Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مرحوم محمدامین قانعی راد (۱۳۳۴ تا ۱۳۹۷) جامعه‌شناس، رئیس پیشین انجمن جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ پس از دوره‌ای بیماری درگذشت. وی سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلفی چون تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه تربیت معلم تهران را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانعی‌راد بیشتر در زمینه جامعه شناسی علم فعالیت می کرد و در این زمینه کتاب های مختلفی؛ از جمله جامعه شناسی کنشگران علمی، جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران و پیمایش علم و جامعه؛ تجربیات جهانی و اجرای نسخه ایرانی را نگاشته بود.
حالا و حدود ۶ سال پس از درگذشت او، انجمن ترویج علم تصمیم به برگزاری جایزه‌ای به نام جایزه قانعی‌راد همزمان با بیست و پنجمین دوره جایزه ترویج علم، گرفته است.

پیش از این سه جایزه از جوایز ترویج علم در بخش‌های ادبیات کودک، محیط زیست و معلمان مناطق محروم با نام‌های توران میرهادی، محمد علی بهمن‌بیگی و هنریک مجنونیان نام‌گذاری شده بود و امسال در بیست و پنجمین دوره جایزه ترویج علم، با هدف توجه بیشتر به حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی اعطا می‌شود.

اکرم قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد این جایزه گفت: مرحوم قانعی‌راد در سال ۱۳۹۵ برنده جایزه انجمن ترویج علم شد و امسال برای اولین بار جایزه قانعی راد به جوایز انجمن ترویج علم اضافه می‌شود.

وی در مورد موضوع این جایزه توضیح داد: این جایزه با توجه به فعالیت‌ها و آثار دکتر قانعی‌راد در حوزه جامعه شناسی علم، اجتماعات علمی، جامعه شناسی مردم مدار، ارتباط علم و جامعه، جامعه‌شناسی حوزه عمومی، تلاش برای ترویج علم جامعه شناسی، کنشگر فعال اجتماعی (کنشگر در عرصه علم و جامعه) تعریف شده است. این جایزه می تواند به کنشگر اجتماعی فعال، استاد پیشکسوت، انجمن علمی (نهاد مدنی)، رساله دکتری یا پژوهش اجتماعی بزرگ در سطح کلان تعلق گیرد.

رئیس انجمن ترویج علم هدف از تاسیس این جایزه را قدردانی از کوشش‌های مروجان علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه، ایجاد ارتباط بین علم و جامعه جایزه قانعی دانست و گفت: یکی از حامیان این جایزه کرسی یونسکو در ترویج علم است. انجمن ترویج علم نیز برگزار کننده مراسم جایزه است. اما برخی سازمان و نهادهای دیگر از این فراخوان حمایت می کنند.

قدیمی افزود: کلیه کسانی که در حوزه علم و جامعه فعالیت دارند، به نوعی مخاطب این جایزه هستند.

به گزارش ایرنا، مراسم جایزه ترویج علم هر ساله آبان ماه همزمان با روزجهانی علم در خدمت صلح و توسعه و هفته ترویج علم ایران برگزار و از افراد یا سازمان‌هایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی‌ کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند، تقدیر می‌شود. مراسم بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران، ۲۵ آبان گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد.

مرحوم قانعی راد در سال ۱۳۹۵ برای تلاش در زمینه ترویج علم جامعه شناسی در حوزه های دانشگاهی و عمومی، در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه تقدیر شده بود.

علم و آموزش علم و فناوری ایران ۰ نفر منصوره شوشتری برچسب‌ها انجمن ترویج علم ایران انجمن جامعه شناسی ایران مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن ترویج علم ایران انجمن جامعه شناسی ایران مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور جامعه شناسی انجمن ترویج علم ایران انجمن جامعه شناسی ایران مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور جامعه شناسی جایزه ترویج علم انجمن ترویج علم جامعه شناسی علم و جامعه قانعی راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۴۶۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت قرارگيري مناسک در خدمت زندگي

خبرگزاری آریا - مدیر اندیشکده مطالعات ایران پژوهشکده شهید صدر در نشست شهراندیش گفت: مناسک جایی است که در آن روایتی صورت می‌گیرد و مهم‌ترین امر آن جامعه‌پذیری است.

به گزارش خبرگزاری آریا ، نشست پنجم از فصل دوم سلسله نشست‌های شهراندیش با موضوع «جایگاه مناسک ایرانی و اسلامی در فضا و هویت شهری» توسط دبیرخانه هیئت اندیشه‌ورز شهرداری تهران روز -یکشنبه 24 تیر 1403- برگزار شد.
حمید دهقانیان، مدیر اندیشکده مطالعات ایران پژوهشکده شهید صدر در این نشست درخصوص فربه‌گی مناسکی و پرابلماتیک انسجام اجتماعی جامعه ایران گفت: همانگونه که جسم انسان به غذا نیاز دارد، به مراتب روح انسان به مناسک بیشتر نیاز دارد. در زندگی کلان‌شهری سراسر آئین و مناسک داریم و اگر مناسک نباشد شاهد بهم‌ریختگی قابل توجهی در نظم شهر خواهیم بود.
وی مناسک را دو دسته عنوان کرد و گفت: مناسک اولیه در چهارچوب مشخصی قرار دارند، اما مناسک ثانویه با خلاقیت مؤمنین به وجود آمده است. به‌طورمعمول مناسک ثانویه تحت تأثیر جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و ... شکل می‌گیرند.
مدیر اندیشکده مطالعات ایران پژوهشکده شهید صدر عنوان کرد: نسبت به قراردادهای اجتماعی که در جامعه ایران شکل می‌گیرد، ساده‌سازی‌هایی انجام می‌دهیم و از نظریه‌های غربی پیروی می‌کنیم که هم اکنون نظریه‌پردازان غربی آن را نمی‌پذیرند. متأسفانه در جامعه ایران حتی نظریات فرهنگی را نیز کاملا به شکل شابلون استفاده می‌کنیم و در واقع به‌دنبال این هستیم که نظریات را به مثابه شابلون در واقعیت ایران جای‌گذاری کنیم. اگر مشکل ایجاد شد؛ واقعیت را برش می‌دهیم. مواردی که برای ما آشکار شده، مهم است و سایر موارد شاید خطای نظری، روشی و ... باشد که ما این تفاوت را نادیده گرفته‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه مناسک با حوزه اخلاقیات متفاوت است و مکانی است که در آن ادغام صورت می‌گیرد، گفت: باید به تکیدگی و تفاوت مناسک شیعی بنگریم و متوجه باشیم که نوعی تکیدگی وجود دارد. ما صرفا براساس ظواهر اخلاقی می‌خواهیم اطلاقی به مسئله مناسک بدهیم.
دهقانیان در ادامه با اشاره به اینکه نظام دانش ما شهرشناختی است، مطرح کرد: این سایه نگاه شهرشناختی نسبت به پدیده‌های جامعه یکی از آسیب‌هایی است که نمی‌گذارد مطالعات را از لحاظ کیفیت علمی به خوبی انجام دهیم.
وی همچنین با تأکید بر اینکه غالبا از ابزار نظری به روش نامناسب استفاده می‌کنیم و عملا نظریه را بر واقعیت تحمیل می‌کنیم، گفت: مناسک جایی است که در آن روایتی صورت می‌گیرد و مهم‌ترین منطق کارکرد آن جامعه‌پذیری است. در مناسک هم شور است و هم شعور.
دهقانیان تصریح کرد: برای اینکه بتوانید یک جامعه‌پذیری خوب را از یک ایده به اجرا برسانید، باید هر دو بال عاطفه و عقلانیت همزمان کار کنند. تعامل بین عاطفه، احساس و عقلانیت در تحقق یک کنش توأمان لازم است و نمی‌توانیم صرفا بعد عقلانی یا بعد عاطفی دین را استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: یکی از آسیب‌هایی که امروزه در حال رخ دادن است این است که در حال ادغام هویت محله‌ای در فربه‌گی مناسکی که ذات کلان‌شهری می‌طلبد، هستیم.

اسدی: مدیریت شهری باید به مناسک توجه کند
مهدی اسدی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه این نشست درخصوص ماندگاری آئین عاشورا از رهگذر اتصال با زندگی روزمره ایرانی در فضای شهری اظهار کرد: درست است که کارکردهای زندگی مناسکی بیشتر مذهبی است، اما با سایر حوزه‌ها نیز ارتباط و اتصال پیدا می‌کند و از این‌ جهت نقش مهمی در حیاط انسانی برعهده دارد. مدیریت شهری باید به مناسک توجه کند.
اسدی افزود: مناسک محرم به‌عنوان کانونی‌ترین مناسک شیعه، از ابتدا تاکنون نقش اساسی در ادامه حیات جامعه شیعی داشته و در آینده نیز خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مفهومی تحت عنوان مشارکت و سهیم شدن داریم، گفت: از مفهوم سهیم شدن در برپایی مناسک در جایی می‌توانیم استفاده کنیم که می‌خواهیم این امر را در زندگی امروزی با نظم جدید همراه کنیم‌. ما می‌توانیم از اتصال سنت‌ها با امر زیبایی‌شناختی و هنری این استفاده را داشته باشیم که گویا در حال آماده‌سازی مناسک اسلامی و ایرانی برای ورود به زندگی جدید شهری هستیم. با این امر می‌توان برای نسل جوان برنامه‌ریزی کرد.
وی همچنین بیان داشت: احیای مناسک اسلامی نمی‌تواند افزایش ترافیک را رقم بزند، ایجاد انسداد در زندگی روزمره قطعا به ادامه حیات مناسک ضربه خواهد زد. ما می‌توانیم به مکان‌های چندمنظوره توجه کنیم که این امر ریشه تاریخی دارد. می‌توان بر روی این موضوع بیشتر تفکر کرد که ادامه حیات مناسک و یا پربارتر شدن اجرای مناسک چطور می‌تواند در خدمت زندگی قرار گیرد.
اسدی با اشاره به اینکه اگر مناسک در خدمت زندگی قرار نگیرد، نمی‌توانیم به ادامه‌دار بودن آن‌ امیدوار باشیم، افزود: با توجه به اینکه مناسک اسلامی به امر قدسی متصل است، نمی‌توانیم آن را در هر مکان و هر زمانی اجرا کنیم. قطعا باید مکان‌ها و زمان‌هایی که به این مسئله اختصاص پیدا می‌کند در حد مناسبی تعبیه شود که عکس خود عمل نکند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجت‌الاسلام پارسانیا: هیئت‌ها نبض خلاق و فعال جامعه معاصر ما بوده و هستند+فیلم
  • هیات و آیین‌های مذهبی از زوایه اجتماعی روایت می‌شوند
  • انقلاب اسلامی ایران به دلیل زیستی که هیأت‌ها داشتند شکل گرفت
  • ضرورت ورود تخصصی انجمن‌های علمی به موضوعات روز جامعه
  • رئیس جمهور منتخب از انجمن‌های علمی برای تعیین وزرا مشورت خواست
  • ضرورت قرارگيري مناسک در خدمت زندگي
  • نامه سرگشاده انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به مسعود پزشکیان
  • جزییات چهاردهمین جشنواره درون‌دانشگاهی حرکت اعلام شد
  • دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ،به‌عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران انتخاب شد
  • برترین‌های یورو ۲۰۲۴ با ۶ آقای گل؛ رودری بهترین بازیکن جام شد/ یک جایزه به یامال رسید