Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان تفرش از قدیم‌الایام در قهرمان پروری رشته‌های ورزشی سابقه پُرباری دارد و خاستگاه تعداد قابل توجهی از ورزشکاران ملی است، این روزها به دلیل نبود مدیران دلسوز از رونق افتاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، در سال‌های گذشته، رشته وزنه‌برداری در تفرش با مشکلات و کمبود امکانات بسیاری همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان جوانان مستعدی بودند که به رغم همه مشکلات ولی با وجود عشق به ورزش توانسته بودند در این رشته ورزشی رتبه‌های درخور توجهی را در سطح کشور و بین‌الملل کسب کنند و افتخاری برای حوزه ورزش کشور باشند.

ابوالفضل بیاتی متولد سال ۱۳۳۷ و یکی از پیشکسوتان رشته وزنه‌برداری در تفرش که از سن ۱۹ سالگی در این رشته ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد. وی علی‌رغم نبود سالن ورزشی مناسب برای ورزشکاران این رشته در تفرش، با دو پیت حلبی پر شده از سیمان و دارای میله فلزی واسط، این رشته ورزشی را در منزل آغاز می کند.

اوج تمرینات این ورزشکار در سالهای ۵۶، ۵۷ و ۵۸ است که در سال ۵۷ قسمتی از سالن ورزشی دبیرستان مطهری به ورزش وزنه‌برداری اختصاص می‌یابد و بیاتی به همراه سایر ورزشکاران تفرشی این رشته، وزنه‌برداری را به شکل حرفه ای‌در این سالن ورزشی ادامه می دهند. پس از مدتی تعداد محدودی وسایل ورزشی وزنه‌برداری استاندارد به این سالن افزوده می شود.

بیاتی در سال ۵۸ برای اولین بار در مسابقات استانی شرکت می کند و مقام اول را در سطح استان کسب می کند. وی در سالهای بعد با مهاجرت به تهران، وزنه برداری را به صورت تخصصی تر ادامه می دهد.

وی در سال ۶۳ در مسابقات کارگری کشور شرکت می کند و مقام نخست کشوری را به خود اختصاص می دهد. بیاتی در همین سال پس از شرکت در اردوی ۱۵ روزه، در جام آتاتورک در ترکیه در وزن ۹۰ کیلوگرم شرکت می کند و مقام نخست را از آن خود می‌کند. او در سالهای ۶۴ و ۶۵ نیز در وزن ۱۰۰ کیلوگرم در همین مسابقات رتبه اول را کسب می کند.

این ورزشکار در سال ۶۴ در مسابقات آسیایی چین شرکت می کند و در وزن ۱۰۰ کیلو، در یک ضرب مقام سوم را کسب می کند ولی در دو ضرب به دلیل پارگی تاندون دست، مقامی کسب نمی کند.

بیاتی در سال ۶۹ در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت می کند و نفر هفتم مسابقات می‌شود. او در همین سال به صورت حرفه‌ای در مربیگری رشته وزنه‌برداری فعالیت خود را آغاز می کندو با مهاجرت به شهر قزوین، مربیگری تیم قزوین را عهده‌دار می شودو در سال‌های بعد این تیم را به لیگ دسته یک کشور می رساند؛ در سال ۸۹ تیم قزوین با مربیگری وی نائب قهرمان کشور می‌شود.

وی در سال ۹۲ به شهر خود یعنی تفرش مهاجرت می کند.

این پیشکسوت حوزه ورزش درباره خاطراتخود از مسابقات آسیایی در سال ۶۴ چین گفت: مسابقات آسیایی در شهر شانگهای چین برگزار شد. در زمان معرفی تیم ایران، متوجه شدیم که پرچم ایران با آرم شاهنشاهی در سالن برای معرفی تیم ۸ نفره ایران استفاده شده است.

با اعتراض تیم و سرپرست تیم وزنه‌برداری کشورمان پرچمتعویض شد و پرچم کشور اسلامی ایران بالا رفت و پس از آن تیم ایران معرفی شد.

بیاتی با اشاره به پیشرفت و رشد ورزشکاران در این رشته ورزشی اظهار کرد: ورزش وزنه برداری امروز در مقایسه با سالهای ۶۰ تا ۷۰ از وضعیت مطلوبی برخوردار است و حتی امروز ورزشکاران ایرانی در سطح جهان می‌درخشند در حالیکه در سنوات‌های دور ورزشکاران بیشترین موفقیتی را می توانستند کسب کنند در سطح آسیا بود.

ویافزود: در حال حاضر فعالیت در رشته وزنه‌برداری را کنار گذاشته‌ام چراکه تصور نمی کنمورزش وزنه‌برداری در تفرش زنده باشد. البته اگر مسئولین امر بخواهند می‌توانند این ورزش را احیا کنند. تفرش ورزشکاران خوبی داشته و دارد ولی متاسفانه رسیدگی ها و هدایتهای لازم وجود ندارد.

این پیشکسوت ورزشی بیان کرد: من حسرت شرایط و امکانات کنونی را می خورم. اگر این شرایط در زمان ما بود موفقیتهای بیشتری داشتیم. ولی الان سالن ورزشی با تمام امکانات تعطیل است و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بیاتی ادامه داد: اگر به امر تخصص و علاقه برای مدیریت هر رشته ورزشی توجه شود حتما موفقیت لازم به وجود می آید. ورود افراد غیرحرفه‌ایبه عرصه مدیریتی حوزه ورزش، سبب ایجاد لطماتجدی و جبران ناپذیری به حوزه ورزش می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ورزش تفرش نیازمند یک مدیر دلسوز است. اگر از نظرات پیشکسوتان ورزشی برای ایجاد تحرک و احیای ورزش تفرش استفاده شود، با استعدادیابی در سطح مدارس می توان ورزش تفرش را به تحرک دوباره واداشت.

این ورزشکار تفرشی خاطرنشان کرد: در سالهای بین ۵۶ تا ۵۹ که ما در تفرش فعالیت ورزشی داشتیم، حداقل ۲۰ تیم فوتبال و تیم قوی والیبال در تفرش وجود داشت و این رشته ها در سطح استان صاحب مقام بودند. شرایط به گونه ای بود که در استادیوم ورزشی وقت نمی شد که مسابقات برگزار شود. مسابقات هم با تماشاگران زیادی روبرو بود ولی الان هیچ حرکتی نیست. اگر حمایت و علاقه‌مندی از سوی مسئولین باشد و از پیشکسوتان دعوت شود، دوباره همان ورزشکاران قدیمی به میدان ورزش می آیند تا مشکلات ورزشی شهرشان را برطرف کنند و اسم تفرش را همانند گذشته بر سکوی افتخارات ورزشی بالا ببرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود

اسدالله ربانی‌مهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره مربیگری در همدان اظهار کرد: نخستین دوره آموزشی سطح یک مربیگری اسکواش ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: با تلاش‌هایی که انجام شد برای افرادی که از دیگر استان‌ها در این دوره شرکت می‌کنند اسکان رایگان در نظر گرفته‌ایم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با اشاره به لزوم ارتقا مربیان گفت: در سال ۱۴۰۳ نگاه ویژه‌ای به برگزاری متعدد دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری داریم.

ربانی‌مهر خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا تعداد و سطح مربیان اسکواش استان همدان را افزایش دهیم و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز اسکواش استان همدان از رخوت و خاموشی خارج شده است، بیان کرد: روزگاری تعداد اسکواش‌بازان همدان اندازه انگشتان دست هم نبود و این رشته ورزشی ناشناخته بود اما امروز شرایط به گونه‌ای شده که ما فضا برای تمرین و جذب اسکواش‌بازان کم داریم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان عنوان کرد: امیدواریم با تکمیل پروژه ۳ کورت بین‌المللی اسکواش همدان بتوانیم پاسخگوی استقبال خوب خانواده‌های همدانی از این رشته ورزشی باشیم.

ربانی‌مهر با اشاره به جایگاه خوب اسکواش همدان گفت: کسب رتبه پنجم در بین تمام استان‌های کشور در ارزیابی فدراسیون اسکواش نشان می‌دهد توانستیم به خوبی در راه توسعه و رشد اسکواش استان همدان قدم برداریم.

وی افزود: در بخش همگانی نیز ساخت کورت اسکواش در پارک مردم همدان باعث شد تا این رشته ورزشی در نگاه عموم مردم قرار بگیرد و به آشنایی بیشتر همدانی‌ها با اسکواش کمک کرد.

کد خبر 6089962

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن