علی معلم در آخرین حضورش در «هفت» چه گفت؟
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۳۱۱۲۲
این منتقد و تهیهکننده سینما که ساعاتی قبل از دنیا رفت، در میزگرد بررسی جشنواره فجر بر سینمای ایران که 8 بهمن ماه گذشته در برنامهی «هفت» برگزار شد، گفته بود:«مسئله اصلی از تعریف برمیگردد. اساسا اگر تعریف وجود نداشته باشد، شیوههای اجرایی نیز بدست نمیآید و مدام در حال تغییر است و اینگونه میشود که در یک حرکت بیمعنی جشنواره ملی از جهانی تفکیک میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی معلم معتقد بود: «جشنواره، محلی است برای ارائه آثاری که جنبههای مختلف صنعتی، سینمایی و کشف استعدادهای جوان دارند. الگوی جشنواره ما در دورههایی که به نمونههای بین المللی خود نزدیک شد، بد نبود. اما الان میبینیم در دورههای بخش فیلم اول، دوم و... داریم و بعد حذف میشود. حتی امسال که بخش هنر و تجربه حذف شد، در حرکتی خودمختار خود این گروه برای خودش برنامه مستقل اعلام میکند! من نمی فهمم آقای حیدری اساسا پاسخگوی این مسئله هستند یا خیر؟ مگر جشنواره حسین قلیخانی است که هرکسی هر کاری دلش میخواهد بکند؟ اگر ما اینها را تعریف نکنیم هر فشاری میتواند از بالا یا پایین آنها را تغییر دهد.
هیچ جشنوارهای هیاتانتخاب اعلام نمیکند! آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند 5-6 فیلم پشت هم در روز ببینند. نتیجه این انتخاب فردی میشود. در نمونههای جهانی دبیرخانهدائمی وجود دارد، مشاوران زیادی دارند، در طول سال جهان را رصد میکنند.اگر شما از ابتدای سال شروع به برنامهریزی جشنواره کنید، می توان از قبل پیش بینی ورودبرخی فیلمها را کرد تا فیلمسازی به 6 ماه اول سال متوقف نشود.»
علی معلم در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرده بود: «این جشنواره با افق مشخص باید با مدیریتی مستقل از دولت، پیش برود. ارتباطش با دولت حفظ شود اما مستقل مدیریت شود. باید تعریف شود؛ هنری باشد، صنعتی باشد، نسبت آن با انقلاب اسلامی چیست، نسبت آن با امنیت ملی چیست و هر آنچه که گاهی در رسانهها مطرح میشود. واگذاری با تعریف، ارتباط با دولت با تعریف در افق کلی. یعنی باید به مدیر جشنواره اجازه و اختیار داد تا کار خودش را کند و پاسخ آنها بعد از برگزاری است. یعنی مدیر جشنواره در ابتدا باید مخیر باشد و در نهایت پاسخگو. نه اینکه مثل امروز به او دیکته شود.
برخی از دوستان میگویند این فیلمهای انتخاب شده سلیقهای است! مگر خاله بازی است که سلیقهای است؟ باید استانداری برای انتخاب فیلمها وجود داشته باشد و فیلمها براساس شاخصهای تعیین شده انتخاب شوند! در تمام جهان باید به افکار عمومی پاسخ داده شود. ما تا نتوانیم این مسئله را فهم کنیم، یک سال یک مدیر با سیاست خاصی میآید و میگوید از نظر من سینما این است، سال بعد شخص دیگری میآید.»
این منتقد سینما با انتقاد از شیوه تعاملدولتها با سینماگران، تاکید کرده بود: «این شیوه که دولتها در سال آخر بخواهند همه را راضی نگه دارند، ایجادکننده وضعیت فعلی است. ما تعاریف سینما را در ایران حتی صنفی نکردهایم، بلکه گروهکی کردهایم. دبیری جشنواره میتوان از مدیریت بالادستی دولتی بیاید،این مسئله مهمی نیست. برای هر 4 ساله میتواند سیاست مدونی را داشته باشد.»
دیگر مهمان این نشست علیرضا رییسیان بود که بهروز افخمی به عنوان مجری برنامه این دو را همراهی میکرد.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۳۱۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت شناسایی و تعریف فناوری نرم حلال
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با حضور در سازمان غذا و دارو با اشاره به موضوع حلال و حرام اظهار کرد: در متون دینی حلال در مقابل حرام است، گاهی به جای حلال از طیّب و به جای حرام از خبیث استفاده میشود، همگی این مفاهیم را میتوان در حلال و حرام گنجاند.
وی با طرح این سؤال که ملاک حلیّت در اسلام چیست؟ گفت: مصادیق حلیّت و حرام در اسلام بیان شده است، قاعده اصالت حلیّت را نیز در اسلام داریم، بر این اساس اگر چیزی جز مصادیق حرام یا حلال نباشد، اصل بر حلال بودن آن است. معیار سوم هم قاعده لاضرر است، بر این مبنا اگر حلالی به انسان ضرر میرساند، حرام است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در مسائل حلال نگاه حکمرانی داشته باشیم، ادامه داد: اگر نگاه حکمرانی به موضوعات نداشته باشیم نگاه جزءنگرانه حاکم میشود، مثلا پیشنهاد ایجاد سازمان حلال، ایجاد ساختار جدید و جزئی است، حکمرانی فقط ساختار نیست، ارکان حکمرانی سیاستگذاری نیز است، اینکه سند سیاستی حلال نوشته شود مهم است، در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.
استاد خسروپناه رکن دیگر حکمرانی را تنظیمگری دانست و افزود: مسئله تنظیمگری شامل قانونگذاری، ساختارسازی، گفتمانسازی است. یکی از ویژگی حکمرانی تسهیلگری است بنابراین باید قوانین یا ساختاری ایجاد شود که تسهیلگر باشد متأسفانه به خاطر پیچیدگیها شاهد تساهلگری هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رکن سوم حکمرانی را راهبری و هدایتگری قلمداد کرد و گفت: وقتی سیاستی نوشته شد باید دستگاهی آن را اجرا کند، رکن چهارم حکمرانی نظارت و ارزیابی است هم نظارت به معنای ارزیابی درست عمل کردن و هم اثرسنجی است.
وی ادامه داد: بنابراین باید همه ابعاد حکمرانی حلال را تعیین و در سند راهبردی و راهبری گنجانده شود تا آنجا ممکن است این ویژگیها لحاظ شود. همچنین باید به گونهای عمل شود که مردم متصدی امر باشند دولت نقش سیاستگذاری داشته باشند و نظارت هم هوشمند باشد. در سند سیاستی حلال فرآیند هوشمند سازی حلال نیز تدبیر خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر عرصه فناوریهای حلال، تاکید کرد: فناوری به دو بخش فناوری نرم و فناوری سخت تقسیم میشود، مثلا فناوری آموزشی جز فناوری نرم است اگر این فناوری باعث شود دانشآموز و دانشجو حافظهمحور شوند، این فناوری حرام است چون تعالیم دینی بر عقلانیت تأکید دارد و توده مردم از این تکنولوژی نفع نمیبرند این حکمرانی حرام است. فناوری سخت مانند کشف بیماری و آلودگیهاست، این فناوری حلال است، اما فناوری سختی که انسانها را نابود میکند، حرام است. روی فناوری نرم حلال تمرکز کنید چراکه نیاز امروز است.
انتهای پیام/