Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،مراسم تکریم و معارفه رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مفاخر و اندیشمندان و اصحاب رسانه در سالن شهید مطهری برگزار شد.

در ابتدا علی اصغر دادبه استاد فلسفه و ادبیات عرفانی در خصوص دکتر محقق رییس پیشین این انجمن عنوان کرد: اگر در حوزه های مختلفی بخواهیم شخصی مانند محقق را بررسی کنیم باید بگوییم که ایشان همیشه و در همه زمینه ها رفتاری دوستانه و انسانی داشته اند چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی در ادامه بیان کرد: معلم کسی است که جز معلمی نخواسته حرفه دیگری داشته باشد نه اینکه نتواند بلکه نمی‌خواهد، این خصوصیت برای استاد محقق هم صدق می شود در تحقیق همواره دو شیوه مطرح است یکی شیوه علامه قزوینی که مکتب دقت است و دیگری شیوه استاد سعید نفیسی که معروف به مکتب سرعت است باید بگویم استاد محقق هر دوی این مکاتب را در آثار خود به کار برده است. از معدود کسانی است که هر دو مکتب را در آثارش جمع آوری کرد و از آثار وی در زمینه عرفان کاملا این خصوصیات قابل مشاهده است. او افزود: در حوزه مدیریت هم باید بگویم که همیشه در این حوزه هر عملی که داشته باشید عده ای موافق و مخالف شما هستند اما من حیث المجموع علاقمندانه کار کردند هیچ وقت در حوزه مدیریت ژست بی معنی نگرفتند البته منظور من فقط مدیریت در این انجمن نیست بلکه در همه قسمت ها وی معلمی همواره معلمی دائم العمر را فراموش نکرده است. من برای دکتر حسن بلخاری رییس جدید این انجمن هم آرزوی موفقیت می کنم و می دانم که جانشینی در این جایگاه آثار سختی است.
سپس دکتر مهدی محقق رییس پیشین انجمن با اعلام تشکر و خوشحالی از تجمع فضلا و دانشمندان در این مراسم بیان کرد: خدمت من به این انجمن قریب به 18 سال است و از سال 1337 با این انجمن آشنا شدم، همیشه دغدغه این را هم داشتم که چرا اهانت و بی توجهی به اخذ علم نهادینه شده است. ما باید در سرزمینی که در هر روستای کوچکی از آن دانشمندی به پا خواسته چنین با اخذ علم و ادب آن رفتار شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دوران قبل از انقلاب به این فکر افتادم که بزرگداشت هایی برای تکریم از اندیشمندان و علما کشور برگزار کنم چنین شد که در سال 1355 برای نخستین بار در دانشگاه فردوسی مراسمی برای تکریم از جلال الدین همایی که حدود 6 سال بازنشسته شده بود برگزار کردم و کتابی هم همایی نامه، انجمن چاپ کرد. در زمان ریاست دکتر مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد از من درخواست کردند که ریاست این انجمن را برعهده بگیرم من هم با خوشحالی پذیرفتم. طی این سال ها 162 بزرگداشت برای بزرگان برگزار کردیم و یک بزرگداشت نامه هم چاپ کردیم که تاریخ علمی و فرهنگی مملکت در 162 جلد است. باید بزرگداشت نامه ها در مدارس پخش شود که دانش آموزان بتوانند الگوهای خود را از اندیشمندان و علمای خود انتخاب کنند. بزرگداشتی برای توران میرهادی برگزار کردیم و بدون هیچگونه کمک مالی توانست دایره المعارف ادبیات کودک را گردآوری کند. دختران کشور ما باید این اشخاص را الگوی خود قرار دهند. وی در ادامه سخنانش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب رییس جدید این انجمن تشکر کرد. در ادامه مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خوشحالی از حضور در جمع فضلا و اندیشمندان کشور عنوان کرد: مهدی محقق همیشه مانند خورشید در این سرزمین می درخشد، حضور ما در اینجا با دو هدف است یکی تقدیر و تجلیل از این بزرگ مرد و دیگری هم معرفی شخصیت رییس جدید این انجمن که از سرمایه های این مملکت است اما باید بگویم که مهدی محقق در این انجمن همواره حضور دارد و از دانش و علم او استفاده خواهد شد. صالحی امیری تصریح کرد: تاکید من بر حسن بلخاری رییس جدید شکل گرفتن سرعت و فعالیت بیشتر در این حوزه است که البته نیازمند نیروهای جوانی است که راه دکتر محقق را ادامه می دهند. سرمایه های بسیاری داریم که امروزه در عرصه علمی دنیا می درخشند این سرمایه های انسانی هستند که اسطوره های ما را شکل می دهند، همه ما مدیون فردوسی، سعدی، حافظ، ابن سینا و صدها بزرگمرد دیگر هستیم که از سرمایه های نمادین کشور هستند اگر امروزه نسل جوان ما هویت دارد به خاطر ریشه های سرمایه های نمادین است لذا امثال دکتر محقق ریشه های آن نسل جوان به عنوان شاخ و برگ باید پرورانده شوند. من فکر می کنم آنچه که شایسته مفاخر است تاکنون در کشور اتفاق نیفتاده است. مفاخر مانند نوری هستند که جامعه را تداوم می بخشند. وی افزود: امروزه شکاف نسلی و آسیب های اجتماعی وجود دارد که یکی از دلایل آن شکاف نسل جدید با مفاخر خود است اصالت آثار انجمن باید ایجاد پل میان نسل جدید و مفاخر گذشته و سرمایه های نمادین باشد. در دوره چهار ساله دکتر روحانی هم به این مسأله دقت کردیم و هنگامی که رییس کتابخانه ملی هم بودم این مسأله را در دستور کار خود قرار دادم. تقاضا دارم عزیزانی که امروز مسئولیت را قبول می کنند در مسیر درست استاد محقق با سرعت و شتاب بیشتری قدم بردارند و روزی نرسد که ما به خاطر از دست دادن سرمایه های علمی کشور حسرت بخوریم.
وی با تشکر از اعضای هیأت مدیره قدیم از سیدجواد آملی، مهدی حجت، علی اصغر دادبه به عنوان اعضای هیأت مدیره و حسن بلخاری به عنوان مدیرعامل این اعضا یاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: این مرکز از ارزش بالایی در سطح ملی و فراملی برخوردار است و باید برای معرفی مفاخر تمدن ایرانی در همه نقاط ایران و حتی خارج از کشور فعالیت های بسیاری شکل گیرد. به اعضای جدید توصیه می کنم فراموش نکنید که ما به آثار به میزان مفاخر هم توجه کنیم و یک بار دیگر آثار در این انجمن مورد توجه قرار گیرد همچنین فیلم های مستندی از مفاخر برای معرفی آنها در صدا و سیما تولید کنیم. باید در حوزه ترجمه آثار هم اقدامات جدی صورت گیرد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه خوبی برای ترجمه آثار داریم من به آینده این انجمن خیلی امیدوارم و با حمایت دولت بتواند گام های موثر بیشتری بردارد.
در ادامه رییس جدید این انجمن پس از انجام تودیع و معارفه اظهار کرد: هنگام ابلاغ پذیرفتن رییس این انجمن ابتدا از دکتر مهدی محقق اذن طلبیدم و طلب دعای خیر کردم اگر ایشان اذن نداده بودند محال بود که در اینجا حاضر شوم، تمام مباحث و برنامه ها در هیأت مدیره بحث خواهد شد و آن سرعت مدنظر وزیر هم در بررسی فعالیت ها اعمال خواهیم کرد از حسن ریاست جمهور هم به عنوان ریاست عالیه این انجمن تشکر می کنم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت

 مسعود میرزایی شهرابی در این نامه نوشته است: دانشگاه‌های ایران اسلامی به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری برای تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند.

وی ادامه داد: در این نامه نگرانی دانشجویان و استادان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و به طور مشخص تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل اعلام شده است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، نگران کننده است. این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود.

وی در ادامه آورده است: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که نقض اقدامات حقوق بشری را محکوم کنیم و در مورد این نگرانی‌ها، فوری و حیاتی گفت‌وگوی باز جهانی را تشویق کنیم.

میرزایی ادامه داد: به عنوان آموزگاران باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آنها هستند، از همه دست اندرکاران خواسته می‌شود که قاطعانه از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی تاکید کنیم.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد