Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نايب رئيس اول کميسيون ويژه توليد ملي مجلس شوراي اسلامي از طرح تشکيل دو وزارتخانه «آب،محيط زيست ومنابع طبيعي» و«انرژي» در مجلس خبر داد.
عباس پاپي‌زاده نماينده مردم دزفول در گفت و گو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، از طرح تشکيل دو وزارتخانه با عناوين «وزارت آب، محيط زيست و منابع طبيعي» و«وزارت انرژي» در مجلس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در اين طرح پيشنهادي پيش بيني شده تا بخش مديريت منابع آب وزارت نيرو و سازمان محيط زيست و منابع طبيعي زير چتر يک وزراتخانه با نام «وزارت آب، محيط زيست و منابع طبيعي» فعاليت کرده و همچنين بخش تامين و توزيع برق وزارت نيرو در وزرات نفت ادغام شده و از ادغام اين دو بخش«وزارت انرژي» تشکيل شود.
نايب رئيس اول «کميسيون ويژه توليد ملي»مجلس تاکيد کرد: در حال حاضر منابع آبي کشور به يک شرايط بحراني و به نوعي در لبه پرتگاه قرار دارد لذا ما اگر باز هم در اين زمينه زمان هدر بدهيم، ديگر نمي توانيم کشور را به لحاظ مديريت منابع آبي در يک نقطه مناسب و متعادل حفظ کنيم.
اين نماينده مجلس با بيان اينکه در موضوع حفظ منابع آبي کشور ديگر در شرايط آزمون و خطا نيستيم تصريح کرد: ما به اتفاق ساير نمايندگان مجلس به اين جمع بندي رسيديم تا پيشنهاد طرح تشکيل دو وزارتخانه «آب، محيط زيست و منابع طبيعي» و«انرژي» را با محوريت فرار از بحران ها و چالش هاي زيست محيطي،مورد پيگيري قرار دهيم.
پاپي زاده در تشريح اين طرح اظهار داشت: وزرات نيرو از دو بخش تامين و توزيع برق و مديريت منابع آبي تشکيل شده است. لذا ما اگر در حوزه برق دچار اُفت شويم ، مي‌توانيم با يک سرمايه گذاري خيلي سريع دو الي چهار نيروگاه احداث کنيم و ظرف مدت يکسال به حالت متعادل و مورد نياز کشور برگرديم و خودمان را با افزايش نرخ مصرف برق در کشور تطبيق دهيم اما اگر در حوزه آب دچار چالش شويم و سفره هاي زير زميني از دست برود ديگر حتي اگر آب خيزداري و آبخوانداري کنيم؛ به دليل اينکه فضاي ذخيره آبي از بين رفته است ، ديگر نمي توانيم منابع آبي کشور را به حالت اول برگردانيم .
عضوکميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه نظارت سازمان محيط زيست بر حق آبه هاي محيطي و تالاب ها، درياچه ها و رودخانه ها ضعيف است ، تصريح کرد: ما براي اينکه بتوانيم نظارت سازمان محيط زيست را بر منابع آبي کشور گسترش دهيم و از طرفي منابع آبي کشور را با سياست هاي منطقي دنبال کنيم و ديگر بخش ها همچون بخش برق روي موضوعي چون آب سايه نيندازد مي کوشيم اين دو بخش ،در يک بخش خاص و مشخص قرار بگيرند؛ يعني بخش آب ،محيط زيست و منابع طبيعي تجميع شده و يک وزارتخانه را تشکيل دهند و قسمت مربوط به توليد انرژي و برق به وزارت نفت منتقل شده و وزارت انرژي تشکيل شود.
پاپي زاده افزود: در بسياري از مناطق روستايي کشور شاهد اين هستيم که وزارت نفت ميلياردها تومان هزينه کرده و در آن مناطق محروم گازرساني مي کند که اين امر، امري مطلوب است اما اگر به اين مسئله چون کشورهاي توسعه يافته نگاه شود؛ وزارت نفت مي تواند در کنار گازرساني عهده دار برق‌رساني هم باشد و زير مجموعه وزرات انرژي قرار بگيرد.
نايب رئيس اول کميسيون ويژه توليد ملي در ادامه با بيان اينکه تجربه انتقال آب در گذشته تجربه شکست خورده‌اي بود و متاسفانه انجام شد، بيان داشت: اين درحالي است که اينگونه موارد ناشي ازفشارهاي غير کارشناسي بود که برخي از مسئولين در حوزه ملي قرار گرفتند ولي محلي فکر کردند اما با شکل گيري اين دو وزارتخانه موضوعات به واقع جامع‌تر مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مبحث سد سازي در کشور گفت: وقتي ما مي تواني با يک هزينه کمتر يک نيروگاه توليد کنيم که از يک سد بيشتر برق توليد مي‌کند دليلي ندارم به سراغ سدهاي غير حرفه اي و همچنين سد گوتوند برويم و محيط زيست يک استان را به هم بزنيم. لذا با تشکيل وزارت انرژي اولويت ها در اين زمينه به خوبي شفا و روشن خواهد شد.
پاپي زاده در پايان تاکيد کرد: ما پيرامون اين طرح رايزني و تبادل نظر لازم را با نمايندگان داشته‌ايم و نواقص آن مورد بررسي قرار داده ايم و حتي پيرامون اين طرح با آقاي لاريجاني مذاکراتي هم انجام شده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • محمود احمدی نژاد دوباره عازم خارج از کشور شد | علت چیست؟ +تصاویر
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان