Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد عاقل زاده سیاست بر فرهنگ چیره شده است و جریان‌های موسمی سیاسی باعث شده روی هنر و فرهنگ تأثیر مستقیم بگذارد. وقتی دولت‌ها در یک بازه زمانی چهار یا هشت ساله می‌آیند و با نگاه سیاسی خودشان فرهنگ و هنر را طراحی می‌کنند

قدس آنلاین - بیستم فروردین‌ماه، همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، روز هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر انقلاب اسلامی بیش از آنکه در محتوای هنر جاری و ساری باشد، در تئوری‌های نوظهور هنری و فرهنگی دیده می‌شود. به‌نظر می‌رسد به‌کارگیری و عملی‌کردن هنر انقلابی و متعهد در جریان‌های هنری نیازمند چیزی بیشتر از نظریه و شعار است و باید آن را در بطن هنر به حرکت درآورد. با علیرضا عاقل‌زاده، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره مفهوم هنر انقلاب، زوایای آن و پیشرفت‌ها و کارکردهایی که طی سال‌های پس از انقلاب داشته به گفت‌وگو نشستیم.

وی با اشاره به معنای بنیادین هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد: تمام شئونات زندگی ما منشعب از تفکرات و اعتقاداتی است که داریم. مبنای شکل‎گیری انقلاب اسلامی هم براساس اعتقادات اسلامی بوده است و اگر قرار باشد هنری هم داشته باشد، منبعث از همین تفکر است و با توجه به اینکه تفکر و اندیشه انقلاب‌اسلامی رویکردهای مختلفی را در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته، قطعاً این رویکرد را باید در نگاه هنری هم لحاظ کند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت میان هنر پیش از انقلاب و هنر پس از دوران انقلاب‌اسلامی گفت: وجه تفاوت این دو دوره به تفکری برمی‌گردد که قبل از انقلاب حاکم بوده است. قبل از انقلاب ما یک کشور مسلمان شیعه بودیم، اما در باطن، تفکرات و اهداف غیردینی، لائیک و غیراسلامی دنبال می‌شد و وقتی انقلاب شد، مفهوم هنر انقلاب در بطن خود انقلاب اسلامی شکل گرفت. امروز تقریباً چهل‌سال از عمر انقلاب‌اسلامی می‌گذرد که تجارب بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشته و با توجه به اینکه مابه‌ازای قبلی نداشته و پیش از این ما حکومت اسلامی مشخص و معینی نداشتیم، طبیعتاً باید تجاربی ایجاد می‌کردیم که در حوزه هنر انقلابی هم به تعاریف و مفاهیمی دست پیدا کنیم که هم منبعث از محتوای انقلاب‌اسلامی باشد و هم دربرگیرنده نگاه رویکردی باشد. یعنی اگر قرار باشد اثر هنری در این بستر ایجاد شود، باید منبعث از تفکر و جریان انقلابی باشد.

هنر انقلاب درگرو فعالیت‌های خودجوش بوده است

عاقل‌زاده یادآور شد: درظاهر طی این سال‌ها جسته‌گریخته کارهایی به‌صورت خودجوش، مردمی و سازمان‌یافته انجام شده، اما واقعیت این است که هم انقلاب‌اسلامی تجربه قبلی نداشته و هم اینکه برخی نهادهای مهم مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف کاربردی در باب هنر انقلاب اسلامی ارایه نکرده‌اند. این یک مشکل اساسی است که بعد از 40 سال هنرمندان، ادیبان و فرهیختگان ما با آن مواجه هستند. متأسفانه ما تعریف منسجمی از هنر انقلاب نداریم، اما برخی مجامع هنری همچون حوزه هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به این تعریف بها می‌دهند و آن را برای خودشان تببین کرده‌اند. در این شرایط انجمن تئاتر انقلاب به تعریف هنر متعهد بها می‌دهد و آن را در حوزه تئاتر مقاومت و انقلاب سازماندهی می‌کند که درنهایت براساس آن بتوانیم تعاریف مشخصی به جامعه هنری ارایه بدهیم.

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه این نگاه به هنر انقلاب در عملی‌شدن با مسایلی مواجه شده است، گفت: انقلاب‌اسلامی در دوره‌های گذشته بعد از شکل‌گیری انقلاب، جنگ هشت‌ساله، دوره سازندگی و مباحثی از این‌دست، با شرایط متفاوتی روبه‌رو شده است و جریان‌های سیاسی باعث شده‌اند که فرهنگ و هنر منبعث از همین نگاه و تفکرهای سیاسی شکل بگیرد.

وی افزود: زمانی‌که انقلاب اسلامی شکل گرفت، همه برای تغییر آمادگی داشتند و روحیه انقلابی شرایطی را ایجاد کرد که تحولی به این وضعیت داده شود. این اتفاق در دوران دفاع مقدس خیلی کاربردی و خالصانه‌تر بود، اما بعد از جنگ متأسفانه رویکردهای سیاسی باعث تغییر مواضع هنری شد و به‌دلیل نگاه سیاسی که بر کشور حاکم شد، به فراخور حال جریان‌های سیاسی از آرمان‌های انقلاب یا حداقل برخی از این آرمان‌ها فاصله گرفتیم و این باعث شد که بعد از گذشت حدود 40 سال برای برخی مخاطبان و نسل‌های ما سؤال ایجاد شود و به‌شکل یک آرزو به آن نگاه کنیم که کجا باید فرهنگ معنوی انقلاب‌اسلامی را جست‌وجو کرد؟

سیاست بر فرهنگ چیره شده است

عاقل‌زاده تصریح کرد: متأسفانه شرایطی به‌وجود آمده که سیاست بر فرهنگ چیره شده است و جریان‌های موسمی سیاسی باعث شده روی هنر و فرهنگ تأثیر مستقیم بگذارد. وقتی دولت‌ها در یک بازه زمانی چهار یا هشت ساله می‌آیند و با نگاه سیاسی خودشان فرهنگ و هنر را طراحی می‌کنند، این مسأله باعث می‌شود که در کلیت موضوع تغییر رویکرد ایجاد شود و ما دچار یک تغییر رویکرد نابهنجاری شویم که نسبت به آرمان‌های انقلاب‌اسلامی متفاوت است. البته امیدهایی هست که برخی نهادهای هنری و جوانان علاقه‌مند دنبال می‎‌کنند، اما سازمان‌یافته و دولتی نیست و بیشتر نگاه مردمی است.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی جریان‌های اقتصادی ما فشارهایی را به مردم وارد کرده که باعث شده نگاه مردم به بخشی از دولت تغییر کند و بی‌اعتمادی ایجاد شود و نتوانسته آن‌طورکه شایسته است، در حوزه هنر ارزشمند انقلاب فعالیتی کند و جامعه را دچار سردرگمی کرده، و این چالش بسیار بزرگی است و تا زمانی‌که شرایط سیاسی کشور همچنان به‌عنوان یک شاخص درحال عرض‌اندام است، قطعاً فرهنگ و هنر نمی‌تواند مستقل از آن باشد، بلکه این وضعیت باید برعکس باشد؛ یعنی جریان‌های آرمانی انقلاب بر سیاست‌ها بچربد و راه‌حل آن دست جوامع سیاسی و فرهنگی ماست.

وی در پایان به چشم‌انداز و اهداف انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تأکید بر هنر انقلابی و متعهد اشاره کرد و گفت: ما هم با این معضل مواجه بودیم که باید کاری کرد. انجمن به‌صورت خودجوش درحال برنامه‌ریزی است که تعریف مشخصی از تئاتر انقلاب‌اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ارایه بدهد و مبانی آن‌ها را مطرح، و مباحث کاربردی در حوزه نظری و عملکردی در جریان‌های تئاتری ایجاد کند. بر این اساس ما یک برنامه‌ریزی 20 ساله داریم که امسال اولین سال این دوره 20 ساله است و قرار است با توجه به چشم‌اندازی که تعریف شده، گام برداریم.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۵۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج سازندگی، سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار پیامی سالروز تأسیس بسیج سازندگی را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است.

مقام معظم رهبری

۱۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام بسیج سازندگی از نهاد‌های روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های سرنوشت و دلدادگی و ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مؤمنانه، اقتصاد مقاومتی و ... به شایستگی از توانمندی‌های شگفت‌آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش مؤثر پویا و حیات‌بخش تجربه گرانبها و الهام‌بخشی فراروی علاقه‌مندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت‌رسانی و مردم‌یاری با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای از شاخصه‌های برجسته سازمان بسیج سازندگی است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت‌مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن‌سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولان ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار، خرسندی مقام عظمای ولایت و رهبری و رضایت ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ‌تر از گذشته تداوم یابد.

سرلشگر پاسدار حسین سلامی 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟