Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- امیری اصفهانی گفت: مدارای اجتماعی الزامی است که باید در مدیریت رفتار جامعه مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به این مؤلفه نتیجه‌ای جز برهم خوردن نظم عمومی و ضایع شدن حقوق اشخاص حاصل نخواهد شد. به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، مهدی امیری اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم قوه قضائیه در سی و دومین همایش مددکاری اجتماعی گفت: امروز جامعه بشری در مرحله گذار از یک دوره پایدار و با ثبات به یک دوره‌ای است که وضعیت و مشخصات آن هنوز کاملا مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: به صورت طبیعی این دوره گذار خطرات و تهدیدات جدی فراوانی را به همراه دارد، بحث رفتارهای مخاطره آمیز و امثال آن که ناشی از رویکردهای متفاوتی همچون رویکردهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و رفتارها منفعت طلبانه است زمینه‌های بروز ناهنجاری‌های زیادی را در این مرحله گذار ایجاد کرده است.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای آن امروز مرزهای جغرافیایی به مانند گذشته دیگر وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز دنیای بدون مرز ارتباطات و اطلاعات، بر رفتار بشریت حکومت می‌کند و تبادل ارتباطات و اطلاعات بدون محدودیت در دنیا در حال انجام است.
امیری اصفهانی اظهار کرد: این تبادل که یک مؤلفه برای پیشرفت است را نباید دست کم گرفته و آن را غیر قابل انکار دانست؛ اما تنوع در فرهنگ، آراء، عقاید به ویژه در حوزه‌های علمی یک ضرورت است تا امکان پیشرفت و توسعه فراهم شود.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: همه عواملی که ذکر شد زمینه بروز اختلاف و خطرسازی را بیش از گذشته فراهم می‌کند؛ یعنی علاوه بر حوزه فردی در حوزه عمومی هم نظم عمومی را مختل می‌نماید.
وی ادامه داد: همه اینها ما را به این سمت می‌برد که تعامل، تفاهم و همزیستی را مورد توجه قرار دهیم، چون این تعامل و تفاهم یک ضرورت عقلی است. همچنین تحمل موافق و مخالف یک ضرورت دیگر عقلی در این خصوص است.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: چیزی که برای پیشرفت و توسعه انکار ناپذیر است تحمل موافق و مخالف است. مدارای اجتماعی یک الزامی است که باید در مدیریت رفتار در جامعه مورد توجه قرار گیرد و بدون توجه به این مؤلفه نتیجه‌ای جز برهم خوردن نظم عمومی و ضایع شدن حقوق اشخاص حاصل نخواهد شد؛ چون هر تعرض نامناسبی موجب تضییع حق دیگری خواهد شد.
وی بیان داشت: قانون اساس تصریح می‌کند که هیچ کس حق ندارد اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر و تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
امیری اصفهانی اظهار کرد: مدارا در مبانی اسلام هم به شکل خاص و زیادی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند که هر کس از مدارا بهره مند نباشد از خیر بهره‌ای نمی‌برد. در عرصه اخلاقی و رفتاری هم تعهد برادرانه نسبت به سایرین و حتی غیر مسلمین مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در عرصه فرهنگی، آزادی نشریات و احزاب سیاسی مورد توجه قانونگذار بوده است. حتی در مناسبات بین المللی نسبت به موضوع مدارا توجهات خاصی وجود دارد و البته مدارا با رفتار سازشکارانه متفاوت است. مدارا اقدام و رفتار سازشکارانه رفتاری غیر قابل پذیرش است. نقش مدارا در دنیای امروزی نقشی آرامش بخش است که نتایج آن در صورت انجام قابل مشاهده است چون بدون مدارا همبستگی در جامعه شکل نمی‌گیرد.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: نقش انسان‌های صبور و بردبار در ایفای مدارا از مصادیق بارز این حوزه است.
امیری اصفهانی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که امروز شاخص تحمل و بردباری در جامعه بسیار افت کرده است و این موضوع خطری برای جامعه است که عاملی جدی در تشدید رفتارهای خشونت آمیز است.
وی افزود: ضرب و جرح ، نزاع دسته جمعی، قتل عمدی، اهانت ، تهدید، خشونت خانوادگی و سوانح رانندگی از موارد رفتارهایی است که در صدر فراوانی جرائم مورد رسیدگی در دستگاه قضایی هستند و ریشه همه این جرائم در عدم تحمل و بردباری نهفته است، لذا همه رفتارها فعلی و رفتارهای گفتاری اگر با خشونت همراه شود جامعه را با مشکل رو به رو می‌کند.
امیری اصفهانی تصریح کرد: ارتقاء و باز آفرینی ارزش‌های اخلاقی یک ضرورت جدی برای حل مشکلات ذکر شده است. بخشش ، صبوری ، تحمل ، گشاده رویی و مهربانی مؤلفه های گمشده جامعه امروز ما هستند که نیاز به بازآفرینی این ارزش‌ها بسیار ضروری است. نشاط جامعه یک مؤلفه دیگر است که در جامعه دچار نقص شده است و جامعه ما به آن احتیاج دارد.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم قوه قضائیه گفت: مدارا کردن نقش فراوانی در افزایش امنیت عمومی و اجتماعی جامعه دارد که باید به طور ویژه و تخصصی به این موضوعات پرداخته شود.
وی تصریح کرد: در خصوص افزایش صبر و بردباری دستگاه‌های مختلف نقش‌های خود را باید ایفا کرده و فرهنگ مدارا ترویج شود.
امیری اصفهانی ادامه داد: متأسفانه امروز فردی که پس از آزادی از زندان به جامعه بر می‌گردد کسی حاضر نیست او را مشغول به کار کند و این کار جامعه منشاء آسیب‌های دیگری می شود لذا جامعه باید نسبت به بازاجتماعی کردن این افراد نقش خود را ایفا کند.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم قوه قضائیه در پایان بیان کرد: معاونت اجتماعی قوه قضائیه در چند سال اخیر به موضوعات حاد اجتماعی ورود کرده و اقدامات ارزشمندی در این سالها داشته است و درسال 96 هم برای این حوزه‌ها برنامه‌های جدی تدارک دیده است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۵۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پیش از ظهر جمعه در نشست با رؤسای مناطق آزاد، کارآفرینان و صنعتگران هرمزگان با تاکید بر لزوم داشتن صراحت لهجه در طرح مسائل و مشکلات، اظهار داشت: همه ما مأموریت داریم تلاش کنیم شعار سال تحقق پیدا کند و این هدف نیز با حرف و لفظ تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: بدون نقش سپاری به مردم و بخش خصوصی نمی‌توانیم به جهش تولید دست پیدا کنیم از این رو تحقق شعار سال مستلزم رعایت الزامات و فراهم کردن پیش نیازهایی است که بخشی از آن متوجه فعالان اقتصادی و صنعتگران است و بخشی دیگر نیز متوجه حاکمیت می‌شود.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم تلاش برای اصلاح کسانی که در حوزه صنعت یا اقتصاد دچار لغزش و خطا می‌شوند، خطاب به حاضرین گفت: شما بهتر از قاضی و بازپرس قادر به تشخیص هستید که هم صنفی‌تان با هدف ضربه به کشور دچار خطا شده با لغزش او حاصل از طمع بوده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: وقتی کسی بر اثر طمع دچار لغزش می‌شود باید نخست از سوی همکارانش یاری شود تا بتواند خطای خود را جبران کند، در صورتی هم که تعمداً جرمی مرتکب شده درخواست داریم قوه قضائیه را در تعقیب جرم و مجرم یاری کنید تا مجازات متناسبی برای خاطی و مجرم در نظر گرفته شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضائیه خود را ملزم می‌داند که اصل تناسب در مجازات را در مواجهه با همه رعایت کند، بیان‌کرد: فرض کنید یک فعال اقتصادی مالیات پرداخت نکرده و یا از او شکایتی در حوزه مالی ثبت شده است، در این مواضع باید تناسب در برخورد رعایت شود چرا که اقدام به ممنوع‌الخروجیِ وی ممکن است اعتبار فرد را از بین ببرد و خسارات جبران ناپذیری به وی وارد شود.

وی با انتقاد از بازداشت فعالان اقتصادی به صرف قرار گرفتن در مظان اتهام و تاکید بر لزوم همراهی با تولیدگران گفت: در قوه قضائیه دنبال اصلاح کلیه رویه‌های معیوبی هستیم که بعضاً از گذشته مانده است و موجب می‌شود چرخه تولید متوقف شود چنانچه پیش‌تر قوانینی داشتیم که با اندازه معینی اتهام مالی حکم به دستگیری می‌شد و ما این قوانین را اصلاح کردیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم تغییر نگرش حاکمیت به فعالان بخش اقتصادی و خصوصی، گفت: تلاش همه ارکان حاکمیت باید معطوف به مانع‌زدایی از پیش روی تولیدگران باشد و در این راستا باید جلوی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه را که امکان پیش‌بینی نسبت به آینده تولید را می‌گیرد؛ گرفته شود.

محسنی اژه‌ای قراردادهای ضعیف را یکی از موانع امنیت سرمایه‌گذاری در کشور دانست و اظهار داشت: همه قراردادها به ویژه قراردادهای دولتی بایستی در نهایت اطمینان‌بخشی منعقد شوند و به حدی دارای استحکام باشند که تغییر دولت‌ها در آن‌ها خدشه وارد نکند.

کد خبر 6095603

دیگر خبرها

  • مورایس: حساسیت ایرانی‌ها به مسائل اخلاقی قابل تحسین است
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس