واکنش علمالهدی به اتهام تجملی بودن زندگی آیتالله واعظ طبسی/به برخی بینشهای من اعتراض داشتند
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۵۶۳۲
مازندمجلس:در ادامه بخش هایی از اظهارات امام جمعه مشهد آمده است؛
*آشنایی بنده از یک نقطۀ ارادت به آقای واعظ طبسی شروع شد. طلبهای بودم که جامع مقدمات میخواندم، ۱۵-۱۴ سال داشتم و آیتالله طبسی هم در آن زمان جوان و حدود ۲۶-۲۵ ساله بودند، معمم هم نبودند و یک عبا میانداخت با کتشلوار و عرقچین هم سرشان میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*آقای واعظ طبسی منبر خوبی داشت، هر جا منبر میرفت طلبهها جمع میشدند. ایشان با عبا در منبر می نشستند و منبر خیلی جالبی داشتند. زمان آیتالله بروجردی بود و هنوز انقلاب شروع نشده بود؛ اما ایشان منبر انقلابی میرفت و خیلی نهی از منکر میکرد و عملکرد آستان قدس در آن زمان را زیر سؤال میبرد؛ چون مکانی برای سوءاستفادۀ درباریها بود. یک سال کلانتری آمد و مجلس را تعطیل کرد. در آن زمان (طاغوت) منبر ایشان انقلابی بود و بنده که طلبهای ۱۵-۱۴ ساله بودم از منبر ایشان خوشم آمد و مرید منبرشان شده بودم. آشنایی من از پامنبری آقای واعظ طبسی شروع شد.
*نهضت امام خمینی که شروع شد در ابتدا مرحوم آیتالله واعظ طبسی، مرحوم هاشمینژاد محور انقلاب در مشهد بودند، مقام معظم رهبری نیز به این جمع ملحق شدند و آنها محور انقلاب در مشهد شدند و انقلاب با محوریت آنان میگشت؛ حتی در جریاناتی که آقای قمی و مرحوم میلانی دخالت داشتند باز محوریت در اختیار این ۳ نفر بود. ما در آن مقطع طلبۀ جوان و سمپات آنها بودیم و در همان زمان به خاطر نوع بینش انقلابی به آقای طبسی ارادت پیدا کردیم و از همان زمان جزو اعلامیه پخشکنها بودیم و به ایشان نزدیک شدیم.
*خصوصیت دیگر آقای واعظ طبسی این بود که در انقلاب از اخلاص کامل برخوردار بود و بههیچوجه شخصیت و موقعیت اجتماعی را در انقلابی بودنش در نظر نمیگرفت. ایشان اخلاص فوقالعادهای در انقلاب داشت و حقیقتاً معتقد به انقلاب و امام بود و برحسب عقیدهاش مبارزه میکرد. نکتۀ دیگر بیباکی ایشان در مبارزه بود. کمتر مثل آقای طبسی دیدیم که بیباک با رژیم ستمشاهی مبارزه کند؛ صراحت فوقالعادهای در مبارزه داشت و هرچه از ایشان برمیآمد انجام میداد و در هر قسمتی از انقلاب که میتوانست فعالیت میکرد و خود را در جهت خاصی محدود نکرده بود.
*{درباره اتهامات مربوط به زندگی و تجمل گرا بودن آیت الله واعظ طبسی}: پدربزرگ ایشان مرد ثروتمند و از سرمایهداران بزرگ استان خراسان بودند، برادرخانمهای ایشان نیز داراییها داشتند؛ اما تمام زندگی آقای واعظ طبسی طلبگی و در سطح سادهای بود. ایشان زندگی زاهدانهای را در چنین فضایی برای خود ایجاد کرده بود. خدا پدرخانم آقای واعظ (مرحوم عزیزیان) را رحمت کند، او هم مرد خیلی متدینی بود.
*به یاد دارم ما درس فلسفه پیش مرحوم آقای بلخی میخواندیم، خانۀ او روبهروی خانۀ آقای عزیزیان بود. صبحها که میرفتیم پشت در میایستادیم تا در را باز کنند، مرحوم عزیزیان هم میآمد بیرون آب و جارو میکرد، مرد متواضعی بود و وقتی طلبههای جوان را میدید اظهار محبت میکرد. در زندگی آقای واعظ آنچه قابل توجه بود و متأسفانه در این اواخر هم کسی متوجه این خصوصیت نشده بود، زهد آقای واعظ بود. بر علیه ایشان سمپاشی و اهانت میکردند و از آقای واعظ طبسی چهرهای اهل تجمل ساخته بودند، درحالیکه برعکس این بودند؛ چراکه آیتالله واعظ طبسی زهد عجیبی داشت و مرد زاهدی بود؛ اما متأسفانه زهد ایشان در شخصیت اجتماعی متبلور نبود و یا کسی در جریان نبود.
*جالب است بدانید مرحوم آقای طبسی زمینی در خیابان عشرتآباد داشتند، اما قدرتی که برای خود خانه بسازد، نداشت؛ و همین آقای عزیزیان به ایشان کمک کرد و خانۀ طلبگی ساخت و تا حدود ۱۰ سال پیش ایشان در همان خانه زندگی میکرد. ساختمان را تغییر نداد تا اینکه ساختمان مخروبه شد و یک معماری آمد خانه را از آن حالت درآورد. درصورتیکه همسر ایشان در خانوادۀ مرفهای بود، اما با وضع آقای واعظ طبسی میساخت. حتی بسیاری از لوازم زندگی ایشان مربوط به جهیزیۀ همسرشان بود.
*در طول این مدت از آستان قدس هم برداشتی نکرد. آقای رئیسی هماکنون از حق تولیت برداشت نمیکند و آقای سعیدی هم که در قم متولی شدهاند حق تولیت برداشت نمیکند. تقوای ایشان در زمانی که من طلبۀ جوان بودم و زمانی که امامجمعۀ مشهد شدم هیچ تغییری نکرد و بههیچوجه موقعیتهای اجتماعی باعث نشده بود تقوای ایشان ضربه بخورد، ایشان تقوای خود را حفظ کرد.
* یک بار شهناز پهلوی (دختر شاه) به مشهد آمد، آستان قدس از او پذیرایی کرد و از آنجا که در شهر نمیتوانستند قمارخانه درست کنند برای قمار به بیابان رفت، کارپرداز آستان هم او را همراهی میکرد، قمار زد و مقدار زیادی باخت که به پول آن زمان چندین میلیون میشد؛ کارپرداز آستان پول را پرداخت کرد. آستان قدس از چنین وضعیتی برخوردار بود.
*بنده یک بار به آقا عرض کردم: به نظر شما از شهادت حضرت رضا (علیهالسلام) تا الآن آستان قدس تولیتی بهتر از آقای واعظ طبسی داشته است؟ آقا فرمودند: "نه".
*یکی از چهرههای سیاسی به مشهد آمده بود و از آقای طبسی مقداری پول (۱۰ هزار تومان) خواسته بود. ایشان گفته بودند از کجا بدهم، من از آستان پولی نمیتوانم بدهم، مشکل شرعی دارد، خودم هم که پولی ندارم، ایشان به او پولی ندادند. این آقا برگشت تهران و مدعی شد: خراسان شاه پیدا کرده است. اهانتهایی که به ایشان صورت گرفت از سوی این آقا شروع شد؛ درصورتیکه آقای واعظ طبسی امین امام رضا (علیهالسلام) بود.
*حضرت آقا در جریان سابقۀ ارادت من به آقای واعظ قرار داشتند و یکی از انگیزههایی که آقا داشتند که من به مشهد بیایم این بود که به آیتالله واعظ طبسی ارادت داشتم. آقا هم به من فرموده بودند: آقای طبسی را خوب میشناسید، ولی این را بدانید در نظام، ما مثل آقای واعظ طبسی کسی را نداریم که مدیریت و تقوای ایشان را با هم داشته باشد (تعبیر خود آقا بود) .
*این را هم بگویم که بین من و ایشان اختلافی به وجود نمیآمد. اینکه گفته میشد بنده با ایشان اختلاف داشتم دروغ بود، بنده به آقای واعظ طبسی ارادت داشتم؛ البته ممکن بود به بعضی بینشهای بنده اعتراض کنند یا آن را قبول نداشته باشند، اما اختلاف نبود. افرادی سعی میکردند اختلافی به وجود بیاید، بهطوریکه مطالب را به گونهای دیگر به ایشان منتقل میکردند، اما این کارها تأثیرگذار نبود و ایشان (آیتالله واعظ) هم به ارادت من ایمان داشتند.
2929
منبع: مازند مجلس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیتالله علمالهدی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
انتهای پیام/282/.