Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنجینۀ «کیمبایا» (Quimbaya) مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از مصنوعات کوچک طلایی است که در کلمبیا یافت شده‌اند؛ مجموعه‌ای که سازندگان آن‌ها قوم باستانی کیمبایا بوده‌اند. اندازۀ این اشیاء طلایی معمولا بین 5 تا 8 سانتیمتر است و هر قطعه از آن ظاهری منحصر به فرد دارد. گمان می‌رود زمان ساخت این اشیاء به دوران اوج تمدن کیمبایا در حدود سال‌های 500 تا 600 میلادی برگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فرادید، گنجینۀ کیمبایا توسط باستان‌شناسان کشف نشده بلکه در اواخر دهه 1800 میلادی از منطقه‌ای به نام دره مرکزی کائوکا توسط جویندگان گنج غارت شده است. باستان‌شناسان این تئوری را مطرح کرده‌اند که این اشیاء از دو مقبره به دست آمده‌اند، اما نمی‌توان این موضوع را با قطعیت بیان کرد.

مجموعه کنونی که شامل 123 قطعه می‌شود، تنها به این دلیل وجود دارد که شخصی آنها را به مقامات کلمبیایی تحویل داده است. می‌توان مطمئن بود که بسیاری از اقلام این گنجینه هنوز در مجموعه‌های خصوصی در سراسر جهان وجود دارند.

تمدن کیمبایا

تمدن کیمبایا در نواحی اطراف دره رودخانه کائوکا در دامنه‌های غربی کوه‌های آند زندگی می‌کرد. شواهد روشنی وجود ندارد که مشخص کند کیمبایا چه زمانی به وجود آمد، با این حال اکثر محققان معتقدند که زمان شکل‌گیری این تمدن قرن اول قبل از میلاد بوده است.

آنها شکارچیان ماهری بودند، محصولات مختلف و متنوع زیادی کشت می‌کردند، ماهی می‌گرفتند و صنایع زیادی از جمله معدن طلا و طلاسازی داشتند؛ آن‌ها طلا را از معادن پربار منطقه استخراج می‌کردند و با مهارتی که در ترکیب طلا و مس یافته بودند، هنر ظریف و شگفت‌انگیزی از طلاسازی را شکل داده بودند.

تمدن کیمبایا در دوره بین قرن‌های چهارم و هفتم پس از میلاد به اوج خود رسید و وقتی فاتحان اسپانیایی در سال 1509 شروع به استعمار کلمبیا کردند، پایان تمدن کیمبایا فرا رسید.

پرندگان طلایی

محققان اشیاء طلایی گنجینۀ کیمبایا را به‌عنوان تصاویری از مارمولک‌ها، پرندگان، حشرات و ماهی‌های رایج در این منطقه توصیف کرده‌اند، اما با این حال غیرقابل انکار است که برخی از آن‌ها شباهت زیادی با انواع ماشین‌های پرنده امروزی دارند.

 وجود همین شباهت قابل توجه، پرنده‌های طلایی کیمبایا را به نمونه‌ای جذاب و خیال‌انگیز از یافته‌های باستان‌شناسی تبدیل کرده است؛ جذابیتی که باعث شده گاهی نظرات عجیب و غریبی در مورد دانش پیشرفتۀ مردمان کیمبایا در خصوص هوانوردی مطرح شود.

البته این نظرات توسط باستان‌شناسان و محققان به طور کامل رد شده‌اند اما کسانی که به سناریوهای تخیلی مثل فضانوردان باستانی و بشقاب‌پرنده‌ها اعتقاد دارند، همیشه اینگونه نظرات را دنبال کرده‌اند و به آن‌ها دامن زده‌اند.

نمونه‌های دیگری از مصنوعات کیمبایا؛ حتی قورباغه‌های کیمبایا هم شکل‌هایی غیرعادی دارند. بنابراین عجیب نیست که آن‌ها ماهی‌ها یا پرندگان را هم به شکل‌هایی متفاوت از واقعیت به تصویر کشیده باشند.

پرنده‌های طلایی کیمبایا به وضوح کار استادکارانی هستند که به جزئیات توجه داشته‌اند اما اینکه چرا آن‌ها پرندگانشان را با این شکل‌های خاص و عجیب که در طبیعت یافت نمی‌شوند ساخته‌اند، هنوز یک معماست (می‌دانیم که هیچ موجودی با بدن یا بال مثلثی شکل در طبیعت یافت نمی‌شود).

البته ما می‌دانیم که آنها سایر اشیاء طلایی‌شان را هم با شکل‌هایی متفاوت از شکل واقعی موجودات طبیعی می‌ساختند (مثل قورباغه‌هایی با پاهای بسیار پهن)، اما اینکه دلیل این تغییرات چه بوده است برای ما روشن نیست.

به هر حال آنچه واضح است این است که این اشیاء نمونه‌هایی کوچک از هواپیماهای باستانی نیستند بلکه کار گروهی از هنرمندان هستند که تغییرات خلاقانه خود را بر روی تصاویر حشرات، پرندگان یا حتی ماهی‌ها انجام می‌دادند.

کانال عصر ایران در تلگرام

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هواپیمای طلایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۸۷۲۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تولید «چهار شگفت انگیز» از تولید تا پخش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چالش‌های این برنامه ۲۶ قسمتی ، در قالب دوربین مخفی طراحی شده است.
آقای سعید مظاهری تهیه کننده و کارگردان این برنامه با حضور در استدیوی شبکه خبر گفت: این برنامه اولین رئالیتی شو کاملا واقعی ایرانی است که در بستر رسانه‌های ایرانی پخش می‌شود و مرکز پخش و تولید آن شبکه نسیم است.
وی ادامه داد: این برنامه یک مسابقه دوربین مخفی است که در این مسابقه ما برنده نداریم بلکه بازنده داریم، بازیگران ما در دو آیتم با هم رقابت می‌کنند و در نتیجه این رقابت بازنده این رقابت مجازات می‌شود.
مظاهری افزود: کاری که ما در چهار شگفت انگیز انجام می‌دهیم، پایه اول را بر مبنای خوب کردن حال مردم گذاشته ایم و نقطه تمرکز ما همین است که خنده‌ای را بر روی لب‌های مردم بیاوریم و حال مردم را تا جایی که می‌توانیم خوب کنیم.
مظاهری ادامه داد: محتوا‌های داخل برنامه معمولا محتوا‌هایی است که در قالب همین خنده‌ها به مردم انتقال داده می‌شود، یعنی ما پیام مستقیمی به مردم نمی‌دهیم بلکه پیام در قالب شوخی‌ها، اتفاقات و چالش‌هایی که بازیگران ما درون آن اتفاق قرار می‌گیرند به مخاطب رسانده می‌شود و حدود ۱۰۰ حوزه محتوایی را­ مثل محتوا‌های مربوط به سبک زندگی، ازدواج، فرزند آوری، مدیریت مصرف آب، برق، گاز­و.... در فصل جدید چهار شگفت انگیز روی آنتن­ تلویزیون خواهیم دید و ۱۰۰ مسئله فکری جامعه را در فصل جدید به آن خواهیم پرداخت.
وی در خصوص تغییرات این فصل در مقایسه با دو فصل قبلی هم گفت: ما در فصل جدید سراغ موقعیت‌های جدید رفتیم، این برنامه یک برنامه پر ظرفیت است، سه آیتم در هر قسمت پخش می‌شود که هر آیتم در یک موقعیت و یک نقش جدید است، یک روز بازیگران ما در نقش مکانیک در یک مکانیکی هستند و با چالش‌های آن شغل مواجه هستند و آن چالش‌ها را مطرح می‌کنند، همان روز در همان قسمت داخل یک شغل و فضای دیگری رفتند و دوباره در همان روز مثلا به یک نیروگاهی ­رفتند و مشاغل سخت آن نیروگاه شده مجازات این دو آیتم و بازیگران آن شغل سخت را و آن سختی‌هایی که در حوزه تولید برق یا هر چیز دیگری را به مردم نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: ما در دو فصل قبل به سراغ جامعه پزشکان نرفته بودیم، اما در این فصل به سراغ پزشکان هم رفتیم، در این فصل با همکاری خوب مسئولان به سراغ ارتش هم رفتیم­ و چند تا از شوخی‌ها و چالش‌ها را در فضای نظام وظیفه و سربازی و ارتش طراحی کردیم.
این تهیه کننده در خصوص طراحی چالش‌ها که تکراری هم نباشد، گفت: اگر ما یک مسئله واحد را مثل شغل وسط بگذاریم، بعد از چند قسمت تکراری می‌شود، اصل برنامه به قدری خلاقانه است و­ قابلیت بروز رسانی دارد هیچ وقت ما را در این چالش تکراری بودن قرار نداده است، ما یک سری تغییرات در قالب برنامه انجام دادیم، در فصل یک ما رقابت‌های مان به این صورت بود که سه نفر داخل اتاق فرمان بودند و یک نفر داخل صحنه بود، فصل دوم ما یک رقابت‌هایی را شروع کردیم که دو به دو بود، یعنی دو نفر داخل اتاق فرمان و دو نفر هم داخل صحنه بودند، در فصل جدید ما سراغ آیتم‌های جدیدی علاوه بر این دو طیف رفتیم، اولا آیتم‌های چهار نفره جوکرهامون است که چهار نفر در یک صحنه کاملا رئال با چهار نقش کاملا متفاوت قرار می‌گیرند و با هم شوخی می‌کنند و رقابت می‌کنند در خنداندن همدیگر، تنوع مسابقه ها­، تنوع قوانین‌ها، تنوع موقعیت‌ها و چالش‌ها و لوکیشن‌ها باعث شده که از این تکراری بودن فاصله بگیریم.
مظاهری در پایان گفت: تولید این برنامه با توجه به تنوع و تعدد لوکیشن‌ها و طراحی‌ها و. کار بسیار سختی است و هر قسمت معمولا دو تا سه روز ضبط آن طول می‌کشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کواچیچ: به اعصابمان مسلط باشیم، قهرمانیم!
  • ۴ ایده شگفت انگیز برای تیز کردن اصولی و صحیح چاقو (فیلم)
  • واکنش های شگفت انگیز توسط دروازه بانان لیگ برتر انگلیس / فیلم
  • خواص شگفت انگیز کنجد سیاه
  • عملیات ایران شگفت‌انگیز بود
  • با 10 خاصیت شگفت‌انگیز توت سفید آشنا شوید!
  • سه ویرانه باستانی شگفت‌انگیز که شاید نام آن‌ها را نشنیده باشید (+عکس)
  • توانایی شگفت انگیز مار پیتون در بالا رفتن از درخت
  • روند تولید «چهار شگفت انگیز» از تولید تا پخش
  • «چهار شگفت انگیز» از شبکه نسیم