Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر پس از ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتی و تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، وظیفه رسانه‌ملی ایجاب می‌کرد که با هنرمندی خاصی، برای حمایت از شعار محوری رهبر فرزانه انقلاب که ضامن بقا و حفظ استقلال و خودکفایی کشور است بکوشد. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها فراهم آوردن فضایی در سپهر رسانه برای حمایت از تولیدات داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص، سازمان صداوسیما اقدام به ایجاد شبکه‎ای ویژه با مأموریت اختصاصی برای حمایت از تولیدات داخلی، کار و سرمایه ایرانی و توسعه اشتغال تحت عنوان «شبکه تلویزیونی ایران کالا» کرد تا بتواند عامل موثری در دستیابی چشم انداز ترسیم شده از سوی معظم‌له باشد. با توجه به پخش آزمایشی این شبکه طی ماه‌های گذشته و احتمال آغاز به کار رسمی در ماه‌های آتی، به‌منظور آشنایی بیش‌تر با اهداف و ویژگی‌های شبکه ایران‌کالا با اردشیر زابلی‌زاده مدیر این شبکه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

**ماموریت‌های محول شده به این شبکه و وجه تمایز شبکه «ایران‌کالا» با شبکه منحل شده «بازار» چیست؟

ماموریت‌های این شبکه، تبلیغات برای کالای ایرانی به‌منظور رونق بازار، ظرفیت‌سازی و تحول‌آفرینی در فضای کسب و کار، حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی، کمک به توسعه اشتغال، ارتقای کیفیت کالا و خدمات و تحقق عدالت اطلاعاتی با تأکید بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط است تا بتواند به هدف نهایی یعنی تبدیل شدن به برترین حامی تبلیغاتی صنایع کوچک و متوسط و مورد اعتمادترین مرجع اطلاعات اقتصادی کشور برسد. وجه تمایز اصلی «ایران‌کالا» با «شبکه بازار» ( که در روزهای پایانی سال 1394 به کارش پایان داد) در نوع نگاه به اقتصاد کشور و جهت‌گیری‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌ست. نوع نگاه شبکه بازار به اقتصاد کشور، بیش‌تر تجاری بود و بر بازار مصرف تمرکز داشت اما نگاه اصلی شبکه ایران‌کالا بر معرفی نشان‎های تجاری (برند)، برندسازی، استانداردسازی تولید و تغییر نگرش مردم در توجه به نشان تجاری ایرانی از طریق حمایت از صنایع کوچک و متوسط متمرکز است. این شبکه بنای آن دارد تا نام و نشان صنایع کوچک و متوسط را به‌گونه‌ای برجسته کند تا صاحبان آن بتوانند از این فضا برای بهتر دیده شدن و مطرح شدن استفاده کنند. این یعنی عدالت اطلاعاتی و تبلیغاتی. عدالت تبلیغاتی و اطلاعاتی یعنی اینکه صنایع کوچک و متوسطی که توان پرداخت تعرفه بازرگانی شبکه‌های سراسری را ندارند، بتوانند با سهولت در شبکه ایران‌کالا مطرح شوند.

**برنامه‌های شبکه در چه قالب‌هایی ساخته می‌شود و میزان پخش شبکه چند ساعت است؟

در حوزه برنامه‌سازی گونه‎های متنوعی اعم از مستند، نمایشی، ترکیبی (مسابقه، سرگرمی و سایر قالب‎های مرتبط)، پویانمایی، اطلاع‌رسانی (گزارش رویدادهای مرتبط با تولید ملی، اقتصاد مقاومتی، بورس، کالا، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و...) و آگهی تلویزیونی (تیزر، گزارش آگهی، حک آرم، آرم آگهی و تبلیغات درون‌برنامه‎ای) با رویکرد تبلیغی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

در ابتدای پخش آزمایشی روزانه، چهار ساعت آنتن داشتیم، اما هم‌اکنون برنامه‎های این شبکه به‌صورت 16 ساعت در روز، از ساعت 7 تا 23 در حال پخش است. همچنین در راستای اهداف و ماموریت‎های این شبکه مبنی‌بر بین‎المللی کردن نشان‌های تجاری ایرانی، افزایش سهم بازار جهانی تولیدکنندگان و معرفی تولیدات، خدمات و جاذبه‎های گردشگری ایران به کشورهای منطقه، تولید و پخش برنامه‎ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و روسی صورت می‌پذیرد.

**به تفاوت دیدگاه شبکه ایران‌کالا با بازار اشاره کردید، آیا در قالب برنامه‌سازی نیز نگاه جدیدی خواهید داشت؟

قطعاً در پرداخت به موضوع، سراغ قالب‌های جدید خواهیم رفت یا اینکه در این خصوص نوآوری‌هایی خواهیم داشت.

**تاکنون چه نوآوری و ابداعی در برنامه‌ها صورت گرفته‌است؟

ما در شبکه ایران‌کالا برنامه‌های مختلفی داریم، مثل آگهی به روایت تصویر، شهر ملی، نمای ایرانی، چی‌چی‌کالا، سلام سازنده، خود به خود و برنامه‎ای تحت عنوان «خبر- آگهی».

**یعنی یک بخش خبری دارید؟

خیر. خبر- آگهی، برنامه خبری نیست. هر چند که نام این برنامه، شبیه برنامه‌های خبری است، محتوای آن با مقوله اخبار سیما تفاوت بنیادی دارد. در این برنامه، شیوه جدیدی از اطلاع‌رسانی را تجربه کرده‌ایم. روال کار اطلاع‌رسانی در خبر- آگهی به گونه‌ای است که برای معرفی یک نشان تجاری، ابتدا خبرهای منتشر شده در رسانه‌های مکتوب و مجازی، پیرامون کالا یا خدمات را ارائه و در ادامه، یک نشان تجاری را که در تولید آن کالا فعالیت دارد، به مخاطبان معرفی می‌کنیم. یعنی برای معرفی یک نشان تجاری باید مناسبتی داشته‌ باشیم. این مناسبت ممکن است خبر و یا اظهارنظر تولید‌کننده یا مسئولی اقتصادی باشد. مناسبت‌های مذهبی یا ملی نیز از آن جمله‌اند. در حال سپری کردن روزهای پایانی تابستان هستیم و تغییر فصل هم ممکن است فرصتی برای معرفی کالا باشد.

**لطفاً برای روشن‌تر شدن این شیوه مثالی بزنید.

مثلاً یک مقام مسئول در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره میزان صادرات ماهی قزل‌آلا، آماری ارائه می‌دهد. این برای ما فرصتی است تا ضمن اطلاع‌رسانی آن، نشان‌های تجاری فعال در تولید و صادرات قزل‌آلا را معرفی کنیم. این شیوه ممکن است درباره سایر کالاها هم اتفاق بیفتد. برای نمونه صادرات خرما و زعفران، خودکفایی در تولید یک دارو، گردشگری و کارآفرینی و...

**در حوزه خدمات چگونه عمل می‌کنید؟

طبق همان روشی که عرض کردم، ابتدا به دنبال مقدمه یا همان فرصت هستیم. برای مثال، 23 ذی‌القعده روز بسیار شریفی است، روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) است و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک، سنت است. همین مسئله، مقدمه‌ای است برای معرفی نشان‌های تجاری در حوزه خدمات سیر و سفر به مشهد مقدس.

**زمان افتتاح رسمی شبکه مشخص شده است؟

-ان‌شاءالله قصد داریم در سالروز میلاد پیامبر رحمت، حضرت محمد(ص) شبکه را به‌صورت رسمی افتتاح کنیم.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن فرهنگی جدید ایران در کاراکاس فعالیت خود را آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی فرامرزی به عنوان رایزن جدید ایران در کاراکاس امروز شنبه هشتم اردیبهشت با حضور سفیر ایران در محل سفارت فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرد.

در این مراسم حجت الله سلطانی سفیر ایران در کاراکاس بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد.

فرامرزی نیز به تشریح برنامه‌های خود در اداره رایزنی پرداخت و ابراز امیدواری کرد در دوره خود از هیچ تلاشی در جهت ارتقای روابط فرهنگی میان تهران و کاراکاس فروگذار نخواهد کرد.

کد خبر 6090220 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
  • رایزن فرهنگی جدید ایران در کاراکاس فعالیت خود را آغاز کرد
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • فصل جدید «خوش نمک» از قاب شبکه نسیم
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • توسعه بازارهای تجاری با روش های غیرسنتی
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور