Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بیماری های حیات وحش محیط زیست : طبق آخرین آمار 70 رأس از قوچ و میش و کل و بز پارک ملی صیدوان استان سمنان طعمه بیماری طاعون نشخوار کننده (ppr ) شده اند.
سیامک مسعودی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: طبق آخرین آمار و گزارش ها امسال نخستین منطقه ای که حیات وحش آن دچار بیماری طاعون نشخوار کننده و یا (ppr ) شدند پارک ملی صیدوان در استان سمنان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بیماری در صورت حضور دام در منطقه و وجود آبشخورگاه مشترک و چراگاه مشترک ایجاد می شود که امسال در مقایسه با گذشته، این بیماری دیرتر به مناطق حفاظت شده و پارک های ملی کشور وارد شده و از آنجایی که علف خواران حیات وحش و گونه بز نسبت به این بیماری از حساسیت خاصی برخوردار است لذا وجود دام اهلی بیمار در منطقه باعث انتقال این بیماری به حیات وحش کشورمان می شود.رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مهمترین قسمت پیشگیری این بیماری واکسینه کردن حیات وحش است که ما از آنجایی که نمی توانیم حیات وحش را واکسینه کنیم لذا دام های اهلی باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی واکسینه شوند تا این بیماری به حیات وحش انتقال پیدا نکند اما ما طبق دستورالعملی که به ادارات کل استان ها ارسال کرده ایم همه آبشخورهای موجود در مناطق حفاظت شده ضد عفونی شده اند و مأموران محیط زیست موظفند در صورت مشاهده لاشه حیات وحش در منطقه نمونه آن را برای آزمایش به دامپزشکی انتقال دهند و طبق آخرین آمار تاکنون 70 رأس از حیات وحش پارک ملی صیدوان بر اثر بیماری طاعون نشخوار کننده تلف شدند و احتمال افزایش آمار وجود دارد.مسعودی با اشاره به انتشار این بیماری در مناطق دیگری از کشور گفت: در منطقه سالوک خراسان شمالی نیز به صورت غیر رسمی گزارش تلفات داشته ایم و در این منطقه فقط چند لاشه پیدا شده که برای نمونه برداری به آزمایشگاه فرستاده شده است.وی تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوار کننده و تب برفکی از بیماری هایی هستند که از طریق حیوان اهلی به راحتی به حیات وحش انتقال پیدا می کنند لذا از همه دامداران و سازمان دامپزشکی درخواست داریم تا واکسیناسیون دام ها را به موقع انجام دهند تا شاهد تلف شدن حیات وحش با این بیماری ها نباشیم.رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از همه استان های سراسر کشور خواسته ایم در صورت مشاهده بیماری در بین حیات وحش موضوع را به سازمان دامپزشکی اعلام کنند تا بیماری به موقع کنترل شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • استقبال گسترده زائران و مجاوران رضوی از جشنواره لاله‌های مشهد
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • ‌زورخانه بزرگ مرکزی شیراز احداث می‌شود
  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان