Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه جی.آی.اس (GIS) سامانه‌ ای برای دریافت، ذخیره، ویرایش، تحلیل و نمایش داده‌های مرتبط با مکان و جغرافیا است که با بهره‌گیری از این سامانه‌ می‌توان کلی داده‌های مکانی و جغرافیائی را نگهداری و تجزیه و تحلیل کرد.
همچنین جی.آی.اس امکان انجام تحلیل‌های پیچیده با استفاده از مجموعه‌ داده‌های مختلف مکانی و غیر مکانی را به‌صورت همزمان دارد و از آنجا که سازماندهی جهت مبارزه با قاچاق کالا نیازمند اطلاعات جامع و دقیق و سریع است، بنابراین فناوری اطلاعات جغرافیائی برای تامین این نیاز بسیار لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از دیگر قابلیت‌های جی.آی.اس آن است که می‌توان همه اطلاعات از جمله اطلاعات آماری، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و... را براساس موقعیت جغرافیائی دسته‌بندی و به‌روز رسانی کرد به‌گونه‌ای که مجموعه‌ای از اطلاعات پراکنده و مرتبط همگی بر روی نقشه و موقعیت جغرافیائی قرار می‌گیرند که بررسی تمامی آن‌ها درکنار یکدیگر در مدیریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقش مهمی ایفا می‌کند و به‌منظور تعیین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت جهت مبارزه با قاچاق کالا بسیار حائز اهمیت است.
در جی.آی.اس به هر نقطه مجموعه‌ای از اطلاعات متصل می‌شود به‌طوری که انبوهی از اطلاعات در یک نقطه و در محل سرور ستاد جمع‌آوری می‌شوند. به‌عنوان مثال مجموعه‌ای از اطلاعات پراکنده در رابطه با امور متعددی که در یک شهر مرزی صورت گرفته است، دراختیار نهاد‌های مختلف قرار دارد حال اگر تمامی این اطلاعات در محل شهر مرزی و بر‌روی نقشه جمع شود می‌تواند کمک چشمگیری به تعیین راهکار مبارزه با قاچاق از طریق مشخص کردن وظایف و مسئولیت‌ها کند.
همچنین همه اقدامات صورت گرفته‌ قبلی و مصوبات مربوطه همگی به نقطه شهر مرزی مدنظر متصل خواهند بود که مجموعه‌ی این‌ها کمک شایانی در ارتقا اقدامات لازم جهت مبارزه با قاچاق کالا خواهند کرد.
با استفاده از فناوری اطلاعات جغرافیائی می‌توان تصمیمات مهمی رادر سطح ملی در این زمینه گرفت که به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:
1- افزایش مشارکت عموم مردم برای مبارزه با قاچاق کالا بدین صورت که افراد با استفاده از اینترنت می‌توانند محل رفت‌وآمد قاچاقچیان را بر روی نقشه مشخص کرده و با توضیح کوتاهی برای مامورین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال کنند.
2- ایجاد وهم در قاچاقچیان با افزایش ریسک قاچاق به سبب اطلاعات بدست آمده از کل گستره‌ی جغرافیایی.
3- آرشیو بندی و مقایسه اطلاعات مربوط به قاچاق کالا بر روی نقشه به‌گونه‌ای که بتوان مشاهده کرد که چه استانی با افزایش یا کاهش قاچاق کالا در طی چند سال مواجه شده است.
4- مقایسه نتایج اقدامات انجام شده در هر منطقه که در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته و در قالب نقشه و نمودار مشخص می‌شود.
5- در اختیار قرار دادن مجموعه کاملی از اطلاعات از جمله وضعیت اشتغال، وضعیت اقتصادی، جمعیت شهرهای مرزی، نوع کالای قاچاق، انواع گزارش‌ها، اطلاعات توپوگرافی و تصاویر ماهواره‌ای از مناطق به کارشناسان و مدیران مسئول.
بر اساس ماده هشتاد و یک ودو فصل سیزدهم برنامه ششم در راستای اعمال دولت الکترونیک می‌بایستی فناوری اطلاعات جغرافیائی (GIS) در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین در تمامی نهادهای مربوط مورد استفاده قرار گیرد تا شرایط مناسبی برای مدیریت و نظارت هوشمندانه در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم شود.
..............................................................
* عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۷۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند

اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد.

گروه اقتصاد کلان؛ هادی خانی معاون وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی ایران در اولین روز اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس و با حضور نمایندگان ۲۴ کشور بر لزوم تدوین سازوکار‌های تعمیق روابط و تعاملات بین کشور‌های عضو بریکس در مسیر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید نمود.


در این گردهمایی که از امروز صبح ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و با میزبانی کشور روسیه برگزار شده است، خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت مکانیزم‌های کاهش ریسک استفاده از دارایی‌های مجازی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم، سخنرانی و بر لزوم همکاری‌های داخلی و بین المللی در جهت سوءاستفاده از دارایی‌های مجازی توسط تبهکاران و تروریست‌ها و مجرمین پولشویی تاکید نمود.


برگزاری نشست‌های دو جانبه با روسای واحد‌های اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم کشور‌های عضو بریکس از جمله برنامه‌های حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست است.


به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی و در جلسه شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بریکس و با حضور روسای FIU کشور‌های عضو به صورت زیر مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت:



لزوم برنامه‌ریزی موثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشور‌های عضو در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

اشتراک گذاری دانش فنی و آموزشی در بهبود مستمر فرآیند‌های اجرایی و رگولاتری

- تشکیل کمیته‌های کارشناسی و بررسی

- حوزه‌های کاری مشترک و لزوم حمایت
کشور‌های عضو از یکدیگر در مجامع بین المللی

این نشست تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و با نشست‌های دوجانبه‌ای که برنامه‌ریزی شده است، شاهد همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه‌ی مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای بریکس خواهیم بود. 

 

پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بریکس ، هادی خانی ، تامین مالی تروریسم ، تروریست ، پولشویی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9c

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • کشف کالا‌های قاچاق ۵۶ میلیاردی در اردبیل
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند