Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@23:26:23 GMT

آیا میان عقل و دین یا علم و دین تعارض وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۶۶۵۵۱

آیا میان عقل و دین یا علم و دین تعارض وجود دارد؟

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، از آنجا که وحی یک دلیل قطعی است و خرد هم چراغی است که خداوند در درون هر انسانی روشن ساخته است، هرگز نباید میان این دو حجت الهی تعارض رخ دهد، و اگر احیاناً در موردی تعارضی بدوی به نظر رسید، باید بدانیم یا برداشت ما از دین در آن مورد صحیح نبوده و یا در مقدمات دلیل قطعی، اشتباهی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه، خداوند حکیم هیچگاه بشر را به دو راه متعارض دعوت نمی کند.


همان گونه که تعارض حقیقی میان عقل و وحی متصور نیست، بین علم و وحی نیز هرگز تعارض رخ نخواهد داد و اگر در مواردی میان آن دو، نوعی تنافی به چشم خورد، باز باید گفت یا برداشت ما از دین در موارد مزبور صحیح نبوده و یا اینکه علم به مرحله قطعیت نرسیده است. غالبا نیز منشا تعارض همین شق دوم است، که فرضیه های علمی عجولانه بصورت علم قطعی تلقی می شود، آنگاه تصور تعارض پیش می آید.


منبع پاسخ: کتاب منشور عقاید امامیه، آیه الله سبحانی، اصل چهارم، ص 16

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۶۶۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام علم الهدی: بشارت خداوند به استقامت کنندگان در راه حق

علم الهدی گفت: در غزه مؤمنان مقابل ارتش خونریز و سفاک رژیم جعلی صهیونیستی ایستادگی کردند و پس از چند ماه جهان غرب به این نتیجه رسیده که جنگ با حماس یک اشتباه استراتژیک و راهبردی بود.

دیگر خبرها

  • حسینی هرگز اینطور نخندیده بود (عکس)
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • گواردیولا: هرگز در مورد داوری صحبت نمی‌کنم؛ قهرمانی در لیگ برتر رویای من است
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • نگاه ما به موضوع حجاب و عفاف هرگز امنیتی و انتظامی نیست
  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  • نمایش ۲ فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی
  • رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید (فیلم)
  • حجت الاسلام علم الهدی: بشارت خداوند به استقامت کنندگان در راه حق