Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وبسايت تکرا - فريد کريمي: کشف استخوانهاي قطعه قطعه شده و سوخته در گورستاني در انگلستان از اين نظريه پشتيباني مي کند که روستاييان قرون وسطي تصور مي کرده اند، مردگان مي توانند از گور خارج شوند و موجب بيماري، قحطي و مرگ شوند.




اين مطالعه جديد نشان مي‌دهد، مردم انگلستان در قرون‌وسطي تا چه حد مي‌خواسته‌اند، از وقوع آخرالزمان زامبي جلوگيري کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجزيه‌وتحليل بيش از 100 استخوان متعلق به قرن‌هاي يازدهم تا سيزدهم ميلادي، علائمي از بريدن سر، قطع عضو و سوزاندن اجساد را آشکار کرده است.

اين قطع عضوها پس از مرگ انجام مي‌شده است که نشان مي‌دهد، روستاييان در تلاش بوده‌اند از برخاستن مردگان از گور جلوگيري کنند. باستان شناسان همچنين فرضيه‌هاي جايگزيني را براي اين رفتار عجيب مردمان قرون‌وسطي در نظر گرفته‌اند، ازجمله، آدم‌خواري يا ترس از بيگانگان، اما آن‌ها مي‌گويند، فرضيه زامبي با شواهد موجود بهترين سازگاري را دارد.

البته اين افکار مردم قرون‌ وسطي که در ترس هميشگي از زامبي‌ها زندگي مي‌کرده‌اند، خودبه‌خود به وجود نيامده است. درواقع، در بسياري از متون قرون‌ وسطي راه‌هاي مقابله با زامبي‌ها، همچون بريدن سر، قطعه‌قطعه کردن اندام و سوزاندن اجساد (زامبي بالقوه) شرح داده‌شده است. مردمان قرون‌ وسطي بر اين باور بودند که نيروي اهريمني مي‌تواند در يک فرد مُرده ريشه بدواند، به‌ويژه در ميان کساني که در زمان زندگي مرتکب اعمالي بد و يا موجب ايجاد دشمني شده‌اند.


بازسازي هنري روستاي وارام پرسي


اين مطالعه توسط تيم مشترکي از موسسه تاريخي انگلستان و دانشگاه ساوتهمپتون انجام گرفت. اين محققان 137 استخوان را که از حفاري گورستاني کشف شده، مورد تجزيه و تحليل قرار داده‌اند. اين گور در روستاي قرون وسطي وارام پرسي، انگلستان، جايي که اکنون روستاي متروکي در شمال يورک شاير است، واقع شده بود.

اين استخوان‌ها متعلق به 10 فرد مختلف، زن و مرد بين سنين 2 تا 50 سال هستند. در اين استخوان‌ها علائم شکستگي استخوان‌ها، سوزاندن و قطع اعضاي بدن و سر با چاقو وجود دارد.

يک فرضيه محتمل بيان مي‌کند، اين بقاياي استخواني متعلق به گروهي از افراد بيگانه بوده‌اند که مي‌تواند نشان دهنده شيوه غيرمعمول تدفين آن‌ها باشد. اما آليستر پايک باستان‌شناسي از دانشگاه ساوتهمپتون و يکي از محققان اين مطالعه، معتقد است، اين فرضيه چندان با شواهد سازگار نيست.


علائم چاقو در سطوح خارجي دنده‌ها


پايک مي‌گويد:”ايزوتوپ‌هاي استرانسيم موجود در دندان‌ها، شرايط زمين‌شناسي دوره‌اي که دندان‌هاي فرد شکل‌گرفته‌اند را به‌خوبي آشکار مي‌کند. تطابق ايزوتوپ‌هاي دندان‌ها و زمين‌شناسي وارام پرسي نشان مي‌دهد، اين افراد در منطقه‌اي نزديک به‌جايي که دفن شده‌اند (احتمالا در روستا) بزرگ شده‌اند. اين موضوع شگفت‌آوري براي ما بود، چراکه ابتدا تصور مي‌کرديم، رفتارهاي غيرمعمولي که نسبت به اجساد انجام‌شده، بيشتر به دليل بيگانه بودن اين افراد بوده است. "

وي در ادامه گفت:”بنابراين، اين فرضيه که استخوان‌هاي وارام پرسي، بقاياي به‌جاي مانده از اجسادي هستند که براي جلوگيري از زنده شدن دوباره، سوزانده و قطعه‌قطعه شده‌اند، بهترين سازگاري را با شواهد دارد.”

همچنين ممکن است، روستاييان در زمان قحطي به آدم‌خواري متوسل شده باشند، اما بازهم شواهد با اين فرضيه سازگار نيست. چراکه، علائم چاقو در بقاياي استخواني به‌جاي مانده از آدم‌خواري در نواحي پيوست عضلات اصلي و يا مفاصل پا وجود دارد، اما در اين مورد، علائم چاقو بيشتر در نواحي سر و گردن قرار دارند.

سايمون مايز، يکي از محققان اين مطالعه مي‌گويد: "اين (بقاياي استخواني) سويه تاريکي از باورهاي قرون‌ وسطي را به ما نشان مي‌دهد و تصوير واضحي از تفاوت ديدگاه‌هاي قرون‌ وسطي نسبت به دور کنوني فراهم مي‌کند.”


بخشي از جمجمه که در آن علائم سوختگي به‌خوبي مشخص است


باوجودي که اين بقاياي استخواني نخستين شواهد خوب باستان‌شناسي براي اثبات اين فرضيه محسوب مي‌شوند؛ اما هنوز هم تا حدي شواهدي فرعي محسوب مي‌شوند. اين امکان وجود دارد که اين افراد مجرم بوده باشند و به گروه مشابهي تعلق داشته‌اند. همچنين ممکن است، بريدن اعضاي بدن بخشي از يک عمل آييني ناشناخته و احتمالا مختص اين روستا بوده باشد. براي اثبات اين فرضيه‌ها، بايد شواهد بيشتري از گورستان‌ها و متون موجود از آن دوران جمع‌آوري شود.

يافته‌هاي اين محققان در نشريه "Journal of Archaeological Science "منتشرشده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| خاک خوردن ۱۱ ساله قطعه نایاب ناوبری هواپیما!

دریافت 33 MB

دیگر خبرها

  • انسان‌ها قبل از عصر کشاورزی چه می‌خوردند؟
  • ذوب شدن اجساد شهدای غزه با سلاح‌های ممنوعه ارتش صهیونیستی
  • (ویدئو) ماجرای بارش شگفت‌انگیز ماهی از آسمان یاسوج چه بود؟
  • درخواست الجزایر از شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه
  • شرایط صدور دستور موقت
  • وقف یک قطعه زمین به ارزش ده میلیارد ریال در شهر دیر
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • فیلم| خاک خوردن ۱۱ ساله قطعه نایاب ناوبری هواپیما!
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)
  • کشف بقایای اجساد انسان‌ها در مقر هیتلر در لهستان