Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان بازسازی غلاف محافظ اعصاب تخریب شده در مدل موش های مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) و تحرک اندام را با تیمار کردن حیوانات با RNA کوچک بدون کد به نام میکرو RNA اصلاح کردند.آنها با ارائه مقاله ای، گزارش کردند که درمان با یک میکرو RNA به نام miR-219 منجر به بازسازی مجدد تولید ماده ای به نام میلین می شود که برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی مرکزی حیاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ محققان تا حدودی بازسازی غلاف محافظ اعصاب تخریب شده در مدل موش های مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) و تحرک اندام را با تیمار کردن حیوانات با RNA کوچک بدون کد به نام میکرو RNA اصلاح کردند.

در یک مطالعه آنلاین که 27 مارس در سلول رشد منتشر شده است، محققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی گزارش کردند، درمان با یک میکرو RNA به نام miR-219 منجر به شروع مجدد تولید ماده ای به نام میلین در اعصاب سیستم عصبی مرکزی می شود. میلین به شکل یک غلاف محافظ در اطراف اعصاب، به آنها اجازه می دهد تا به شکلی موثر تکانه های الکتریکی را که باعث تحریک حرکت می شود را منتقل کنند.

نویسندگان این مقاله، miR-219 را به داخل ستون فقرات و مایع مغزی نخاعی موش با پوشش عصبی آسیب دیده توسط یک ماده شیمیایی به نام لِیزولِیسیتِین یا با آنسفالومیلیت اتوایمیون القاء شده در حیوانات، که برای مدل سازی MS استفاده می شود تجویز کردند. تیمار miR-219 عملکرد سلول های آسیب دیده به نام الیگودندروسیت که برای تولید میلین استفاده می شود را تقویت کرده و به ماده اجازه می دهد تا اعصاب را اصلاح و دوباره عایق بندی کنند.

محققان در این مطالعه نشان دادند که miR-219 با هدف قرار دادن فرآیندهای متعدد از تشکیل میلین پس از آسیب عصب با پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و درمان با این میکرو RNA تا حدی باعث بازسازی میلین و عملکرد اندام می شود.

دکتر ریچارد لو ، محقق و مدیر علمی مرکز تومور مغزی در کودکان سینسیناتی گفت: این امکان وجود دارد که تیمار افزایشی miR-219 با دیگر محدودکننده های رشد مجدد میلین یک استراتژی درمانی چندگانه برای افراد مبتلا به بیماری دمیلینه مانند MS فراهم کند.

میکرو RNA بخش های کوتاهی از RNA کد گذاری بر روی کروموزوم سلول هستند. آنها بیان ژن در سلول ها را توسط اقدامی تحت عنوان فرونشاننده مولکولی تنظیم می کنند، اساسا محدود کردن بیان ژن در شرایط خاص اتفاق می افتد.

تعدادی از مقالات پژوهش های پیشین نیز به عدم وجود miR-219 در اعصاب آسیب دیده و بافت با بیماری های عصبی خاصی مانند مولتیپل اسکلروزیس اشاره کرده بودند.

لو و همکارانش حضور و اثرات miR-219 در مدل موش های مهندسی ژنتیکی MS را از مواد شیمیایی ناشی از آسیب پوشش عصبی با لِیزولِیسیتِین و آنسفالومیلیت اتوایمیون آزمایش کردند. آنها همچنین با حذف miR-219 در موش تأثیر آن را بر روی شکل گیری سلول های الیگودندروسیت میلین تست کردند.

آنها با انجام این تست ها متوجه شدند که عدم وجودmiR-219 با موجی از فعالیت با چندین بازدارنده بازسازی میلین عصبی از جمله یک پروتئین به نام Lingo1 همراه است. آزمایش های بیشتر نشان داد که miR-219 یک بخش ضروری از یک شبکه مولکول های هدف و بلوک است که مانع از توانایی الیگودندروسیت به شکل میلین می شود.

این اختلاف نظر سبب شد تا محققان آزمون درمان با miR-219 را در مدل های حیوانی انجام دهند. به این منظور آنها از یک miR-219 شبیه سازی شده در اصل یک نسخه مصنوعی میکرو RNA استفاده کردند. پس از انجام شبیه سازی در مدل موش های، محققان به بهبود عملکرد اندام و بازسازی پوشش میلین در اعصاب اشاره کردند.

لو و همکارانش در حال حاضر در تلاش برای توسعه بیشتر شبیه سازی miR-219 و فرمولاسیون درمانی موثر میکرو RNA برای سهولت انتقال آن به خصوص به بافت مغز هستند. محققان همچنین در ادامه اثر بالقوه درمان miR-219 رادر مدل های مختلف بیماری های عصبیآزمایش خواهند کرد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع) + فیلم

تصاویری از بازسازی حرم حضرت امیرالمؤنین (ع) را در ویدئو ادامه خبر دنبال کنید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • احضار ۶ نفر به کمیته انضباطی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع) + فیلم
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید