Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@19:40:18 GMT

يک نفر در تلويزيون به شما نگاه مي‌کند؟!

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۶۲۶۶۳

خبرگزاري آريا - شرکت کره اي سامسونگ در سال 2012 نخستين تلويزيون هاي هوشمند خود را راهي بازار کرد؛ پس از گذر زمان و بهبود تکنولوژي، تلويزيون هاي هوشمند در تمامي برندها به ويژگي هايي از جمله دريافت دستورات صوتي، دوربين و نرم افزارهاي بيشتر مجهز شدند.

در اواخر سال 2015 بود که مسئله امنيت دوربين هاي تلويزيوني براي اولين بار مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هيچ سندي مبتي بر هک دوربين اين تلويزيون ها وجود نداشت اما چند موسسه امنيتي هشدارهايي را مبني بر قابليت نفوذ در آنها مطرح کردند. سند درست از جايي بدست آمد که همه از آن مي ترسيدند!
به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از سخت‌افزار، "ما خبر بد اين است که يک سند محکم براي هک اين تلويزيون ها به دست آمد. فيلم خصوصي يک زن و شوهر در منزل و دقيقا در روبروي تلويزيون و دوربين آن، بر روي يکي از وب سايت هاي غير اخلاقي منتشر شد. بله ظاهرا هشدار مجموعه هاي امنيتي درست از آب درآمده است. فيلم اين زوج در حالي منتشر شده است که آنها بر روي مبل روبروي تلويزيون قرار داشتند و هکرها به وسيله هک تلويزيون و ثبت تصاوير دريافتي از دوربين تلويزيون، فيلم نهايي را در يکي از وب سايت هاي غير اخلاقي آپلود کرده و به معرض ديد عموم قرار داده اند! اين زن و شوهر شناسايي و ظاهرا از وضعيت پيش آمده با خبر شده اند.پس از انجام تحقيقات مشخص شده است که اين فيلم توسط دوربين تلويزيون به ثبت رسيده است.در حال حاصر برند تلويزيون و همچنين نسخه سيستم عامل آن به طور عمومي اعلام نشده است؛در نتيجه مشخص نيست که اين ضعف امنيتي در تلويزيون هاي جديد هم وجود خواهد داشت يا خير. در حال حاضر نگراني ها از اين وضعيت به سرعت رو به افزايش است.کنترل هوشمند منازل توسط تلويزيون هاي هوشمند، نگراني بعدي متخصصان امنيتي است. در سالهاي بعد از 2012، توليد کنندگان بسياري دوربين را از سخت افزارهاي تلويزيوني حذف کرده و آن را به صورت اختياري در اختيار کاربران قرار دادند. علاوه بر آن مي توان به وسيله مخفي کردن دوربين در غلاف خود، از چنين اتفاقاتي جلوگيري کرد."


هيچگاه مشخص نشد که تلويزيون قرباني در اتفاق بالا مربوط به کدام برند بوده و يا هدف از اين کار چه بوده است. اما سامسونگ دو برنامه امنيتي را براي جلوگيري از اين مشکلات به راه انداخت؛ نخست استفاده از اکوسيستم امنيتي GAIA و سپس ارائه دوربين به صورت اختياري و غير نصبي. پس از ادعاي ويکي ليکس مبني بر نفوذ در تلويزيون هاي هوشمند سامسونگ توسط نهاد هاي امنيتي، اينک يک محقق امنيتي به حفره هاي امنيتي در تلويزيون هاي هوشمند سامسونگ اشاره کرده است که البته نمي توان تمام آنها را درست دانسته و تائيد کرد. پلتفرم هاي نرم افزاري و OS هاي سامسونگ همگي بر اساس هسته هاي لينوکس است. جالب است بدانيد که اين قابليت در سيستم عامل "تايزن" نيز به همين منوال است. سيستم عامل هاي مبتني بر لينوکس در قابليت هاي شبکه داراي انعطاف بالايي هستند و به همين علت کمپاني هاي استفاده کننده مي توانند مانور مناسبي بر روي پلتفرم هاي امنيتي داشته باشند. اولا بد نيست بدانيد که تا کنون حتي يک شکايت از هک سيستم صوتي سامسونگ در جهان وجود ندارد. به عبارت بهتر هنوز هيچ کس موفق به نفوذ به سرورهاي صوتي سامسونگ نشده است. پس از بهمن سال 93،سامسونگ از يک سامانه رمزنگاري براي ارسال/دريافت اطلاعات هوشمند خود استفاده کرد. به اين ترتيب که فرامين صوتي که از طريق کاربر به تلويزيون داده مي شود،ابتدا رمز نگاري شده، سپس به سرور منتقل و دستور مورد نظر اعمال مي گردد. علاوه بر آن سامسونگ از يک سامانه رمزنگاري استفاده کرده است که تنها توسط خود آن قابل شناسايي است. به عبارت ساده تر حتي اگر اين اطلاعات در ميانه راه و حتي در سرور هاي سامسونگ نيز لو رفته و به دست هکرها بيفتد، باز هم آنها قادر به شناسايي اين اطلاعات نخواهند بود! سامسونگ بدين ترتيب از هر گونه اتفاق احتمالي جلوگيري کرده و آمادگي خود براي آنها را ثابت کرد. پس از ارائه سيستم عامل تايزن،متخصصان امنيتي سامسونگ مجددا دست به کار شده و براي افزايش لايه هاي امنيتي آن يک پلتفرم جديد را ارائه ساختند.اين پلتفرم گايا نام دارد.


اين محقق يهودي با نام Amihai Neiderman اعلام کرده است که تايزن سيستم عامل امني نخواهد بود. سامسونگ از سيستم عامل تايزن علاوه بر تلويزيون در تجهيزات اينترنت اشياء، موبايل و ساعت هاي هوشمند مورد استفاده قرار مي دهد؛ اين محقق امنيتي مدعي وجود 40 حفره آسيب پذير در اين سيستم عامل است. اين شخص معتقد است که پس از 8 ماه کار بر روي اين سيستم عامل نقاط ضعفي را کشف کرده است؛ از جمله آنها مي توان به TizenStore اشاره کرد. زماني که TizenStore آغاز به کار مي کند، بستر براي اجراي کدهاي مخرب ايجاد مي شود. اين محقق استفاده ي برنامه نويسان از رمزنگاري SSL را نيز زير سوال برده است. اين 40 بخش آسيب پذير بدون نياز به در دسترس بودن تلويزيون، قابليت نفوذ را به همراه دارند. آقاي Neiderman معتقد است که تايزن براي اجراي کدهاي مخرب بسيار آسيب پذير است. در سال 2015 سامسونگ الکترونيک 30 ميليون تلويزيون هوشمند مبتني بر سيستم عامل تايزن را به فروش رسانده است؛ همچنين در بيش از 10 ميليون گوشي موبايل هوشمند نيز اين سيستم عامل نصب شده است. تعداد تلويزيون هاي تايزني فروخته شده در سالهاي 2016 و 2017 چند برابر سال 2015 است.


بيانيه سامسونگ
غول الکترونيک کره جنوبي ضمن دفاع مجدد از حريم کاربران خود اعلام کرده است که حاضر به همکاري با Amihai Neiderman جهت برطرف کردن باگ هاي مورد بحث است. علاوه بر آن، سامسونگ گفت: ما حاضر به همکاري با تمام نهاد امنيتي و توسعه دهندگان امنيتي هستيم. سامسونگ خود را متعهد به رفع مشکلات امنيتي و حفظ داده هاي کاربران مي داند. تلويزيون هاي هوشمند سامسونگ هم اينک قادر به کنترل سامانه هاي Smart Home هستند؛ در نتيجه امنيت آنها بيش از پيش مورد بحث قرار گرفته است. همچنان بايد بگوييم که تا کنون هيچ شکايتي مبني بر هک و نفوذ به تلويزيون هاي هوشمند سامسونگ به ثبت نرسيده است. اصلا هک يک تلويزيون چه مزيتي در پي دارد؟ بروزرساني سيستم عامل از جمله مواردي است که امنيت تلويزيون هاي هوشمند را افزايش مي دهد و البته مي دانيم که دنياي مجازي، اينترنت و نرم افزارها داراي امنيت مطلق نيستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید گوگوچانی، مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن، گفت: از اقدامات مهمی که سال گذشته انجام شد و بازخورد خوبی برای بررسی سوانح داشت نصب دوربین در لکوموتیوهای مسافری بود که این اقدام با دستور مدیرعامل برای نصب دوربین در لکوموتیوهای باری بخش دولتی و خصوصی هم انجام شد.

مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن در ادامه تاکید کرد: به دلیل تنوع بیشتر لکوموتیوهای باری نسبت به مسافری، این اقدام در مراحل آزمایش اولیه است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده تمام لکوموتیوهای مسافری، باری و مانوری به دوربین مجهز شوند. یک دوربین داخل کابین را رصد می‌کند و برای کمک به مأمورین عملیاتی است و دوربینی که بیرون کابین نصب می‌شود برای پایش زیرساخت و طول خط است.

گوگوچانی خاطرنشان کرد: نصب دوربین به طور ویژه در مراجع خارج از راه آهن اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از برخوردها در سوانح شخص ثالث، خودکشی بود که به دلیل عدم وجود مستندات امکان اثبات نداشتیم که با نصب دوربین این مساله رفع شد و بسیاری از پرونده‌های راه‌آهن شفاف می‌شود.

کد خبر 6095766 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته!
  • تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود
  • امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی در دزفول از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • بومی‌سازی دوربین های ضد انفجار برای صنعت دریایی در شرکت دانش‌ بنیان
  • رندرهای گوشی سامسونگ گلکسی F55 5G منتشر شد
  • آموزش افزایش صدای تلویزیون بدون استفاده از ساندبار یا سیستم صوتی
  • سامسونگ در فصل اول ۲۰۲۴ به‌لطف هوش مصنوعی، سود خود را ۱۰ برابر کرد
  • گوشی گلکسی A12 ناچو سامسونگ + قیمت موبایل Samsung Galaxy A12 Nacho
  • گشتی در اقتصاد جهان | افزایش سود سامسونگ با هوش مصنوعی