Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@16:53:46 GMT

روش هايي براي تربيت کودک خلاق

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۴۲۲۶

خبرگزاري آريا -

اين مقاله راهکارهايي را براي شما فراهم مي کند تا بتوانيد رشد شناختي کودکان خود را ارتقاء دهيد
بدون شک يکي از مهمترين و موثرترين دوران زندگي آدمي دوران کودکي است. دوراني که در آن شخصيت فرد پايه‌ريزي شده و شکل مي‌گيرد. امروزه اين حقيقت انکارناپذير به اثبات رسيده است که کودکان در سنين پايين (طفوليت) فقط به توجه و مراقبت جسماني نياز ندارند، بلکه اين توجه بايد همه ابعاد وجودي آنها شامل رشد اجتماعي ، عاطفي ، شخصيتي و شناختي را دربر گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين ابعاد عوامل تعيين کننده و اساسي يک انسان هستند که از دوران کودکي پايه‌گذاري و شکل مي‌گيرند. با توجه به اهميت هر يک از اين موضوعات در اين يادداشت سعي مي گردد که تاکيد بيشتري بر رشد شناختي کودکان صورت گيرد.به طور کلي رشد شناختي عبارت است از رشد فرد در طول زمان ، يعني باليدگي فرايند هاي فكري عالي تر از دوران طفوليت تا بزرگسالي . ضمن اينکه درگيري والدين در زندگي کودکان به آنها در رشد شناختي شان کمک خواهد کرد. فعاليتهاي شناختي به توانايي هاي يک کودک براي درگيري و پردازش اطلاعات کمک مي کند. پيشرفت شناختي شامل يک سري فعاليتهايي است که به اطفال و نوپايان از طريق مهارتهاي حل مساله، استدلال، تفکر و حافظه کمک مي کند.
اين مقاله راهکارهايي را براي شما فراهم مي کند تا بتوانيد رشد شناختي کودکان خود را ارتقاء دهيد:
اسباب بازي
بر اساس تئوري رشد شناختي پياژه، از مراحل طفوليت، بچه ها شروع به تشخيص اين امر مي کنند که براي کنش هاي آنها يک سري دلايل و نتايج وجود دارد. براي مثال اگر کودک دکمه روي اسباب بازي را فشار دهد آنگاه صدايي شنيده مي شود و يا اگر يک شي را بردارد و در محل صحيحي قرار دهد مهارتهاي حرکتي ظريف و درشت خود را توسعه خواهد داد. مهارتهاي حرکتي ظريف در ارتباط با چشم ها و انگشت هاست در حالي که مهارتهاي حرکتي درشت در ارتباط با ماهيچه ها براي برداشتن شي، قدم زدن، دويدن و ايستادن است. لذا اسباب بازي مولفه هاي مورد نياز براي رشد رفتاري – شناختي نوزادان و کودکان را فراهم مي کند.
استفاده از اشيا
گروهي از اشيا يا چيزهاي ديگر را انتخاب کنيد که شباهتهاي اساسي به يکديگر دارند. در ميان اين گروه شي را قرار دهيد که در آن ويژگي مشترک با بقيه نيست و از کودک بخواهيد آن شي را که با بقيه تفاوت دارد در بين گروه انتخاب کند. مثلا چند شي دايره‌اي شکل انتخاب کنيد و در بين آنها يک مکعب مربع قرار دهيد. براي اين آزمايش نيز مي‌توانيد از خود اشيا ، تصاوير آنها يا نام بردن اسامي ، آنها استفاده کنيد. ولي توجه داشته باشيد کودکان کوچکتر به دليل اين که رشد حافظه آنها به اندازه کودکان بزرگتر نيست نمي‌توانند در روش نام بردن وسايل عملکرد خوبي داشته باشند.
استفاده از پازل ها
پازل ساده‌اي تهيه کنيد و اجزايي از اين تصاوير را حذف کنيد. از کودک خود بخواهيد بگويد تصوير مورد نظر چه اشکالي دارد. تصاويري که انتخاب مي‌کنيد معمولا تصاوير ساده‌اي خواهد بود که کودک با آنها آشنايي داشته باشد. مثل چهره يک آدمک که دهان و لبها حذف شده است يا ساعتي که عقربه ندارد يا ميزي که پايه ندارد. کودکان به موازات رشد شناختي خود به تدريج اين توانايي را بدست مي‌آورند که بتوانند اجزاي حذف شده در تصاوير پيچيده را شناسايي کنند. بر اين اساس کودکان کوچکتر مثلا 6 - 5 ساله‌ها معمولا نقص در تصاوير مربوط به اشيا آشنا و عيني را راحت‌تر شناسايي مي‌کنند. با بالا رفتن سن کودک مي‌توان تصاوير پيچيده‌تر مثل مناظر و ... را مورد استفاده قرار داد.
هيجان و نظم و ترتيب
هيجان(ابراز احساسات از طرف والدين) و نظم و ترتيب(وجود ثبات در رفتار والدين) پايه و اساس رشد شناختي يک کودک هستند. اريک اريکسون روان شناس و روانکاو رشد، شرح داده است که اطفال به مرحله اي به نام اعتماد در برابر عدم اعتماد وارد مي شوند که به معناي اين است که کودکي که از طرف والدين خود پذيرفته نشود(پس زده شود) و يا مورد آسيب قرار گيرد احتمالا دچار افسردگي مي شود و شخصي بي اعتماد مي گردد در حالي که اگر کودک از جانب والدين مورد پذيرش قرار گيرد توانايي اعتماد کردن به اطرافيان را در آينده خواهد يافت.
همچنين اين تئوري در مورد مرحله دوم رشد يعني خودگرداني در برابر شرمساري مي گويد: والديني که به طور متعادل از تقويت و تنبيه استفاده مي کنند به فرزند خود خودگرداني را مي آموزند. والديني که نوپايان را محدود و نکوهش مي کنند باعث رشد عدم اعتماد به نفس و خودشکوفايي در آنها مي شود. توجه کافي و تاديب متعادل و به موقع فرزندان فعاليتهايي هستند که براي رشد شناختي فرزندان بسيار مفيد خواهند بود.
کتاب
والديني که براي کودکشان کتاب مي خوانند ، به رشد مهارتهاي شنوايي و پرورش بينش در آنها کمک مي کنند. بر اساس نتايج عملي اگر والدين به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خيلي زودتر ياد مي گيرند.
خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاوير، صحبت کردن را به کودکان مي آموزد. تشويق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمينان مي بخشد. کتابها بخش مهمي از رشد کودکان هستند زيرا به انها کمک مي کند کلمات جديدي را يادگرفته و خواندن را به انها مي آموزد. به والدين توصيه مي گردد که داستانهايي براي کودک انتخاب کنيد و با تغييراتي که در آنها ايجاد مي‌کنيد منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانيد.
توجه کنيد اين تغييرات متناسب با سطح سني کودک باشد و بيان کننده مسائل غير عادي و غير طبيعي باشد. براي مثال:
....يک روز يکي از ماهيها در حالي که بازي مي‌کرد افتاد زمين و يکي از پاهايش زخمي شد. دوستانش به کمک او آمدند و پاي او را پانسمان کردند....
منبع:tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟

نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند. ماست یک راه مفید برای اطمینان از دریافت برخی از مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است و تطبیق پذیری آن باعث می‌شود که زمینه مناسبی برای معرفی میوه‌ها و سبزیجاتی باشد که برای تمام عمر از آنها لذت خواهند برد.

ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود. ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

در شش ماهگی، شیر مادر و در شرایط خاص شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه کودک هستند و این در طول سال اول زندگی او نیز خواهد بود و سپس آماده می‌شوند تا از غذا‌های دیگری مانند ماست لذت ببرند. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن باید تنها منبع تغذیه کودک به حساب می‌آید. 

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ماست ساده، بهترین انتخاب برای کودک است، زیرا در عین حال سرشار از مواد مغذی و فاقد قند‌های افزوده است و می‌تواند پایه و اساس ماجراجویی طعم عالی بعدی کودک باشد.

 افزودن میوه‌ها یا سبزیجات پوره شده به ماست ساده یک راه جذاب و مناسب برای معرفی طعم‌ها است؛ هلو یا موز پوره شده را برای یک تجربه شیرین با ماست مخلوط کنید. همچنین برای یک غذای خوش طعم، سیب زمینی شیرین پوره شده را با ماست مخلوط کنید. ماست را با منبع پروتئین دیگری مانند پوره مرغ یا لوبیا جفت کنید.

از ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، کودک در حال رشد شما می‌تواند مصرف لبنیات را تا مجموع دو وعده در روز افزایش دهد. این می‌تواند ترکیبی از شیر گاو، ماست و پنیر باشد. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا باید به کودک خود برای رشد و تکامل سالم معرفی کنید، مشورت کنید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان