود.

با این حال، او در این مورد جزییات بیش‌تر ارایه نکرده است.

گفتنی است که شاهراه سالنگ در ماه قوس سال گذشته پس از حدود چهار ماه بسته بودن به ‌روی رفت‌وآمد ماشین های مسافربری بازگشایی شد.

کار بازسازی ۸۰ کیلومتر شاهراه سالنگ در تاریخ ۲۱ سرطان سال گذشته آغاز شد، اما این گذرگاه به‌طور کامل از تاریخ ۸ سنبله به روی رفت‌وآمد بسته شده بود.

با بسته‌شدن این شاهراه، انتقال اموال تجارتی به وسیله ماشین های تریلری به‌گونه کامل متوقف شد و مسافران از راه‌‌های خاواک -پنجشیر و شیبر – بامیان به ‌عنوان راه‌های جایگزین استفاده می‌کردند.

بسته بودن گذرگاه سالنگ روی بهای مواد اولیه تأثیر منفی نیز گذاشت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • (تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
  • شاهزاده سریال «جومونگ» چه شکلی شده است؟
  • شمسایی:به شکلی می جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • بازسازی شاهراه سالنگ