Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست اتحادیه عرب در بحرالمیت اردن در حالی اخیرا به پایان رسید که بیانیه پایانی آن نشان داد که نمی توان افقی امیدوار کننده برای آن متصور شد.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اتحادیهٔ عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی (به عربی: جامعة الدول العربیة) یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشورهای عمدتاً عربیِ جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و فرااردن (که در ۱۹۴۶ به اردن تغییر نام داد) بنیان نهاده‌ شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد. ضمناً عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده است.

این همان اتحادیه ای است که همواره نشست هایی برگزار می کند اما در عمل ناکارآمد است.

به عبارت دیگر می توان نشست های سران عرب را بیشتر به یک نشست دورهمی تشبیه کرد تا نشستی که بتوان از آن نتایج مثبتی انتظار داشتنشست های سران عرب را بیشتر به یک نشست دورهمی تشبیه کرد تا نشستی که بتوان از آن نتایج مثبتی انتظار داشت. همواره در این نشست ها که آخرین آن اخیرا در اردن برگزار شد از موضوع فلسطین به عنوان توجیهی برای شکست آن یاد می شود.

سیاست های شکست خورده اتحادیه عرب را می توان در بیانیه ای که معمولا در پایان هر نشست صادر می شود مشاهده کرد.

سران عرب از اتخاذ تصمیمات جدی و یافتن ساز و کاری برای حل مشکلات جهان عرب عاجز هستند. آنها همواره بدون اینکه به دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی بپردازند تحت تاثیر برخی کشورهای عضو آن از جمله عربستان تلاش می کنند که در راستای ایران هراسی حرکت کنند.

این در شرایطی است که جهان عرب با مشکلات عدیده ای روبرو است. مشکلات بیکاری و آموزشی و بحران های منطقه ای که بدنه و کالبد جهان عرب را نابود می کند و برای آنها راهکاری ایجاد نمی شود.

یکی از موضوعات که همواره از آن در این نشست های سران عرب دم زده می شود فلسطین اما در عمل شاهد ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی و دیگر اقدامات توسعه طلبانه تل آویو هستیم یکی از موضوعاتی که همواره از آن در این نشست های سران عرب دم زده می شود فلسطین است اما در عمل شاهد ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی و دیگر اقدامات توسعه طلبانه تل آویو هستیم و از اقدام جدی به ظاهر حامیان فلسطین خبری نیست. نه تنها توجهی به موضوع فلسطین از سوی سران عرب دیده نمی شود بلکه سیاست های واقعی برخی اعضا در راستای نزدیک شدن هر چه بیشتر به رژیم صهیونیستی است.

نشست اردن به موضوع سوریه و آوارگان پرداخت اما در عمل سیاست های برخی اعضای این اتحادیه به جای همراهی در مبارزه با تروریسم و حل ریشه ای مشکل سوریه، کمک به تروریستها و دامن زدن به بحران سوریه است. کیست که نداند سیاست برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب در راستای دامن زدن به بحران در سوریه با هدف براندازی نظام کنونی سوریه است و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

اما سیاست ایران هراسی در واقع سرپوشی برای شکست سیاست های اتحادیه عرب در برخورد با مشکلات است. اینکه مدام از جزایر سه گانه صحبت می شود و ادعاهایی درباره دخالت های ایران مطرح می شود اوج استئصال برخی کشورهای صاحب نفوذ در این اتحادیه را نشان می دهد.

در این نشست ها همواره حرف هایی زده می شود و وعده هایی داده می شود اما در عرصه عمل خروجی خاصی ندارد.

سوریه و لیبی و یمن گرفتار بحران هستند و برخی و یا جرات می توان گفت ریشه اصلی این بحران ها به سیاست های برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب مربوط می شود و تا زمانی که اوضاع به همین منوال است نمی توان انتظار و امیدی از اتحادیه عرب داشت.

اتحادیه عرب در شرایط کنونی قادر به تاثیر و تغییر دادن اوضاع جهان عرب نیستاتحادیه عرب در شرایط کنونی قادر به تاثیر و تغییر دادن اوضاع جهان عرب نیست. اختلافات و گرایش های سیاسی مختلف مانع از وحدت دیدگاه میان اعضای آن می شود. سران عرب در حل مشکلات کشورهای عضو یعنی سوریه، یمن، لیبی و نیز فلسطین عاجزند. عربستان و قطر از معارضان سوری حمایت می کنند در حالی که عبدالفتاح السیسی و عراق و برخی دیگر موضع متفاوت دارند.

آنها نمی توانند درباره مشکلات به تفاهم برسند تا در مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل آن را پیگیری کنند. با شرایط کنونی اتحادیه عرب و فضای حاکم بر آن نمی توان انتظار داشت که در موضوع تشکیل دو کشور برای حل مشکل فلسطین پیشرفتی حاصل شود به ویژه که در دوران ترامپ رژیم صهیونیستی و آمریکا بیش از قبل به یکدیگر نزدیک شده اند. حتی اگر تحرکاتی در حمایت از فلسطین از سوی کشورهای اروپایی هم صورت گیرد در مقابل سلطه آمریکایی ها نمی توان افقی برای آن متصور شد.

بحث از فلسطین در نشست سران عرب در واقع نوعی فرار رو به جلو محسوب می شود. آنها همواره از خطر ایران صحبت می کنند و مدعی دخالت های آن در امور منطقه می شوند اما این به ناتوانی آنها مربوط می شود.

اتحادیه عرب با گذشت چند سال در حل مشکل لیبی و بسیاری از مناطق بحرانی جهان عرب عاجز مانده است و هر جا که اوج شکست و ناتوانی اش آشکار می شود انگشت اتهام به سوی ایران نشانه می رود.

مشکل این است اتحادیه عرب از قدرت اجرایی برای حل مشکلات برخوردار نیست و بیشتر توصیه های اخلاقی می کند. اتحادیه عرب به جای ایران هراسی و طرح موضوعات بی نتیجه بهتر است فکری به حال بیکاری، موضوعات آموزشی و افزایش افراط گرایی در جهان عرب نمایداتحادیه عرب به جای ایران هراسی و طرح موضوعات بی نتیجه بهتر است فکری به حال بیکاری، موضوعات آموزشی و افزایش افراط گرایی در جهان عرب نماید.

در واقع مشکل اصلی این است که اتحادیه عرب سیاست مستقلی ندارد و برخی اعضای آن وابسته به غرب هستند.

بیانیه های نشست های سران عرب همواره تکراری است و اتفاق جدیدی رخ نمی دهد. اما آنچه در نشست بیست و هشتم سران عرب در اردن خودنمایی می کرد موضع کشور مراکش بود که «محمد ششم» شاه این کشور در آن حضور نیافت و وزیر خارجه اش در آن مشارکت کرد و رسانه های این کشور نیز به شکل عادی با آن برخورد کردند.

در پایان باید گفت که اتحادیه عرب به جای حرکت در مسیری بی حاصل و اتخاذ مواضع غیر اصولی بهتر است در راستای حل مشکلات اقتصادی و آموزشی و سیاسی کشورهای عضو حرکت کند و تحت تاثیر برخی کشورهای عضو آن قرار نگیرد و به جای اینکه در راستای ایران هراسی به پیش برود بهتر است سیاستی مستقل و در راستای منافع مردم کشورهای عربی و حل مشکلات اقتصادی آنها در پیش گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۲۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!

به گزارش "ورزش سه"، گری اونیل، سرمربی ولورهمپتون، از سوی اتحادیه فوتبال انگلیس یک جلسه از همراهی تیمش محرومیت شده است. اونیل به دلیل رفتار نامناسب در شکست خانگی اخیر مقابل وستهام، برای بازی هفته این در لیگ برتر انگلیس مقابل منچسترسیتی از همراهی تیمش محروم خواهد بود.

ولورهمپتون پس از اینکه گل تساوی تیمش در بازی قبلی با بررسی VAR مردود اعلام شد، خشمگین شد و بعد از سوت پایان بازی با تونی هرینگتون، داور مسابقه، درگیر شد.

اونیل این تصمیم را "رسوایی" و "وحشتناک" توصیف کرد و گفته می‌شود که با هرینگتون در اتاق داوران هم صحبت کرده است. اتحادیه فوتبال انگلیس مدعی شد که "زبان و/یا رفتار اونیل در و یا اطراف اتاق داوران مسابقه نادرست و/یا تهدیدآمیز بود."

یک کمیسیون مستقل سه نفره حکم داده که اونیل برای یک بازی محروم خواهد شد و همچنین 9 هزار جریمه می‌شود و اتحادیه فوتبال انگلیس می‌تواند درخواست تجدید نظر علیه این تصمیم را بررسی کند.

اتحادیه فوتبال انگلیس این فصل رفتار بد مربیان را به شدت مورد بررسی قرار داده و قبل از تصمیم گیری در مورد اعتراض به رای اولیه، دلایل کتبی را بررسی خواهد کرد.

اگر اتحادیه فوتبال انگلیس به این نتیجه برسد که محرومیت برای یک مسابقه کافی نیست، اونیل ممکن است با محرومیت طولانی‌تری روبرو شود.

در اوایل این ماه، وینسنت کمپانی، سرمربی برنلی، به دلیل اعتراضاتش در تساوی 2-2 ماه گذشته مقابل چلسی، دو جلسه محروم شد. سید محرومیت او برای بازی دوم به حالت تعلیق درآمده و جریمه نقدی شد.

دیگر خبرها

  • مفقود شدن بیش از ۵۰ هزار پناهنده خردسال در اروپا
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!
  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • آغاز به کار نشست مقدماتی پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود