عرفانهای نوظهور پدیدهای فراملی است
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۲۶۳۴
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: معنویتهای نوظهور پدیدهای فراملی است که در سطح بینالمللی مطرح است و اختصاص به ایران ندارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم حجتالاسلام احمد واعظی در مراسم افتتاحیه همایش سه روزه «معنویتهای نوظهور، شاخصهها و نقدها» که ظهر امروز با حضور جمعی از فرهیختگان، طلاب، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد اظهار کرد: معنویتهای نوظهور پدیدهای فراملی است و در سطح بینالمللی مطرح است اختصاص به ایران ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار نحله مختلف که در زمینه معنویتهای نوظهور بروزی دارند بررسی شده است افزود: افرادی که در این زمینه قدم بر میدارند باید توجه داشته باشند که وجه فراملی این قضیه سبب نشود در سطح انتزاعی این مباحث مستقر شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: اولویت در مسئله بررسی عرفانهای نوظهور با مباحث بومی و مسائلی است که جامعه ما را درگیر کرده و تأثیرگذار است.
حجتالاسلام واعظی با اشاره به گرایش فطری انسان به مسائل معنوی اذعان کرد: در تمام دورههای تاریخ بشری همواره این عطش به معنویت وجود داشته است که باید با کار ایجابی مناسب این عطش را سیراب و خلأها را پر کرد.
وی ادامه داد: بخشی از کارهای ایجابی در این عرصه مربوط به کارهای علمی، بخشی مربوط به کارهای فرهنگی و حتی بخشی از آن مربوط به اقدامات درمانگرایانه نسبت به افرادی است که به معنویتهای نوظهور گرفتار شدهاند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: پدید آمدن معنویتهای نوظهور عوامل بسیار متعددی دارد که ناکامیهای روحی و روانی، سرخوردگیهای سیاسی و اجتماعی و عرضه نامناسب معنویتهای دینی از جمله این عوامل هستند.
حجتالاسلام واعظی تصریح کرد: در بررسی بومی معنویتهای نوظهور کمتر به بحث تأثیر نهاد دین، روحانیت و حوزههای علمیه در این زمینه و همچنین بحث تأثیر نواندیشی دینی و روشنفکران دینی پرداخته شده است.
وی عرضه باز تفسیر دین برای لایههای مختلف جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: همگام با تحولات فکری و اجتماعی نمیتوان با قالبهای جامد و ایستا محتوای دین را عرضه کرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: ضروری است متناسب با مقتضیات زمان و نیازهای عصر محتویات دین تفسیر شود که این به معنای تبدیل محتوا نیست بلکه به معنای قالب انتقال محتوا است.
حجتالاسلام واعظی تصریح کرد: باید با مخاطبسنجی و نیاز سنجی امروز جامعه عرضه جذابی از آموزههای دینی ارائه کرد.
وی تشریح کرد: در قرن حاضر رویکردی در نواندیشی دینی شکل گرفته است که در حال قرائتی از دین است که الهیاتی جدید و نظام معرفتی کاملاً متفاوت با شکل مقبول و رایج در میان علمای اسلام که شامل علمای اهل شیعه و اهل سنت میشود است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اذعان کرد: عرفانهای نوظهور منابع نقلی اسلامی یعنی آیات و روایات و همچنین آموزههای اخلاقی اسلام را مختص عصر نبوی میدانند و عنوان میکنند که انسان امروز با واقعیتهای اخلاقی جدید رو به رو است که این همان چیزی است که در دنیای لیبرال و تمدن معاصر به عنوان اخلاقیات تلقی میشود.
حجتالاسلام واعظی اضافه کرد: چنین نظام فکری بین انسان امروز و آورده دینی را قطع میکند و جایی برای شریعت باقی نمیگذارد.
وی تشریح کرد: در مسئله بهسازی و سالمسازی فضای معنوی و اخلاقی جوامع اسلامی دو نهاد خیلی مؤثر هستند نخست حوزه و روحانیت و دوم قشر روشنفکر جامعه.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: دفتر تبلیغات رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حجت الاسلام واعظی معنویت های نوظهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشتماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.
در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.
وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.
این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزلهای حافظ را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریتها میشوند، آن اقلیتها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جملههای عرفانی است که قابل انکار است. نیست.
نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیستهاند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهانبینی حافظ دو روششناسی وجود دارد که از زیباییهای طبیعی و شنیداری شروع میشود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن میرسد.
مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.
اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.
دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهرههای ماندگار، بهعنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.
انتهای پیام