Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از 700 روستای هرمزگان در نوار ساحلی واقع شده که اعمال معافیت گمرکی جهت فعال سازی بازارچه های مرزی نقش بسزایی در ایجاد اشتغال جوانان و رونق اقتصادی ساکنان این مناطق دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛این دولت به قولی که به مردم می‌دهد در همین دوره به آن عمل می‌کند بخشی از سخنرانی حسن روحانی در اولین سفر استانیشان به هرمزگان بود که بر تحقق وعده ها تاکید داشت در این بین توسعه بازارچه‌های مرزی از اهم وعده های دولت یازدهم در این استان با هزاران کیلومتر مرز دریایی بود که با گذشت یک دولت هنوز اقدام قابل مشاهده ای صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه و رونق بازارچه های مرزی برای مردم ساحل نشین هرمزگان که از همسایگی با دریا چیزی جز محرومیت به ارث نبرده انده نقش بسزایی در رونق اقتصادی و اشتغال زایی منطقه دارد از این رو تحقق این وعده نقطه عطفی برای بهبود معیشت مردم محسوب می شد.

حسن روحانی در اولین دور حضورش در هرمزگان مردم را دلخوش به وعده ای کرد که دولت های مختلف در همهمه تصمیماتشان از قلم انداخته بودند و یا با دیده اغماز به آن نگاه می کردند.

در روزهایی که سواحل هرمزگان شاهد جولان قاچاقچیان سوخت، مواد مخدر و کالاست ایجاد و توسعه بازارچه های مرزی نقش بسزایی در پیشگیری از جرم و جنایت دارد تا بدین وسیله دیگر شاهد جان باختن جوانانی نباشیم که برای امرار معاش خود پا به عرصه خلاف و مقابله با قانون بگذارد همچنین ماموران نظامی و انتظامی که جان برکف در حفظ امنیت کشور تلاش می کننددر مسیر رویارویی با سوداگران مرگ به شهادت نرسند.

درد کهنه قاچاق در هرمزگان با مسکن های مقطعی و برخوردهایی جبری لاینحل است چرا که در طول سالیان متمادی این راهکارها اثرات بی نتیجه خود را نمایان ساخته و درگیری های شدید میان ماموران قانون و متخلفان رهاوردی جز شهادت و جانبازی مرزداران نداشته است.

فعال سازی بازارچه های مرزی رونق بخش 700روستای هرمزگان

طبق ماده ۱۱قانون صادرات و واردات کشور در طرح ایجاد بازارچه های مرزی به دولت این امکان داده می شود تا با رعایت اولویت هایی نظیر استعداد محلی، ضرورت های اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نسبت به ایجاد بازارچه مرزی در مناطق روستایی اقدام شود.

سازمان صنعت، معدن تجارت هرمزگان در سال ۱۳۹۲ در راستای یکپارچه کردن مرزنشینان اقدام به تمدید دفترچه‌های مبادلات مرزی و صدور کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزی کرد که به دلیل بی اثر بودن مورد استقبال مرزنشینان قرار نگرفت.

بیش از 700 روستای هرمزگان در نوار ساحلی واقع شده که اعمال معافیت گمرکی جهت فعال سازی بازارچه های مرزی و متناسب سازی اعتبارات ارزش افزوده شهری و روستایی در این نقاط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال جوانان و مانع مهاجرت روستانشینان به شهرها و کاهش مشکلاتی همچون حاشیه نشینی را بهمراه دارد.

بازارچه های مرزی مانعی برای انحراف در اقتصاد کشور

نماینده سابق هرمزگان در مجلس با بیان اینکه سیاست های غلط مدیریتی رونق اقتصادی را تحت الشعاع قرارداده است، اظهار کرد:ایجاد بازارچه های مرز، فعال کردن گمرکات و ایجاد زمینه تبادلات مرزی می تواند مانع از انحراف در روند اقتصاد کشور و رونق واردات و صادرات را بهمراه دارد.

وی گفت: زمانی که شرایط مناسب برای مبادلات مرزی فراهم نباشد مردم برای انجام کاری که درریشه در تعاملات دیرینه و فرهنگ اقتصادیشان دارد به سمتی می روند که باعث ایجاد مشکل در کشور می شود.

استان هرمزگان به سبب دارا بودن طولانی ترین مرز دریایی و حجم بالای مراودات تجاری با سایر نقاط جهان خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس از شرایط مناسبی برای فعالیت تجاری- اقتصادی و راه اندازی بازارچه های مرزی برخوردار است از این رو توسعه بازارچه های مرزی روستایی در هرمزگان توسعه اقتصاد و بهبود زندگانی مردم استان را بهمراه دارد و انتظار می رود دوات دوازدهم که در دوره قبل تمام وقت خود را صرف مذاکرات بی نتیجه و برجام کرد در این دوره بیش از گذشته به درد مردم رسیدگی کند تابدین وسیله مشکلات جامعه که ریشه در اقتصاد دارد حل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی با اشاره به تعدد نظام اولویت‌های استان، گفت: پیشبرد همزمان برنامه‌های اجرایی اقتصاد دریا پایه، تحقق مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری و عملیاتی کردن شعار سال سه کلان اولویت استان هستند.

وی پیگیری مستمر مصوبات سفر و برگزاری جلسات کارگروه اقتصاد دریا محور را در حال انجام اعلام کرد و گفت: کارگروه اقتصاد دریا محور هنوز در فاز فرایندی است و خروجی عملیاتی نداشته و دلیلش هم شروع کار کارگروه استانی پیش از کارگروه ملی است که جمع‌بندی ملی، طبقه بندی استانی را در این کارگروه تغییر داد و امسال با گذر از این مرحله، عملیات‌های تعریف شده را شروع می‌کنیم.

دوستی حرکت در مسیر تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را تکلیف مهم استان دانست و تاکید کرد: برای تحقق شعار سال نیز کارگروهی در حال شکل‌گیری و انسجام است که هدف مشخص این کارگروه تعیین راهبردهای ماندگار در مسیر جهش تولید است.

وی در خصوص راهبردهای تحقق شعار سال، افزود: پیدا کردن راهکارها و نحوه مشارکت مردم در اقتصاد وظیفه‌ی سخت مدیران است اما باید مسیر مشارکت برای مردم مشخص باشد و فراتر از مدل‌های فعلی که مثلاً زمینی برای دامداری در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.

وی در پایان بر پیشبرد همزمان سه کلان اولویت برنامه‌ای استان نیز تاکید کرد و گفت: اعضای شورای مشورتی کارگروه تحقق شعار سال کار خود را شروع کرده‌ اند همچنین بیشتر مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان نیز ابلاغ شده که باید در اجرای همزمان، مردم اثر و راهگشایی این مصوبات را ببینند، به عنوان مثال در حوزه راه‌آهن مصوبات مهمی داریم که می‌تواند به بندر شهید رجایی جانی دوباره دهد.

کد خبر 6088297

دیگر خبرها

  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان