Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:33:42 GMT

عرفان های نوظهور در صدد از بین بردن معنویت و عرفان هستند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۹۲۲۸

عرفان های نوظهور در صدد از بین بردن معنویت و عرفان هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی خداشناسی و توحید و معرفت شناسی در عرفان‌های نو پدید، با حضور علی احمدی امین (پژوهشگر فلسفه و اخلاق و مدرس دانشگاه) و خدیجه وکیلی (پژوهشگر عرفان‌های نو پدید) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه علی احمدی امین با اشاره به اینکه در حالت کلی عرفان‌های مختلف به چهار دسته تقسیم می‌شوند، گفت: عرفان‌های الحادی، شبه دینی، التقاطی، توحیدی چهار دسته اصلی عرفان‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عرفان‌های الحادی، اظهار داشت: عرفان‌هایی که به خدا اعتقاد ندارند و وجود خداوند را نفع می‌کنند با نام الحادی شناخته می‌شوند.

این پژوهشگر فلسفه و اخلاق با اشاره به اینکه عرفان‌های شبه دینی همیشه از واژه‌های دینی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: واژه‌هایی مانند دوستی با خدا و نزدیکی به خدا در ادبیات عرفان‌های شبه دینی به وفور دیده می‌شوند. در حالی که خدای مد نظر این عرفان‌ها با خدای مطرح شده در عرفان الهی تفاوت‌های عمده ای دارد.

وی با اشاره به اینکه عرفان‌های التقاطی معمولاً در جوامعی رشد می‌کنند که مردمان آن جامعه به خدا اعتقاد دارند، عنوان کرد: معتقدان به عرفان‌های التقاطی در کنار اعتقاد به خداوند باورها و نگاه‌هایی متعدد را به اعتقاد خود اضافه می‌کنند.

علی احمدی امین با اشاره به اینکه در عرفان توحیدی شناخت خداوند متعال اهمیت دارد، تصریح کرد: معتقدان به عرفان توحیدی همیشه به دنبال توحید هستند و هر گونه شرک و تکثر پرستی ذلت می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه عرفان در واژه، معنای شناخت دارد، عنوان کرد: شناخت مورد توجه در واژه عرفان در هر صورت شکل نمی‌گیرد، چرا که این شناخت همیشه با ابزار و روش‌هایی خاص به وجود می‌آید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شناخت مواد نمی‌تواند معنی عرفانی داشته باشد، توضیح داد: شناخت زمانی عرفانی می‌شود که نسبت به خدا باشد و عارف کسی است که در راه شناخت خدا قرار گرفته است. جریانی که خداباور نباشد نمی‌تواند از واژه عرفان برای جریان خود بهره گیری کند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو خدیجه وکیلی با اشاره به اینکه جنبش‌های معنوی نوپدید رهاورد مدرنیته غربی هستند، گفت: شریعت گریزی و رهایی از انجام تکالیف و دستورات الهی از مهم‌ترین مشترکات جنبش‌های معنوی نوپدید هستند.

وی افزود: شریعت گریزی در عرفان‌های نوظهور بر پایه باورهایی بنا نهاده شده که از ضعف فکری بنیان گذاران این معنویت‌ها در مبانی خدا شناسی و هستی شناسی و انسان شناسی نشأت می‌گیرد.

این پژوهشگر عرفان‌های نو پدید با اشاره به اینکه سیر نزولی دین و پایبندی به دستورهای شریعت از جمله دستورهای عرفان‌های کاذب است، عنوان کرد: شاید مهم‌ترین خطر عرفان‌های نوظهور ناظر به دین و دستورات دینی باشد.

وی اضافه کرد: در فرقه‌های نو پدید دین یا به طور کلی از زندگی انسان حذف می‌شود، یا با تغییر در کارکردهای دین فرقه در خدمت اهداف بشر و فلسفه اُمانیستی قرار می‌گیرد.

خدیجه وکیلی با اشاره به اینکه در ادیان الهی شریعت و خدا محوری همیشه جایگاه ویژه ای دارند، تصریح کرد: در جنبش‌های معنوی آموزه‌ها از خدا محوری به سمت انسان محوری و دنیا گرایی تغییر مسیر داده اند.

وی با اشاره به اینکه در عرفان‌های نوظهور دین و معنویت ابزاری برای دستیابی به اهداف اقتصادی و دنیوی می‌شود، توضیح داد: استفاده از دین برای دستیابی به اهداف اقتصادی یکی از مهم‌ترین اصول فلسفه اُمانیستی به شمار می‌آید.

این پژوهشگر عرفان‌های نو پدید با اشاره به اینکه جنبش‌های معنوی با هدف دور کردن انسان از انسانیت به وجود آمده اند، تاکید داشت: شکل گیری معنویتِ دنیا محور باعث می‌شود تا تکالیف دینی از جایگاه اصلی خود سقوط کنند. عرفان‌های نوظهور ذیل عنوان عرفان همیشه در صدد از بین بردن معنویت و عرفان و خدا هستند.

کد خبر 4635243

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو عرفان های نوظهور معنویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بالا بردن جام قهرمانی آسیا توسط ستاره فوتسال (فیلم)
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • بازگشت سعید صادقی از بیماری
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • صعود هوادار با بردن مس سونگون