Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز – راه آهن تبريز - ميانه 17 سال پس از آغاز به عنوان پروژه‌اي ملي هنوز به سرانجام نرسيده و زمان اتمام آن نيز با روند اجرايي فعلي و وعده هاي امروز و فرداي مسئولان نامشخص است.
خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها - الهام حقي: از سال 1379 پروژه‌اي ملي با ماهيت احداث ريل راه آهن از تبريز به ميانه آغاز به کار کرده که اتمام اين پروژه هم اکنون به طلسمي 17 ساله تبديل شده است، طلسمي که مشخص نيست تا چندين سال ديگر نيز ادامه خواهد داشت در حالي که مسئولان هرساله وعده‌ اتمام آن را به افکار عمومي و رسانه هاي مطالبه گر مي‌دهند اما ريل قطارهاي تبريز_ميانه سالهاست در حسرت افتتاح شدن مانده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ايستگاه اصلي اين مسير تبريز است که از يک طرف به ميانه و تهران کشيده مي شود و فاصله‌ تبريز تا پايتخت را از نظر مسافت 118 کيلومتر و از نظر زمان از 13 ساعت به هفت ساعت کاهش مي‌دهد و از طرفي ديگر تبريز را به جلفا و در نتيجه راه آهن ايران را به کشورهاي آذربايجان، ترکيه و ارمنستان متصل مي‌کند.
اين پروژه‌ عظيم به دنبال خود 11 تونل نسبتا بزرگ، 10 گالري در مجموع به طول 14.34 کيلومتر، 21 پل بزرگ به طول حدود هشت کيلومتر و بيش از 515 آب‌رو با طول حدود 10 کيلومتر دارد که در اين مسير ساخته خواهند شد.

پروژه‌ ريل ترانزيتي تبريز - ميانه که شريان ارتباطي کشورمان با اروپا به شمار مي‌آيد و از اهميت بالايي برخوردار است، نياز به وحدت و اراده‌اي بزرگ در بين دولت مردان دارد تا انتظارها براي بهره برداري آن شايد در انتهاي سال 96 خاتمه پيدا کند.
استدلال‌هاي موجود مسئولان براي تاخير اين پروژه کمبود بودجه، زمان‌بر بودن واردات ريل‌هاي خريداري شده، به موقع نبودن تخصيص‌هاي اعتباري و موضوعاتي از اين دست است.استدلال‌هاي موجود مسئولان براي تاخير اين پروژه کمبود بودجه، زمان‌بر بودن واردات ريل‌هاي خريداري شده، به موقع نبودن تخصيص‌هاي اعتباري و موضوعاتي از اين دست است که حتي جمع همه اين موارد را نيز نمي توان عذرهاي قابل قبولي در برابر به طول انجاميدن يک پروژه ملي در 17 سال دانست چرا که اجراي طرح هاي سنگين تر و البته گاه کم اولويت تر از اين پروژه چنين صحت توجيهاتي را باطل مي کند.
تخصيص به موقع اعتبارات شرط اصلي تحقق وعده ها در مورد پروژه‌ راه آهن تبريز-ميانه
نماينده‌ شرکت ساخت و توسعه‌ زيربناهاي حمل ونقل کشور در آذربايجان شرقي در اين خصوص به خبرنگار مهر مي گويد: هم اکنون سعي مي‌کنيم که تا آبان سالجاري يک خط اين پروژه را تا بستان‌آباد پيش ببريم اما همچنان اين وعده بر اساس توان فيزيکي ما، توان مجموعه و توان پيمانکاران ما و از جهت ماشين آلاتي که در مجموعه مستقر و برنامه ريزي‌هاي انجام شده عنوان مي‌شود.

حميد علي‌محمدزاده با بيان اينکه بايد تاخير اين پروژه را در روند تامين و تخصيص اعتبار جست‌وجو کنيم، ادامه مي دهد: پيمانکاران ما نشان دادند زماني که تخصيص به موقع انجام گرفته، توان‌شان بيشتر از حد ممکن است.
وي وجود پيمانکاران و مشاوران توانمند در اين محور را حاکي از اهتمام ويژه شرکت ساخت و توسعه‌ براي ساماندهي به وضعيت اجرايي پروژه دانست و خاطر نشان مي کند: بازديدهاي مکرر مسئولان ارشد ساخت و توسعه‌ کشور از اين پروژه، نشانه‌ اهميت و اولويت عمليات در دست اجراي محور فوق است.
وي فضاي گفت‌وگو با مسئولين ذيربط مملو از اميد و سرشاز از خبرهاي اميدوار کننده در آينده‌اي نزديک مي داند و مي افزايد: از ميانه تا بستان‌آباد شش دستگاه ايستگاه موجود است که به غير از ايستگاه بستان‌آباد و تيکمه داش بقيه ايستگاه‌ها خاتمه يافته است.
دليل عدم افتتاح پروژه در هفته دولت امسال نيز تخصيص نيافتن به موقع اعتبار مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بود و بنابراين تاثير مستقيم به بحث اجرا داشت و باز نتوانستيم به وعده‌ افتتاح پروژه در هفته‌ي دولت عمل کنيم.نماينده‌ شرکت ساخت و توسعه‌ زيربناهاي حمل ونقل کشور در آذربايجان شرقي در پاسخ به اين سوال که چرا پروژه در هفته‌ دولت سالجاري افتتاح نشد، عنوان مي کند: دليل عدم افتتاح پروژه در هفته دولت امسال نيز تخصيص نيافتن به موقع اعتبار مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بود و بنابراين تاثير مستقيم به بحث اجرا داشت و باز نتوانستيم به وعده‌ افتتاح پروژه در هفته‌ي دولت عمل کنيم.
وي با بيان اينکه تخصيص اعتبارات عقب تر از برنامه‌ اجرايي ما حرکت مي‌کند، اظهار مي دارد: پيمانکاران اين پروژه از جمله پيمانکاران رتبه‌يک کشور محسوب مي‌شوند و رقمي حدود 80 الي 85 ميليارد تومان به اين پيمانکاران زحمت‌کش در اين محور بدهکار هستيم.
محمدزاده تصريح مي کند: ريل‌هاي مورد نياز پروژه همه از کشورهاي خارجي خريداري شده و اين مبلغ به صورت نقد بايد پرداخت شود که هزينه‌اي سنگيني است و علاوه بر نقدينگي خريد ريل، تاخير در تحويل سفارش به مدت حداکثر شش ماه طول مي‌کشد و البته با اين وجود هم اکنون نسبت به پروژه‌هاي اجرايي ديگر خوب عمل مي‌کنيم و در پروژه راه آهن تبريز - ميانه بحث تملک اراضي، تامين مصالح مورد نياز که داخلي تهيه شده، به خوبي پيش رفته اما درباره‌ خريدهاي خارجي، مشکل زمان‌بر بودن تحويل جنس و مشکل نقدينگي مانع سرعت بخشيدن به اتمام پروژه است.

بهره برداري از راه آهن تبريز – ميانه يعني اتصل ترانزيت ريلي ايران به اروپا
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص وضعيت راه آهن تبريز_ميانه نيز به خبرنگار مهر مي گويد: مسير اين پروژه تا بستان‌آباد در شرف اتمام است و همزمان دوخطه تبريز تا تهران پيش مي‌ رود و همچنين مسير بستان‌آباد به تبريز نيز در مرحله‌ آغاز قرار دارد.
محمد حسين فرهنگي در خصوص تاخير پروژه نيز معتقد است: کارهاي اجرايي مخصوصا پروژه‌هاي عظيم با هدف‌هاي بزرگ، مشکلات بسياري دارد که مردم از اين مشکلات بي‌خبر هستند و تاخير در اين پروژه‌ها کاملا طبيعي است اما در يکي دوسال اخير پيشرفت اين پروژه سرعت قابل چشم‌گيري داشته است.
وي ادامه مي دهد: اين طرح ملي يکي از تاثيرگذارترين طرح در رونق اقتصادي کشور، رشد صنعت حمل‌ونقل کالاهاي باري در اين منطقه و کاهش مسير و زمان انتقال مسافر از تبريز تا تهران است که بايد هرچه سريعتر کارهاي پاياني براي بهره‌برداري آن را انجام دهيم.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان مي کند: مسئله اي که اهميت اين موضوع را بالا برده است تجارت با کشورهاي ديگر از اين مسير است که در صورت تکميل آن ترانزيت ريلي ايران براي اولين بار به اروپا متصل مي‌شود و شريان ارتباطي کشور با اروپا نيز محسوب مي‌شود.

با وجود اين اظهارات و دلايل موجه و غيرموجه بايد به اين موضوع توجه شود که تا شش ماه آينده پروژه ملي راه آهن تبريز – ميانه وارد 18 سالگي خود مي‌شود .با وجود اين اظهارات و دلايل موجه و غيرموجه بايد به اين موضوع توجه شود که تا شش ماه آينده پروژه ملي راه آهن تبريز – ميانه وارد 18 سالگي خود مي‌شود و سوال اين است که در اين شش ماه آيا تلاش‌هاي سازمان‌ها، شرکت‌ها، وزارت‌هاي راه و شهرسازي و صنعت معدن و تجارت و هزاران مردم زحمت کش در اين پروژه به ثمر مي‌رسد يا نه؟
در اين ميان مسئولان جواب تازه‌اي براي تاخير طولاني اين پروژه نداشتند و همچنان با دلايلي کليشه اي و پيش پا افتاده در صدد پاسخ به سوالات خبرنگار مهر بودند و با اين حال تنها مي توان آروزو کرد و اميدوار بود که شايد سال 96 پاياني بر اين پروژه باشد و اين مسئوليت سنگين از دوش دولتمردان برداشته شود و انتظار و مطالبه مردم منطقه براي بهره برداري از راه آهن تبريز - ميانه نيز به پايان رسد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۳۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم عجیب اللهیار شکست

به گزارش "ورزش سه"، در چارچوب دیدارهای هفته سی و ششم ژوپیر لیگ و ششمین بازی از دور انتخابی برای سهمیه لیگ کنفرانس اروپا در بلژیک، تیم فوتبال وسترلو در حالی که اللهیار صیادمنش را پس از سه مسابقه دوباره در ترکیب و خط حمله داشت، از ساعت 22:15 شنبه شب (به وقت ایران) در استادیوم پلانت گروپ آرنا به مصاف خنت، تیم صدرنشین در این مرحله رفت.

اللهیار صیادمنش که در 6 بازی دور رفت فصل 24-2023 برای هال سیتی در چمپیونشیپ و در 12 مسابقه دور برگشت برای وسترلو در ژوپیر لیگ بلژیک به میدان رفته ولی موفق به گلزنی یا ثبت پاس گل نشده بود، در بازی با خنت به این روند پایان داد.

مهاجم ایرانی وسترلو در دقیقه 2 دیدار شنبه شب مقابل خنت روی توپ برگشتی در محوطه جریمه حریف، شوت‌زنی کرد که ضربه پای چپ او در میانه راه را لوکاس استاسین تبدیل به گل کرد تا تیمش با نتیجه یک بر صفر پیش بیفتد.

پاس گل اللهیار صیادمنش در پایان بازی دستاوردی برای وسترلو نداشت و این تیم در نهایت با نتیجه سه بر دو در دیدار خارج از خانه مقابل خنت شکست خورد تا 17 امتیازی و در قعر جدول مرحله گروهی پلی‌آف انتخابی لیگ کنفرانس در ژوپیر لیگ بلژیک بماند.

اللهیار صیادمنش در دیدار مقابل خنت سیزدهمین بازی فصل خود در ژوپیر لیگ را انجام داد و اولین پاس گل‌اش را پس از یکسال به ثبت رساند.

دیگر خبرها

  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • طلسم عجیب اللهیار شکست
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • ویدیو/ ملی‌پوش واترپلو که پس از طلسم‌شکنی حذف شد!
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • وعده یحیی گل محمدی به تی تی ها؛ مشکلاتم حل شود به تبریز می‌آیم