Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@13:20:02 GMT

کتابخانه‌ای در دلِ یک میوه‌فروشی

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۶۲۰۵

کتابخانه‌ای در دلِ یک میوه‌فروشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، دو کیلو سیب‌زمینی می‌خواستم و یک کیلو پیاز؛ اما فکرش را هم نمی‌کردم که کنار این دو، «انسان و ایمان» مطهری هم جای بگیرد. اگر شما هم برای خرید چند قلم میوه وارد این مغازه می‌شدید و می‌دیدید که در کنار میوه‌ها قفسه‌ای مملو از کتاب قرار داده شده، شاید همین تجربه برایتان اتفاق می‌افتاد؛ قفسه‌ای که نه با میوه و سبزی، بلکه با کتاب پر شده است؛ که به شما یادآوری کند در کنار غذای جسم به فکر غذای روحتان هم باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم خیری که به‌خاطر اسم مغازه‌اش (میوه‌فروشی رضا)، اهالی محل او را به «آقا رضا میوه‌فروش» می‌شناسند، این میوه‌فروشی متفاوت را که در خیابان رزم و در محله‌ معروف به عدل خمینی در مشهد اداره می‌کند؛ قفسه کتاب‌های این میوه‌فروشی کوچک که صاحب خوش‌برخورد آن به‌واقع دلی مهربان دارد، کتاب‌های متعدد و متنوعی را در خود جای داده و دیوارهای مغازه هم پر است از نقاشی‌های بچه‌های محل برای آقا رضای میوه‌فروش.

آقای «خیری» به ما گفت که قبلاً در مشهد کتابفروشی داشته و روزهای جمعه هم در جمعه‌بازار کتاب، کتاب می‌فروخته است؛ اما چرخ کتابفروشی‌اش نمی‌چرخید و به‌همین خاطر، تصمیم می‌گیرد که میوه‌فروشی راه بیندازد. او که کتاب را صادق‌ترین دوست خود می‌داند و می‌گوید درس‌های زیادی از آن آموحته‌ام، تصمیم می‌گیرد پای کتاب را هم به میوه‌فروشی‌اش باز کند؛ تا هم ارتباط خودش با کتاب (به واسطه شغل جدیدش) قطع نشود و هم مردم از کتاب استفاده کنند.

می‌گوید که از قبل تعدادی کتاب از کتابفروشی‌اش باقی مانده بود؛ که با شروع کارش در این میوه‌فروشی، تعدادی کتاب دیگر هم می‌خرد و در قفسه بالای میوه فروشی می‌گذارد و به این ترتیب مغازه‌اش تبدیل شد به «میوه‌فروشی-کتابخانه محل» که با استقبال اهالی محله عدل خمینی مشهد هم روبه‌رو شد؛ آنها کتاب‌ها را با خود می‌بردند و بعد از مطالعه، طبق یک مرامنامه نانوشته، آنها را برمی‌گرداندند و گاهی هم کتابی به این کتابخانه-میوه‌فروشی، اضافه می‌کردند.

جانمایی کتاب در میوه‌فروشی برای کار آقای خیری برکت‌های زیادی داشته است. او با ذکر این نکته، می‌گوید: خیلی‌ها در بدو ورود به میوه‌فروشی و رویارویی با کتاب‌ها، تعجب می‌کردند. البته این برای خودم که سال‌ها با کتاب مانوس بودم، هیچ جای تعجب نداشت؛ اما حضور کتاب در مغازه باعث شد مردم جور دیگری رویم حساب باز کنند، مودبانه صحبت کنند و رفتار محترمانه‌ای داشته باشند؛ و این، کم چیزی نیست.

این میوه‌فروش مشهدی معتقد است که کتاب لازمه رشد و پیشرفت هر فردی است. استفاده از تفکرات و تجربیات دیگران در خلال مطالعه برای آقای خیری راهگشا بوده و همیشه دوست داشته مردم نیز آن بهره‌ای که او از کتاب‌ها برده را تجربه کنند. او خود در این مورد می‌گوید: مطالعه کتاب‌های مختلف اعم از داستان‌ها و رمان‌ها و سایر کتاب‌ها، برای خود من بسیار راهگشا بوده و باعث شده اطلاعات خوبی در حوزه‌های مختلف به دست بیاورم و درواقع اینها برای من، نوعی کسب تجربه بوده است؛ به‌همین خاطر دوست داشتم خودم هم سهمی در ترغیب مردم به مطالعه کتاب داشته باشم.

اکثر کتاب‌های موجود در این میوه‌فروشی را می‌شود در سه دسته روانشناسی، مذهبی و داستان تقسیم‌بندی کرد؛ که همانطور که انتظار می‌رود، به گفته آقای خیری، کتاب‌های داستان بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

«اگر تنها یک نفر با مطالعه کتاب‌های میوه فروشی حال خوبی کسب کند، چیزی یاد بگیرد و حتی سرنوشتش تغییر کند، این برای من کافی است». این را آقای خیری می‌گوید و ادامه می‌دهد: من به افرادی که می‌خواهند از کتاب‌های اینجا استفاده کنند، فقط می‌گویم کتاب را «ببر، بخوان و بیار»؛ نه اسمی می‌نویسم و نه حق عضویتی می‌گیرم چون احساس می‌کنم با این کار به آن‌ها توهین کرده‌ام ولی، به‌همین شکل با اعتمادی که من به آنها می‌کنم، اکثرا آنها هم جواب این اعتماد را می‌دهند. البته، گاهی هم شده که کتابی برگردانده نشود، اما، این برای من مهم نیست، مهم بهره‌ای است که آنها از کتاب می‌برند.

 یکی دیگر از مواردی که در میوه‌فروشی آقای خیری جلب توجه می‌کند، نقاشی‌هایی است که یکی از دیوارهای مغازه را کامل پوشانده است. از او در مورد این نقاشی‌ها و صاحبان آنها می‌پرسم، در پاسخ می‌گوید: من همیشه به بچه‌هایی که به میوه‌فروشی می‌آمدند، هدیه‌های کوچکی می‌دادم، یکی از بچه‌ها در جواب این محبت من نقاشی کشید و برایم آورد، من نیز آن نقاشی را به دیوار پشت سرم زدم بعد از آن، سایر بچه‌های محل از او یاد گرفتند و برایم نقاشی کشیدند، من هم برای خوشحالی آن‌ها، همه نقاشی‌ها را به دیوار زدم.

«در مملکت ما فقیرترین چیز کتاب است» این میوه‌فروشِ کتاب‌دوستِ مشهدی، در پایان این گپ و گفت کوتاه، با بیان این جمله، می‌گوید: متاسفانه کتاب اولویت دست چندم این روزهای ماست. کتاب گران است و هزینه‌ها بالا، با این وجود، می‌توان این بستر را فراهم کرد تا افراد بیشتری از یک کتاب که توسط یک نفر تهیه شده است، استفاده کنند. اگر همه مغازه‌داران در کنار قفسه‌های فروش کالاهایشان، یک قفسه هم برای کتاب داشته باشند، این باعث می‌شود که کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و کتابخوانی تبدیل به یک عادت شود. طبیعتاً در چنین شرایطی، مردم بیشتر از کتاب استفاده می‌کنند و کتابخوانی بیشتر رواج پیدا می‌کند.

کد خبر 571182 برچسب‌ها استان خراسان رضوی کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی کتابخانه کتابخوانی کتابداری میوه فروشی میوه فروش آقای خیری نقاشی ها کتاب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی عصر شنبه در جریان بازدید اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی از کتابخانه مرکزی تبریز افزود: طی سال گذشته تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان از ۷۷ هزار نفر به ۱۶۱ هزار نفر رسیده که این افزایش در طول سال‌های اخیر بی نظیر بوده است.

وی تعداد کتبی که سال گذشته از کتابخانه های عمومی استان به امانت برده شده است را ۷۰۰ هزار جلد عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد امسال با رشدی بالغ از ۱۵۳ درصد به رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد رسیده است.

وی از اجرای طرح کودک کتابخوان در استان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که با همکاری مراکز بهداشت استان در حال اجرا است، کودکان ۶ ساله در موعد تزریق واکسن شأن با یک کارت دعوت خاص به عضویت در کتابخانه های عمومی استان ترغیب می‌شوند.

بابایی ادامه داد: با اجرای این طرح سال گذشته ۱۲ هزار نفر کودک ۷ ساله عضو کتابخانه های استان شدند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در ادامه از اجرای طرح خانواده‌های کتابخوان در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح به دنبال شناسایی و معرفی خانواده‌هایی به جامعه هستیم که همه اعضایشان عضو فعال کتابخانه های استان هستند و کتاب به امانت می‌برند و بر این اساس آن خانواده‌هایی که بیشترین تعداد کتاب را به امانت برده باشند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: طرح جدیدی هم مدنظر داریم که در صورت مشارکت ادارات عملیاتی خواهیم کرد و آن هم راه اندازی باکس‌های ویژه امانت کتاب در برخی ادارات است که هدف از آن به اشتراک قرار دادن کتاب‌های کارمندان برای مطالعه سایر همکاران است.

بابایی ابراز امیدواری کرد: با همکاری شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی این طرح به صورت پایلوت در تعدادی از ادارات عملیاتی شود تا در آینده نزدیک در تمام دستگاه‌های دولتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین از آمادگی این اداره کل برای حمایت از برنامه‌های شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان خبر داد.

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست محمد عزیزی راد دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ابراز امیدواری کرد با تداوم چنین اقداماتی شاهد افزایش فرهنگی مطالعه بین اقشار مختلف مردم شویم.

همچنین در ادامه هر یک از اعضای به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان اشاره کردند که راه اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات همزمان با ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی از جمله آن بود.

کد خبر 6090268

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی