Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-07-20@05:01:49 GMT

درگذشت یک بازیگر در خانه‌اش

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۴۹۳۴۹۸

درگذشت یک بازیگر در خانه‌اش

«آنوک اِمه» بازیگر مطرح که در آثاری چون «زندگی شیرین» ساخته فدریکو فلینی و «یک مرد و یک زن» از کلود للوش ظاهر شده بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، این هنرپیشه که از چهره‌های مهم موج سینمای فرانسه محسوب می‌شود و در آثار سینماگران مطرحی چون «فدریکو فلینی»، «ژاک دمی»، «سیدنی لومت»، «برناردو برتولوچی» و «کلود للوش» نقش آفرینی کرده در خانه‌اش در پاریس و در سن ۹۲ سالگی درگذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آنوک اِمه» بیشتر به خاطر بازی در مقابل «ژان لوئی » در فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته «کلود للوش» (۱۹۶۶) شناخته می‌شود که برای آن نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن و برنده گلدن گلوب شد.

او همچنین سابقه حضور در آثار برجسته سینمای هنری مانند «زندگی شیرین» و «هشت و نیم» از ساخته‌های «فدریکو فلینی»، «لولا» به کارگردانی «ژاک دمی»، «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» و «تراژدی یک مرد مضحک» از «برناردو برتولوچی» ظاهر شده است.

فعالیت حرفه‌ای او در عرصه سینما در اواخر دهه ۱۹۴۰ آغاز شد و تا پایان راه و فیلم «بهترین سال‌ها» ساخته «کلود للوش» در سال ۲۰۱۹ ادامه یافت.

«اِمه» که سابقه بازی در بیش از ۸۰ اثر بلند را در کارنامه دارد در فیلم ساخته «رابرت آلتمن» در سال۱۹۹۴ با عنوان «آماده پوشیدن»، «علفزار درخت توس» به کارگردانی «مارسولین لوریدان-ایونس» (۲۰۰۳) را دارد که در آن او نقش یک بازمانده از هولوکاست را بازی می کند که ۶۰ سال پس از جنگ به آشویتس باز می گردد.

«آنوک اِمه» در ۲۷ آوریل ۱۹۳۲ در پاریس به دنیا آمد و نام اصلی او «نیکل فرانسوا فلرونس دریفوس» بود و پدرش «هنری دریفوس» و مادرش «ژنو سوریا» نیز هر دو بازیگر بودند.

در طول جنگ جهانی دوم، او برای جلوگیری از آزار و اذیت نازی‌ها، از نام مادرش استفاده می‌کرد و بین پاریس و جنوب فرانسه رفت وآمد می‌کرد و در یک مدرسه شبانه روزی در کوه های آلپ تحصیل کرد و در آنجا با «راجر وادیم» آشنا شد که بعدها فیلم «و خدا زنان را آفرید» را ساخت.

زمانی که او ۱۴ ساله بود، توسط یک کارگردان به نام «هنری کالف» کشف شد و برای بازی در نقش شخصیتی آنوک در درام عاشقانه‌ «خانه زیر دریا» محصول ۱۹۴۷ انتخاب شد و از آن پس تصمیم گرفت نام حرفه‌ای خود را آنوک بگذارد و بعد از آن نیز نام خانوادگی «اِمه» (که در زبان فرانسوی به معنای «دوست‌داشتنی» است) را برای خود برگزید.

او در ۱۶ سالگی در فیلم «عاشقان ورونا» (۱۹۴۹)، اقتباس «آندره کیت» از نمایشنامه رومئو و ژولیت بازی کرد.

در طول دو دهه بعد، «آنوک اِمه» در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرد و نام خود را در فیلم های فرانسوی مانند درام «ارتباطات بد» ساخته «الکساندر آستروک» (۱۹۵۵) که الهام بخش سینماگران موج نو سینمای فرانسه بود و همچنین فیلم «مونپارناس» ساخته «ژاک بکر» درباره «آمادئو مودیلیانی» نقاش ایتالیایی اوایل قرن بیستم حضور یافت.

در سال ۱۹۶۰، «فدریکو فلینی» او را برای بازی در شاهکار خود «زندگی شیرین» در کنار «مارچلو ماسترویانی» انتخاب کرد و «آنوک اِمه» سه سال بعد دوباره در فیلم کلاسیک «هشت و نیم» بار دیگر با این کارگردان بزرگ ایتالیایی همکاری کرد.

او همچنین در فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی «قرار ملاقات» (۱۹۶۹) به کارگردانی «سیدنی لومت» بازی کرد، که در آن زنی را به تصویر کشید که شوهرش (عمر شریف) به او شک دارد.

اما بازی در فیلم «یک و مرد و یک زن» ساخته «کلوود للوش» در سال ۱۹۹۶ و در نقش مقابل «ژان لوئی ترنتینانت» شهرت بین‌المللی را برای «امه» به ارمغان آورد و این فیلم پس از کسب نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن در چندین شاخه از جوایز اسکار نامزد شد. 

این فیلم که در سه هفته با بودجه اندک فیلمبرداری شد، ۱۴ میلیون دلار در ایالات متحده و بیش از ۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و «آنوک امه» اولین هنرپیشه‌ای بود که برای یک نقش فرانسوی زبان نامزد اسکار شد، اگرچه در مقابل «الیزابت تیلور» برای فیلم «چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد» شکست خورد.

«آنوک امه» در سال ۲۰۰۲ با دریافت جایزه افتخاری آکادمی فیلم فرانسه (سزار) مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موج نوی سینمای فرانسه حج ۱۴۰۳ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مناظره انتخاباتی فدریکو فلینی کلود للوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۴۹۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ فیلم که در باره آزادگان دفاع مقدس ساخته شدند

آفتاب‌‌نیوز :

اما بعد از پایان جنگ و در دهه هفتاد سینما سراغ سوژه‌هایی اطراف جنگ رفت. از جمله اسرا که سال‌ها در اسارت عراق مانده بودند. در طول سال‌ها چندین فیلم با این موضوع ساخته شد. در میان این فیلم‌ها، ژانر کمدی و اقتباس‌های ادبی هم وجود دارند. در این جا نگاهی داریم به پنج فیلم سینمای ایران که در باره اسرا ساخته شده اند:

پرواز از اردوگاه، حسن کاربخش، ۱۳۷۲

پرواز از اردوگاه اولین فیلمی است که در باره اسرا ساخته می‌شود. فیلم سال ۷۲ و در حالی ساخته شده که همچنان عده بسیاری زیادی در اسارت هستند. فیلم ساخته حسن کاربخش است که فیلم‌های دیگری هم در حوزه جنگ دارد. از جمله عروس حلبچه و الماس بنفش. در این فیلم داستان سرگرد خلبان عباس حلمی روایت می‌شود که پس از دست یافتن به اطلاعات مهمی در عملیات شناسایی به اسارت نیرو‌های عراقی درمی‌آید. او با همکاری اسرای ایرانی، نقشه فرار از اردوگاه را برنامه‌ریزی می‌کند. فیلم حال و هوای اکشن دارد و جمشید هاشم‌پور در آن بازی می‌کند.

کیمیا، احمدرضا درویش،۱۳۷۳‌

احمدرضا درویش بعد از فیلم‌های ابلیس و آخرین پرواز، کیمیا را با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان می‌سازد. کیمیا دو بخش دارد. بخش اول فیلم در شهر زیر بمباران عراق می‌گذرد، در حالی که رضا همسرش را برای زایمان به بیمارستان آورده است. اما بیمارستان بمباران می‌شود و دکتری به نام شکوه نوزاد تازه به دنیا آمده را بعد از مرگ مادرش برمی‌دارد و به جای امن می‌رود. بخش دوم سال‌ها بعد از جنگ است. رضا که همان زمان اسیر شده، حالا به دنبال تنها بازمانده خانواده‌اش، سراغ شکوه می‌آید و درام شکل می‌گیرد.

بوی پیراهن یوسف، ۱۳۷۴

بوی پیراهن یوسف در اردوگاه اسرا نمی‌گذرد، جنگی هم در آن نمی‌افتد. فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا داستان پدری است که به او گفته شده پسرش در جنگ کشته شده است. پسر حتی مزار هم دارد. اما پدر مرگ او را قبول نمی‌کند. روز آزادسازی اسرا او به قصر شیرین می‌رود و پسرش را در میان اسرای آزاده پیدا می‌کند. علی نصیریان یکی از درخشان‌ترین بازی‌هایش را در این فیلم دارد و مجید انتظامی بار دیگر و بعد از فیلم از کرخه تا راین موسیقی ماندگار دیگری برای آن ساخته است. بوی پیراهن یوسف در چهاردهمین جشنواره فجر نمایش داده شد،، اما دستاوردی نداشت. این فیلم به همراه برج مینو ساخته دیگر حاتمی کیا در جشنواره شرکت کرده بودند و به فاصله یک ماه از هم روی پرده رفتند.

مردی شبیه باران، سعید سهیلی، ۱۳۷۵

فیلم مردی شبیه باران ساخته سعید سهیلی است و تمام آن در اردوگاه اسرا می‌گذرد. فیلم داستان منصور قاسمی یکی از فرماندهان برون مرزی سپاه است که در جریان حمله نیرو‌های دشمن موجی و دستگیر می‌شود. عراقی‌ها برای شناسایی او جاسوسی بین اسرا می‌فرستند و بعد که او لو می‌رود، شکنجه اسرا را برای شناسایی منصور قاسمی بیشتر می‌کنند. ابوالفضل پورعرب که در آن زمان ستاره جوان فیلم‌های ایرانی بود، در این فیلم تنها باری است که نقش یک رزمنده را بازی می‌کند و برای آن جایزه بهترین نقش اول مرد را از جشنواره فیلم را به دست می‌آورد.

رنجر، احمد مرادپور، ۱۳۸۷

رنجر با دستمایه قرار دادن موضوع اسارت، یک فیلم اکشن است که قصدش ایجاد هیجان در مخاطب و دادن حس غرور به اوست. فیلم داستان فرمانده‌ای است که به اسارت عراقی‌ها در می‌آید و به اردوگاهی دورافتاده و دور از چشم صلیب سرخ منتقل می‌شود. او نقشه فرار از اردوگاه را طراحی می‌کند و آن را با بقیه اسرا هم در میان می‌گذارد. جمشیدهاشم پور در یکی دیگر از نقش‌های اکشن و پرتحرکش در این فیلم ظاهر شده است.

اتوبوس شب، کیومرث پوراحمد، ۱۳۸۶

اتوبوس شب به شکل وارونه‌ای به اسرای عراقی می‌پردازد. فیلم اقتباسی از رمان داستان‌های شهر جنگی نوشته حبیب احمدزاده است و کیومرث پوراحمد برای ساخت آن را ۹ بار بازنویسی کرده است. فیم داستان نوجوانی ۱۶ ساله است که گروهی از اسرای عراقی را با یک اتوبوس به قرارگاه برساند. اتوبوس شب به شکل سیاه وسفید فیلمبرداری شده و موفقیت‌های زیادی به دست آورد. از جمله جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم خروس طلایی ۲۰۰۷، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۷، تندیس بهترین فیلم یازدهمین جشن خانه سینما ۱۳۸۶و تندیس بهترین فیلمنامه یازدهمین جشن خانه سینما ۱۳۸۶. خسرو شکیبایی در این فیلم در نقش راننده اتوبوس بازی درخشانی دارد و در تمام مدت فیلمبرداری حتی در پلان‌هایی که اتوبوس در نمای دور دیده می‌شده، خودش آن را رانندگی می‌کرده است. کیومرث پوراحمد گفته این نقش به خیلی از بازیگران بزرگ پیشنهاد شد، اما گفتند او فقط یک راننده اتوبوس است! مهرداد صدیقیان هم در این فیلم اولین بازی اش را در ۱۶ سالگی تجربه کرده است.

اخراجی‌ها ۲، مسعود ده نمکی، ۱۳۸۷

این فیلم تنها فیلم کمدی در باره اسارت است. بعد از موفقیت اخراجی‌های یک، مسعود ده نمکی ادامه داستان این فیلم را در یک اردوگاه روایت می‌کند. فیلم با گروهی از بازیگران شناخته شده و پرفروش مثل اکبر عبدی، امین حیایی، سید جواد رضویان، محمدرضا شریفی‌نیا، ارژنگ امیرفضلی و سپند امیرسلیمانی، توانست به پرفروش‌ترین فیلم آن سال تبدیل شود.

بیداری رویاها، محمدعلی باشه آهنگر، ۱۳۸۸

فیلم در اسارتگاه یا در جبهه نمی‌گذرد. نفوذی به ماجرا‌هایی اطراف اسارت می‌پردازد و داستان رسمی را بیان می‌کند که سال‌های بعد از جنگ در میان خانواده‌هایی که شهید داشتند، شکل گرفته بود. به این ترتیب که همسر رزمنده‌ای که شهید شده، به عقد برادر او در می‌آمد. این فیلم هم ماجرای زنی است که به گمان این که همسرش شهید شده، به عقد برادر او در می‌آید. اما بعد از سال‌ها متوجه می‌شود، همسرش در اسارت بوده و حالا برگشته است.

دوئل، احمدرضا درویش، ۱۳۸۲

سال‌ها بعد از کیمیا، احمدرضا درویش فیلم دوئل را با نگاهی به ماجرا‌های اسارت می‌سازد. فیلم داستان یک صندوقچه است که عده‌ای تلاش می‌کنند در زمان جنگ از ایران خارج نشود. اما فردی به اسم زینال متوجه ماجرا‌هایی می‌شود و بعد از ۲۰ سال که از اسارت برمی‌گردد، حقایقی را آشکار می‌کند. این فیلم اولین فیلم سعید راد بعد از عقاب‌ها در سال ۶۳ است. به اضافه این که یکی از گران‌ترین فیلم‌ها و اولین فیلم دالبی سینمای ایران است.

یک روز با اسیران، مجید مجیدی، ۱۳۶۸

فیلم مستندی ۳۰ دقیقه‌ای است که در آن مخاطب یک روز زندگی اسرای عراقی در اردوگاه‌های ایرانی را می‌بیند. مستند قصد دارد مخاطب در پس ذهنش زندگی اسرای ایرانی در اسارت را با شرایط مطلوب اسیران عراقی در ایران مقایسه کند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • تاریخ‌سازی «شوگان» با نامزدی برای ۲۵ جایزه «اِمی»
  • یک خبر جدید از سریال «بازی تاج‌وتخت»
  • خانم بازیگر درگذشت
  • ایوون فرنو بازیگر فرانسوی فیلم‌های فلینی و پولانسکی درگذشت
  • ساختمان هایی که معماری را به چالش کشیدند + عکس
  • عکس| جوانی بازیگر نقش عمر ابن سعد؛ اسلحه در دستان مهدی فخیم زاده
  • نامزد‌های جوایز امی ۲۰۲۴؛ پیشتازی سامورایی‌های «شوگان»
  • «سینگل» درباره تنهایی بیمارگونه است/ بلاگرها از برخی بازیگران بهتر بازی می‌کنند
  • دعوا بر سرِ پخش سریال «سلمان فارسی»/ ۱۴۰۵ یا ۱۴۰۸؟
  • ۱۰ فیلم که در باره آزادگان دفاع مقدس ساخته شدند