Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@19:33:21 GMT

حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۸۱۲۴

حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست! همین که بخواهی در صف نانوایی بدون نوبت نان بگیری و یا ساده‌ترین قوانین ترافیکی را رعایت نکنی، حق‌الناس را پایمال کرده و خویشتن را در عقوبت قرار داده‌ای!

به گزارش ایسنا، برخی تصور می‌کنند که حق‌الناس فقط در اموال و دارایی مردم خلاصه می‌شود و این‌که «اموال یا پولی» از کسی در دین نداشته باشند، یعنی حق‌الناسی بر گردن ندارند! اما با مراجعه به روایات و احادیث و همچنین کلام عالمان دینی، به این نتیجه می‌رسیم که حق‌الناس وسعتی به گستره‌ی تمامی اعمال و رفتار بشری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حق‌الناس یعنی حقی که مختص مردم بوده و جدای از حق‌الله است، رعایت این نوع حقوق در دین اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، چون خداوند متعال اگر از حق خویش هم بگذرد از حق‌الناس و حقی مربوط به مردم است نخواهد گذشت.

حق‌الله توسط خدای متعال مورد بخشش قرار می‌گیرد اما گذشت از حق‌الناس، جلب رضایت صاحبان حق را می‌طلبد، تضییع جان، مال، حیثیت و آبروی مردم، حقوق اجتماعی، سیاسی و... جزو حق الناس بوده و فردی که نسبت به تضییع این حقوق اقدام می‌کند، در پیشگاه خداوند متعال، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

دل شکستن، رعایت نکردن حقوق اجتماعی، غیبت کردن، رعایت نکردن حجاب اسلامی، نگاه به ناموس دیگران، سوءظن و گمان بد داشتن به مردم و... از جمله مواردی است که در زمره‌ی حق‌الناس است.

یک کارشناس مسائی مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: زمانی که از حقوق مردم صحبت می‌شود، این حقوق صرفاً در مال مردم خلاصه نمی‌شود، بلکه همه اعمال و موارد را اعم از مادی و معنوی در برمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام «علی مصایبی» با اشاره به برخی مصادیق حق‌الناس، افزود: ایستادن در صف نانوانی از جمله مصادیق حق‌الناس بوده که افراد در صورت تخطی از نوبت خود، حق‌الناس بر گردن خواهند داشت هم‌چنین رعایت حق تقدم در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز از جمله حقوق مردم بوده که تضییع آن، پایمال کردن حق‌الناس است.

کسی که به ناحق، علیه شخص دیگر می‌نویسد حق‌الناس را پایمال کرده است!

حجت‌الاسلام مصائبی افزود: وقتی که کسی قلم به دست گرفته و به ناحق علیه شخص دیگر می‌نویسد در حقیقت حق‌الناس را پایمال کرده است، حق‌الناس هر آن چیزی را شامل می‌شود که مربوط به مردم و جزو حقوق آنان است.

این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر این‌که حق‌الناس مربوط به مردم بوده و گذشت از آن نیز توسط خود مردم امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: حق‌الله نیز شامل همه حقوقی است که خداوند بشر را به اطاعت و عمل آن امر کرده است، عبادت، نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از دین و... از جمله حقوق خداوندی است.

وی با تأکید بر این‌که حق‌الناس شامل حقوق معنوی و مادی است، یادآور شد: در صورتی که فردی حقوق مادی انسانی را تضییع کرده باشد باید صاحب حق را پیدا کرده و حق وی را ادا کند و اگر به آن شخص دسترسی نداشته باشد، می‌تواند مبلغ تضییع شده را از طرف صاحب حق به فقرا هدیه کند.

وی افزود: در شرایطی که حقوق معنوی افراد را پایمال کرده است، اگر توان آن را دارد که آنان را پیدا کرده و از خود افراد حلالیت بطلبد، در نتجیه امر پسندیده‌ای بوده و می‌تواند حق‌الناس را جبران کند اما در شرایطی که به افراد دسترسی ندارد باید به درگاه خداوند توبه و استغفار کرده و دیگر مرتکب چنین گناهی نشود.

مصائبی در پاسخ به این‌که برخی فکر می‌کنند که خداوند حق‌الناس را هم می‌بخشد، با تأکید بر این‌که خداوند هرگز حق مردم را از آنان نمی‌گیرد، اضافه کرد: اگر بگوییم که خداوند حق انسان را نادیده گرفته و اختیار حق‌الناس را از آنان می‌گیرد، این موضوع از حکمت الهی خارج بوده و در نتیجه واژه «حقوق» در حق‌الناس بدون معنی خواهد بود! حق‌الناس را باید خود مردم مورد بخشش قرار دهند.

وی با اشاره به مصادیق دیگری از پایمال شدن حق‌الناس، یادآور شد: هر کجا و در هر شرایطی که حقوق مردم تضییع شود، آنجا حق‌الناس پایمال شده است، چه این موضوع در امور عادی مثل ایستادن در صف نانوایی باشد و چه در امور واجب و مستحبی مثل نماز و عزاداری و احسان!

انجام فریه‌ی نماز با ایجاد مزاحمت برای دیگران، مصداق تضییع حق‌الناس است

وی افزود: اگر فردی با ماشین خود مقابل ایستگاه‌های صلواتی ایستاده و ترافیک را مختل کرده و برای دیگران مشکل ایجاد کند در نتیجه حق‌الناس بر گردن وی خواهد بود، یا این‌که فرد برای انجام فریضه‌ی نماز نسبت به ایجاد مزاحمت برای دیگران اقدام کرده و مسیر تردد مردم را بگیرد حق‌الناس را پایمال کرده است. باید همه اعمال و کارها با رعایت حق‌الناس انجام شود تا رضایت الهی را نیز در پی داشته باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: همه مسائل از اعمال مستحب گرفته تا واجب، اگر موجب از میان رفتن حقوق مردم شود، مصداق بارز تضییع حق‌الناس بوده و باید جبران شود! حق‌الناس را باید در تمامی امور و مسائل مورد توجه قرار داده و رعایت کرد.

طبق فرموده‌ی مولای متقیان، «عمل مستحب، انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند، اگر به واجب زیان رساند»، از این رو انجام اعمال مستحبی در صورتی که منجر به پایمال کردن حق‌الناس که امری واجب است، شود، موجب تقرب انسان به خداوند متعال نمی‌شود! باید در هر امری، ابتدا حقوق مادی و معنوی مردم رعایت شود.

سطح شهر و عدم رعایت حقوق مردم!

ریختن زباله در سطح شهر، ایجاد مزاحمت برای مردم، تولید صداهای آزاردهنده و... نه تنها در ایام سوگواری محرم‌الحرام بلکه در طول ایام سال موجبات پریشانی مردم را فراهم کرده و به حقوق مردم خدشه وارد می‌کند! باید نسبت به رعایت این موارد در طول سال اهتمام ورزید، چون جزوی از حق‌الناس بوده و با ریختن زباله و اشیای اضافی در سطح شهر، ایجاد مزاحمت برای مردم و تولید صداهای آزاردهنده و... حقوق دیگر شهروندان پایمال می‌شود.

همواره باید این نکته را در نظر گرفت که حق‌الناس، هرگز توسط خداوند متعال بخشیده نشده و باید رضایت خود مردم برای جبران آن، جلب کرد!

دل شکستن، تهمت، غیبت و ایجاد ناراحتی برای مردم، مصداق بارز تضییع حق الناس!

دل شکستن، تهمت، غیبت و ایجاد ناراحتی برای مردم نیز نه تنها ناراحتی و پریشانی خاطر مردم را در پی‌دارد، بلکه حق سنگینی بر دوش فرد خاطی گذارده و او را مشمول تضییع حق‌الناس می‌کند؛ محتمل است که این نوع حق‌الناس در جامعه بیش از موارد دیگر نادیده گرفته شده و برخی مردم کمتر به عقوبت چنین اعمالی اهمیت داده و یا حتی در چنین اعمالی واقف به تضییع حق مردم هستند.

مصایبی در این‌باره تصریح کرد: شکست قلب دیگران، ایجاد ناراحتی برای مردم و مکدر کردن خاطر دیگران، جزوی از حق‌الناس بوده و رعایت نکردن آن عقوبت دنیوی و اخروی در پی دارد و شخص باید این حقوق تضییع شده را جبران کند!

در روایات و احادیث نیز بر رعایت حق‌الناس بسیار تأکید شده و امیرالمؤمنین(ع) نیز در این راستا فرموده است: « جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ، خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدمه‌ی رسیدن به حقوق خود قرار داده است». با استناد به این حدیث در می‌یابیم که بدون رعایت حق‌الناس، رعایت حقوق الهی برای بندگان محقق نمی‌شود!

امام صادق(ع) نیز در این باب فرموده است: «خداوند دعای کسی که در شکمش لقمه‌ی حرام و یا به گردن او مظالم (حق) یکی از بندگانش باشد اجابت نمی‌کند»؛ آری حق‌الناس چون حصاری بر گرد فرد کشیده شده و مانع از اجابت دعای او می‌شود! خداوند متعال بر رعایت حق‌الناس بسیار تاکید داشته و آن را مقدمه‌ی رسیدن به حق خویش دانسته است.

خداوند متعال نیز در قرآن کریم بارها و بارها بر رعایت حق الناس تأکید کرده و در سوره‌های «مطففین، حجرات و همزه...» مستقیماً به حق‌الناس اشاره کرده هم‌چنین آیه ۲۸۲ سوره بقره (بلندترین آیه قرآن) نیز در مورد حق‌الناس بوده و خداوند در این آیات به اهمیت حق‌الناس تأکید داشته و انسان را نسبت به رعایت آن امر کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۸۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان پاوه اظهار داشت: خیرات و صدقات هم دو قسم است: ۱) احسانی است که ما نسبت به فقرا انجام می‌دهیم که هر چه مخفیانه‌تر و بین ما و آن شخص و پروردگار باشد، بهتر و ثوابش بیشتر است و  ۲) گاهی اوقات ما نذری داریم و یا واجب الزکاة هستیم و باید آن را ادا کنیم که اگر آشکار باشد بهتر است تا مردم هم ببینند و از ما تقلید کنند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اموالی را که خداوند متعال به ما بخشیده است می‌توانیم به دو صورت مخفیانه و آشکارا بین مردم تقسیم کنیم. خداوند متعال بخشش سری را قبل از بخشش آشکار آورده است معنایش این است خداوند متعال در درجۀ اول دوست دارد ما به‌ صورت سری به مردم کمک کنیم.
 
این عالم اهل سنت تصریح کرد: این نکته خیلی مهم است که ما باید بدانیم اگر خداوند مالی به ما داده است در حقیقت ما انبار داریم و تنها کلید انبار به دست ماست و مال و اموال متعلق به کسی دیگر است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً» از مالی که به شما داده‌ام انفاق کنید پس ما امانت‌دار هستیم و آن مال و ثروت نزد ما امانت است و باید هم حق خداوند و هم حق مردم را ادا کنیم.
 
ماموستا قادری افزود: علمای ما می‌فرمایند: زکات هر چه آشکارتر ادا شود، بهتر است چون مردم از شما تقلید می‌کنند و درواقع یک نوع تبلیغ است که دیگران هم به دادن زکات تشویق می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «مَنْ خَطَبَ إلَیکُم مَنْ تَرضَونَ دینَهُ و خُلُقَهُ فَزَوِّجوهُ إلّا تَفعَلوا تَکُن فِتنَةٌ في الأرضِ و فسادٌ عَریض» ای پدران و مادران محترم که زحمت کشیده و دخترتان را بزرگ کرده‌اید و بر او حق ولایت دارید، اگر کسی به خواستگاری دخترتان آمد بررسی و تحقیق کنید اگر طرف دین‌دار بود و اخلاق خوبی داشت بهانه‌جویی نکنید و از رزق و معیشت نترسید و به او جواب مثبت بدهید خداوند صاحب رزق است و اوست که رزق و روزی می‌دهد.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مردم اورامانات بخصوص شهرستان پاوه، ازنظر ادب و اخلاق ممتازند اما امروز پسران و دختران کمتر به نصیحت والدین خود توجه می‌کنند و پدران هم کمتر دلسوز دختران خود هستند و این امر باعث ایجاد مشکل می‌شود.
 
وی ادامه داد: مجدداً عرض می‌کنم؛ پیامبر بزرگوار ما می‌فرماید: اگر کسی که از دخترتان خواستگاری کرد، متدین و بااخلاق بود، دخترتان را به او بدهید؛ اما امروز اولیای دختران قبل از هر چیز از شغل و مسکن و ماشین داماد می‌پرسند اگر داشت به او دختر می‌دهند و کاری به عقیده و اخلاقش ندارند و اگر این امکانات را نداشت به او دختر نمی‌دهند. خداوند آن دختر را خلق کرده که ازدواج کند و زاد و ولد نماید. اگر فرزندان ما ازدواج نکنند، دچار فساد می‌شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: این موبایل‌ها برای دختران و پسران ما مصیبت‌اند. خداوند به بعضی از قدیمی‌های ما که سواد ندارند و چیزی از موبایل نمی‌دانند کمک کرده است ولی کسانی که می‌دانند با موبایل کار کنند در دام و تله‌ای افتاده‌اند که خیلی خطرناک است.
 
ماموستا قادری اظهار کرد: رسول‌الله(ص) در ادامه می‌فرماید: اگر به من گوش ندهید، در روی زمین فساد روی خواهد داد. بنده از شما پدران و مادران خواهش می‌کنیم بهانه‌جویی نکنید. بنده در دادگاه هستم و اکثراً بحث طلاق را من رسیدگی می‌کنم. اگر پدر و مادری ترحم کرده و مهریۀ کمتری را برای دخترش در نظر گرفته است، بعضی از شوهران بی کرامت هستند و خطاب به زوجۀ خود می‌گویند: اگر ارزش داشتی، والدینت ۱۹ مثقال طلا را مهرت نمی‌کردند که این برای زوجه یک نوع مرگ است.
 
وی افزود: گاهی اوقات زنان هم بهانه‌گیر هستند و بعد از دو ماه شروع به بهانه‌جویی می‌کنند و از شوهران خود ماشین و منزل و... را طلب می‌کنند و سپس درخواست طلاق می‌نمایند. لذا در جامعۀ ما مشکلات عدیده وجود دارد و بعضی از فرمایشات پدران و مادران درست است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مع‌هذا از والدین محترم درخواست می‌کنم به فکر پسران و دختران خود باشند. چون خداوند آنان را خلق کرده تا ازدواج کنند. من و شما می‌رویم اما باید نسلی بعد از ما باشند که جامعه را اداره کنند و نباید بقای نسل تعطیل شود.
 
ماموستا قادری تأکید کرد: برادران و خواهران ایمانی؛ امروز نهمین روز است در آمریکا دانشجویان ۷۵ دانشگاه به خیابان آمده‌اند و پلیس با انواع خشونت‌ها با آنان برخورد می‌کند اما ترسی ندارند و می‌گویند آمریکا باید از پشتیبانی اسرائیل که کارش کشتن زنان و کودکان غزه است، دست بردارد و از اسرائیل جنایتکار پشتیبانی نکند.
 
وی افزود: در کنار این‌ها دانشگاه‌های کانادا، ژاپن، فرانسه و ... و آنچه را ما بلاد کفر می‌نامیم، به خیابان آمده‌اند. در این اوضاع و احوال غصه می‌خورم و گاهی هم گریه می‌کنم و می‌گویم: چگونه این‌ها که ما آنان را کافر می‌نامیم، این‌گونه شجاعانه و قاطعانه و مخلصانه خود را زیر پای پلیس می‌اندازند و می‌گویند: نباید فرزندان غزه کشته شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: عزیزان من تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم، اسرائیل جنایتکار ۳۴۵۹۶ نفر را در غزه شهید کرده است و ۷۷۸۱۶ نفر هم زخمی هستند. فرزندان غزه به حدی مظلومانه به شهادت رسیده‌اند که حتی فرزندان مسیحیان و بودائی‌ها و لائیک‌ها هم در دنیا صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند اما نشنیدم دانشگاه الأزهر صدایش بلند شده باشد. نشنیدم دانشجویان مغرب صدایشان بلند شده باشد. نشنیدم در اردن هاشمی که جلوی موشک‌های ایران را می‌گرفت به اسرائیل نرسند، دانشجویانش اعتراض کنند. باید غصه بخوریم.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: در دفتر روزانۀ خود برای آینده نوشته‌ام و از این دانشجویان بلاد کفر تقدیر کرده‌ام و نوشته‌ام آفرین بر این دانشجویان و آفرین بر این شجاعت و آفرین بر این محبت و انسانیت، ما مسلمانان کجاییم؟
 
این عالم برجسته اهل سنت عنوان داشت: بعد از هفت ماه از جنگ غزه، تازه دیروز ترکیه روابط اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کرده است و هنوز سفارت اسرائیل در ترکیه مستقر است. ترکیه‌ای که بیش از ۶ قرن مرکز امپراتوری اسلامی عثمانی‌ها بوده است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: لذا مایۀ غصه و حسرت است ولی مطمئن باشید حرکتی که شروع شده نتیجه‌اش پیروزی غزه و مسلمانان و خواهرانی است که در طول این ۷ ماه هیچ‌کس نتوانسته یکی از آنان را نشان دهد که تار مویی از سرش پیدا باشد و یا کفر و ناسزا بگویند و  تنها شعارشان: حسبنا الله و نعم الوکیل است. ان‌شاءالله خداوند متعال آنان را پیروز گرداند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • پیکر شهید «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • تا رسیدن مترو به حرم شاهچراغ از مسئولان مطالبه خواهم کرد
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد