Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@20:16:28 GMT

اروپايي‌ها مهمترند يا گردشگران همسايه؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۸۷۳۶

اروپايي‌ها مهمترند يا گردشگران همسايه؟

خبرگزاري آريا - در بين 10 کشوري که بيشترين مسافر را به ايران مي‌فرستند، نام هيچ کشور اروپايي ديده نمي‌شود، ‌در مقابل همه‌ کشورهاي همسايه از افغانستان که به نسبت گردشگر، نيروي کار بيشتري را روانه‌ي ايران مي‌کند تا عراق و جمهوري آذربايجان، بيشترين سهم گردشگران خارجي را در ايران به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش ايسنا، با آن‌که سفر اروپايي‌ها به ايران در يک سال و نيم اخير 50 درصد رشد داشته، سفر گردشگران عرب و همسايه به خاطر بحران‌هاي سياسي و بي‌ثباتي منطقه ريزش داشته است، به حدي که سه ماهه اول امسال، عرب‌ها و همسايگان‌مان 9 درصد کمتر به ايران سفر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود رشد فزاينده‌ي سفر گردشگران اروپايي از سال 94 تا کنون، اما شمار آن‌ها در مقايسه با عرب‌ها و همسايه‌ها همچنان پايين است، به طوري‌که بعد از 10 کشور و البته با شمارش سفر ايرانيان مقيم خارج، تازه نوبت به اروپايي‌ها مي‌رسد. آلماني‌ها گردشگراني هستند که موفق شده‌اند در رتبه‌بندي گردشگران ورودي بعد از کشورهايي چون عراق، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ترکيه، پاکستان، ترکمنستان، ايرانيان مقيم خارج، بحرين، کويت، هند و چين در جايگاه يازدهم قرار بگيرند و در ادامه‌ي اين رتبه‌بندي، شهروندان لبناني، فرانسوي و ايتاليايي هستند که سهمي از گردشگران ورودي به ايران را به خود اختصاص داده‌اند.
اين وضعيت ابهامي را از سوي برخي منتقدان مطرح کرده؛ مبني بر اين که توراپراتورهاي ايراني، گردشگران کشورهاي عرب و همسايه را که روي قاعده‌ي جهاني، معمولا 80 درصد از جمعيت گردشگران هر کشوري را به خود اختصاص مي‌دهند، رها کرده‌ و به‌دنبال گردشگران اروپايي هستند که با وجود رشد 50 درصدي از سال گذشته تا کنون، همچنان سهم ناچيزي از 5 ميلون توريست ورودي ايران را دارند.
هرچند عبدالرضا مهاجري‌نژاد ـ مديرکل پيشين دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري ـ قبلا گفته بود، جذب گردشگران اروپايي و آمريکايي به خاطر حجم درآمدي که براي ايران توليد مي‌کنند، اهميت بيشتري دارد، اما ليلا اژدري ـ سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري ـ در تکميل اين نظر به ايسنا مي‌گويد: تمام کشورها براي ايران ظرفيت جذب دارند و ما براساس محصولِ متناسب با سليقه و نياز آن‌ها، جذب گردشگر داريم.
«اژدري» در پاسخ به انتقادهايي که اخيرا به اولويت‌بخشي در جذب مليت‌هاي اروپايي در مقايسه با عرب‌ها وارد شده است، به ايسنا مي‌گويد: اين ديدگاه درست نيست، چون تمام اين بازارها براي ايران ظرفيت دارند و ما از تمام اين کشورها ورود گردشگر داريم، چه کشورهاي عربي و حوزه خليج فارس و چه اروپايي و آمريکايي.
او درباره اين که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري روي کدام يک از اين بازارها سرمايه‌گذاري بيشتري انجام داده و يا متمرکز شده است، اظهار مي‌کند: ما تقريبا روي هر يک از اين کشورها براساس ضريب اهميت‌شان و با توجه به نوع محصول گردشگري‌مان، کار مي‌کنيم. عرب‌ها و گردشگران حوزه خليج فارس براي ما خيلي مهم‌اند، چون محصول زيارتي، سلامت و طبيعت ايران را مي‌خرند. اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نيز براي ما مهم‌اند، چون محصول فرهنگي و تاريخي ايران را مي‌خرند.
گردشگران عرب بيشتر به انگيزه‌ي زيارت و در کنار آن سياحت و استفاده از طبعيت به ايران سفر مي‌کنند و برخلاف گردشگران اروپايي کمتر به آثار تاريخي و فرهنگي توجه دارند، درحاليکه خواستگاه گردشگران اروپايي و آمريکايي، آثار و جاذبه‌هاي تاريخي ايران است.
هرچند که مديرکل پيشين دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري، کاهش سفر گردشگران عرب به ايران در فاصله سال‌هاي 94 تا کنون را معلول وضعيت سياسي و اقتصادي منطقه دانسته و گفته بود: شمار سفر مردم اين منطقه به ايران تحت تاثير روابط سياسي کشورهاي حوزه خليج فارس با ايران پس از جريان سفارت عربستان، ناامني در کشورهاي پيراموني و وضعيت نامناسب اقتصادي در عراق و سوريه، نزولي شده است.
سيدهادي شيرازي ـ دبير جامعه تورگردانان ـ‌ نيز غفلت توراپراتورهاي ايراني از بازارهاي عربي و کشورهاي حوزه خليج فارس را مؤکدا رد مي‌کند و به ايسنا مي‌گويد: اتفاقا توراپراتورها روي تمام بازارهاي هدف که مقرون به صرفه و انبوه باشد، کار مي‌کنند، ولي بعضي‌ها بازارهاي تخصصي دارند، مثلا برخي توراپراتورها فقط روي ژاپن کار مي‌کنند که اين رويکرد خوبي در گردشگري است و آن را علمي و تخصصي کرد. قرار نيست که روي همه بازارها کار کنيم، چون اينطوري نمي‌توانيم ذائقه و سليقه‌ها را بدست آوريم.
او، ‌تخصصي شدن بازارهاي هدف گردشگري را مورد تاکيد اين صنعت مي‌داند و اظهار مي‌کند: ‌اصلا اينطور نيست که توراپراتورها از بازارهاي عربي و حوزه خليج فارس غافل شده باشند، موضوع اين است که گردشگران عرب بيشتر به انگيزه‌ي زيارت و در کنار آن سياحت و استفاده از طبعيت به ايران سفر مي‌کنند و برخلاف گردشگران اروپايي کمتر به آثار تاريخي و فرهنگي توجه دارند، درحاليکه خواستگاه گردشگران اروپايي و آمريکايي، آثار و جاذبه‌هاي تاريخي ايران است.
شيرازي که هم از کشورهاي عربي گردشگر وارد ايران مي‌کند و هم در بازارهاي اروپايي فعاليت دارد، به نکته‌اي اشاره مي‌کند که شايد به اين خاطر بازارهاي اروپايي و آمريکايي را به نسبت کشورهاي عربي جذاب‌تر جلوه مي‌دهد. او مي‌گويد: برخلاف نظر و ديدگاه‌هاي رايج، بازارهاي منطقه (کشورهاي عربي، همسايگان و حوزه خليج فارس) درآمد ارزي فردي کمتري دارند، ممکن است تعدادشان بيشتر باشد و به شکل کلي، درآمد بيشتري را توليد کنند، اما به صورت فردي، درآمد ارزي پايين‌تري به نسبت ساير بازارها دارند.
وي اضافه مي‌کند: البته اين مدل هزينه‌کرد مطلق نيست، چون ممکن است گردشگر اروپايي که بک‌پکر به ايران سفر کرده، کمترين هزينه‌کرد را داشته باشد و يک گردشگر عرب درآمد ارزي بالايي را عايد کند، ولي اين شرايط کلي و قابل تعميم به همه نيست. چرا که وضعيت حال حاضر تحقيقا اثبات کرده گردشگران اروپايي و آمريکايي به نسبت گردشگران همسايه، عرب‌ها و حوزه خليج فارس، درآمد فردي بيشتري براي ايران دارند.
گردشگران عرب در مقايسه با اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها، درآمدِ فردي کمتري براي ايران دارند، اما به خاطر تعداد زيادشان اين درآمد بيشتر به نظر مي‌آيد. درحاليکه اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها درآمد فردي بيشتري براي کشورمان داشته‌اند
ليلا اژدري ـ سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ـ نيز درباره درآمد ارزي هر يک از اين بازارها براي ايران، به ايسنا مي‌گويد: تا زماني که نظام TSA يا حساب اقماري گردشگري نداشته باشيم، نمي‌توانيم در اين باره آمار و اطلاعات علمي بدهيم. در حال حاضر محاسبه درآمد گردشگران ورودي به ايران براساس رنج هزينه‌اي است که سازمان جهاني جهانگردي براي قسمت جنوب غرب آسيا ـ که براساس تعريف و تقسيم بندي اين سازمان، ايران نيز در اين منطقه قرار دارد ـ تعيين کرده است.
وي اضافه مي‌کند: براساس آخرين آمار سازمان جهاني جهانگردي، متوسط درآمدي که هر گردشگر براي کشورهاي حوزه جنوب غرب آسيا دارد، حدود 1300 دلار است که رقم کلي است و تکفيک نشده هر مليت چقدر عادت به هزينه دارد.
اژدري درباره بودجه تبليغات و هزينه‌اي که ايران براي جذب هر گردشگر اختصاص داده است، به ايسنا مي‌گويد: ما براي بازاريابي و جذب هر گردشگر 8 سنت مي‌توانيم هزينه کنيم، فرقي هم نمي‌کند از کدام بازار يا کشور باشد. براي بدست آوردن بودجه تبليغات هم مي‌توانيد اين 8 سنت را در 5 ميليون گردشگر ورودي محاسبه کنيد.
سرپرست دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري درباره اين‌که آيا اندک اعتبار تبليغات به اين بخش تخصيص داده مي‌شود، چون سال‌هايي بوده که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسما اعلام کرده بودجه تبليغات گردشگري صفر بوده است، اظهار مي‌کند: اينطور نيست که اصلا بودجه‌اي داده نشود، ولي تخصيص بودجه مکانيزم خودش را دارد که خيلي در اختيار ما (سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري) نيست، در واقع دولت براساس برنامه‌هاي خود اين بودجه را اختصاص مي‌دهد و سازمان هم در واحد مديريت بودجه، اين تکفيک را انجام مي‌دهد.
گزارش از: سميه حسنلو
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...

به گزارش همشهری آنلاین، علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگی‌های ذهنی و روان‌نژندی است که سبب می‌شود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده می‌شد. حتی یادم می‌آید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده می‌شد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت می‌گرفت.

او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلم‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنواره‌های شناخته شده‌ای همچون «شب‌های سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم چون بسیاری از جشنواره‌ها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیه‌کننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.

وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته‌ هم چندان خوب نبود اما در همان سال‌ها برخی پخش‌کننده‌ها می‌گفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم می‌توان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی می‌توان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیری‌هایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسب‌تر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.

درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» می‌تواند مثل یکی از همسایه‌های ما باشد که کنار ما زندگی می‌کند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخش‌هایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست‌ مقدماتی چند جشنواره‌ همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد اما صادقانه به آن‌ها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شب‌های سیاه تالین نمایش داده‌ام. این‌ها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.

رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌ش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»

کد خبر 847476 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • امدادرسانی به گردشگر گرفتار در پل خدا آفرین بازفت
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز