Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@01:44:45 GMT

اشک ها و لبخندهای ورزش در سال95

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۳۲۰۴

اشک ها و لبخندهای ورزش در سال95

سال 95 یکی از دوران مهم ورزشی ایران بود افزون بر حضور ورزشکاران ایرانی در رویداد مهم «المپیک» و «پارالمپیک»، تورنمنت های معتبر دیگری در سطح ملی، قاره ای و جهانی برگزار شد.

به گزارش مشرق، بازخوانی رویدادهای ورزشی و افتخار آفرینی ورزشکاران ایرانی در تورنمنت های آسیایی، جهانی و المپیکی حکایت از آن دارد که روند ورزش کشور با وجود برخی کاستی هایی که در زمینه زیرساخت و حمایت مالی وجود دارد، مثبت ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افتخار آفرینی رشته هایی مانند وزنه برداری، تکواندو و کشتی در المپیک ریو 2016، قهرمانی و رکورد شکنی های جاودانه در پاراالمپیک، صعود تاریخی والیبال به المپیک، جوانمردی دختر ایرانی در شطرنج، تصویب قانون استخدام قهرمانان ورزشی توسط هیات دولت و تکمیل ورزشگاه نقش جهان اصفهان از مهمترین رویدادهای ورزشی سال گذشته بود.

** تاریخ ساری کیمیای تکواندو ایران
سال 1395 تیم ملی تکواندو مردان و زنان ایران یکی از پرامید ترین تیم ها برای حضور در المپیک ریو 2016 بود. تکواندوکاران ایرانی در این سال توانستند با سه سهمیه مردان راهی المپیک شوند تا در کنار ورزشکاران «کره‌جنوبی» و «فرانسه» در صدر جدول کسب سهمیه در دنیا قرار گیرند. در بخش زنان نیز «کیمیا علیزاده » مجوز حضو در المپیک ریو را کسب کرد.
اما نتایج کسب شده در المپیک برای طرفداران این رشته ورزشی چندان خوشایند نبود زیرا هر سه نماینده بخش مردان ایران با شکست مقابل حریفان خود از دور مسابقات کنار رفتند.
این پایان کار تکواندو در المپیک نبود؛ در بخش زنان علیزاده تاریخ سازی کرد و توانست مدال برنز این بازی ها را کسب کند. اهمیت مدال برنز علیزاده زمانی چند برابر شد که وی به عنوان نخستین زن ورزشکار ایرانی مدال المپیک را به کردن آویخت.
ناکامی تیم ملی تکواندو مردان ایران پس از المپیک ادامه داشت تا جایی که در مسابقات جام جهانی باکو آذربایجان مقابل تیم ملی آذربایجان شکست خورد و به عنوان نایب قهرمانی رسید.
قهرمانی آذربایجان در این بازی ها در حالی رقم خورد که «رضا مهماندوست» سرمربی و چند نفر از بازیکنان این تیم ایرانی بودند که در گذشته از سوی فدراسیون تکواندو کنار گذاشته شدند.

** اشک ها و لبخند های وزنه‌برداری
سال 1395 برای ورزش وزنه برداری ایران با قهرمانی تیم ملی بزرگسالان در مسابقات آسیایی آغاز شد. این تیم در چهل و ششمین دوره رقابت های قهرمانی وزنه برداری سال 2016 آسیا که در تاشکند ازبکستان برگزار شد، توانست عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کند.
وزنه برداران کشور در ادامه روند موفقیت آمیز خود در المپیک ریو 2016 تا آستانه کسب سه مدال طلا پیش رفتند اما شائبه های مبنی بر دخالت داوران در زمان وزنه زدن «بهداد سلیمی» موجب شد ایران از هتریک در مدال طلای المپیک بازماند. در این تورنمنت «کیانوش رستمی» و «سهراب مردای» طلا کسب کردند.
اما افتخار آفرینی ایران به المپیک ختم نشد. در بازی های پارالمپیک رکورد هایی افسانه ای توسط پولادمردان ایران شکسته شد. «سیامند رحمان» در بازی های پاراالمپیک ریو 2016 توانست رکورد 310 کیلوگرم را از آن خود کند. در این تورنمنت همچنین «نادر مرادی»، «علی حسینی» و «مجید فرزین» به مدال طلا دست پیدا کردند.
افزون بر بازی های المپیک تیم ملی نوجوانان و جوانان ایران در رشته وزنه برداری در آبان ماه سال گذشته توانست در مجموع 13 مدال طلا، 8 نقره و 5 برنز کسب کند و عنوان قهرمانی هر دو رده سنی قاره کهن را از آن خود کند.
روند موفقیت آمیز وزنه برداری ایران با کسب عنوان قهرمانی جام باشگاه های آسیا در آذرماه تکمیل شد. در این بازی ها که در دوحه قطر برگزار شد تیم «شرکت ملی حفاری» عنوان قهرمانی وزنه ‌برداری جام باشگاه های آسیا را به دست آورد.

** بهار و تابستان داغ والیبال ایران
تیم ملی والیبال ایران در ادامه روند رو به رشد خود در چند سال گذشته در بهار 95 تاریخ سازی کرد و پس از 52 سال المپیکی شد.مجوز حضور در ریو در حالی توسط نسل طلایی والیبال ایران بدست آمد که تیم ملی کشورمان در گروهی سخت و دشوار قرار داشت. والیبال ایران در المپیک هم آبروداری کرد و توانست با دو پیروزی مقابل تیم های مصر و کوبا به جمع هشت تیم راه یابد اما با شکست مقابل آمریکا با المپیک ریو خداحافظی کرد.
کسب مدال طلای پاراالمپیک ریو 2016 یکی دیگر از اتفاقات مهم رشته والیبال در سال 95 بود. تیم ملی والیبال نشسته مردان در بازی های پارالمپیک ریو2016 در دیدار پایانی، با پیروزی مقابل برابر تیم بوسنی به مدال طلای این تورنمنت رسید. در این سال همچنین تیم والیبال «بانک سرمایه» قهرمان لیگ برتر در جام باشگاه های آسیا توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

**شمشیربازی و آغاز تحولی جهانی
شمشیر بازی ایران در سال 95 به شهرت جهانی رسید؛ در این سال «مجتبی عابدینی» و «علی پاکدامن» سهمیه المپیک را کسب کردند. عابدینی با شرکت در بازی های جایزه بزرگ کره جنوبی ضمن کسب سهمیه المپیک، اولین مدال این رشته را در تاریخ به دست آورد.
همچینین این شمشیرباز ایرانی در بازی های المپیک ریو 2016نمایشی خیره کننده داشت و توانست به جمع چهار نفر پایانی راه یابد. هنرنمایی عابدینی در المپیک موجب شد تا نام وی در ردیف قهرمانان المپیک کشور قرار گیرد.
مجتبی عابدینی همچنین در فینال جام جهانی «پادووا» ایتالیا به مصاف «زاتماری» از مجارستان رفت و در نهایت با شکست 15 بر 12 برابر این شمشیرباز مدال باارزش نقره را به دست آورد.

** شطرنج جوانمردی
هر چند که ایران در رشته شطرنج تا کنون نتوانسته عناوین چشمگیری در سطح جهانی کسب کند اما اتفاقی که در سال 95 در مسابقات «گرند پریکس» روسیه رخ داد نام یکی از ورزشکاران ایرانی را جاودانه کرد.
«سارا خادم الشریعه» که افتخارات فراوانی در سطح ملی دارد در این مسابقات در مقابل «ناتالی ژکووا» شطرنج باز بزرگ اوکراینی به تساوی تن داد و بازی را در عین ناباوری، در 11 حرکت به اتمام رساند.
در این بازی در حالی که شطرنج باز ایرانی می توانست از عدم تمرکز حریف اوکراینی استفاده کند، در 11 حرکت، بازی را به تساوی کشاند تا حریفش بتواند خود را سریع تر به بیمارستان برساند.
«ناتالی ژکووا » حریف خادم الشریعه در زمان مسابقه در وضع بد روحی و جسمی قرار داشت.
وی پس از برگزاری مسابقه در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «امروز خیلی زود بازی تموم شد. مطمئن هستم که اگه شما هم جای من بودید، شرایط روحی حریف رو می دیدین، بازی رو زود مساوی تموم می کردین تا حریفتون خودش رو به بیمارستان برسونه و من کار فوق العاده ای نکردم. پیگیر حال دوستش بشه. . . تنها خودم را جای حریفم گذاشتم.»

** کشتی آزاد و صید مدال طلا
در بازی های المپیک ریو 2016 در بین تیم های مختلف ورزشی، انتظارات از تیم ملی کشتی فرنگی بالا بود. تیم «محمد بنا» در دوره قبل با سه طلای «حمید سوریان»، «امید نوروزی»و «قاسم رضایی» عنوان قهرمانی کشتی فرنگی المپیک لندن را کسب کرده بود در این دوره نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد. اشک های بنا در حاشیه بازی های المپیک ریو یکی از ماندگارترین تصاویر ورزشی این بازی ها بود.
اما تیم کشتی آزاد در المپیک ریو عملکردی بهتر از تیم فرنگی داشت. در این بازی ها ایران بعد از 16 سال توسط «حسن یزدانی» مدال طلای این بازی ها در کشتی آزاد را کسب کرد. «حسن رحیمی» و«کمیل قاسمی » دیگر مدال آوران این رشته در المپیک ریو بودند.
همچنین در آذرماه سال 95 همچنین تیم کشتی فرنگی «سینا صنعت ایذه» در مسابقات جام باشگاه های جهان که در بوداپست مجارستان برگزاری شد با برتری 5 بر 3 مقابل تیم استانبول ترکیه موفق به کسب قهرمانی این بازی ها شد.
پس از این تیم، تیم «بیمه رازی» نماینده ایران در سومین دوره رقابت های کشتی آزاد جام باشگاه های جهان بود که در پایان این تورنمنت توانست به عنوان نایب قهرمانی دست یابد.
یکی دیگر از موفقیت های کشتی در سال 95 کسب میزبانی مسابقات جام جهانی در هر 2 رشته آزاد و فرنگی بود. در رشته آزاد که به میزبانی شهر کرمانشاه برگزار شد تیم ایران در دیدار نهایی توانست با برتری مقابل تیم ملی آمریکا عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

** فوتبال؛ شگفتی سازهای لیگ برتر
پانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر، جام خلیج فارس، فوتبال خوزستان شگفتی ساز شد در این دوره تیم «استقلال صنعتی» خوزستان با تعدادی بازیکن جوان و با مربیگری «عبدالله ویسی» توانست بالاتر از تیم های نامداری مانند استقلال، سپاهان، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز عنوان قهرمانی را از آن خود کند.
فوتبال خوزستان در این سال همچنین شاهد صعود «صنعت نفت» آبادان به لیگ برتر بود.
اما شگفتی واقعی فوتبالی در سال 95 توسط تیم ملی فوتسال ایران رقم خورد. این تیم آبان ماه سال گذشته توانست با حضور در جام جهانی کوچک برای نخستین بار مدال جهانی کسب کند. مدال برنز تیم ملی فوتسال نخستین مدال جهانی یک ورزش تیمی در تاریخ کشور بود.
در سال 95 همچنین تیم فوتبال ساحلی ایران توانست عنوان قهرمانی مسابقات بین قاره ای جهان را از آن خود کند.
تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در سال 95 روندی رو به رشد داشت. عنوان سرگروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی در گروه «الف » و بهترین تیم آسیا در سال 2016 از مهمترین عناوین این تیم در سال گذشته بود. کسب مدال نقره تیم ‌های ملی فوتبال 7 و 5 نفره در پاراالمپیک 2016 ریو از نکات مهم و افتخار آفرین سال 1395 ورزش کشور بود.

** تیراندازی در سیطره بانوان
رشته ورزشی تیراندازی در سال 95 فراز و فرود های فراوانی تجربه کرد. «الهه احمدی» و «نجمه خدمتی » دو بانوی المپیکی ایران بودند که تیراندازی را تماماً در انحصار بانوان در آورده‌اند.
هر چند که کارشناسان در ماه های قبل از برگزاری المپیک، احتمال کسب مدال را دور از دسترس نمی دانستند اما در المپیک ، بانوان ایران نتوانستند به یکی از سکوهای سه گانه دست پیدا کنند.
تنها دارنده سهمیه تیر و کمان ایران در المپیک ریو «زهرا نعمتی» بود. نعمتی قهرمان دوره گذشته پارالمپیک که بازی های المپیک را نیز تجربه کرده و پرچمدار کاروان ایران در المپیک بود، در مرحله فینال رقابت های «ریکرو» تیراندازی باکمان پارالمپیک برابر «چون یان وو» از کشور چین قرار گرفت و با نتیجه 6 بر 4 پیروز شد و مدال طلا کسب کرد.

** دومیدانی و افتخار آفرینی پاراالمپیکی ها
کنفدراسیون دوومیدانی آسیا با هدف معرفی برترین‌های سال 2016، اسامی 10 ورزشکار برتر در هر رشته دوومیدانی را اعلام کرد که در این میان این اسامی 13 ورزشکار ایران در کل رشته ها وجود داشت.
در سال گذشته همچنین «حسن تفتیان» و «رضا قاسمی» در دو یکصد متر،«لیلا رجبی» پرتاب وزنه، «حمیدرضا زوراوند» پیاده‌روی، «احسان حدادی»پرتاب دیسک و «محمد‌جعفر مرادی» در دوِ ماراتن نماینده‌های دو و میدانی ایران در ریو بودند.
ناکامی «احسان حدادی » در پرتاپ وزنه و تلاش های «محمد جعفر مردادی » در دو ماراتن برای رسیدن به خط پایانی شاید مهمترین اتفاق این دوره بازی های برای ورزشکاران ما بود.
ورزش دومیدانی در بازی های پاراالمپیک رویه کاملا متفاوت از المپیک ریو داشت در بازی ها پارالمپیک «جلیل باقری جدی»، پرتاب وزنه، «پیمان نصیری» دوی 1500 متر، «محمد خالوندی» پرتاب نیزه کلاس «محسن کائیدی» پرتاب نیزه، «جواد حردانی» پرتاب دیسک، مدال طلا کسب کردند.

**پایان تلخ کاروان پاراالمپیک ایران
یکی از اتفاق های تلخ ورزش ایران در سال گذشته مرگ «بهمن گلبار نژاد» در زمان برگزاری بازی های پاراالمپیک ریو 2016 بود. گلبارنژاد 27 شهریور ماه در جریان مسابقه رقابت های دوچرخه سواری جاده در پیست پونتال دچار آسیب دیدگی شد. گفته می شود وی به دلیل شکستگی از ناحیه گردن دار فانی را وداع گفته است.
گلبار نژاد از جانبازان جنگ تحمیلی بود که در سال 1367 و در جریان جنگ تحمیلی یک پای خود را از دست داد. وی پس از روی آوردن به ورزش، در رشته وزنه برداری 13 مدال طلا و یک نقره جهانی کسب کرد. همچنین در رشته دوچرخه سواری در پاراالمپیک لندن 2012 و ریو 2016 نماینده ایران بود.
پس از مرگ این دوچرخه سوار ایرانی، در مراسم اختتامیه بازی های پارالمپیک ریو به احترام گلبار نژاد سکوت اعلام شد .

** استخدام قهرمانان ورزشی
حمایت از ورزش و ورزشکاران به شیوه های گوناگون در دولت های پس از انقلاب یکی از برنامه های اصلی نظام بود. اینکه دولت تدبیر و امید در راستای تحقق شعار خود مبنی بر رفع دغدغه های ورزشکاران، قانونی برای استخدام قهرمانان بازی های آسیایی، جهانی، المپیک و پارالمپیک تصویب کرد.
تصویب این قانون در هیات دولت می تواند گام مهمی در جهت حمایت از مدال آوران کشورمان باشد زیرا تا پیش از بازی های المپیک «ریو» 2016 قانونی برای جذب و استخدام قهرمانان ورزشی کشور وجود نداشت و تنها قانون برای حمایت از این قهرمانان، معافیت آنان از خدمت سربازی بود.

** تکمیل نقش جهان
نیمه کاره ماندن شمار زیادی از پروژ‌ه‌های عمرانی بخصوص در عرصه ورزش از همان ابتدا یکی از مشکلات دولت و وزارت ورزش و جوانان بود. تعداد این پروژه‌ها آنقدر زیاد است که عملا وزارت ورزش و جوانان با بودجه‌ای که هر ساله دریافت می‌کند تا سال های سال نمی‌تواند آنها را به اتمام برساند.
در این میان تکمیل و راه اندازی ورزشگاه نصف جهان بعد از دو دهه یکی از مهمترین اتفاق های مبارک ورزش کشور بود. این ورزشگاه 75 هزارنفری پس از ورزشگاه آزادی تهران دومین ورزشگاه بزرگ ایران محسوب می شود.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران

معاون توسعه ورزش بانوان در پیامی، تاریخ‌سازی نازنین فاطمه عیدیان با کسب مدال طلای دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا و رکوردزنی در ماده ۴۰۰متر با مانع را تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در پی تاریخ‌سازی نازنین‌فاطمه عیدیان در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا- دوبی و کسب مدال طلای ماده ۴۰۰ متر با مانع برای نخستین‌بار و شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان با ثبت رکورد ۵۸.۸۶ ثانیه، مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در پیامی تاریخ‌سازی عیدیان را تبریک گفت. متن پیام مریم کاظمی‌پور به این شرح است:

«دیگر بار دختری از خطه دلیرپرور این سرزمین با تلاش و همت خود به‌نام مردم ایران اسلامی تاریخ‌سازی کرد.

نازنین‌فاطمه عیدیان با کسب مدال طلای دوومیدانی برای نخستین در ماده ۴۰۰ متر با مانع در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا با کسب مدال و ثبت رکوردی جدید نام خود را بر جریده ورزش قاره کهن ثبت کرد تا آغازی برای افتخارآفرینی‌های آتی بانوان این سرزمین در رشته دوومیدانی در رویدادهای بزرگ‌تر و مهم‌تر از جمله المپیک آسیایی و جهانی باشد.

اینجانب فتح قله رقابت‌های دومیدانی جوانان آسیا و کسب مدال تاریخی طلا و رکوردی تازه در این ماده را به جامعه ورزش کشور تبریک عرض می‌کنم و از درگاه پروردگار متعال موفقیت روزافزون را برای نازنین‌فاطمه عیدیان، شیرزن دوومیدانی کار کشورمان خواستارم.»

منبع: ایرنا

کد خبر 748333

دیگر خبرها

  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • پیش‌بینی آقای ورزش ایران از رقابت با پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ المپیک / فیلم
  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ووشو
  • پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو
  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک