Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه دلتا النیل مصر با اعلام اینکه تفکرات وهابی عامل انفجارهای اخیر این کشور است به تشریح آینده روابط تهران- قاهره پرداخت.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مصر طی روزهای گذشته اوضاع ناآرامی را طی می کند به طوری که روز یکشنبه چندین انفجار تروریستی در مصر در نزدیکی کلیساهای واقع در «قاهره» و «اسکندریه» به وقوع پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار وزارت بهداشت مصر بر اثر انفجار در کلیساهای «مارجرجس» در «طنطا» و «مرمرقس» در اسکندریه، ۴۴ نفر جان خود را از دست داده و ۱۲۶ نفر هم زخمی شدند.

دولت مصر در پی انفجارهای روز یکشنبه در شهرهای اسکندریه و قاهره ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد. به همین مناسبت گفتگویی را با «علی ابوالخیر» استاد دانشگاه دلتا النیل مصر و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک «یافا» انجام دادیم که مشروح آن از نظر می گذرد.

علی ابوالخیر درباره انفجارهای تروریستی در مصر اعلام کرد: انفجارهای شهر طنطا در شمال قاهره و اسکندریه توسط گروه های تروریستی صورت گرفت تا نشان دهد که تروریسم وهابی همچنان ادامه دارد و افراد بیگناه را به کام مرگ می کشاند. تروریست ها، شهروندان قبطی مصر را هدف قرار دادند زیرا اولا آنها را کفار و کشتنشان را جایز می دانند. هدف دیگر تروریست ها نیز برانگیختن آتش فتنه طائفه ای در مصر است.

وی با بیان این مطلب افزود: در این میان نباید از نقش رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از ناامنی در مصر و ضربه زدن به وحدت ملی در این کشور غافل شد.

ابوالخیر در ادامه گفت: داعش زاییده تفکرات وهابی و اخوانی است، در این رابطه نباید اظهارات «محمد البلتاجی» از رهبران اخوان را فراموش کنیم که گفته بود تروریسم در صحرای سیناء و مصر زمانی به پایان خواهد رسید که اعضا و رهبران سلفی و اخوان المسلمین از زندان ها در مصر آزاد شوند.

این استاد دانشگاه های مصر خاطرنشان کرد: در حال حاضر تدابیر امنیتی برای تامین امنیت تمامی کلیساها اتخاذ شده است اما این موضوع را باید در نظر داشت که شکاف های امنیتی در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد. مشکل اینجا است که چگونه باید با تروریستی که با اراده خود و بر اساس عقاید ایدئولوژیک وارد میدان می شود، برخورد کرد.

علی ابوالخیر اظهار داشت: اقدامات فوق العاده امنیتی و پیشگیرانه ای در طنطا و دیگر مناطق انجام شده است، به هر حال شکاف امنیتی ایجاد شده است و این اشتباهی است که باید حل و فصل شود اما دولت به طور صد در صد نمی تواند تروریسم را پایان دهد. شورای امنیت ملی مصر نیز درصدد اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از تکرار چنین عملیات های خونینی است.

وی درباره سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به آمریکا نیز گفت: دیدار السیسی از آمریکا نخستین سفر رئیس جمهوری مصر به آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می شود. این دیدار در حالی صورت گرفت که منطقه و مصر، شرایط دشواری را طی می کند. این دیدار با دیدارهای قبلی رؤسای جمهوری مصر تفاوت اساسی داشت و آن اینکه در دیدارهای قبلی، مصر روابط مستحکمی با روسیه و چین نداشت اما روابط با این کشورها اکنون در سطح اقتصادی و نظامی بسیار خوب است. به همین دلیل است که مصر به نیابت از جهان با تروریسم مبارزه می کند. نکته دیگر اینکه علیرغم روابط راهبردی میان دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی می بینیم که دیدگاه مصر با دیدگاه آمریکا در موضوع سوریه و عراق و ... متفاوت است. مصر در حال حاضر منابع وارداتی سلاح خود را متنوع کرده است و شامل کشورهایی همچون فرانسه، روسیه، آلمان و ... است. دیدگاه مصری این بوده است که سفر عبدالفتاح السیسی به آمریکا موفقیت آمیز بوده است و علیرغم ملاحظات مصر نسبت به برخی رفتارها و سیاست های آمریکایی- صهیونیستی مثبت بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک یافا درباره محورهای مهم دیدار ترامپ و السیسی نیز گفت: همکاری قاهره و واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم، تهیه سلاح های پیشرفته برای شناسایی تروریست ها و همکاری برای حل و فصل قضیه فلسطین و برگزاری کنفرانس ۵ جانبه برای بررسی موضوع فلسطین با حضور مصر، آمریکا، روسیه، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله این محورها است.

وی در خصوص آینده روابط ایران و مصر به ویژه پس از اظهارات اخیر «احمد ابو زید» سخنگوی وزارت خارجه مصر درباره اهمیت ایران در منطقه گفت: نشانه هایی درباره بهبود روابط قاهره و تهران وجود دارد که اتفاق نظر دو کشور درباره پرونده هایی همچون عراق و سوریه از جمله آنها است اما نشانه های عملی در ازسرگیری روابط دو کشور وجود ندارد. البته عربستان سعودی نیز در این میان نقش منفی ایفا می کند اما من بر این باور هستم که ایران و مصر در آینده ای نزدیک روابط خود را از سرخواهند گرفت.

علی ابوالخیر درباره نقش منفی عربستان سعودی در مانع تراشی بر سر راه از سرگیری روابط ایران و مصر اظهار داشت: من معتقدم عربستان سعودی در این زمینه موفق نخواهد شد چرا که مصر در دوره عبدالفتاح السیسی طی دو سال گذشته در تصمیم گیری های سیاسی مستقل عمل کرده است، به عنوان مثال مصر با تشکیل ناتو عربی مخالفت کرد و در جنگ یمن مشارکت نکرد و مواضع قاهره در قبال عراق، سوریه و لیبی مبتنی بر کمک به مبارزه با تروریسم است لذا همچنان بر این باور هستم که از سرگیری روابط ایران و مصر نیازمند زمان است.

وی در خصوص محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر و آزادی وی گفت: حسنی مبارک بعد از ۶ سال محاکمه به دلیل اینکه از تمامی اتهاماتی که متوجه وی بود مبرا شد، آزاد شد به ویژه اینکه اتهام وی مبنی بر کشتار معترضین در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه رد شد و هیچ مدرکی درباره اینکه وی دستور کشتار معترضین را صادر کرده است وجود نداشت لذا وی در دادگاه بدوی و استیناف و تجدیدنظر سلب اتهام شد.

استاد دانشگاه دلتا نیل مصر افزود: پس از بازداشت مبارک، برخی خواهان محاکمه وی در دادگاه سیاسی و برخی خواهان محاکمه او در دادگاه جنایی بودند. در دادگاه سیاسی وی درباره همه تصمیمات سیاسی و اقتصادی در دوران حکومت ۳۰ ساله خود محاکمه می شد مثلا دستور توزیع اراضی به تجار در سال ۲۰۰۰ و ... محاکمه سیاسی یعنی اتهام فساد بدون شهود و اتهام به قتل بدون شهود. بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه ما خواهان محاکمه سیاسی بودیم و بالعکس انقلابیون به دنبال محاکمه وی در دادگاه جنایی بودند اما مردم پس از ناامنی و هرج و مرج در کشور محاکمه سیاسی را فراموش کردند. هر زمان که وکلا دادخواست قضایی علیه حسنی مبارک ارائه کنند یعنی از دادستان کل بخواهند تحقیقات سیاسی درباره مبارک به عمل آورد، وی در دادگاه سیاسی نیز محاکمه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک یافا گفت: به هر حال برخی از محاکمه مبارک در دادگاه جنایی و سلب اتهامات از وی ناراضی هستند اما اغلب مردم مصر در حال حاضر خواهان امنیت و ثبات در کشور هستند و از حسنی مبارک سخن نمی گویند. برای ملت مصر اکنون مهم این است که کشورشان همچون سوریه و لیبی نشود و امنیت در کشور برقرار باشد. آنچه که اهمیت دارد این است که سیطره سلفی ها بر کشور پایان یافته است و از سوی دیگر دوران حکومت حسنی مبارک دیگر تکرار نخواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۰۶۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم سکه همچنان در صدر تقاضا

به گزارش همشهری آنلاین، ظرف چند سال گذشته به‌دلیل رشد شدید قیمت سکه، تقاضا برای خرید نیم و ربع سکه در بازار افزایش یافته و این موضوع سبب شده است که حباب این دو محصول بیشتر از سکه طرح قدیم و جدید باشد. حالا تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که در بازار مبادله ارز و طلا نیز بیشترین تقاضا مربوط به نیم‌سکه است. طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از زمان آغاز نخستین جلسه حراج سکه تا کنون طی ۱۰جلسه حراج، ۱۱۷هزار و ۷۴۲قطعه سکه فروخته شده که ربع سکه پرتقاضاترین قطعه بوده است.

مروری بر سایر اخبار اقتصادی نیز نشان می‌دهد اغلب تحلیلگران برآورد می‌کنند قیمت طلا و ارز در روزهای آینده کاهش یابد. عباس مسعودی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در این‌باره می‌گوید: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد. عده‌ زیادی از تحلیلگران معتقدند بحران‌ها توسط سیاستمداران قابل کنترل است؛ در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از تمامی حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش دوبرابری تا ۲میلیارد ریال به‌صورت روزانه و ۱۰میلیارد ریال به‌صورت ماهانه مجاز شد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: سال قبل بیش از ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تامین کرده است.

همچنین طبق اعلام بورس کالای امروز ۱۵۰۰کیلو زعفران در بورس کالا عرضه خواهد شد. این سبد زعفران که مربوط به تولیدات استان خراسان رضوی است، با قیمت پایه ۹۴میلیون تومان در ازای هر کیلوگرم و با حداقل خرید ۱۰کیلوگرم عرضه می‌شود.

محمود سیجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز گفت: سال گذشته ۲۰۰واحد راکد در استان تهران احیا شد و برای امسال هم ۲۰۰واحد دیگر پیش‌بینی شده است.

کد خبر 846766 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت

دیگر خبرها

  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • ژست‌های تتلو پشت میز محاکمه
  • شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در شمال فلسطین اشغالی
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد