Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-26@21:11:52 GMT

وزیر ارشاد: نیازمند شناساندن مفاخر هستیم

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۴۰۱۰۲

صراط: وزیر ارشاد گفت: انجمن باید دوره جدیدی از فعالیت‌های خود را با سرعت و شتاب بیشتری آغاز کند. ما در دولت نیز حمایت‌های مالی و معنوی انجام خواهیم داد تا در دوره جدید در مسیر توسعه فعالیت‌ها رونق دیگر داشته باشد.

به گزارش فارس، مراسم تودیع و معارفه رؤسای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز با حضور آیت‌الله خسروشاهی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



براساس این گزارش، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به بهره‌مندی از وجود اساتید بزرگی چون دکتر مهدی محقق که همیشه در این سرزمین می‌درخشند، گفت: حضور ما با 2 هدف هم تقدیر از بزرگ‌مرد عرصه ادب و فرهنگ این کشور امروز صورت گرفت و هم معرفی شخصیت‌هایی که آنها هم سرمایه‌های این ملت هستند همچون آقای محقق که کماکان از وجود ذی‌وجود ایشان بهره‌مند خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اتفاقی صورت نگرفته تنها یک گردش مدیریتی بوده، گفت: روزی ما در یک مسند هستیم و عزیز دیگری به کمک ما می‌آید و ما در گوشه دیگری؛ اما تاکید ما از ابتدا بر این بود که سرعت فعالیت‌ها در این حوزه بیشتر شکل گیرد بنابراین نیازمند نیروهای جوان‌تری بودیم تا با تلاش بیشتر راه استاد محقق را ادامه دهند. این ضرورت امری طبیعی است که مشمول همگان خواهد شد.

به گفته وزیر ارشاد، آقای محقق سرمایه بزرگی است که ایران و ایرانیان به او افتخار می‌کنند هرچند ما سرمایه‌های فراوان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و انسانی در کشور داریم اما این سرزمین اگر امروز سبز است و جغرافیای فرهنگی آن در دنیا می‌درخشد به دلیل سرمایه‌های انسانی آن است که اسطوره‌های این جغرافیا را تشکیل می‌دهند و باعث مانایی سرزمین شدند.

صالحی امیری همچنین ضمن اشاره به شناخت نسل جوان از ریشه‌ها خاطرنشان کرد: اگر امروز نسل جوان هویت دارد به خاطر ریشه‌های آنهاست، افرادی چون دکتر محقق و دیگر بزرگان ریشه‌های فرهنگ یک جغرافیا را تشکیل می‌دهند و نسل جوان آن شاخه، برگ و میوه هستند که ماندگاری شاخ و برگ به ماندگاری ریشه‌ها بستگی دارد، باید دعا کنیم این سرزمین از چنین ریشه‌هایی برخوردار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما در حوزه‌های مفاخر باید قدم‌های بلندتری برداریم و فکر می‌کنم آنگونه که شایسته این قشر است تاکنون به آنها توجه نشده گفت: آنها به مثابه خورشید و نوردهی به جامعه و تداوم حیات جامعه هستند. وقتی از تاریخ و تمدن و هویت ایرانی صحبت می‌کنیم باید از اسطوره‌ها و سرمایه‌های نمادین این سرزمین هم یاد کنیم چرا که جامعه بیش از هر زمانی به آنها نیازمند است، اگر شکاف مسیر و اجتماعی و با آسیب‌های اجتماعی مواجهیم یک دلیل آن شکاف نسل جدید با سرمایه‌های نمادین و الگوهای خود است.

وی گفت: از این منظر، رسالت انجمن فرهنگی آثار و مفاخر ایجاب می‌کند تا پلی میان سرمایه‌های دیروز و نسل امروز باشد که این امر یک ضرورت است چرا که برای بقای فرهنگی به مفاخر نیازمندیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در دولت آقای روحانی طی 4سال به این امر توجه کرده‌ایم، گفت: طی 3 سالی که در کتابخانه ملی بودم تقریباً ماهیانه ما هم مراسم تجلیل از بزرگان را داشتیم که استاد محقق یکی از سخنرانان ثابت آن بود و تقاضا می‌کنم افرادی که امروز مسئولیت را پذیرفته‌اند جهت‌گیری درست آقای محقق را سرعت و شتاب بخشند چرا که روزی به خاطر از دست دادن آن فرصت حسرت خواهیم خورد.

وی به معرفی اعضای هیات مدیره اشاره کرد و محقق را همچنان فردی دانشمند و عضو آن برشمرد و در ادامه ضمن اشاره به انتشار تألیفات و آثار ترجمه گفت: باید برای تولید و انتشار تألیفات بزرگان قدم‌های بلندتری را برداریم، در وزارت ارشاد از ظرفیت‌های خوبی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت فرهنگی بهره‌مند هستیم که با بهره از آنها می‌توانیم فراتر از مرزها به معرفی مفاخر فکر کنیم و تلاش کنیم همزمان با تجلیل، تندیس مفاخر را در نقاط مختلف نصب کرده و به نسل جدید معرفی کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: انجمن باید دوره جدیدی از فعالیت‌های خود را با سرعت و شتاب بیشتری آغاز کند. ما در دولت نیز حمایت‌های مالی و معنوی انجام خواهیم داد تا در دوره جدید در مسیر توسعه فعالیت‌ها رونق دیگر داشته باشد.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۴۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور

اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می‌نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی‌شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی‌کشند اما کسانی که او را می‌شناسند و ارزش او را می‌شناسند و مقام او را می‌دانند منتظر او می‌مانند.

کسانی که امام زمان را نمی‌شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته‌اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».

بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند. 

البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می‌خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‌اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می‌ شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است می‌تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد. 

در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده می‌شود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش می‌آید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آن‌ها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».

آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

حجت‌الاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان  اظهار کرد: نشانه‌هایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سال‌های سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.

همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی می‌باشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق می‌افتد.

پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانه‌ها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانه‌ها و علامت‌ها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی می‌شوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان می‌شود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن می‌زنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانه‌ای است و به راحتی نمی‌شود هر پدیده‌ای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبی‌ها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم می‌خورد.

بر اساس دکترین انقلاب و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آن‌ها را به سمت قضیه مهدویت هدایت می‌کند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.

اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره می‌خورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا می‌کند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینه‌سازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.

متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمان‌سازی جهانی مهدویت مانده‌ایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملت‌ها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونه‌ای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصه‌هایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.

متأسفانه ما نتوانستیم پایه‌ای‌ترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمان‌سازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را می‌شنوند سؤال در ذهن آن‌ها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.

بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که می‌گوید دشمنان اسلام می‌خواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهان‌های خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.

این آیه شریفه نشان می‌دهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.

انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ظهور کرد که نظریه‌پردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمی‌تواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آن‌ها القا شده است.

انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دین‌گرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومت‌ها و بیداری‌هایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود می‌آیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمده‌اند و اگر نبود این تکیه‌گاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمی‌گرفت.

لذا مهم‌ترین وظیفه‌ای که می‌توان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایت‌ها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع می‌تواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود
  • صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود
  • شعار سال جاری با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • شعار امسال با انسجام جامعه کارگری محقق خواهد شد
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • رضا درویش واگذاری پرسپولیس کار غیرممکنی بود که بالاخره محقق شد