Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@03:42:00 GMT

کوکِ جهاني موسيقي ايراني و مخاطبان تازه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۲۹۷۶

خبرگزاري آريا - سالِ 95 با تمام خوشي‌ها و ناخوشي‌هايش به پايان رسيد. سالي که اهلِ هنر بسياري از يارانِ موافق خود را از دست دادند؛ اما حضرتِ حق بهار را آفريد براي اميدِ دوباره به روزگاري بهتر و کرداري نيکوتر. در حالي مروري کوتاه بر اتفاقاتِ موسيقي سالِ گذشته خواهيم کرد که آرزو مي‌کنيم سالي که در پيش روي داريم، سالي پر از خوبي و مهر براي اهلِ موسيقي باشد:.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..
  نوروزِ ناميمون و بيماري خسروي آواز ايران نوروز گذشته با بيماري «محمدرضا شجريان» آغاز شد. خسروي آواز ايران ساعاتي پس از عيد نوروز ويديويي منتشر کرد که در آن از مهمانِ ناخوانده‌ي پانزده ساله‌اي گفت که بار ديگر سراغش آمده است. اين ويديو در فاصله‌اي کوتاه دست به دست شد و واکنش‌هاي بسياري را ميانِ اهالي موسيقي، هنر و حتي شخصيت‌هاي هنري به وجود آورد و بسياري براي ايشان آرزوي سلامتي کردند. در اين مدت همچنان بسياري نگران مهم‌ترين شخصيت آوازي ايران هستند؛ اما «همايون شجريان» - فرزند استاد- چندي پيش در اينستاگرام خود شرح کاملي از وضعيتِ سلامتي پدر داد: «با اينکه سرطان را ميهمان خود مي خواند، به شوخي به ايشان گفتم شاعر گفته "ميهمان گرچه عزيز است ولي همچو نفس، خفه مي‌سازد اگر آيد و بيرون نرود" تا مصمم‌ترشان کنم براي بدرقه ميهمان. تجسم وضعيت براي مثال از نظر حقير مانند شهري است از شهرهاي ايران که مهاجمان وارد شده باشند و بخواهند به اشغالش در بياورند. بسياري از ما شاهدش بوده‌ايم در آن زمان که دليران ايران مي‌جنگيدند و جان‌فشاني مي‌کردند، دوست مي‌کوشيد تا در آن ناگوار روزگار روحيه دهد و دعا مي‌کرد براي موفقيت و برعکس آن شايعات مي‌کوشيد براي پذيرش نابودي.»

«همايون شجريان» چند ماه قبل نيز عکسي همراه با پدر و دخترش منتشر کرد که خبر اميدوارکننده‌تري درباره‌ي وضعيت سلامتي‌ پدر داد: «عزيزان رسيدگي‌ها و مراقبت‌هاي ويژه پزشکى از پدر به شدت ادامه داشته و باعث شده که حال ايشان بهتر شود و ما هم اميدوارتر. از پانزده سال پيش تا به امروز پزشکان عزيز زيادى مسئوليت درمان‌هاي پدر را برعهده داشته‌اند که دست تک‌تکشان را مي‌بوسم و خود را مديونشان مى دانم. از آوا جان مشکاتيان عزيز و هميشه مهربانم بسيار بسيار سپاسگزاريم که چند ماه است با وجود مشغله‌هاي زيادى که دارد، تا بازگشت همسر پدر از سفر با عشق و صبورى شبانه روز و تمام وقت به همراه پرستارهاى ويژه از ايشان مراقبت و کارهايشان را مديريت مي‌کند. سپاس ديگرمان از وزير بهداشت جناب دکتر هاشمى ست که از روز اول دوستانه و بى توقع اجازه ندادند که در منزل براى مراقبت‌ها و رسيدگي‌هاي پزشکى از پدر دچار مشکل شويم. دعاهاى شما عزيزان و لطفتان بزرگ‌ترين دلگرمي‌هاست، برايتان بهترين آرزوها را دارم، هر کجا که هستيد شاد و برقرار باشيد."
  انتشارِ دو آلبوم از محمدرضا شجريان سالِ گذشته همچنين يک آلبوم از «محمدرضا شجريان» با آهنگسازي «پرويز مشکاتيان» منتشر و يک آلبوم ديگر از او با آهنگسازي «تهمورس پورناظري» مجوز انتشار گرفت. «طريق عشق» که طي مراسمي باشکوه در تالار وحدت رونمايي شد، مجموعه‌اي از قطعات است که محمدرضا شجريان با همکاري گروه عارف در سال 67 طي يکي از کنسرت‌هاي اروپايي‌اش اجرا کرده است. پرويز مشکاتيان سرپرست گروه عارف و داريوش پيرنياکان، جمشيد عندليبي، محمد فيروزي، اردشير کامکار، بيژن کامکار و ارژنگ کامکار از اعضاي گروه عارف بودند که در اجراي اين قطعات نقش ايفا کرده‌اند. اين قطعات در زمان اجرا با استقبال عمومي مواجه شدند اما به عنوان يک مجموعه در کنار هم ضبط استوديويي نشدند. آلبوم طريق عشق از قطعات «پيش‌درآمد افشاري»، «تکنوازي سنتور»، «سنتور و آواز»، «چهارمضراب، دل‌انگيز»، «تار و آواز»، «تصنيف دل مجنون»، «ني و آواز»، «کمانچه و آواز»، «تصنيف» و «تصنيف جان جهان» تشکيل شده‌ است.

اما در عينِ حال قرار است اوايل سالِ جاري، آلبومِ ديگري از خسروي آواز ايران با آهنگسازي «تهمورس پورناظري» منتشر شود. اثري که اين دو هنرمند، پيش از اين کنسرت‌هاي آن را نيز برگزار کرده‌اند و به نظر مي‌رسد همان‌طور که از آثارِ  برادران پورناظري انتظار مي‌رود، اثري متفاوت از ديگر کارهاي استادِ آوازخوان باشد.
  ادامه‌ي نقش اجتماعي استاد حسين عليزاده استاد حسين عليزاده نيز در سالي که گذشت، کنسرت‌هاي بسياري به صورت بي‌کلام به اجرا درآورد و علاوه بر آن در امريکا نيز کنسرت‌هايي برگزار کرد؛ پروژه‌ي «غم‌نومه‌‌ي فريدون» او نيز طبق آنچه گفته مي‌شود، قرار است اوايل سالِ آتي با کارگرداني «پيمانِ قديمي» روي صحنه رود؛ اما او همچنان به عنوانِ يک موزيسين، وظيفه‌اي اجتماعي نيز براي خود لحاظ کرده و به همين خاطر است که همواره در کنار برگزاري کنسرت‌هايش، نظراتِ خود پيرامون موسيقي را نيز ارايه مي‌دهد؛ براي مثال در مراسم بزرگداشتش در دانشگاه فردوسي مشهد گفت: «ما اهل موسيقي که مستقلاً از فستيوال‌ها دعوت مي‌شويم و معمولاً هم تمام قراردادها و رفت و آمد و اقامت در سطح بسيار خوبي است. در خيلي از اين فستيوال‌ها حتي بليط هم فروخته نمي‌شود. يا مثلا فلان برنامه راديويي در فرانسه ما را دعوت مي‌کنند بليت خيلي سمبوليک و به قيمت خيلي ارزان فروخته مي‌شود يا اصلاً فروخته نمي‌شود که مردم بيايند. توجه داشته باشيد ما را رايگان دعوت نمي‌کنند، بهترين قراردادها را مي‌بندند، چرا اين کار را مي‌کنند؟ اتفاقا موسيقي‌هاي سرگرم‌کنندۀ خودشان کار خودش را مي‌کند و خيلي هم درآمدزاست. اما دولت‌ها مثلاً مي‌گويند موسيقي دورۀ باورک، يا موسيقي آنتيک يا موسيقي قديمي اروپا يا اصولاً همين الان موسيقي کلاسيک؛ مي‌دانيد که موسيقي پاپ در تمام دنيا هم درآمدزاست و هم انبوه جمعيت هميشه مصرف‌کننده‌اش هست. در کشورهاي غربي و اروپايي يا آمريکا هم ارکسترهاي سمفونيکشان اگر قرار باشد فقط با فروش بليت جلو بروند دچار مشکل مالي مي‌شوند و آنها حاميان مالي دارند که دولتهايشان اين قانون را گذاشته که وقتي حمايت مي‌کنند از ماليات معاف مي‌شوند و سرمايه‌داران تشويق مي‌شوند که از هنرها حمايت کنند و شما مي‌بينيد با اينکه از نظر درآمدزايي آثار هنري در همه رشته‌ها اين درآمدزايي را ندارد ولي سر پاست براي اينکه آن براي جامعه و فرهنگ جامعه مهم است.»
  ادامه‌ي ماجراهاي ارکستر سمفونيک تهران ارکستر سمفونيک تهران سال گذشته را چون سالِ پيش از آن پرهياهو آغاز کرد و البته بعد از آن تقريبا به شکل بي‌حاشيه‌اي ادامه داد. «علي رهبري» که اواخر سال 94 بنا به دلايلي که به شکلِ مبسوط آن را توضيح داده بود، استعفا کرد؛ اما اوايل سال گذشته بار ديگر به ايران بازگشت تا در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بتواند نقش خود را در ارکستر سمفونيک تهران ادامه دهد. «علي رهبري»، مدير هنري ارکستر سمفونيک، تهران را به مقصد وين ترک کرد. اين تغييرات پس از جلسه‌ي شوراي هنري ارکسترها رخ داده است که موجب دلخوري فرهاد فخرالديني و علي رهبري شد. اين دو هنرمند اعلام کردند که ديگر تمايلي ندارند تا رهبر اين ارکسترها باشند. به هرروي رهبري در مدت مديريت خود توانست برنامه‌اي ساليانه براي ارکستر در نظر بگيرد و از نظر هنري روي صحنه به همه ثابت کرده است که در ايران هم امکان کار حرفه اي با کيفيت بالا وجود دارد.

همچنين ارکستر سمفونيک در اين مدت از نظمِ مثال‌زدني‌اي برخوردار بود. به هر روي فعاليت‌هاي او در ارکستر سمفونيکي که بعد از چند سال تعطيلي بازگشايي شده بود، متوقف شد تا «شهرداد روحاني» به عنوان رهبر ارکستر سمفونيک تهران فعاليت‌هايش را آغاز کند و اولين کنسرت با رهبري روحاني، پنجم خردادماهِ سال گذشته در تالار وحدت روي صحنه رفت. زمان او بار ديگر، گروه کر نيز بار ديگر فعاليت‌هاي خود را آغاز کرد. روحاني، شرط‌هايي براي پذيرش اين منصب داشت که سر و سامان دادن به وضعيت نوازنده‌ها ‌بود، نوازندگانِ اين ارکستر سرانجام بعد از مدت‌‌ها مشکل حقوق و بيمه‌اشان تا حدي مرتفع شد. در اين ميان اما همچنان بحث‌هايي پيرامون فعاليت‌هاي ارکستر سمفونيک وجود دارد و صف مخالفان و موافقانش را دارد؛ هر چه هست اما ارکستر سمفونيک تهران دارد روزهاي آرامي را با اجراهايي مرتب پشت سر مي‌گذارد و 24 و 25 همين ماه هم بارِ ديگر کنسرت برگزار مي‌کند. حضورِ شهردادِ روحاني بر ارکستر سمفونيکِ تهران، همچنين سيلِ مخاطبان را نيز به اين ارکستر وارد کرده است و بعد از مدت‌ها شاهد تمديد کنسرت‌هاي ارکستري هستيم که مي‌گويند قديمي‌ترين ارکستر سمفونيک خاورميانه است.
  استعفاي فرهاد فخرالديني از ارکستر موسيقي ملي امسال يکي از مهم‌ترين اتفاقاتِ‌ موسيقي ايران، استعفاي «فرهاد فخرالديني»‌ از ارکستر موسيقي ملي بود. او درباره‌ي اين اتفاق گفت: «از آنجا که هيچ خبري از پيگيري دوستان براي فعاليت‌هاي ارکستر موسيقي ملي ايران انجام نشد، کار را به سمتي هدايت کردند که من ديگر ميل ندارم در اين مجموعه حضور داشته باشم. بنابراين از همان چند روز پيش به دوستان اطلاع دادم که ديگر حاضر به همکاري نيستم و ترجيح مي‌دهم در اين مجموعه کار نکنم.»

او مشکلات بسياري در مدتِ زمانِ حضورش در ارکستر موسيقي ملي از سر گذرانده بود؛ مثلا اينکه حتي نت‌نويسي هم پولِ خود را دريافت نکرده بودند. نداشتن سالن تمرين، نبودِ برنامه‌ي منظم و بودجه‌ي ناکافي از ديگر مشکلاتي بود که استادِ کارکشته‌ي موسيقي مدت‌ها با آن دست به گريبان بود. او در بخشِ ديگري از صحبت‌هاي خود به اين مساله اشاره کرده بود که آقايان مي‌روند و از کشورهاي ديگر مهمان خارجي مي‌آورند و براي آنها هزينه‌هاي هنگفتي مي‌کنند. من نمي‌دانم با اين سن و سال چقدر بايد از اعتبار خودم هزينه کنم که هنرمندان در کنار ما حضور داشته باشند: «تمام هنرمندان حاضر در مجموعه موسيقي ارکستر ملي طلبکار هستند و بايد حساب و کتاب آنها هر چه زودتر مشخص شود. من ديگر نمي‌دانم چه حرفي را بايد در زمينه ارکستر ملي بازگو کنم و فکر مي‌کنم در اين مجال بهتر است به آقايان بگويم هر کاري که دوست داشتيد با ارکستر موسيقي ملي انجام دهيد.»

در اين ميان معاونت امور هنري علت اين استعفا را سازماندهي ارکسترها دانست و همان‌زمان مدير روابط عمومي معاونت هنري در اين باره گفت: «به نظر مي‌آيد موضوع بيشتر و به سازماندهي ارکسترها مربوط باشد. حل اين موضوع منوط به برگزاري جلسه معاون امور هنري وزارت ارشاد با مدير بنياد رودکي و بررسي جزييات است. آقاي مرادخاني تاکيد کرده که آقاي فخرالديني براي معاونت هنري وزارت ارشاد قابل احترام است و تمام تلاش معاونت هنري بر اين است که از حضور ايشان استفاده کند.» اما اين امر محقق نشد تا «فرهاد فخرالديني» براي هميشه ارکستري را ترک گويد که خود بنيان‌گذار آن بود و بخشِ مهمي از جامعه‌ي موسيقي را از حضور خود محروم کرد.
  حضور فريدون شهبازيان به عنوان رهبر ارکستر ملي پس از آن‌که فرهاد فخرالديني - رهبر پيشين ارکستر ملي - نيمه شهريورماه امسال با اعلام اين‌که «تا برآورده شدن درخواست‌هايش از بنياد رودکي مايل به ادامه همکاري با ارکستر ملي نيست» از سمت خود کناره‌گيري کرد، فريدون شهبازيان - آهنگساز - چوب رهبري ارکسترِ ملي را در دست گرفت. ارکستري که مي‌گويد ارکستري متفاوت از ارکستر موسيقي ملي است و به همين خاطر نامِ آن را «ارکستر ملي» گذاشتند. «شهبازيان» سال‌ها سابقه‌ي فعاليت در اين ارکستر را دارد؛ از پيش از انقلاب و حالا ارکستري را ساماندهي کرده است که در مدتِ زمانِ کوتاهي که از فعاليتش مي‌گذرد، نشان داده که حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد؛ اما حضور «عليرضا افتخاري» به عنوانِ خواننده‌ي ارکستر ملي هم يکي ديگر از اتفاقات مهم در سالِ جاري بود. «افتخاري» اولين بار در جشنوار‌ه‌ي موسيقي فجر به اجراي برنامه پرداخت و تعدادي از خاطره‌انگيزترين تصانيف و‌آوازهايش را بازخواني کرد. «فريدون شهبازيان» در ابتداي اين مراسم گفت:‌ «اين ارکستر با هدف پيشبرد موسيقي ارکسترال و اصيل ايراني تشکيل شده است. دل‌مشغولي من اجراي خوب و ارزشمند موسيقي ايراني که موسيقي‌دانان کشورمان مي‌سازند و موسيقي ملل است که اميدوارم محقق شود. من تولد ارکستر ملي ايران را تبريک ميگويم.»

شهبازيان همچنين يادي از فرهاد فخرالديني رهبر پيشين ارکستر ملي ايران کرد. در اين مراسم «سيد رضا صالحي اميري» نيز به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشت. اين ارکستر در چند شهرستان نيز به اجراي برنامه پرداخت؛ اتفاقي که در نوعِ خود بي‌نظير است و همچنان با استقبال مخاطبان همراه است. حالا «شهبازيان» مي‌گويد قصد دارد که فعاليت‌هاي اين ارکستر را با خوانندگانِ ديگر نيز ادامه دهد.
  رکورد شکني کنسرت‌هاي ناگفته اما رکورد کنسرت‌هاي سال گذشته از آنِ «ناظري»ها بود. استاد «شهرام ناظري» - خواننده‌ي برجسته‌ي موسيقي سنتي- توانست در کنار پسرِ خود «حافظ» کنسرت‌هاي متعددي را در بسياري از شهرستان‌هاي ايران برگزار کند که همگي‌اشان با استقبال بسيار زيادي روبه‌رو شده و براي چندين بار تمديد شود. نسرت فصل نو «ناگفته» حافظ و شهرام ناظري که در تاريخ‌هاي 15، 20 و 21 مرداد تمديد شده بود، براي مثال اين کنسرت توانست تنها در تهران رکورد 21 هزار نفري تماشاگران را به نام خود ثبت کند.پس از گذشت دو سال از انتشار اين آلبوم، «ناگفته» نيز هنوز در صدر فروش قرار دارد.
  گرمي در کنارِ اسکار اگر سال گذشته، «اصغر فرهادي» توانست با جايزه‌ي اسکار براي فيلم فروشنده، يک افتخار بزرگ براي سينماي ايران به ارمغان بياورد؛ «کيهان کلهر» هم توانست به همراه گروه جاده‌ي ابريشم، با درياقت جايزه گرمي جامعه‌ي موسيقي را سربلند کند. سال 95، سالِ کيهان کلهر بود. آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستي يويوما و آهنگسازي و نوازندگي کيهان کلهر برنده جايزه ِگرَميِ بهترين موسيقي جهاني در پنجاه و نهمين دوره اين رويداد شد. يويوما يکي از بزرگ‌ترين و معروف‌ترين ويولن‌سل نوازان معاصر است که به همراه گروه موسيقي جاده ابريشم که شماري از برجسته ترين نوازندگان جهان از جمله کيهان کلهر عضو آن هستند، اتفاقاتِ مهمي را در موسيقي به دست آورده و در اين ميان «جايزه‌ي گرمي» يکي از آنان است. پيش از اين، در ميان هنرمندان موسيقي ايران، تنها استاد محمدرضا شجريان و حسين عليزاده براي آلبوم‌هاي «فرياد» و «بي تو به سر نمي‌شود»، کانديداي دريافت جايزه گرمي شده بودند و نام هيچ موزيسين ايراني در ميان برندگان جوايز گرمي (حتي گروهي) نبود اما کيهان کلهر اين طلسم را شکست.

 اما صرف‌نظر از اين ماجرا، او کنسرت‌هاي متعددي را نيز در ايران برگزار کرد. هم همراه با «اردال ارزنجان» و هم کنسرت‌هاي متعددي تحت عنوانِ «پردگيان باغ سکوت» در تهران و بسياري از شهرستان‌هاي ايران، حتي شهرستان‌هاي دور افتاده. او همچنين باني اولين کنسرت رايگان در ايران بود و در  شهرهاي بوشهر، شيراز، اهواز به مناطق محروم ايران سفر کرد تا کنسرت‌هاي رايگاني در شهرهاي تربت حيدريه و زاهدان برگزار کرد و آن‌طور که خودش در آن تاريخ نوشت: «هدف اصلي از برگزاري کنسرت علاوه بر ترويج موسيقي سنتي و اصيل ايراني، حمايت از علاقه‌مندان به موسيقي در مناطق محروم ايران است، چون هيچ موسيقيداني حاضر به برگزاري کنسرت در اين نواحي نيست، با وجود اين‌که مردم اين نواحي از عشق و شعور بالايي نسبت به موسيقي ايراني برخوردارند.»
  حضور جيوان گاسپاريان در جشنواره‌ي موسيقي فجر اگر چه جشنواره‌ي موسيقي در سالِ گذشته بي‌حاشيه‌ي چندان و البته بدونِ تاثير کافي برگزار شد، اما حضور «جيوان گاسپاريان» در بخش بين‌المللِ اين رويداد، اتفاق بزرگي بود. «جيوان» قرار بود سال 94 و در قالب سي‌ويکمين جشنواره‌ي موسيقي فجر به ايران بيايد، اما به علتِ آنچه «بيماري» عنوان شد، کنسرتش لغو شد تا سرانجام در سي‌ودومين جشنواره‌ي موسيقي فجر روي صحنه آمده و به اجراي برنامه بپردازد.  در بخش ابتدايي اين کنسرت، گاسپاريان به همراه سه نوازنده دودوک به روي صحنه آمد و چند قطعه‌ي بي کلام را اجرا کردند؛ از جمله قطعاتي که در اين بخش اجرا شد مي‌توان به «ساري گلين» اشاره کرد. پيش از اين، اجراي اين قطعه را در کنسرتِ «به تماشاي آب‌هاي سفيد» در همراهي با «حسين عليزاده» از او شنيده بوديم.» «جيوان» اما در  اين کنسرت ، هم «گلادياتور» را نواخت و هم قطعه‌ي محبوبش «ماما» را و همچنين چند قطعه‌ي باکلامِ‌ ديگر که خودش خواند و اجرايشان کرد.
  «رگ خواب»؛ آلبومي که نيامده هيت شد آلبوم موسيقي «رگ خواب» به آهنگسازي «سهراب پورناظري» و آواز «همايون شجريان» در آخرين روزهاي سال يکي از مهم‌ترين آثاري بود که در حوزه‌ي موسيقي سنتي منتشر شد. اين دو هنرمند، مدتي پيش از اين نيز آلبومِ تصويري «خداوندان اسرار» را منتشر کردند؛ اما «رگ‌خواب» تجربه‌اي متفاوت براي اين دو موزيسين بود. قطعه‌ي «رگ خواب» که در تيتراژ پاياني فيلمي با همين نام به کارگرداني «حميد نعمت‌الله» شنيده شد، بارِ ديگر سرو صداي زيادي به‌پا کرد؛ اما «آهاي خبردار» ديگر قطعه‌‌ي باکلامِ اين اثر  از همان نخستين اکرانِ فيلم با استقبال بسيار زيادِ مخاطبان همراه شد؛ شايد به همين خاطر بود که مسوؤلان جشنواره‌ي فيلمِ فجر، تصميم گرفتند تا در کليپ پاياني اين رويداد از آن استفاده کنند،  اين اتفاق در حالي رخ داد که از آهنگساز و خواننده‌ي اثر براي اين رخداد اجازه نگرفته بودند و حتي  نامِ اين اثر در ميان کانديداهاي دريافتِ سيمرغ بخش موسيقي باشد؛ آن هم در شرايطي که نام فيلمي در ميان کانديداها بود که اصلا موسيقي متن نداشت؛ سهراب پورناظري در واکنش به آن ماجرا نوشت:‌ «معتقدم گرامي‌داشت اثرِ يک هنرمند، جز به توجه‌ مردم اتفاق نمي‌افتد و خدا را شاکرم که موسيقي اين فيلم با توجه مخاطب همراه شده است.» اما انتشارِ آلبوم اين اثر توانست بارِ ديگر همراهي بسياري از مخاطبان حتي آنان که مخاطبانِ اصلي موسيقي سنتي نيستند را به وجود بياورد و خيلي زود به قطعاتِ هيت بدل شود. کافي است نگاهي به شبکه‌هاي اجتماعي بياندازيد تا تاثيرِ انتشارِ اين آلبوم را در ميانِ طيف مردم مشاهده کنيد.
  عليرضا قرباني و سيلِ مخاطبانش اما يکي از پرکارترين خوانندگانِ موسيقي سنتي در سال گذشته «عليرضا قرباني» بود. او اواخر سال 94«دخت پري‌وار» را با آهنگسازي «مهيار عليزاده» منتشر کرد که با استقبال بسيار خوبي از سوي مخاطبان همراه شد. کنسرت‌هاي اين برنامه اما سال گذشته برگزار شد و يازده کنسرت را طي ده شب به اجرا درآوردند. اين خواننده‌ي شناخته شده‌ي موسيقي سنتي، همچنين بهمن ماه، دو سانس کنسرت در برج ميلاد با آثاري از فردين خلعتبري و مهيار عليزاده به اجرا درآورد که به دليل استقبال زياد مخاطبان براي پنج شب ديگر تمديد شد. اين برنامه قرار بود براي ده سانس برگزار شود که به دليل پربودن سالن اين امکان به وجود نيامد.
  اجرا در شوراي اروپا«علي قمصري» سالِ گذشته را مثلِ چند سالِ اخير پرکار گذراند. او در آخرين روزهاي سال آلبوم «درصط» را منتشر کرد. کلاس‌هايش را در شهرستان‌هاي مختلف برگزار و همراه با ارکستر موجِ نو به اجراي برنامه پرداخت؛ اما اجراي او در شوراي اروپا با همراهي لوسين خاچاتريان را مي‌توان يکي از اتفاقاتِ مهمِ سال دانست. در اين کنسرت، تار قمصري به‌عنوان نمادي انتزاعي از اسلام و شرق در مواجهه با پيانوي خاچاتريان به‌عنوان نمادي از اروپا با هدف نمايش انتزاعي از مواجهه و آميختگي فرهنگي شرق و غرب اجرا شد. اين برنامه يکي از مهمترين رويدادهاي سياسي‌ است که در آن، وزراي امور خارجه‌ي ساير کشورهاي اروپايي و چهره‌هاي مهم فرهنگي جهان حضور دارند.
  کنسرت مشترک پرواز هماي و عاليم قاسم‌اف يکي از مهم‌ترين کنسرت‌هايي که در سالِ گذشته برگزار شد، کنسرت مشترکِ «عاليم قاسم‌اف» و «پرواز هماي» بود که البته حاشيه‌هاي بسياري نيز به همراه داشت. «هماي» در فستيوال موسيقي موغام در باکو با استاد قاسم اف آشنا و به او پيشنهاد همکاري مي‌دهد.  اول قطعه‌ي «بي کس» را به دو زبان آذري و فارسي برايش ارسال مي‌کند و او از اين قطعه خوشش مي‌آيد و اين همکاري شکل مي‌گيرد تا سرانجام براي چند شب در ايران به اجراي برنامه مي‌پردازد. رپرتوار از ساخته‌هاي «هماي» بود؛ خواننده و آهنگسازي که مي‌گويد مهم‌ترين هدفش از اجراي اين برنامه، مقابله با کساني است که مي‌خواهند بينِ ايراني‌ها و آذري‌ها اختلاف بياندازند و حالا زبان موسيقي در اين ميان مي‌تواند راهگشا باشد. اين کنسرت البته با حاشيه‌هاي بسياري همراه شد و البته هماي در پاسخ به آن گفت: «به کساني که ايراد مي گيرند و مي پرسند آيا منظور من از «جنجال دو ديوانه» هم تراز کردن خودم با استاد بوده است مي‌گويم به هيچ عنوان اين گونه نيست. چه سن و سال ما و چه سابقه کاري مان نشان مي‌دهد که به هيچ عنوان قابل مقايسه با هم نيستيم و من شاگردي عاليم قاسم اف را مي‌کنم. واژه ديوانه به پيشينه کهن آن در ادبيات ما و شور و شيدايي حاصل از آن اشاره دارد.»
  سالار عقيلي؛ همچنان پرکار و همچنان محبوبسالار عقيلي در سالي که گذشت نيز چند آلبوم منتشر کرد که از ميانِ آنها «از تنهايي گريه مکن» با آهنگسازي «ابوالفضل صادقي‌نژاد» با استقبالِ خوب منتقدان روبه‌رو شد؛ اما انتشار آلبوم «ميهن» با آهنگسازي «محمد جليل عندليبي» که اسفند ماه سالِ گذشته منتشر شد، بارِ ديگر توانايي‌هاي اين خواننده را به رخ کشاند؛ ضمن آنکه اين اثر بازگشتِ دوباره‌اي براي آهنگسازِ کهنه‌کار بود. محمد جليل عندليبي که علاقه مندان به موسيقي ايراني نامش را با آثاري همچون «بنماي رخ»، «آتش در نيستان» و «غريبستان» به خاطر سپرده اند، در کارنامه هنري اش سابقه همکاري با خوانندگان مطرحي همچون محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، زنده ياد رضوي سروستاني، زنده ياد ايرج بسطامي و عليرضا افتخاري را دارد. اين آهنگساز شناخته شده، بعد از هفت سال وقفه در فعاليت هاي خود اقدام به انتشار آلبوم «ميهن» زده است.  ژاله صادقيان در آلبوم «ميهن» به عنوان گوينده حضور پيدا کرده است. در اين ميان سالار عقيلي همچنان کنسرت‌هاي متعددي نيز در تهران و شهرستان برگزار کرد که همگي‌اشان با استقبال روبه‌رو شدند.
  محمد معتمدي و تک قطعات پرطرفدار«محمد معتمدي» هم در سالي که گذشت، کنسرت‌هاي متعددي برگزار کرد؛ اما او تمرکز اصلي خود را بر انتشارِ تک‌قطعه‌ها گذاشت که بسياري از آنان با استقبال بسيار خوبي روبه‌رو شد که از جمله‌ي آن مي‌توان به قطعه‌ي «کوير» اشاره کرد. او امسال همچنين چند تيتراژ خواند که «سيانور» جزو مهم‌ترين آنها بود. اجراي پوئم سمفوني تختي به رهبري «علي رهبري» و آهنگسازي پوريا خادم که توسط ارکستر فيلارمونيک پراگ ضبط شد نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين خواننده‌ي جوان در سالِ گذشته بود. او همچنين چند آلبوم دارد که به تدريج در سالِ جاري منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۲۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟

مدیرکل دفتر موسیقی با تاکید بر اینکه تمامی کنسرت‌های بوشهر طبق قانون بررسی و اجرا می‌شوند،گفت: کنسرتی که لغو شده بود به‌زودی اجرا می‌شود و دیگر کنسرت‌ها نیز مانند گذشته ضمن بررسی قانونی مجوز اجرای خود را می‌گیرند؛بنابراین جای نگرانی نیست و کنسرت‌ها برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،شامگاه دوشنبه _دهم اردیشت_ جلسه دیدار امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان موسیقی، اعضای انجمن موسیقی و پیشکسوتان بوشهر در محل نشست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد بوشهر برگزار شد؛ در این جلسه صمیمانه که به همراه افروغ مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد، فعالان موسیقی به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند و بعد از بیان دیدگاه‌های هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی در طی سخنانی کوتاه با اشاره به پویایی و اهمیت موسیقی در بوشهر اظهار کرد: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده، اثرگذار و پویا است؛اگر هم مشکلی وجود دارد ما آمدیم برای حل آن‍‌ها و برای این منظور تمام تلاشمان را می‌کنیم.

وی با تبریک روز خلیج فارس افزود: امسال با همت اداره کل فرهنگ بوشهر، در جشنواره خلیج‌فارس کنسرت‌های متعدد و پرمخاطبی برگزار شد اما امیدواریم در سال آینده در روز خلیج فارس شاهد اجراهای متعدد و عالی بومی از خود بچه های بوشهر در این شهر باشیم.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره انتقاداتی که درباره مشکلات ساختاری و اداری مطرح شد، پاسخ داد: صددرصد باید مشکلات ساختاری و فرایندی زودتر حل بشود و راه حل این مشکلات همین گفت‌وگوها و تعامل‌های میان ما و شما مانند این جلسه است که ایرادات را نشان بدهد تا آن‌ها را برطرف کنیم پس تعامل و گفت‌وگو میان ما ادامه دارد و سدی از سمت مدیران وجود ندارد.

سمیعی درباره اهمیت کنسرت‌ها و موسیقی در جامعه گفت: باور داریم که موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می‌کند اما همانطور که بارها گفته‌ایم تنها مرجع صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای وزارت فرهنگ است و همانطور که در سال گذشته نشان دادیم پای این مجوزها می‌مانیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی کنسرت‌های بوشهر طبق قانون بررسی و اجرا می‌شوند،ادامه داد: کنسرتی که لغو شده بود به‌زودی اجرا می‌شود و دیگر کنسرت‌ها نیز مانند گذشته ضمن بررسی قانونی مجوز اجرای خود را می‌گیرند؛بنابراین جای نگرانی نیست و کنسرت‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر موسیقی در پایان درباره حل مشکل بیکاری فعالان موسیقی بوشهر در ایام مخصوصی مانند ایام عزاداری‌ها گفت که قطعاً برای حل این مسئله به ارائه راه حل می‌پردازیم. به نظر می‌رسد که با برنامه‌هایی مانند رویدادهای پژوهشی و اجراهای مناسبتی بتوان کاری کرد تا در آن ایام این مشکل حل شود. البته برای این منظور باید با صندوق اعتباری هنر هماهنگی، مشورت و همکاری صورت بگیرد تا مشکلات مربوط به این ایام کمتر و در نهایت جبران شود.

منبع:فارس

کد خبر 749380

دیگر خبرها

  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • کنسرت مشترک سامان احتشامی و عمران فروزش در تالار رودکی
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد