Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:38:25 GMT

عواملي که در سردمزاجي مردان موثر است

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۱۵۲۰۸

خبرگزاري آريا -
ميل جنسي رابطه مستقيم با سن افراد دارد

عوامل موثر در سردمزاجي يا کاهش ميل جنسي در مردان
سردمزاجي اصطلاحي است که براي کاهش يا فقدان ميل جنسي به کار برده مي شود. آن يک اصطلاح غلط است و اصطلاح درست همان «کاهش ميل جنسي» است. در ابتدا يک توضيح لازم است و آن اين است که اصطلاحات را بايد بدرستي استفاده کرد و آنها را اشتباه ننمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي يک اختلال جنسي است اختلالات جنسي هم در مرد و هم در زن داراي طيف وسيعي هستند و نبايد آنها را با همديگر اشتباه نمود.

مثلا حدود 20 نوع اختلال جنسي در مردان وجود دارند ولي اختلالات جنسي عمده در مردان به سه دسته تقسيم مي شوند: اختلال نعوظ، اختلال در انزال،اختلال در ميل جنسي.
اختلالات جنسي عمده در زنان به شش دسته تقسيم مي شوند: اختلال درد، اختلال در ميل جنسي، اختلال در رسيدن به ارگاسم، اختلال در رطوبت دستگاه تناسلي، اختلال در برانگيختگي جنسي و اختلال در ارضا جنسي. بنابراين بايد با اخذ شرح حال درست مشخص ساخت که منظور و هدف بيمار از بکاربردن اصطلاح «سردمزاجي» چيست.

سردمزاجي و يا کاهش ميل جنسي از نظر علمي داراي تعريف است و صرف ادعاي يک فرد دليل بر بيمار بودن وي نيست. ميل جنسي رابطه مستقيم با سن افراد دارد. با افزايش سن در هر دو جنس ميل جنسي کاهش مي يابد منتهي شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.
اينکه تعداد روابط زناشويي طبيعي در يک زوج چند بار در هفته باشد، از نظر علمي عدد مشخصي براي آن وجود ندارد. آن بستگي به نيازهاي طرفين دارد. ممکن است در دهه سوم زندگي نياز يک زوج به سه بار رابطه جنسي در هفته و يا يک بار در دو هفته باشد. معمولا يک عدم تقارن نسبي در نيازهاي جنسي زن و مرد در داخل خانواده وجود دارد ولي طرفين بايد با تعديل به تعادل برسند. گاها اين عدم تقارن خيلي زياد است و در عمل سبب ايجاد مشکل شده و گاها کار به جدايي مي کشد.

بنابراين اطلاع از نيازهاي طرفين در دوران قبل از ازدواج اهميت زيادي دارد. گاها مشاهده مي شود که نياز جنسي يکي از زوجها به داشتن رابطه هر روز است و طرف مقابل برعکس بزور هر دو هفته يک بار و يا بيشتر نياز جنسي پيدا مي کند. در اين موارد است که مشکلات خانوادگي شروع مي شوند. در اين نوشتار سعي مي شود بصورت خلاصه در مورد علل سردمزاجي در مردان توضيحاتي به زبان ساده آورده شود.

سردمزاجي يا کاهش ميل جنسي در مردان
اينکه کي گفته مي شود يک مردي داراي سردمزاجي است آن بستگي به پارامترهاي مختلف دارد و در سنين و موقعيت هاي مختلف متفاوت است. اگر يک مردي از بدو شروع زندگي جنسي داراي تمايلات جنسي اندک باشد (در دهه سوم يک بار بيش از 10 روز) گفته مي شود که داراي سردمزاجي است.


با افزايش سن در هر دو جنس ميل جنسي کاهش مي يابد

سردمزاجي به دو دسته عمده تقسيم مي شود؛ اوليه و ثانويه. در نوع اوليه مرد از بدو شروع زندگي جنسي داراي سردمزاجي بوده است و در نوع ثانويه پس از سپري شدن يک دوران طبيعي، مرد دچار کاهش ميل جنسي مي شود. از نظر شدت کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي به سه دسته عمده تقسيم مي شود: خفيف، متوسط و شديد.

در نوع شديد مرد شايد ماه ها احساس نياز جنسي نمي کند و اين سبب ايجاد مشکلات جدي در بعضي از خانواده ها مي شود. از طرف ديگر کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي موقعي مرضي تلقي مي شود که سبب استرس و مشکل در خانواده شود. در زوجي که هر دو طرف با يکبار رابطه هر شش ماه مشکل ندارند و با آن سازگار هستند، بيماري وجود ندارد. از نظر علل کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي در مردان آن به دو دسته بزرگ تقسيم مي شود: روحي- رواني و جسمي.

در علم پزشکي نسبت دادن مشکلات بيماري به مسائل روحي- رواني آخرين تشخيص است، مثلا بيماري که با سردرد مراجعه مي کند نبايد بلافاصله گفته شود که ناشي از مسائل روحي- رواني است، ممکن است آن پشت تومور مغز عامل سردرد بوده باشد. ميل جنسي هم در مرد و هم در زن با مسائل روحي- رواني اطراف وي رابطه مستقيم دارد، مهمترين آنها به قرار زير هستند:
• چگونگي رابطه عاطفي با همسر
• مشغله ذهني
• کار بيش از حد
• افسردگي يا اضطراب
بيکاري، مشکلات مالي، وجود بيمار در خانواده و بسياري از مسائل ديگر مي توانند ميل جنسي مرد را تحت شعاع قرار دهند، نبايد فراموش کرد که وجود يک يا چند مورد از موارد فوق دليل علت کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي نمي تواند باشد. ممکن است بيمار در پس زمينه داراي يک مشکل جسمي باشد.


يکي از علل کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي در مردان و زنان استفاده از داروهاي روانگردان است

شاه علامت کاهش هورمون هاي مردانه، کاهش ميل جنسي است. اگر مردي بتدريج دچار کاهش ميل جنسي مثلا در شش ماه گذشته شده است بايد از نظر ميزان هورمون هاي مردانه بررسي شود. گاها ساير مسائل روحي- رواني در زندگي مشکل جسمي از قبل موجود را تشديد مي کنند و بايد به اين موضوع توجه کرد.

تشخيص کمبود هورمون هاي مردانه نياز به آزمايشات تخصصي دارد و برخلاف تصور عامه مردم و تعدادي از همکاران، اين تستوسترون خون نيست که مشخصه سطح هورمون مردانه طبيعي در مرد باشد. کاهش ميل جنسي در مردان داراي نمود بيشتر از زنان است، چون در يک رابطه زناشوئي مرد بعنوان فاعل عمل مي کند، مرد معمولا اگر دچار کاهش ميل جنسي باشد، نعوظ طبيعي نيز در وي اتفاق نمي افتد و بنابراين برقرار کردن يک رابطه زناشوئي طبيعي غيرممکن مي شود. ولي برعکس، يک خانم با سردمزاجي خفيف تا متوسط مي تواند بالاجبار تن به رابطه زناشوئي بدهد که در نهايت براي شوهر موفقيت آميز مي شود هرچند که خود وي ممکن است از نظر روحي- رواني و جسمي خيلي تحت فشار باشد.

يکي ديگر از علل مهم کاهش ميل جنسي يا سردمزاجي در مردان و زنان استفاده از داروهاي روانگردان است، بايد توجه داشت که اينگونه داروها به هيچ وجه نبايد سرخود قطع يا تعويض شوند، بيمار مي تواند مشکل ايجاد شده را با پزشک معالج در ميان بگذارد و پزشک معالج در مورد چگونگي ادامه درمان تصميم مي گيرد.
منبع :
ماهنامه دنياي سلامت
bartarinha.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۱۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • استمرار فعالیت سامانه بارشی در لرستان تا روز شنبه
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است