Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، کاهش بارندگی واژه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار به گوش می‌رسد به ویژه در محافل و مجالسی که در آن نامی از دریاچه ارومیه برده می‌شود.

خشکی دریاچه ارومیه عوامل متعددی دارد که از مهم‌ترین آنها کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، سال گذشته بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به یک دهه اخیر، مطلوب ارزیابی شد اما امسال آمار و گزارش‌ها کاهش بارندگی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سه روز گذشته بارندگی‌های مداوم بعد از مدتها سبب شد تا آبی در دل کوه‌ها جاری شود و پس از پیوستن به هم در پایین دستها به سیل خروشان تبدیل و طغیانی در رودها ایجاد کند.

طغیان رودخانه‌ها به داد دریاچه ارومیه رسید

طغیان رودخانه‌ها دو حالت را در مردم آذربایجان غربی و شرقی ایجاد کردمردم این دو خطه از ایران از آغازین لحظات بارندگی خداوند را به خاطر فرستادن رحمت الهی شکر گفته و از اینکه بعد از مدتها دریاچه ارومیه آبی به خود می‌بیند خوشحال بودند اما رفته رفته رودهای خروشان به جان و مال مردم رحم نکرده و بسیاری را از هموطنان را به کام خود کشاند و سبب شد تا حس خوشحالی مردم به نگرانی و سپس به غم و اندوه مبدل شود.

استاندار آذربایجان غربیدر جلسه‌ای که دیروز در استانداری آذربایجان غربی تشکیل شد اظهار کرد: بارندگی‌های دو روز گذشته در آذربایجان غربی سبب شده است که در هر ثانیه 610 متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

رفع نگرانی بی‌آبی دریاچه ارومیه در تابستان امسال

دولت و مردم مسعود تجریشیمدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز قبل از بروز سیل در آذربایجان غربی به خبرنگار تسنیم گفته بود وزارت نیرو در رهاسازی آب به دریاچه ارومیه آن گونه که باید به تعهدات خود عمل نمی‌کند چرا که نگران است پس از این رهاسازی‌ها آب مورد نظر جایگزین نشود.

فرهاد سرخوشمدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز چند روز قبل از رخداد سیل در آذربایجان غربی در رابطه به رهاسازی‌های دریاچه ارومیه به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: امسال 45 میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی گفت: مرحله دوم رهاسازی‌ها از فروردین سال 96 آغاز می‌شود که بر اساس برنامه مصارف سال 95-96 باید350 تا 370 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه روان شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: چنانچه وضعیت روان آبها مطلوب باشد با وجود اینکه مرحله سوم رهاسازی آب در برنامه وجود ندارد اما این اقدام صورت خواهد گرفت.

سرخوش افزود: در صورت افزایش دما در استان و خروج از وضعیت یخبندانبا ذوب شدن آبهای رودخانه‌ها و روان آب‌ها، سردهنه‌های رودخانه‌های اصلی بسته شده و آب‌ها به پیکره دریاچه ارومیه سرریز می‌شود.

بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل با کاهش روبه‌روست

با توجه به اظهارات مسئولان و کارشناسان دریاچه ارومیه و با توجه به بارندگی بی‌نظیری که در این چند روز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه رخ داد بایدمنتظر روزهایی پر آب برای دریاچه ارومیه باشیم.

باران رحمت الهی نگرانی بسیاری از مردم و مسئولان دولتی را در رابطه با دریاچه ارومیه رفع کرد چرا که مسعود تجریشی از خشکی 60 درصدی سطح دریاچه ارومیه در تابستان امسال خبر داده بود، امید است با این بارندگی دریاچه ارومیه تابستانی بدون تنش آبی سپری کند.

با این وجود بنا به اعلام آخرین اخبار از هواشناسی آذربایجان غربی بارندگی‌های غرب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته با 22 درصد و شرق دریاچه نیز با 25 درصد کاهش بارندگی روبه‌رو است.

انتهای پیام/

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است

حجت الاسلام حمیدی بر رفع موانع تولید در استان کرمان تاکید کرد و گفت:دستگاه قضائی استان حمایت از بنگاه‌های تولیدی و تحقق شعار سال را تکلیف خود می‌داند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان بیان داشت: نامگذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم اقدام هوشمندانه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب بود که مردم را در فعالیت‌های تولیدی دخیل کردند.

رییس شورای قضایی استان کرمان افزود: مسئولان باید درخصوص مشارکت مردم در تحقق شعار سال اعتماد سازی کنند تاسرمایه‌های خرد و کلان مردم به سمت تولید سوق داده شود در صورتی که زمینه سرمایه گذاری مردم در تولید فراهم نشود، این سرمایه‌ها به سمت بازار‌های دلالی (از جمله طلا و سکه) می‌رود.

وی گفت: هرکجا که مردم پای کار اقتصاد آمدند و سرمایه گذاری کردند شاهد بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم هستیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در کرمان اظهار داشت: سرمایه گذاران بخش خصوصی گلایه مندند که مسئولان همکاری نمی‌کنند و برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر است و مانع از صادرات یا جهش تولید می‌گردد.

بايد سرمایه مردم به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود

او افزود: بایستی مسئولان تدابیری بیاندیشند و آسیب شناسی کنند تا سرمایه مردم به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه تشکیل دادگاه‌های تجاری، مهم و ضروری است و بایستی هرچه سریعتر راه اندازی شود، گفت: آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس است و هنوز تصویب نشده در حالی که لایحه کارشناسی و خوبی است و خیلی از مسائل قضایی و حقوقی بنگاه‌های تولیدی در ان لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه این لایحه تشکیلات خوبی برای دادگاه‌های تجاری در نظر گرفته، افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر به صحن علنی مجلس برود و تصویب شود تا بشود از فعالان اقتصادی حمایت‌های قانونی صورت بپذیرد.

دیگر خبرها

  • بارش‌های بهاری در خراسان جنوبی/کویر به دریاچه تبدیل شد + فیلم
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • رهاسازی ۳۰ خودرو گرفتار در آب بعد بارندگی امروز
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • جلوگیری از اطاله دادرسی از اولویت‌های دستگاه قضا در سال جاری