Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشیدیان گفت: یخاب به دلیل هم مرز بودن با پارک ملی کویر می تواند مسیر مهاجرتی مهمی برای گونه‌های جانوری به خصوص یوزپلنگ آسیایی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از خطب شکن، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به تصویب ارتقای منطقه‌ی یخاب به پناهگاه حیات وحش در شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست کشور تصریح کرد: افزایش شاخص‌های زیستی منطقه‌ی شکار ممنوع یخاب آران و بیدگل به عنوان مسیر مهاجرت گونه‌های جانوری در ارتقای آن به پناهگاه حیات وحش بی تاثیر نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی جمشیدیان زمین‌های هموار کویری را بهترین زیست بوم برای گربه سانان معرفی کرد و گفت: همجواری یخاب با پارک ملی کویر آن را به یکی از مناطق بسیار مساعد برای زندگی یوزپلنگ آسیایی تبدیل کرده است.
وی وضعیت مناسب پوشش گیاهی، منابع آبی و وجود چشم‌اندازهای دیدنی را از جمله ویژگی‌های یخاب دانست و اضافه کرد: نظارت‌ها و گشت‌های مستمر محیط بانان و دوستداران محیط زیست شهرستان آران و بیدگل به ویژه انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، منطقه‌ی یخاب را از نظر پوشش جانوری و گیاهی در وضعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به گذشته قرار داده است.
جمشیدیان قرار گرفتن یخاب در میان مناطق چهارگانه‌ی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست را بسیار با اهمیت خواند و خاطر نشان کرد: براساس ماده‌ی سه قانون حفاظت و به‌سازی محیط زیست، عرصه‌های طبیعی با عنوان پارک‌های ملی، پناهگاه حیات وحش و… در حمایت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و با افزایش امکانات و اختیارات محیط زیست منطقه شرایط بهره‌مندی خردمندانه و پایدار برای پناهگاه فراهم می شود.
منطقه یخاب از سال ۱۳۶۰ با راه‌اندازی اداره حفاظت محیط ‌زیست کاشان تحت نظارت و کنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان ماه سال ۱۳۸۹ با راه‌اندازی اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان آران و بیدگل مسئولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرارگرفته و با پیگیری‌های انجام‌شده در اوایل سال ۱۳۹۲ رسما به عنوان منطقه‌ی شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شده است.
پناهگاه حیات وحش یخاب به علت دارا بودن گونه‌های نادر مانند یوزپلنگ، کاراکال، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه‌ها و ذخیره گاه‌های غنی ایران محسوب می‌شود.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۶۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند

رئیس سازمان محیط زیست گچساران گفت: هشت شکارچی متخلف در مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدامین حسینی، امروز_ سه‌شنبه، هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از دستگیری هشت شکارچی متخلف در گچساران خبر داد و اظهار کرد: این شکارچیان از یک هفته گذشته تاکنون از سوی محیط‌بانان در گچساران شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این شکارچیان متخلف ۲۹ قطعه لاشه کبک و پنج قبضه سلاح شکاری ساچمه‌زنی و بادی کشف شد.

رئیس سازمان محیط‌زیست گچساران، گفت: جریمه شکار غیرمجاز هر قطعه کبک با توجه به نوع جنسیت از سه میلیون تا نه میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: کبک، تیهو، گرگ، خرس، کل و بز از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش در زیستگاه‌های حیات وحش گچساران است.

در ادامه داوود حبیبی مسئول روابط عمومی سازمان محیط زیست گچساران، گفت: در این مدت با هماهنگی دادستان و همکاری پلیس اطلاعات انتظامی لاشه دو رأس کل وحشی در منزل شخصی از اهالی روستاهای گچساران کشف شد.

وی افزود: پرونده متخلفان برای بررسی و صدور حکم تحویل مراجع قضائی این شهرستان شد.

حبیبی تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست به‌طور شبانه روزی در مناطق تحت مدیریت و آزاد شهرستان حضور دارد و با متخلفان زیست محیطی بدون اغماض طبق قانون برخورد خواهد گرد.

کد خبر 751526

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است
  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش