بازیگر زن فیلم کیارستمی: غم بزرگی در سینه دارم
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۳۱۴۶
صراط: پرویز براتی در سالنامه «شرق» نوشت: «فیلم «مثل یک عاشق» بازگشت عباس کیارستمی است به ارزشهای فراموش شده سینما. ژان کلود کرییر این فیلم را «خانه دوست» دیگر دانسته و ژیل ژاکوب برای وصف پایانبندیاش از کلمه «جادو» استفاده کرده. فیلم البته موافقان و مخالفان خود را دارد. زمانی که تصمیم به گفتوگو با بازیگران فیلمهای کیارستمی گرفتیم، فهرست بلندبالایی در دستمان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«مثل یک عاشق» اولین تجربه کیارستمی از فیلمسازی در ژاپن با بازیگرانی کاملا ژاپنی بود. کیارستمی فیلمساز را چگونه دیدید؟ و همین طور کیارستمی را در عرصهای غیر از فیلمسازی؟
یکی از ویژگیهای مهم کیارستمی در فیلمسازی این است که دنبال اجرای نقش و تیپسازی نیست، بلکه در کارگردانی به درون و روحیات بازیگر نگاه میکند. پرداخت یک پرسوناژ را با تبحر هر چه تمامتر به انجام میرساند و از این نظر راهنمای خوبی برای بازیگرانش است. با این حال او در فیلمسازی به همه چیز دقت داشت؛ از دکور گرفته تا نورپردازی و حرکات بازیگران. همه این ها به کنار، کیارستمی شخصیتی کاریزماتیک داشت و شــوخطبع و رفتارش همیشه محبتآمیز بود.
باید کار با کیارستمی در «مثل یک عاشق» سخت بوده باشد.
خیلی ساده بگویم، آقای کیارستمی برای ما محبوبترین کارگردان هستند و برای من فیلم «مثل یک عاشق» حکم یک گنجینه را داشت. در این همکاری درسهای زیادی از ایشان یاد گرفتم.
کیارستمی فیلمسازی است از جغرافیا، فرهنگ و زبانی خاص. فیلمهایش هم نشانههای مخصوص خودش را دارد. در این همکاری کاراکتر ایرانی او بیشــتر برجستگی داشت یا کاراکتر جهانیاش؟
در این فیلم من تنها آقای کیارستمی و خانم شهره را که مترجم بودند میشناختم. تا قبل از این همکاری با روحیات و خلقیات مردم ایران خیلی آشنا نبودم. اما از بودن کنار هر دو آنها فاصلهای احساس نکردم و آنها را آدمهایی گرم و با احساس یافتم.
«مثل یک عاشق» فیلم نامهای نداشــت. بازی در فیلمی بدون فیلمنامه آن هم از کارگردانی مانند کیارستمی، چه تفاوتی با بازی در فیلمهای دیگر داشت؟
در فیلمهای امروز ژاپنی، فیلمسازان اغلب به دنبال شخصیتپردازی و نقش قوی هستند و به نوعی نقش را مهم میدانند، ولی کارگردانی کیارستمی بسیار متفاوت بود؛ برای مثال توضیحی به بازیگر مبنی بر این که چطور بازی کند، نمیداد و اجازه میداد تا بازیگر شخصیت فیلم را در خود احساس کند. از این نظر من مدام احساسات خودم را کنترل میکردم تا به پرسوناژ اصلی نزدیک و نزدیکتر شوم.
کیارستمی اعتقادی به میزانسن ندارد و در عوض به کار با دوربین روی دست اعتقاد دارد...
دقیقا. ما باید خودمان میبودیم. کیارستمی نمیخواست پرسوناژ ساختگی خلق کند. برای همین کارکردن با بازیگری مثل من برای او خوب بود؛ چون من بلد نیستم آن قدر خوب بازی کنم.
خاطرهای از کیارستمی دارید که جایی نقل نکرده باشید؟
خاطرات بسیار زیادی از او دارم. حرفهای عباس کیارستمی را خوب در خاطر دارم، ولی هر چه زمان میگذرد، تفسیر حرفهایش را متوجــه نمیشوم، آرزو داشتم که یک روز دوباره عباس کیارستمی را میدیدم و با او صحبت میکردم، اما به این آرزو نرسیدم. دلم برایش تنگ شده.
زمان درگذشت او شما توییت کرده بودید که روح عباس کیارستمی در آرامش باد. تا قبل از آن هیچ گاه فکر میکردید به این سرعت او از بین ما برود؟
خبر داشتم حالشان زیاد خوب نیست، اما باور داشتم حالشان بهتر میشود. درگذشت آقای کیارستمی برای سینما زیانی بزرگ و اتفاقی تلخ بود، ولی بیشتر از آن، شخصا به دلیل از دست دادن ایشان غم بزرگی در سینه دارم.
دوست دارید در فیلمی از یک کارگردان ایرانی بازی کنید؟ اگر بله، چه کسی؟
بله. اصغر فرهادی را دوست دارم. البته سبک کارهای آقای فرهادی با کارهای آقای کیارستمی متفاوت است، ولی من به سینمای فرهادی هم علاقهمند هستم و دوست دارم در فیلمهای ایشان هم بازی کنم.
چه صحبتی برای پایان این گفتوگو دارید؟
افتخار میکنم که با آقای کیارستمی در یک فیلم همکاری کردم و با این افتخار از این بــه بعد تلاش خواهم کرد یک بازیگر زن فعال در سینما باقی بمانم.»
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
آفتابنیوز :
بهزاد عشقی با اشاره به بازی شهاب حسینی در فیلمهای درباره الی و فروشنده اظهار کرد: در فیلمهای اصغر فرهادی جنس دیگری از بازیگری شهاب حسینی را میبینیم. او در این فیلمها جلوی دوربین خیلی راحت بود و با نقشش زندگی می کرد. در فیلم سوپراستار تهمینه میلانی که نقش یک ستاره را بازی میکرد هم خیلی خوب بود.
این منتقد درباره کیفیت سریال گناه فرشته بیان کرد: این سریال هزار بار به پایان رسید و دوباره شروع شد. سکانسهایش خیلی پرحرف و طولانی و مصنوعی بودند. اتفاقی میافتاد و شهاب حسینی و همسرش درباره آن اتفاق حرف میزنند. مهدی سلطانی و شهاب حسینی مدام در حال حرف زدن بودند. ضمن این که ریتم سریال خیلی کند بود. مهدی سلطانی و شهاب حسینی در «گناه فرشته» مدام در حال حرف زدن بودند.
وی افزود: فیلم و سریال باید همه چیز را به شکل دراماتیک و عملی نشان بدهند. نه این که اتفاقات به شکل نقل قولی باشند. مشکل دیگر سریال «گناه فرشته» این است که می خواهد فساد گسترده را نشان بدهد ولی جرات گفتنش را ندارد. سریال زخم کاری هم میخواست همین نکته را بگوید.
این منتقد درباره بازی امیر جعفری در سریال جنگل آسفالت نیز گفت: امیر جعفری بازیگر خوبی است؛ ولی چند نقش کلیشهای و تکراری پشت سر هم بازی کرد. او حتی گریم و لباسش را هم عوض نمی کند و از این فیلم تا آن سریال همیشه همین است. امیر جعفری جلوی دوربین بازیگر مقابلش را له می کند. بازیگر خوب باید با بازیگر مقابلش هماهنگ باشد. ولی در صحنههایی که امیر جعفری بازی میکند بازیگر مقابل دیده نمیشود.
پخش سریال درام اجتماعی گناه فرشته به کارگردانی حامد عنقا از جمعه یکم دی ماه آغاز شد. شهاب حسینی، بهروز رضوی، مهدی سلطانی سروستانی، لادن مستوفی، امیر آقایی و پردیس پورعابدینی بازیگران این سریال هستند.
منبع: خبرگزاری ایرنا