Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:17:01 GMT

چه زماني بايد کودک را از شير گرفت !

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۱۴۱۰

چه زماني بايد کودک را از شير گرفت !

خبرگزاري آريا -

چه زماني بايد کودک را از شير گرفت،تا کي بايد به کودک شير داد،تا چند سالگي به بچه بايد شير داد ،از شير گرفتن کودک،تصميم در مورد از شير گرفتن بستگي به شرايط جسمي ، رواني مادر و کودک و ويژگيهاي خانواده دارد.
همه ي ما از مزاياي شير مادر مطلع هستيم به طوري که هر چه زمان شير دادن به فرزند بيشتر باشد، او به همان اندازه از مواد مغذي موجود در شير مادر بهره ‌مند مي‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اين که اين مساله بعد معنوي هم دارد چون به واسطه ي شير خوردن ارتباط عاطفي عميقي بين مادر و فرزند شکل مي ‌گيرد. به همين دليل در بعضي از جوامع مثل کشور خودمان توصيه مي ‌شود به بچه‌ ها تا سن 2 سالگي هم شير بدهند و برعکس در بعضي از کشورها بعد از 6 ماهگي ديگر بچه‌ ها از شيرمادر تغذيه نمي ‌کنند.
يکي ديگر از دلايل وابستگي بچه ‌ها به شير خوردن ارتباط مستقيم آن ها با خواب شان است در نتيجه وقتي کودک شروع به راه رفتن مي‌ کند کم کم اين علاقه ‌مندي و ميل به خوابيدن همزمان با شيرمادر هم از بين مي ‌رود و امکان دارد فرزندتان با گرايش به خوردن غذاهاي معمولي به صورت مستقل شير خوردن را هم کنار بگذارد.
بهترين زمان از شير گرفتن
پيشنهاد اغلب پزشکان، دادن حداقل يک سال شير دادن به فرزند است. بعد از يک سال وقتي تصميم گرفتيد که او را از شير بگيريد خيلي آهسته اين کار را شروع کنيد به طوري که مطمئن باشيد فرزندتان نيازهاي روحي‌ اش را به شيوه‌‌ اي ديگر به دست مي ‌آورد. به آهستگي اين کار را انجام دادن براي خود مادر هم مفيد است چرا که باعث مي ‌شود حالت دردناک داخل پستان‌ هاي تان را بعد از شير گرفتن کمتر احساس کنيد. يکي از راه کارهاي پيشنهادي محققان در آغوش گرفتن و بوسيدن بيشتر فرزندتان است.
يکي از راه‌ هايي که مادران مي‌ توانند متوجه شوند بهترين زمان براي از شير گرفتن فرزندشان چه زماني است، ديدن صحنه‌ هاي به دهان گرفتن چيزهاي مختلف مانند اشياي اطراف است که حدودا از 6 ماهگي به بعد آغاز مي‌ شود.
راهکارهايي براي از شير گرفتن کودک
* يکي از وعده‌ هايي که به فرزندتان شير مي ‌دهيد(وعده ‌اي را انتخاب کنيد که از درجه ي اهميت کمتري برخوردار است) حذف کنيد.
* شروع به پيدا کردن برخي جايگزين ‌هاي غذايي کنيد. اگر کودک ‌تان زير سن 1 سال است، مي ‌توانيد از مکمل‌ هاي غذايي استفاده کنيد و اگر بيشتر از يک سال دارد پيشنهاد ما استفاده از غذاهايي مانند غذاهاي خودمان است.
* محبت کردن يکي از موضوع‌ هاي مهمي است که بايد به آن بسيار توجه کنيد. وقتي کودک ‌تان را از شير مي ‌گيريد از نظر عاطفي کمي دچار خلا مي ‌شود پس سعي کنيد اين فضاي عاطفي را به وسيله بازي‌ کردن با وسايل جذاب، گردش و تفريح مثلا پارک رفتن يا ديدن يک تئاتر بچگانه پر کنيد.
* براي از شير گرفتن هيچ وقت با او مجادله نکنيد يعني اگر از هر راهي استفاده کرديد اما باز هم کودک شما تمايل شديدي به خوردن شير داشت فعلا به او شير بدهيد تا پيدا کردن يک راهکار مناسب ديگر؛ چرا که اصرار ورزيدن به اين کار در زماني که نبايد، باعث صدمه‌ هاي روحي جبران ‌ناپذيري در او مي ‌شود.
مادري که شير خوبي دارد با توجه به تمامي مزاياي شير مادر، بهتر است تا سن دو سالگي شير بدهد. اين مساله در مورد فرزند دختر يا پسر فرق چنداني ندارد
* همان ‌طور که مي‌ دانيد شير خوردن فرزند شما يک عمل بسيار آرامش‌ بخش براي او محسوب مي ‌شود؛ پس اگر در طول دوران از شير گرفتن احيانا دچار وضعيتي شد که به محبت و آرامش بيشتري احتياج داشت(به طور نمونه عمل خطايي انجام داده بابت اين موضوع او را دعوا کرده‌ايد يا حين دويدن، مي‌افتد) شير دادن را از او دريغ نکنيد چون تبعات شير ندادن در اين حالت بيشتر است و ممکن است از نظر روحي در آينده آسيب‌پذير شود.
* در طول مدت زماني که کودک ‌تان را از شير مي‌ گيريد امکان دارد به توصيه ديگران با شيشه به او شير بدهيد اما ما پيشنهاد مي‌ کنيم شب‌ ها شيشه را در دهانش نگذاريد چون باعث خراب شدن دندان‌ هايش مي ‌شود. اگر هم احساس تشنگي کرد براي آب دادن از ليوان استفاده کنيد نه شيشه شير.
* طي تحقيقات، پزشکان به اين نتيجه رسيده‌ اند که از شير گرفتن کودکان بعد از يک سالگي آسان ‌تر است چرا که غذاهاي بيشتري هست که مي‌ توانيد به عنوان جايگزين از آن استفاده کنيد.
روند از شير گرفتن کودک شما متغير است و به عواملي مختلفي بستگي دارد اما از چند هفته در حداقلي‌ ترين حالت تا 6 ماه در حداکثري ‌ترين حالت خواهد بود و خيلي به اين مساله بستگي دارد که فرزند شما از اين موضوع خسته شده باشد و بتواند خودش را با شرايط جديد تطبيق دهد.
و نهايتا قانون خاصي که حتما بايد در اين سن خاص کودک ‌تان را از شير بگيريد نوشته نشده است. در اين مورد کمي به حس‌ هاي تان هم اطمينان کنيد.

براي اين کار 3 هفته وقت بگذاريد
تغذيه با شير مادر مي ‌تواند سيستم ايمني شيرخوار را تقويت کند بنابراين توصيه مي ‌شود تا آن جا که براي مادر مقدور است، مدت طولاني ‌تري به کودکش شير بدهد.
تا قبل از 12 ماهگي، کودک بعضي از مواد مغذي را از طريق غذاهاي جامد دريافت نمي‌ کند. توصيه مي‌ شود برخي از مواد غذايي را هم تا قبل از يک سالگي به کودکان ندهيد. در هر صورت، تغذيه با شير مادر بايد تا پايان يک سالگي حتما ادامه پيدا کند.
بعد از يک سالگي کودک مي ‌تواند با فنجان يا ليوان مخصوص مايعات بنوشد. بيشتر متخصصان کودک و حتي روان ‌پزشکان به مادران توصيه مي ‌کنند يک و نيم تا 2 سال به بچه شير بدهند و زماني که تصميم گرفتند کودک را از شير بگيرند، اين کار را به تدريج انجام دهند. بهتر است براي متوقف کردن اين کار، 3 هفته وقت اختصاص دهيد.
اگر چه در برخي از کودکان بعد از قطع شيردهي دوره‌ هاي بي ‌قراري و گريه کردن وجود دارد اما والدين به ‌خصوص مادران عزيز نبايد نگران باشند زيرا اين مشکل با گذشت زمان حل مي‌ شود
ابتدا زماني که کمترين شير را در سينه داريد(حوالي غروب) کودک خود را با يک وعده غذايي جامد يا مايعات دلخواه مشغول کنيد و وعده شير را حذف کنيد. يکي، دو روز بعد، يک وعده ديگر روزانه را حذف کنيد. به مرور بدون اين که کودک را تحت فشار بگذاريد وعده ‌هاي روزانه را طوري حذف کنيد که اين کار براي هر دوي شما رضايت‌ بخش باشد.
زماني براي از شيرگرفتن بچه ‌ها
بهترين سن براي از شيرگرفتن کودکان، دو سالگي است. براي رسيدن به نتيجه مطلوب، توصيه مي ‌شود کودک را به تدريج از شير بگيريد. به اين صورت که در طول روز ميزان دسترسي کودک به سينه مادر کمتر شود. مثلا مادر لباس‌ هاي بادي يا لباس ‌هايي که دسترسي کودک را به سينه مادر کمتر مي ‌کند، بپوشد يا ساعتي از روز در خانه حضور نداشته باشد.
پس از اين که به تدريج در طول روز ميزان شيردهي کمتر شد، بهتر است شيردهي در شب نيز کاهش يابد. البته به طور طبيعي، کودکان شيرمادرخوار، به شدت به شير مادر وابسته هستند و از حدود يک سالگي به بعد معمولا به محض بيدار شدن در شب، مادر سينه‌ اش را که منبع اطمينان و آرامش براي کودک است، در دهان وي مي‌ گذارد که به نوعي نقش پستانک براي کودک پيدا مي ‌کند بنابراين وابستگي به سينه و شير مادر طبيعي است. اين مساله باعث مي ‌شود که مادر خواب راحت و کافي نداشته باشد و ميزان و دفعات شير خوردن کودک زياد است.
مادري که شير خوبي دارد با توجه به تمامي مزاياي شير مادر، بهتر است تا سن دو سالگي شير بدهد. اين مساله در مورد فرزند دختر يا پسر فرق چنداني ندارد.
مادراني هم که به تدريج موفق نشده ‌اند شيردهي را متوقف کنند بايد اين کار را به صورت ناگهاني انجام دهند. مثلا با سياه کردن سينه يا چسب زدن روي آن شايد بتوانند حواس کودک را پرت کنند. مادري که تصميم به ‌اين کار مي‌ گيرد، بايد قاطعيت داشته باشد. اگر در دوره قطع شيردهي، به دليل بي ‌تابي يا از سر دلسوزي در يک نوبت به کودکش شير دهد، به هدفش نمي ‌رسد. اگر چه در برخي از کودکان بعد از قطع شيردهي دوره‌ هاي بي ‌قراري و گريه کردن وجود دارد اما والدين به ‌خصوص مادران عزيز نبايد نگران باشند زيرا اين مشکل با گذشت زمان حل مي‌ شود. بهتر است در مواقعي خاص براي کودک برنامه خاص بيرون رفتن و بازي کردن در خانه يا استفاده از بازي ‌هاي آموزشي يا اسباب ‌بازي براي سرگرم کردن کودک در نظر گرفت تا شيرخوردن را فراموش کند.
منبع:tanzimekhanevadeh.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میشل: شکست دادن بارسا جشن گرفتن دارد

به گزارش "ورزش سه"، میشل امشب قهرمان خیروناست. تیم تحت هدایت او بارسلونا را با نتیجه 4-2 شکست داد و کسب سهمیه چمپیونزلیگ برای اولین بار در تاریخ این باشگاه با قطعی کرد.

همچنین تیم او به رده دوم لالیگا صعود کرد و بارسا را به رده سوم رساند تا قهرمانی رئال مادرید را هم قطعی کند. میشل پس از این دستاورد بزرگ با میکروفون دازن صحبت کرد.

میشل گفت:"این اتفاق فوق العاده‌ای است، امیدوارم همه از آن لذت ببرید. من باور قوی‌ای دارم، باورنکردنی است، چهار بازی باقی مانده است. ما بعد از مادرید تیم دوم هستیم. این نتیجه یک پروژه زیبا از اهالی فوتبال است، حرفی ندارم."

او درباره برد مقابل بارسلونا در بازی رفت و برگشت فصل با نتیجه 4-2 گفت:"ما امروز به لیگ قهرمانان صعود کردیم و بارسا را ​​شکست دادیم، تیمی که در سال‌های اخیر همراه با اسپانیول زیر سایه آن بوده‌ایم. یک روز بالاتر از آن‌ها بودن اتفاقی است که لذتبخش است و جشن گرفتن دارد."

او درمورد جریان بازی گفت:"چالش ما این بود که ترسِ "تیم کوچک" بودن را از بین ببریم و از نگاه کردن به نتیجه نترسیم. بارسا تا هنگامی که نتیجه 2-2 بود، تیم بهتری بود. بدون شک ما چالش‌هایی برای ایجاد ذهنیت برنده داریم، در رده دوم هستیم و چهار بازی دیگر باقی مانده؛ این یک چالش است. باید برای آن بجنگیم، ببینیم توانایی نایب قهرمانی را داریم یا خیر."

دیگر خبرها

  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • میشل: شکست دادن بارسا جشن گرفتن دارد
  • هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • فاجعه انسانی در غزه؛ هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • سازمان ملل: هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • آنروا: روزانه ۳۷ کودک در غزه مادر خود را از دست می‌دهند
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی/ کلنگی که در نهایت بر زمین خورد
  • ضربه وینیسیوس جونیور و هدف قرار گرفتن 2 توپ جمع کن پیش از بازی بایرن مونیخ / فیلم