Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:08:34 GMT

رقابت اصلي ميان روحاني و رئيسي است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۴۵۰۹۱

خبرگزاري آريا - روزنامه بهار در فاصله حدوداً يک ماه مانده تا انتخابات رياست جمهوري، رفته‌رفته کانديداهاي رقيب حسن روحاني خود را مطرح مي‌کنند. حميدرضا بقايي جزو اولين کانديداها بود که گرچه به‌صورت مستقل به عرصه انتخابات واردشده است، درنهايت احمدي‌نژاد را که ابتدا اعلام کرده بود از کانديدايي حمايت نخواهد کرد، با خود همراه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهيم رئيسي نيز که پيش‌ازاين شايعه کانديداتوري‌اش مطرح‌شده بود، بالاخره به شايعات پايان داد و به‌صورت رسمي اعلام کانديداتوري کرد. در ارتباط با کانديداهاي مطرح اصولگرايان و آرايشي که رقباي روحاني در انتخابات رياست جمهوري در پيش خواهند گرفت با احمد شيرزاد از فعالان سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستيم. شيرزاد معتقد است حضور سيد ابراهيم رئيسي صحنه انتخابات را جدي‌تر و رقابتي‌تر مي‌کند. وي همچنين معتقد است کانديدايي مانند بقايي که در سايه احمدي‌نژاد آمده و يا سعيد جليلي که نهايتاً بايد رأي اصولگرايان را جمع‌آوري کند، تأثير چنداني بر صحنه انتخابات نخواهد داشت. او مي‌گويد رئيسي بايد برنامه‌ها و ديدگاه‌ها خود را نسبت به مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياست داخلي و غيره مطرح کند که به نظر مي‌رسد مجموعاً ديدگاه‌هاي اصولگرايان سنتي باشد.
***
در حال حاضر پنج نفر منتخب جبهه مردمي نيروهاي انقلاب هم مشخص‌شده و ابراهيم رئيسي در روزهاي اخير اعلام کانديداتوري کرده است. جليلي از اين ليست کنار گذاشته‌شده اما به نظر مي‌رسد به‌صورت مستقل اعلام کانديداتوري خواهد کرد، يا حميدرضا بقايي که با حمايت احمدي‌نژاد مدتي است که نام خود را به‌عنوان يکي از کانديداهاي رياست جمهوري مطرح کرده است. درباره اينکه اين رقبا چه به‌صورت مستقل و چه اصولگراياني که از جمنا براي انتخابات رياست جمهوري اعلام کانديداتوري کردند و وارد رقابت با روحاني شدند و آرايشي که مي‌توانند در اين رقابت پيش بگيرند، توضيح دهيد. جناح اصولگرا هنوز در بلاتکليفي به سر مي‌برد و عرصه انتخابات را با ابهام روبه‌رو کرده است. البته جمنا گفته است که نهايتاً به يک کانديدا خواهد رسيد و با چندين کانديدا در انتخابات شرکت نخواهد کرد و اين خبر خوبي است. منتها جمنا يک تشکل جاافتاده و ريشه‌دار نيست و بيش از چند ماه از شکل‌گيري آن نمي‌گذرد و مشخص نيست تا چه‌اندازه بتواند جبهه اصولگرايان را جمع‌وجور کند؛ اما احتمالاً مي‌توان حساب کرد که اين مجموعه نظر غالب‌تري را داشته باشند. مجموعاً به نظر مي‌رسد به‌غيراز کانديداي واحدي که اين جبهه معرفي کند که به‌احتمال‌زياد آقاي رئيسي خواهد بود، افراد ديگري هم از جناح اصولگرا وارد شوند. موتلفه اعلام کرده است که کانديداي موردنظرش تا پايان مناظرات باقي خواهد ماند و در انتها درباره آن تصميم‌گيري خواهند کرد. البته با شناختي که از آقاي ميرسليم به‌عنوان کانديداي موتلفه داريم بعيد است که جذابيتي درصحنه افکار عمومي ايجاد کند. او اصولاً آدم داراي جاذبه‌اي نيست و به‌احتمال‌زياد کنار خواهد رفت. حتي اگر جليلي هم به عرصه بيايد، همچنين باوجود کانديداهايي که اعلام کردند به نفع کانديداي واحد کنار خواهند رفت، مجموعاً با کنار گذاشتن اين موضوعات، انتخابات با دو چهره اصلي و چند چهره فرعي برگزار مي‌شود. به نظر مي‌رسد درنهايت رقابت اصلي بين روحاني و رئيسي خواهد بود و انتخابات پرشوري برگزار خواهد شد و حضور رئيسي صحنه انتخابات را جدي‌تر و رقابتي‌تر کرده است.

حضور آقاي رئيسي، با توجه به اينکه ايشان از نظارت بر انتخابات استعفا دادند و درنهايت اعلام کانديداتوري کردند و در ليست پنج نفره جبهه مردمي نيروهاي انقلاب هم با کسب حداکثر آرا در صدر قرار گرفتند، چه جنبه‌اي دارد؟ از طرفي ايشان توليت آستان رضوي را هم بر عهده داشتند و از افرادي هستند که در خصوص جانشيني برخي مقامات عاليه ديگر، از سوي برخي افراد و جريانات به ايشان نظر خاص وجود دارد. آيا ايشان مقبوليت لازم را در ميان مردم براي به دست آوردن مقام رياست جمهوري دارند؟

مسئله آقاي رئيسي را بايد جداي از مسئله و نظر رهبري نسبت به ايشان بررسي کرد. اصولاً به هيچ شکل به صلاح نيست که ما بخواهيم کانديداي خاصي را با رهبري گره بزنيم. به‌هرحال انتخابات عرصه بردوباخت است و موضع رهبري نبايد در اين قضيه مطرح شود. برخي تصور مي‌کنند اين کانديدا رأي مي‌آورد، از طرف ديگر به جهت مواضعي که درباره ايشان وجود دارد و برخي تصور مي‌کنند که ممکن است به ضرر ايشان باشد، درنهايت با هر نيتي که اين مسئله مطرح شود صحيح نيست. اين مسائل بايد از هم جدا شود و همان‌طور که خود مقام معظم رهبري هم به‌صراحت فرمودند که در هيچ انتخاباتي نسبت به کانديداي خاصي موضع نگرفتند و هرکسي که مورد تأييد شوراي نگهبان بوده در اين جريان قرارگرفته است. اين موضع، موضع رسمي رهبري است و اگر از گوشه و کنار شايعاتي مطرح شود از جانب کساني که ممکن است طرفدار آقاي رئيسي باشند و يا کساني که ممکن است مخالف ايشان باشند، به صلاح کانديدا و کشور نيست.

باوجوداين هر يک از جنبه‌هاي رأي آوردن و رأي نياوردن ايشان ممکن است تأثيراتي داشته باشد. برخي معتقدند اگر ايشان نتوانند آراي لازم براي رياست جمهوري را کسب کنند در آينده سياسي ايشان فضاي مبهمي ايجاد خواهد شد. اگر منظور از آينده سياسي ايشان مطرح بودنشان از سوي برخي افراد و جريانات براي رهبري آينده است معتقدم نبايد مسئله رياست جمهوري را در اين موضوع مخلوط‌کنيم. اينکه از ايشان به‌عنوان جانشيني برخي مقامات عاليه نام‌برده مي‌شود بازهم مسئله‌اي نيست که در انتخابات اختلاط پيدا کند. اين مسئله اساساً به خبرگان مربوط است. مباحث اين‌چنيني اصلاً نبايد در حال حاضر مطرح شود و به نفع هيچ‌يک از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان نيست. بحث انتخابات صرفاً بايد به انتخابات مربوط باشد. اينکه آقاي رئيسي با چه برنامه‌اي وارد عرصه خواهد شد. البته رأي من به‌شخصه به ايشان نيست و از روحاني حمايت خواهم کرد اما آنچه به‌عنوان کانديدا اهميت دارد برنامه‌هاي ايشان و ديدگاه‌هايي است که نسبت به مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياست داخلي و غيره دارد. البته ما ديدگاه‌هاي کلي اصولگرايان را کم‌وبيش مي‌شناسيم و حدس مي‌زنيم که ديدگاه‌هاي رئيسي هم مجموعاً ديدگاه‌هاي اصولگرايان سنتي باشد. باوجوداين آقاي رئيسي هم مانند ساير کانديداها بايد صحبت کند، برنامه ارائه کرده و خود را به جامعه عرضه کند. در حال حاضر رئيسي نمي‌خواهد از خبرگان رأي بگيرد بلکه مي‌خواهد از مردم رأي بگيرد.

در کنار اين دو کانديدا، کانديداي ديگري وجود دارد به اسم حميدرضا بقايي با حمايتي که از جانب احمدي‌نژاد از او مي‌کند. البته هنوز مشخص نيست نظر شوراي نگهبان درباره او و تأييد يا رد صلاحيتش چگونه باشد. با توجه به پيشينه‌اي که احمدي‌نژاد دارد و حمايتي که از بقايي کرده است، به نظر شما بقايي هم مي‌تواند از رقباي روحاني باشد؟
بقايي اگر وارد عرصه انتخابات شود مقداري اين رقابت را به سمت سه‌قطبي شدن خواهد برد اما اگر به اتفاقاتي که پيرامون او افتاده است توجه کنيم، مسئله شکل ديگري خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال همين نشست خبري که چند روز اخير توسط احمدي‌نژاد برگزار شد نشان مي‌دهد که بقايي جز در سايه احمدي‌نژاد معني‌دار نيست. چطور مي‌شود کانديدايي که حتي در يک نشست خبري چيزي براي عرضه کردن ندارد بتواند خود را مطرح کند؟

درواقع موجوديت ايشان تحت تأثير احمدي‌نژاد است؟
بله کاملاً. سايه احمدي‌نژاد روي شخصي بقايي بسيار سنگين است. به‌طوري‌که در يک نشست خبري تمام مدت احمدي‌نژاد متکلم‌وحده است و ميدان‌دار است و صرفاً مانند درختچه‌اي که در کنار يک درخت رشد کرده مطرح مي‌شود. اين موضوع خيلي به ضرر بقايي تمام شد و درواقع احمدي‌نژاد به‌جاي اينکه از بقايي حمايت کرده باشد، او را پايين آورده است. بقايي بايد به‌شخصه بتواند خود را مطرح کند. وعده‌هايي مانند يارانه 250 هزارتوماني هم بعيد است که در شرايط فعلي کارساز باشد و موردقبول جامعه قرار گيرد.

اين عده حتي وعده رفع حصر را هم مطرح کردند.
اين وعده هم مانند ديگر وعده‌هايي است که مي‌دهند. بقايي از سال 88 تاکنون فرصت داشته تا در اين مورد موضع‌گيري کند ، اينکه نزديک به انتخابات بخواهد موضع‌گيري کند دير است و اين حرف‌ها شنيدني نيست. البته بقايي مي‌توانست يک چهره جدي باشد اما در اين چند روز احمدي‌نژاد به‌جاي اينکه او را بالا بياورد، به پايين کشيده است.

با توجه به اينکه درباره تأييد يا رد صلاحيت بقايي هم هنوز ابهاماتي وجود دارد، در صورت رد صلاحيت بقايي، خود احمدي‌نژاد باوجود توصيه‌هاي رهبري وارد عمل مي‌شود يا نه؟
آن‌ها کاري نمي‌توانند بکنند. چهار سال پيش با رد صلاحيت رحيم مشايي که به‌مراتب بيشتر موردعنايت احمدي‌نژاد است اتفاقي نيفتاد، بعيد است که اتفاق خاصي بيفتد. با منع صريح رهبري هم قطعاً خود او به‌شخصه وارد عرصه نخواهد شد.

درباره کانديداتوري سعيد جليلي چطور؟ پس‌ازاينکه نام جليلي در ليست پنج نفره جبهه مردمي نيروهاي انقلاب قرار نگرفت، برخي از طرفداران ايشان گله‌هايي داشتند در اين خصوص و مسائلي را مطرح کردند که جليلي حاضر به سهم‌دهي نشده و به همين خاطر از ليست کنار گذاشته‌شده است. بدين‌ترتيب جريان جليلي به چه نحوي خواهد بود و اين ادعاي به دليل اينکه حاضر به سهم‌دهي نشدند از ليست کنار رفتند، به چه نحو پيش مي‌رود؟
نکته‌اي که بايد به آن توجه کرد اين است که يک چک را نمي‌توان سه جا خرج کرد. هرکدام از کانديداهاي اصولگرا که وارد عرصه شوند، غير از سبد رأي اصولگرا سبد رأي ديگري ندارند. کوته‌بينانه است اگر تصور کنند که از مردم عادي بتوانند رأي کسب کنند؛ بنابراين اگر جليلي بخواهد روي رأي حساب کند همان مجموع رأي اصولگرايان است و به نفع اين جريان است که اين رأي را تقسيم نکند و اجازه دهد که همه آرا در يک سبد ريخته شود. بزرگان اصولگرا هم اين مسئله را درک مي‌کنند و جليلي هم با تک‌روي و اقدام شخصي نمي‌تواند وارد عرصه شود. ممکن است وارد عرصه شوند، تبليغاتي کنند تا اسمشان مطرح شود و در مناظرات هم مباحثي را مطرح کنند اما اگر بخواهند درنهايت همه وارد عرصه انتخابات شوند ضربه اساسي به جريان لرزان اصولگرايي خواهند زد که تابه‌حال هم به‌شدت از تشتت و چند رأيي رنج‌برده است؛ بنابراين اگر نام رئيسي در انتها مطرح شود هيچ‌کدام از اين گزينه‌ها تا پايان باقي نمي‌مانند و حتي شايد همين کار هم يک‌ترفند تبليغاتي باشد که تا پايان مواردي را مطرح کرده و نهايتاً به نفع رئيسي کنار روند، اقدام مشابه محمدرضا عارف که فکر مي‌کنند به‌اين‌ترتيب رأي به آن‌ها اضافه مي‌شود. درنهايت تحليل من اين است که مجموع اين آرا، سبد رأي اصولگرايان است و چيزي بيش از آن نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۴۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است

رئیس‌جمهور خطاب به استانداران با بیان اینکه مردم از صداقت خوششان می‌آید، گفت: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد و سرمایه اجتماعی را افزون می‌کند، صداقت با مردم است. هم گزارش بدهید و هم گره گشایی از ذهن‌ها کنید.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام رئیسی در نشست مشترک دولت با استانداران گفت: اگر بدانیم خدا بر تمام ذرات هستی حاکم است، زندگی فرق می‌کند قدرت مال اوست ما به عنوان خدمتگزار مردم بدانیم قدرت از آن اوست و اراده اراده اوستر ما باید بتوانیم در عالم خدمت گزاری هم عرصه بندگی خود را و هم جایگاه خدمتگزاری را به عنوان کمک به بندگی خود و بندگان دیگر به کار گیریم هم خود ارتقا پیدا کنیم هم زندگی مردم را آباد کنیم.

وی افزود: این حرکت بزرگی که ملت ایران انجام دادند و اقتدار آفرینی و امید آفرینی که به نمایش گذاشتند اراده حضرت حق بود این نقطه عطفی در تاریخ زندگی ملت ایران بود که ما را در باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای در بالاترین رده‌ها قرار داد. این افتخار و اقتدار آفریده شد واین امید ایجاد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کار همه صاحبان قلم و بیان و سخن آن است هر جا کسی تاثیر دارد امیدآفرینی کند، گفت: دشمن دنبال ایجاد یاس بود و هست ما در دولت باید با عمل و اجرا امیدآفرینی کنیم مهم است مردم حس کنند دولت کار می‌کند و با مردم صداقت دارد. احیانا اگر ناکامی وجود دارد علل آن را دولت به مردم اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم از صداقت خوششان می‌آید، گفت: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد و سرمایه اجتماعی را افزون می‌کند، صداقت با مردم است. هم گزارش بدهید و هم گره گشایی از ذهن‌ها کنید. هم علی الدوام با مردم ارتباط داشته باشید خصوصا با مردمی که در اجتماعات ما شرکت نمی‌کنند هم سراغ آن‌ها که همیشه در اجتماعات هستند بروید هم آن‌ها که به هر دلیل دچار زمینه ذهنی هستند و در این اجتماعات شرکت نمی‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: باید با عموم مردم سخن گفت بر ارتباط با مردم تاکید می‌کنم. شنیدم عزیزی که تازه به عنوان استاندار به استانی رفته گاهی قبل از نماز صبح به اداره می‌رود نماز در آنجا می‌خواند تا پاسی از شب در اجتماعات است. نمی‌گویم هر ساعت بین مردم باشید. اما مردم در هفته دسترسی به استاندار داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: در مورد انتخابات باید تشکر کنم هم از مجریان و وزیر کشور و ناظران و هم عموم مردم که همت کردند. انتخابات باشکوهی بود به ۴ اصل رهبری توجه شد کاملا امنیت داشت در همه شهر‌ها و روستا‌ها هم سالم بود هم رقابتی و هم مشارکتی بود. تاکیدم این اس که در این مرحله هم با همت استانداران کاری کنند این ۴ اصل در حوزه هایشان مورد تاکید باشد ان شا الله این مرحله از انتخابات هم باشکوه باشد.

رئیس‌جمهور مساله دیگر را امنیت برشمرد و گفت: باید از همه حافظان امنیت در کشور تقدیر کنم دشمن دنبال این است که سوار امواج شود و ناامنی ایجاد کند تلاش عزیزان نیرو‌های مسلح و شورا‌های تامین این باشد که موهبت الهی امنیت در جامعه ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به شعار سال گغت: در مورد مساله شعار سال که جهش تولید است همه بخش‌ها باید برنامه داشته باشند؛ صنعت، معدن، کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان، تولید خدمات در حوزه انرژی در این سال دارای برنامه باشند هم به صورت کلان هم اقلیمی باید برنامه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان