Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@20:43:19 GMT

چرا موضع آمريکا در قبال بشار اسد تغيير کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۳۲۳۸

خبرگزاري آريا- دو تحول سوريه و رنگ باختن نقش ترکيه، از علل تغيير موضع آمريکا در قبال بشار اسد است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، مقاله نويس سرشناس روزنامه رأي اليوم با پرداختن به موضعگيري غير مترقبه ديروز آمريکا در خصوص بشار اسد رئيس جمهور سوريه و آينده سياسي وي و بررسي آن نوشت: اين موضع گيري جديد با دو تحول اساسي در سوريه يکي نزديک بودن زمان حمله به الرقه و ديگري توقف عمليات نيروهاي ترکيه در سوريه و تحقق نيافتن بخش اساسي اهداف اين عمليات يعني ايجاد « منطقه امن[ براي افراد مسلح و تروريستها]» ارتباط دارد ضمن آنکه نقش ترکيه در سوريه به علت گسترش ائتلاف روسيه و ايران رنگ باخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبد الباري عطوان نويسنده اين مطلب در ابتداي مقاله خود نوشت رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا با اعلام اين موضوع که ملت سوريه سرنوشت اسد را تعيين خواهند کرد بمبي خبري منفجر کرد . آيا ما با تحول و تغييردر موضع گيري آمريکا در سوريه روبرو هستيم و ارتباط اين تحول با اقدام ترکيه به اعلام پايان عمليات فرات در شمال سوريه چيست و مخالفان چگونه پاسخ خواهند داد؟
مقاله نويس رأي اليوم نوشت: اين موضوع بر ما و چه بسا بر بسياري ديگر که ديروز کنفرانس خبري رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا به همراه مولود چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه را پس از مذاکرات فشرده و گاهي پشت درهاي بسته با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور و بينعالي ييلدريم نخست وزير ترکيه و اوغلو پيگيري کرديم و به اوضاع در سوريه و جنگ عليه تروريسم متمرکز بود ، مشتبه بود. موضوع شگفت آور و غير منتظره آن بود که تيلرسون تأکيد کرد اين ملت سوريه است که آينده بشار اسد را در دراز مدت تغيين خواهد کرد . چنين عبارتي را هيچ مقام آمريکايي پيش از اين به زبان نياورده بود و فقط منحصر به رهبري روسيه و ولاديمير پوتين رئيس جمهور و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه بود. مسئولان آمريکايي طي شش سالي که از عمر بحران سوريه مي گذرد همواره خواستار سرنگوني نظام سوريه بوده اند و تأکيد مي کردند بشار اسد رئيس جمهور سوريه در آينده سوريه جايي ندارد و آنها حمايتهاي نظامي و سياسي کامل از مخالفان سوري مسلح کردند و ميليونها دلار براي آموزش برخي از آنان و تأمين مالي و مسلح کردن برخي ديگر پرداختند و مجموعه دوستان ملت سوريه را تشکيل دادند. درست است که دولت آمريکا در دوره رياست جمهوري باراک اوباما راهبرد خود را اصلاح کرد و به جنگ با تروريسم و به خصوص نابودي دولت اسلامي يا همان داعش اولويت داد اما بر حذف نقش بشار اسد رئيس جمهور سوريه از حال و آينده سوريه تأکيد مي کرد و بزرگترين امتياز دولت اوباما در اين خصوص آن بود که پذيرفت بشار اسد فقط در دوره انتقالي و با اختياراتي کمتر باقي بماند. آيا از اين اظهارات تيلرسون اين گونه مي فهميم که دولت جديد آمريکا 180 درجه نسبت به سياستها و مواضع دولت سابق تغيير زاويه داده و به موضع روسيه نزديک تر شده و در حال زمينه سازي براي سهيم کردن دولت سوريه در جنگ با تروريسم و گشودن کانالهاي گفتگو و شايد هماهنگي با آن در اين خصوص است؟ اهميت اين اظهارات آمريکايي ها که تيلرسون در نخستين سفر به آنکارا مطرح کرد به اين علت است که با دو تحول اساسي در عرصه سوريه همزمان شده است:
نخست آنکه آغاز شمارش معکوس براي حمله به شهر الرقه پايتخت « دولت اسلامي» و کنترل نيروهاي سوريه دمکراتيک -که نوک پيکان اين حمله هستند و بيشتر اعضايش را کردها تشکيل مي دهند- بر سد شهر الطبقه و فرودگاه اين شهر است و اين نيروها از حمايتهاي هوايي و زميني آمريکا با حدود 300 نيروي ويژه آمريکايي برخوردار هستند.
دوم : اعلام غيرمنتظره ديروز آقاي ييلديريم [ نخست وزير ترکيه] پس از نشست اضطراري شوراي امنيت ملي اين کشور بود که چند ساعت به رياست وي ادامه داشت و او پس از اين نشست اعلام کرد عمليات « سپر فرات» پايان يافته است. اين عمليات را نيروهاي ترکيه اي و چند گروه وابسته به ارتش آزاد سوريه از اوت گذشته با کنترل بر شهر مرزي جرابلس و سپس شهر الباب و خارج کردن نيروهاي دولت اسلامي از اين دو شهر آغاز کرده بودند.
خلاصه نتيجه گيري از اين دو تحول آن است که دولت جديد آمريکا تصميم گرفته است از هم پيمانان کرد خود حمايت کند و آنها را بر ترکيه که عضو بنيانگذار در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) است ترجيح دهد و اين تفسير تصميم ترکيه در اعلام پايان عمليات سپر فرات است که به گفته آقاي ييلديريم اين عمليات به اهدافش رسيده است. مقاله نويس رأي اليوم نوشت نيروهاي سپر فرات همه اهداف خودش را محقق نکرد و آقاي ييلديريم به ما اين حق را بدهد که با وي در اين خصوص [ تحقق اهداف] اختلاف نظر داشته باشيم زيرا هدف از ورود آنها به خاک سوريه آن هم بدون هماهنگي با دولت دمشق ايجاد « يک منطقه امن » به عمق پنج هزار کيلومتر مربع و حرکت از جرابلس و الباب براي کنترل بر منبج و سپس حرکت به سوي الرقه و در نهايت رسيدن به راههاي منتهي به دمشق و حمله به اين شهر و سرنگوني نظام سوريه بود و اين چيزي است که اردوغان بر زبان آورد و بيشتر اين اهداف نيز محقق نيافت.
معتقديم مأموريت نيروهاي سپر فرات به طور کلي پايان نيافته است و خبري از هيچ گونه عقب نشيني نيروهاي ترکيه اي از خاک سوريه نشنيده‌ايم و بعيد نمي دانيم که رهبري ترکيه تصميم گرفته است در اين منطقه دامي بيافکند و شعله هاي يک جنگ قوميتي بين گروههاي ارتش آزاد سوريه مورد حمايت آنکارا را با يگانهاي مدافع خلق کرد يا حتي خود ارتش سوريه برافروزد. عقب نشيني ترکيه عملا به معناي ايجاد خلاء راهبردي است که براي پر کردن اين خلاء نيز کردها و گروههاي ارتش آزاد و چه بسا« شوراي آزادسازي شام» يا همان النصره سابق رقابت خواهند کرد و اين به معناي گشوده شدن جبهه جنگ جديد و ايجاد حالتي از هرج و مرج است که به ترکيه امکان چانه زني سياسي قوي مي دهد و مي تواند از آن در هر مذاکره اي براي آتش بس يا برقراري آرامش بهره بگيرد. چه بسا تأويل و تفسير اين تحول ريشه اي در موضع آمريکا در ارتباط با بحران سوريه و نتيجه گيري اين مطلب که دولت ترامپ در صدد پذيرفتن نقش بيشتري براي بشار اسد رئيس جمهور سوريه در آينده اين کشور است، زود باشد .
جنگ با تروريسم با وجود دشواري هايي که دارد در موصل در آستانه پايان يافتن بوده و قرار است حمله به الرقه نيز ظرف چند روز آينده آغاز شود و هماهنگي هاي روسيه و آمريکا در منطقه نيز تقريباً متوقف شده است و حالت بي اعتمادي شديد به دولتهاي آمريکا و در صدر آن دولت ترامپ وجود دارد اما آنچه تيلرسون در حضور ميزبانان ترکيه اي خود گفت همچنان پيامي است که داراي اهميت زيادي است و نمي توان به آن و پيامدهايش بي اعتنايي کرد و سياستها نيز بر اساس منافع و بازتابهاي آن تغيير مي کند. آنچه که قطعيت دارد آن است که نقش ترکيه در بحران سوريه در سايه گسترش ائتلاف روسيه و ايران رنگ باخته است و اين در برخي جنبه‌هايش به بازپس گيري حلب و تدمر و دفع حمله به دمشق و جنگ ديپلماتيک اردوغان عليه همسايگان اروپايي اش و تهديداتش براي استفاده از اهرم آوارگان سوري باز مي گردد و ما بايد اين را نيز مد نظر قرار دهيم که آمريکا رهبري ناتو را به عهده دارد که چتر سياسي و نظامي و راهبردي براي اروپاي مسيحي است و امکان ندارد آمريکا از اردوغاني که مخالف قاره پير است جانبداري کند. اين اقدام غافلگير کننده آمريکا ، بزرگ است و زمان زيادي مي برد تا آن را درک کنيم و کار خردمندانه آن است که منتظر بمانيم تا گرد و غبارها فرونشيند و ابعاد مختلف اين اقدام غافلگير کننده آشکار شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد

دولت ترکیه پس از ماه ها مقاومت در برابر انتقادات داخلی، در نهایت اعلام کرد تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ترکیه روز پنجشنبه (دیروز) تمامی واردات و صادرات به اسرائیل را به دلیل اقدام نظامی جاری این کشور در غزه به حالت تعلیق درآورد و متعهد شد تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را بدهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه آمده است: "معاملات صادرات و واردات در رابطه با اسرائیل متوقف شده است و شامل تمامی محصولات می شود."

به گفته این وزارتخانه، مقامات ترکیه با مقامات فلسطینی هماهنگ خواهند شد تا اطمینان حاصل کنند که فلسطینی ها تحت تاثیر تعلیق واردات و صادرات قرار نخواهند گرفت.

این وزارتخانه این اقدام را "مرحله دوم" اقدامات علیه اسرائیل توصیف کرد و افزود که این اقدامات تا زمانی که اسرائیل "اجازه جریان بی وقفه و کافی کمک های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قوت خود باقی خواهد ماند."

ماه گذشته، ترکیه اعلام کرد که صادرات 54 نوع محصول از جمله آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی و کودهای شیمیایی به اسرائیل را محدود می کند. اسرائیل نیز با اعلام موانع تجاری متقابل پاسخ داد.

"اسرائیل کاتز" وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه ترکیه را متهم کرد که واردات و صادرات اسرائیل از بنادر ترکیه را مسدود کرده است.
کاتز در پلتفرم اجتماعی "ایکس" (توییتر) نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با مسدود کردن بنادر برای واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را زیر پا می‌گذارد.

کاتز گفت که به مقامات مربوطه در اسرائیل دستور داده است که "فورا با همه طرف‌های مرتبط در دولت برای ایجاد جایگزین‌هایی برای تجارت با ترکیه، با تمرکز بر تولید داخلی و واردات از کشورهای دیگر، تعامل کنند."

دولت اردوغان که در انتخابات محلی در ماه مارس شکست‌های بزرگی را متحمل شد، در داخل این کشور با فشار شدیدی برای توقف تجارت با اسرائیل مواجه است. 

منتقدان طی ماه های گذشته دولت را متهم می کردند که با وجود لحن انتقادی شدید علیه اسرائیل همچنان به روابط تجاری و اقتصادی با اسرائیل ادامه می دهند و این مساله را ریاکاری و استاندارد دوگانه می دانستند.

حجم روابط تجاری ترکیه و اسرائیل در سال گذشته میلادی بیش از 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

ترکیه در سال 1949 اسراییل را به رسمیت شناخت. در دوران اردوغان، تنش ها بین آنکارا و تل آویو فراز و فرود داشته است.

اردوغان پس از حمله نظامی اسرائیل به غزه، انتقادات خود را نسبت به اسرائیل تشدید کرد و آن را به انجام جنایات جنگی و نسل کشی متهم کرد. او گروه شبه‌نظامی حماس را که توسط اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی تلقی می شود، "مبارزان آزادی" توصیف کرده است.

این هفته، "هاکان فیدان" وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه تصمیم گرفته است به پرونده حقوقی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری بپیوندد و به زودی درخواست رسمی برای مداخله در این پرونده ارائه خواهد کرد.

آفریقای جنوبی پرونده ای را در دیوان بین المللی دادگستری تشکیل داده و اسرائیل را به نقض کنوانسیون منع "نسل کشی" متهم کرده است. 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟ صادرات هزاران کیلو باروت و بمب توسط ترکیه به اسرائیل

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته