Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرانسه اولین کشور در جهان شد که حقوق سقط جنین را در قانون اساسی خود در روز دوشنبه ثبت کرد. این کار اوج تلاش‌هایی بود که به عنوان پاسخ مستقیم به تصمیم دادگاه عالی آمریکا انجام شد.

براساس گزارش سی ان ان، قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان فرانسه  با ۷۸۰ رای موافق در برابر ۷۲ رای مخالف این مصوبه را تصویب کردند و به راحتی سه پنجم اکثریت لازم برای اصلاح قانون اساسی فرانسه را به دست آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصلاحیه تصریح می‌کند که آزادی تضمین شده برای سقط جنین در فرانسه وجود دارد. برخی گروه‌ها و قانون‌گذاران خواستار زبانی قوی‌تر شده‌اند تا صریحاً سقط جنین را یک حق بدانند. قانونگذاران فرانسوی ادعا کردند از این اقدام به عنوان راهی تاریخی برای ارسال سیگنال روشنی از حمایت از حقوق باروری استقبال می‌کنند، در حالی که سقط جنین در آمریکا و همچنین در بخش‌هایی از اروپا مانند مجارستان غیرقانونی است.

گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه، پیش از رای گیری مدعی شد که قانونگذاران به زنانی که در گذشته مجبور به تحمل سقط جنین غیرقانونی شده بودند، بدهی اخلاقی دارند. او افزود: بیش از همه، ما به همه زنان پیام می‌فرستیم: بدن شما متعلق به شماست.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز ادعا کرد: دولت جشن رسمی تصویب این اصلاحیه را در روز جمعه که مصادف با روز جهانی حقوق زنان است، برگزار خواهد کرد.

فرانسه اولین بار در سال ۱۹۷۵ سقط جنین را قانونی کرد. این اقدام پس از کمپینی به رهبری سیمون ویل، وزیر بهداشت وقت که به یکی از شناخته شده‌ترین نماد‌های فمینیستی این کشور تبدیل شد، اتفاق افتاد.

در حالی که سقط جنین یک موضوع بسیار تفرقه انگیز در سیاست آمریکا است و اغلب در امتداد خطوط حزبی قرار می‌گیرد، در فرانسه از حمایت گسترده‌ای برخوردار است. بسیاری از قانونگذارانی که به این اصلاحیه رای منفی دادند، نه به این دلیل که مخالف سقط جنین بودند، بلکه به این دلیل که احساس می‌کردند این اقدام غیرضروری است.

تصویب این اقدام نشان دهنده یک پیروزی آشکار برای چپگراهای فرانسه است که سال‌ها برای تضمین حقوق سقط جنین در قانون اساسی فشار آورده اند. پیش از سال ۲۰۲۲، دولت امانوئل مکرون استدلال کرد که این اقدام غیرضروری است. این بیست و پنجمین بار است که دولت فرانسه از زمان تأسیس جمهوری پنجم در سال ۱۹۵۸ قانون اساسی خود را اصلاح می‌کند.

کلیسای کاتولیک یکی از گروه‌هایی بود که مخالفت خود را با این اصلاحیه اعلام کرد. آکادمی پاپی برای زندگی و نهاد واتیکان که بر مسائل مربوط به اخلاق زیستی تمرکز دارد، در بیانیه‌ای گفتند: در عصر حقوق بشر جهانی، هیچ حقی برای سلب جان انسان وجود ندارد. روز پنجشنبه، کنفرانس اسقف‌های فرانسوی نیز مخالفت کلیسا با سقط جنین را قبل از رأی گیری تکرار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سقط جنین فرانسه قانون اساسی فرانسه قانون اساسی سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۸۸۷۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟

زن غیر از اطاعت از همسر، آراستگی ظاهری، حسن معاشرت با او، اقامت در منزل همسر، کسب اجازه از او برای انجام هر امری و انجام وظایف زناشویی نسبت به همسرش وظیفه دیگری در خانه ندارد و برای باقی کار‌ها در منزل می‌تواند اجرت المثل دریافت کند. در اسلام کار خانه وظیفه زن نیست همچنین در سیره ائمه (ع) است که آنها برای زنانشان کنیز می‌گرفتند و یا خودشان در کار‌ها به همسرانشان کمک می‌کردند. 

در روایت آمده است روزی رسول خدا (ص) به خانه حضرت علی (ع) وارد شد، مشاهده کرد دختر و دامادش با محبت در کنار هم نشسته و با همکاری یکدیگر به آرد کردن «جو» مشغولند. پیامبر خطاب به آنان فرمود: «کدام یک از شما خسته‏‌تر هستید، تا من به جای او نشسته، کارش را انجام دهم؟» حضرت علی پاسخ داد: «ای رسول خدا! دخترت فاطمه، خسته ‏تر است.» پس آن حضرت کنار دامادش نشست و با هم به دستاس کردن مشغول شدند. (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۵۰ و ۵۱) 

همچنین امام صادق علیه‏ السلام درباره کمک کردن امیرالمومنین (ع) به حضرت زهرا (س) می‏ فرماید: «امام علی برای منزل هیزم جمع کرده و خانه را تمیز می‌کرد و حضرت فاطمه آرد را آسیاب کرده و آن را خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.» (کافی، ج ۵، ص ۸۶) و در روایات است حضرت زهرا (س) خادمی به نام فضه داشتند که در کار‌های خانه و فرزندداری به ایشان کمک می‌کردند.

روایات این چنینی نشان دهنده این است که کار منزل برعهده زن نیست و هیچگاه زوج نمی‌تواند زن را ملزم به انجام آن کند و اگر کار‌های منزل مثل نظافت، آشپزی، نگه‌داری از فرزندان، شیردهی به نوزاد و... را انجام داد می‌تواند در ازای آن مزد بگیرد. در قانون مدنی ایران مصوب ۱۳۱۴ هم «زنان می‌توانند برای انجام کار خانه از همسر خود حقوق دریافت کرده و این کار‌ها مستحق دریافت حقوق ماهیانه است.»

اجرت المثل جز حقوق مالی زن است

یکی از حقوق مالی که به واسطه جاری شدن عقد بر مرد واجب می‌شود اجرت المثل زن است. یعنی کار‌هایی که زن شرعاً وظیفه‌ای برای انجام آن ندارد؛ مثل نظافت منزل، شیردادن به فرزند، آشپزی و... را انجام دهد باید اجرت المثل آنها محاسبه شود و به زن پرداخت شود و در واقع این به معنی دستمزد و مزدکار است، اما تفاوتی که با مهریه و نفقه دارد این است که زن باید این حق را از مرد مطالبه کند تا به او پرداخت شود. 

در ماده ۳۳۷ قانون مدنی ایران درباره اجرت المثل آمده است: «هرگاه کسی بر حسب اذن صریح یا ضمنی، از مال غیر استیفای منفعت کند، صاحب مال مستحق اجرت‌المثل خواهد بود مگر این که معلوم شود که اذن در انتفاع، مجانی بوده‌است.» به موجب این قانون زن برای کار‌هایی که وظیفه‌اش نبوده همچنین به قصد تبرع (انجام کار به صورت مجانی) آنها را انجام نداده است، می‌تواند اجرت المثل آنها را از همسرش درخواست کند.

زمان پرداخت اجرت المثل

بنا به این گزارش در صورتی که زن به دستور مرد کار‌هایی را که شرعاً وظیفه او نبوده را انجام داده است و زن به قصد تبرع (انجام کار به صورت مجانی) نداشته است در تمام طول زندگی مشترک می‌تواند درخواست دستمزد کار‌های خانه را داشته باشد و تقاضای آن فقط در هنگام طلاق نیست. 
درباره این موضوع در نشست «واکاوی فقهی اجرت المثل زوجه جهت کار در منزل» حجت‌الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری استاد حوزه علمیه درباره اشکال قانون فعلی در باب اجرت‌المثل گفت: منوط کردن اجرت‌المثل به طلاق، هیچ وجه شرعی ندارد و دینی بر گردن زوج است، ولو اینکه زن و شوهر با هم اختلافی هم ندارند، زن می‌تواند آن را مطالبه کند.

نفقه و اجرت المثل با هم تفاوت دارد

گاهی برخی از افراد اجرت المثل را با نفقه اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت اصلی نفقه و اجرت المثل در این است که طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی شوهر در صورت تمکین زن همواره مکلف به پرداخت نفقه است، اما در اجرت المثل باید حتما کاری توسط زن انجام شود و آن کار به دستور شوهر و بدون قصد تبرع انجام شده باشد. 

تفاوت دیگر آن این است که نفقه برای خود زن و نیاز‌های متعارف او مثل پوشاک، غذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی، بهداشتی و... است، اما اجرت المثل در قبال کار منزل است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد
  • اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در ۱۴۰۲
  • آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟
  • معاون حقوقی رئیس جمهور: کشور ما کارنامه خوبی در رعایت حقوق ملت دارد
  • ابلاغ قیمت تضمینی چغندر قند بهاره و پاییزه
  • نرخ جدید خرید تضمینی چغندرقند بهاره و پاییزه اعلام شد
  • پارک دوبل خودروها تضییع آشکار حقوق شهروندان است/لزوم توجه به راهکارهای اساسی برای رفع مشکل
  • نرخ تضمینی چغندر قند اعلام شد
  • دلیل کسر ۱۰ میلیون تومان از حقوق دانشجومعلمان چیست؟
  • قیمت تضمینی چغندر قند بهاره و پاییزه ابلاغ شد