نقد فیلم های جشنواره فجر| «بدون قرار قبلی» عبور با وقار شعیبی از سینمای عرفانمآبی به هویت اصیل ایرانی
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۲۴۳۳
شعیبی اذن ورودی مقدس و دلی به ساحت قدسی فیلمهایی با مضمون امام رضا و هویت ملی و دینی خوانده است که از سینمای عرفانمآبی و تفلسفی معناگرای دهههای قبل سینمای ما فاصله گرفته و فیلم اعتقادی و ایرانی خودش را ساخته است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعیمنش درباره فیلم بدون قرار قبلی که در جشنواره فیلم فجر اکران شد نوشت:
فیلم تازه شعیبی که مشخصا با حس و حال دیگر آثار او خصوصا پردهنشین قرابت دارد، یک عبور موفق و با وقار از سینمای عرفان مآبی و معناگرای سالهای دهه 80 و قبلتر از آن است که برای برخی بسیار محبوب بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدون قرار قبلی درباره هویت است اما نه هویت به معنای عام و کلی که بیشتر مخصوص فیلمهای روانکاوانه است بلکه هویت به معنای خاک و وطن. محتوای فیلم کارگردان سینمای ایران که دیگر دوران تجربه را پشت سر گذاشته است، یکی از عاشقانههای مردم است که بسیار به آن علاقهمندند و هر بار که در پرده نقرهای نقش بسته است، با شوق به تماشای آن نشستهاند؛ حب و حس معنوی به امام رضا برای زندگی و هویتمندیشان.
اما این هویت یکباره و ناگهانی نیست، شأن و جایگاه عظیم و رفیع ایشان حفظ میشود و در موقع خود تجلی امر متعالی و قدسیش ضمن جذبه و کشش هیبت خود را نمایان میکند. همان امر متعالی که رودلف اوتو متفکر و الهیدان آلمانی درباره آن میگوید که باید جذبه و هیبت را با هم داشته باشد. اشاره این خط به سکانس پایانی فیلم است که الکس کاملاً در جذبه و هیبت ساحت قدس رضوی قرار گرفته است.
اما شعیبی توانسته در بدون قرار قبلی درگیر کلاسهای فلسفه دین و هنر سینمای مورد اشاره در ابتدای این سطور نشود و فیلم ایرانی و اعتقادی خودش را بسازد. داستان فیلم یک ماجرای اولاً نزدیک به واقعیت است که چه بسا مانند آن را برخی از ما دیده و شنیده باشیم، و ثانیاً روند و فراز و نشیبی قابل باور دارد که مفهوم نهایی خود را که بسیار عمیق است آرام آرام ملموس و مفهومپذیر میکند. نکته مهم این است که این دست از سینما عموماً از آنجایی که برای بیان حرف و مفهوم خود مایه و گره قوی ندارد، بار توجیهی و توضیحی کار خود را روی المانگرایی و سمبلیسم پیاده میکند که در نتیجه دچار نوعی نامفهومی و فلسفهبافی میشود. اما روایت شعیبی که بدون شک بدون نگارش فرهاد توحیدی و با برداشتی از قلم مصطفی مستور و همراهی سید مهدی شجاعی غیر ممکن بود، منطقی و دارای زبانی عمومی برای مردم ایران است.
البته فیلم نزدیک به توریستگرایی و کارت پستال بازی میشود و نزدیک است که فیلم دچار آسیبهای مرسومی که گفته شد بشود اما با کمی تنه به تنه آنها زدن، به سلامت عبور میکند.
آدمهای فیلم در جای خود درست نشستهاند و جهان یاسمین را که به سوی برگی دیگر در زندگی است هدایت میکنند. آنها همگی شعاعهای این دایرهاند که سالکی را به سوی منشأ نور با وجود خودشان راهنمایی میکنند.
همت و توان مهندس مشایخی از آن معدود حرکتهای آدمها در سینمای ایران است که هر چند سالی یکبار رخ میدهد؛ آدمی که قلب و روحش به او فرمان میدهد نه مشهورات و روزمرگیهای دنیای واپسگرا که تعالی و هویت و مفاهیم ارزشی زندگی برایشان بیمعنا است. مهربانی و همراهی او با پیرمرد همسایه کنار هتل در حال ساخت، نشاندهنده همین روحیه عمیق، الهی و معنوی اوست.
شخصیتهای فیلم از نرگس و مهندس مشایخی گرفته تا یاسمین و حتی بچهها به حدی محبوباند که دوست داریم همانگونه که هستند در عالم خارج باشند، آنها را ببینیم و با آنها همنشین شویم. دنیای بدون قرار قبلی متفاوت است اما نه در اندرونیهای خانقاهی و مسترکلاسهای زیباییشناسی، بلکه مانند فضای خود حرم است، خاص اما صمیمی و عزیز.
سبک فیلم تازه شعیبی میتواند اذن دخولی باشد به شکل جدیدی از سینمای معنویتگرای دینیِ مردمی که کمی باید از بازیهای فرمی برای خلق معنا کم کند.
معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجرنامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شدندنامزدهای اسکار 2022 اعلام شدندانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر بدون قرار قبلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۲۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانیهاست
استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: ۱۰ اردیبهشت ماه نشانه حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در آیین اختتامیه جشنواره بینالمللی خلیج فارس اظهار داشت: روز خلیج فارس یادآور یکی از مجموعه فتوحات گسترده ملت ایران در طول تاریخ است.
وی با تأکید بر اینکه روز خلیج فارس و اخراج پرتغالیها از این منطقه درست مثل روزهایی که مغولها، یونانیها و رومیها از ایرانیان شکست خوردند بزرگ و مهم است افزود: فتح خلیج فارس بهدست دلاوران ایرانی در سال 1622 میلادی مثل فتح خرمشهر است و اهمیت زیادی دارد.
استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: این روز نشانه حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است و امروز ما وظیفه مهمی را برای دفاع از نام، محیط زیست و مردمان ساکن در این منطقه بهعهده داریم.
وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما زنده نگهداشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ نشانههایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.
دوستی گفت: روز 10 اردیبهشت ماه که روز فتح جزیره هرمز و حاکمیت ایرانیان بر تمام خلیج فارس است بهانهای است که ما به این فرهنگ بپردازیم و یاد و نام خلیج همیشه فارس را زنده نگهداریم.
انتهای پیام/864+