Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروهاقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.


روزنامه جهان صنعت امروز از بی توجهی دولت به گرانی پنهان با این تیتر نوشته گفته است:

موج کم فروشی در آستانه عید

در این روزهای پایانی سال، بازار کم‌فروشی نیز همانند بازار گرانفروشی داغ است و بی‌سر و صدا‌تر از گذشته انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمتر از یک هفته به آغاز سال جدید باقیمانده و اوضاع بازار کالاهای اساسی همچون ماه‌های گذشته چنگی به دل نمی‌زند. اگرچه در جریان خرید روزانه، افزایش قیمت کالاها به طور مرتب احساس می‌شود اما انتظار می‌رود دست کم وقتی کالایی با قیمت بالا خریداری می‌کنیم، از کیفیت و از وزن نوشته شده روی آن مطمئن باشیم اما شواهد چیز دیگری می‌گوید. در حالی که برخی صنایع لبنی به بهانه‌های مختلف به طور خودسرانه نسبت به افزایش قیمت بعضی از کالاها اقدام کرده‌اند، به نظر می‌رسد وزن این محصولات نیز روز به روز آب می‌رود.

واقعیت این است که کم کردن از حجم و وزن کالاهایی چون شیر، پنیر، کره و بسیاری از تنقلات پرمصرف و انواع بیسکوئیت‌ها یکی از حربه‌هایی است که برخی تولیدکنندگان همواره با تصور این موضوع که کسی به آن پی نمی‌برد، در پیش گرفته‌اند. این در حالی است که به گفته مردم، آنها هنگام باز کردن لبنیاتی مانند پنیر، کره و ... با حجم اندک آن در ظروف مربوطه مواجه می‌شوند. البته در این میان برخی تولیدکنندگان نیز این موضوع را پذیرفته‌اند و بر این باور هستند که از این طریق هزینه‌های تولید خود را به نوعی کنترل می‌کنند.اما بر‌خلاف تصور صنایع لبنی، قیمت این کالاها همواره روند صعودی داشته و در حال حاضر نیز که صنایع،‌ شیر خام را با قیمت‌های پایین‌تر از حد انتظار از دامداران خریداری می‌کنند، جایی برای اقدام به گرانی و کم‌فروشی باقی نمی‌ماند. اما متاسفانه با اینکه رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بارها نسبت به گرانفروشی به صنایع لبنی هشدار داده و همچنین دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار کرده که لبنیاتی‌ها اجازه کم‌فروشی و گران کردن کالاهای خود را ندارند اما گشت و گذاری در سطح شهر نشان می‌دهد که همچنان برخی صنایع بدون توجه به این اظهارات و اولتیماتوم‌ها به کار خود ادامه می‌دهند چرا‌که هیچ ترسی از جریمه‌ها ندارند‌ یا اینکه میزان جریمه‌ها به مقدار قابل توجه بازدارنده نیست.

سوءاستفاده‌چی‌ها در نانوایی‌ها

در این میان بهروز طالبیان، رییس شعبه ۴۶ تعزیرات حکومتی استان تهران که از اوضاع بازار اطلاع دارد، بر این باور است که فروشنده موظف است در فروش کالای خود، سود متعارف را با توجه به نوع و کیفیت جنس رعایت کند.

اما با این وجود که وی اعلام کرده «کم‌فروشی و تقلب حسابی عصبی‌ام می‌کند و قِلقِلکم می‌دهد به ویژه در نانوایی‌ها» همچنان سودجویان بدون توجه به این گفته‌ها و اقدامات نظارتی،‌ به کار خود مثل سابق ادامه می‌دهند.

اوضاع نانوایی‌های سطح شهر نیز دست کمی از صنایع لبنی ندارد با این تفاوت که میزان تقاضا برای خرید نان بیش از محصولات لبنی بوده و نمی‌توان از خرید محصولی به این مهمی در هر شرایطی صرفنظر کرد.

از همین رو نانوایی‌ها نیز به بهانه‌های مختلف تا می‌توانند از آب گل‌آلود بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی ‌یا پایین بودن جرایم نقدی در این خصوص بهره می‌برند.

بنابراین در حالی که برخی مسوولان اعلام کرده‌اند از بازدید‌ها و انجام کنترل‌های مستمر، حل مسایل و مشکلات نانوایان را دنبال می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با تهیه و پخت نان مسایل نانوایان، کارخانه‌های تهیه و توزیع آرد مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا حق و حقوقی از مردم ضایع نشود‌ اما شواهد نشان می‌دهد که کم‌فروشی و گرانفروشی از عمده تخلف‌های نانوایان است.

این در حالی است که تمام نانوایان سهمیه‌پز دولتی ‌یا آزاد‌پز موظف به رعایت موازین مربوط به تهیه و پخت نان مرغوب و با‌کیفیت هستند و در این زمینه رعایت وزن چانه تعیین‌شده برای پخت انواع نان از سوی نانوایان اجتناب‌ناپذیر است.

با اینکه به گفته مسوولان در آستانه عید این نظارت‌ها تشدید می‌شود اما به نظر می‌رسد شدت برخورد با متخلفان آنچنان ملایم است که باعث می‌شود آنها دوباره اقدام به خالی کردن جیب مردم کنند.

از این رو به نظر می‌رسد حداقل در سال آینده باید قوانین مناسب و بازدارنده و همچنین راهکارهایی برای کنترل بازار کالاهای اساسی که از ضروری‌ترین نیازهای مردم به شمار می‌رود، در دستور کار قرار گیرد تا مصرف‌کنندگان هر روز درگیر سازمان‌های مختلف برای انجام شکایت از چنین مراکزی نباشند.

این روزنامه همچنین از نفت ناجی اقتصاد ایران، حال نفت وخیم شد، تعیین مزد در دقیقه 90، رابطه رکود مسکن با دکانداری بانک ها و اثرات رشد اقتصادی زیر رانت گفته است.



روزنامه ابرار اقتصادی در صفحه امروز خود از صعود سکه به کانال 12 میلیون ریالی، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به 14 و 9 دهم درصد رسید، قیمت نفت به کف 3 ماهه رسید، اندونزی در تلاطم برای افزایش صادرات به ایران، رکود ادامه دار بورس تهران، پرداخت دیه 413 میلیون تومانی به شهدای آتش نشان پلاسکو، برداشت های غیرقانونی سال های 86 تا 91 زیر ذره بین مجلس، افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی تحت تاثیر دستورالعمل تعرفه ای دولت، ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند شد و رشد اقتصادی 11 و 6 دهم درصدی در 9 ماه نوشته است.



روزنامه دنیای اقتصاد از حمله سفته بازان به بازار سکه گفته و اینطور نوشته است؛

در سومین روز هفته، سکه یکی از پرنوسان‌ترین روزهای زمستانی را پشت سرگذاشت. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی 27 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افزایش از تاریخ 8 دی ماه 95 بود و فلز گرانبهای داخلی را به بالاترین قیمت از اواسط سال 92 رساند. با این حال، افزایش قیمت سکه در روز دوشنبه ازسوی متغیرهای اونس و دلار حمایت نشد و بیشتر تحت‌تاثیر حمله سفته‌بازان صورت گرفت. در این شرایط رشد 3 درصدی بهای سکه تنها منجر به افزایش بیشتر حباب آن شد.

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی بیشترین رشد از 8 دی ماه را تجربه کرد تا رکورد جدیدی در بازار به ثبت برسد. روز دوشنبه، سکه با 27 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت از شهریور 29 بود. با این حال، رشد روز دوشنبه چندان از سوی عوامل بنیادی اونس و دلار پشتیبانی نشد، عاملی که زمینه بالاتر رفتن حباب سکه را فراهم کرد. در سومین روز هفته، قیمت دلار 2 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 750 تومان رسید. همزمان اونس جهانی نیز افزایش جزئی را تا ساعت 3 بعدازظهر تجربه کرد و زیر محدوده هزار و 210 دلار باقی ماند. رشد حدود 3 درصدی سکه در این شرایط نامتناسب با عوامل بنیادی بود و موجب شد که حباب آن به حدود 145 هزار تومان برسد. به گفته فعالان، حمله سفته‌بازان به بازار و جمع‌آوری سکه نقدی مهم‌ترین عاملی بود که به رشد قیمت و افزایش حباب منجر شد. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، سکه‌بازان از حدود ساعت 7 عصر روز یکشنبه سعی کردند در معاملات پشت خطی قیمت را دچار نوسان کنند. تحرکات آنها موجب شد روز دوشنبه سکه معاملات خود را در کانال یک میلیون و 210 هزار تومان و با قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان آغاز کند. این قیمت 18 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به گفته شماری از فعالان، در ادامه روز به‌دلیل کمبود سکه موجود در بازار، قیمت تا یک میلیون و 230 هزار تومان نیز بالا رفت، ولی در نهایت از سقف قیمتی پایین آمده و در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان آرام گرفت. به گفته فعالان، تصوری که در حال حاضر ازسوی برخی معامله‌گران به بازار تزریق می‌شود، این است که تقاضا در انتهای سال برای فلز گرانبهای داخلی بالا می‌رود. با این حال، با توجه به آنکه فاصله کمی تا پایان سال باقی مانده است، به‌نظر می‌رسد این ادعا چندان دقیق نباشد و به احتمال زیاد تعداد زیادی از افراد تا این مقطع از سال سکه مورد نیاز خود را تهیه کرده باشند.

مشاهدات میدانی نیز نشان‌دهنده آن بود که در صرافی‌های خرید و فروش سکه حجم زیادی از افراد حضور ندارند. در واقع شاید بتوان با توجه به خلوتی بازار حدس زد، تقاضای واقعی زیادی در حال حاضر برای سکه وجود ندارد و بیشتر افزایش قیمت ناشی از تحرکات سفته‌بازانه و انجام یک عملیات ایذایی و روانی در بازار است. این تحرکات ازسوی معامله‌گرانی صورت می‌گیرد که در انتهای سال قصد دارند سکه خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. در کنار این، یکی دیگر از نشانه‌هایی که حاکی از کمبود سکه نقدی در بازار و تحرکات سفته‌بازان بود، به فاصله قیمت‌های نقدی و آتی مربوط می‌شد. روز یکشنبه ارزش سکه نقدی در مقاطعی حدود 20 هزار تومان بالاتر از قیمت آن در معاملات فردایی بود. به گفته عده‌ای از فعالان، از آنجا که رشد قیمت سکه از سوی عوامل بنیادی حمایت نشده است، معامله‌گران فردایی نیز سعی کرده‌اند با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند. با توجه به افزایش تحرکات سفته‌بازان در بازار سکه، به‌نظر می‌رسد بازارساز در این مقطع زمانی با عرضه سکه می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند. پیش از این، سرپرست اداره نشر و ریالی بانک مرکزی گفته بود: ما بازار را رصد می‌کنیم و در صورت نیاز با هماهنگی بانک ملی و بانک کارگشایی از طریق حراج، بازار سکه را تنظیم می‌کنیم. روز دوشنبه قیمت نیم‌سکه نیز دچار هیجان شد و از مرز 700 هزار تومان عبور کرد. در سومین روز هفته، نیم سکه با 21 هزار تومان رشد به قیمت 717 هزار تومان رسید.


این روزنامه همچنین از رشد 2 رقمی بعد از 14 سال، هشت پیام سرشماری 95، تصویر صنعت نفت در سال 96، برنامه ریزی برای رشد، پایان بی اعتمادی مالیاتی، فرصت های ایران در چالش ترکیه و اروپا، 9 عامل انصراف از کسب و کار و سه تجربه خارجی برای برنامه ریزی در ایران گفته است.



روزنامه کسب و کار از تسهیل امور مالیاتی بنگاه ها، فرصت های از دست رفته صادرات هوایی، حمایت از بنگاه ها با سیاست مالی مناسب، بازرسان اصناف جاماندند، پیش بینی وضعیت کسب و کارها در سال 1400، گرانی گوشت با وجود واردات، حذف مصوبه تعیین سقف حقوق از برنامه ششم ، محدودیت ظرفیت در حرفه وکالت برداشت می شود گفته است.



روزنامه تجارت نیز از رشد تولید بدون منابع هدفمندی یارانه ها، چتر حمایتی دولت بر سر مستاجران، صنعت پوشاک زیر آوار 50 هزار کانتینر قاچاق ، تهران و مسقط تفاهم نامه همکاری بانکی امضا کردند و ایجاد خطرهای اقتصادی با تمرکز چین برثبات نوشته است.



انتهای پیام/


منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۳۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.


وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است، براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • کشف محموله میلیاردی پوشاک قاچاق در بستک
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟