به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اعدام در ملأعام همیشه یکی از مباحث قابل توجه و گاهی مایه اختلاف بین فعالان اجتماعی و صاحب نظران دستگاه قضایی بوده است، به بهانه اعدام عباس صحرایی به جرم قتل 6 شهروند اراکی که روز پنجشنبه 24 فروردینماه در یکی از مناطق حاشیه نشین اراک انجام شد، گفتوگویی با فعالان اجتماعی؛ حمید سپهریراد، مدیرعامل خانه سازمانهای مردم نهاد استان مرکزی، بهناز مهردوست، روانشناس و مدرس دانشگاه، حسین اکبری، فعال اجتماعی و عضو داوطلب مؤسسه مردم نهاد سرای یاری کودکان(سیکا) و حجتالاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک درباره تبعات اعدام در ملأعام انجام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین اکبری، فعال اجتماعی و عضو داوطلب مؤسسه
مردم نهاد سیکا با بیان اینکه در بسیاری از کشورها از انتشار فیلم و تصاویر خشونتآمیز در شبکههای مجازی که امروز بخشی از زندگی شده، ممانعت میشود چه رسد به اعدام در ملأعام. به دلیل اینکه اعدام در ملأعام سالهاست اجرا میشود امری عادی تلقی شده و فرد خلافکار نیز نسبت به اعدام در ملأعام هراس چندانی ندارد و این امر بازدارندگی خود را از
دست داده است؛ لذا اینکار
نه تنها باعث عبرت نمیشود بلکه تبعات ناگواری برای جامعه دارد.اکبری افزود: میادین شهر محل عبور سنین مختلف مردم است از کودک گرفته تا فرد سالخورده و هیچکدامشان نه خانواده مقتول هستند و نه خانواده فرد خلافکار که بخواهند شاهد اجرای اعدام باشند، این کار تاثیرات
غیر قابل جبرانی
بر روی تماشاچیان میگذارد و بیشترین قشر آسیبپذیر نیز کودکان هستند.این فعال اجتماعی گفت: بسیاری از بزرگسالان، کودکان را برای تماشای صحنه اعدام همراه خود میبرند حتی تعقیب و دادرسی کودکان بزهکار به دلیل شرایط روحی با بزرگسالان فرق دارد چه برسد به تأثیرپذیری کودک از مشاهده صحنه مرگ آنهم از نزدیک. کودکان شاهد اعدام، برداشتهای متفاوتی از این اتفاق دارند و متأسفانه طوری شده که برخی از کودکان به تقلید از صحنه اعدام عروسکهای بازی یا حتی خودشان را به دار آویزان میکنند.اکبری اظهار دارد: حقیقت این است که کودکان درک درستی از
اجرای قانون مجازات ندارند و مشاهده این صحنهها آنها را به سمت رفتارهای خشونتآمیز سوق میدهد وحشتی که در لحظه اعدام حکمفرماست باعث کابوسهای شبانه میشود برخی از والدین فکر میکنند چون کودک بدون گریه و ترس صحنه اعدام را مشاهده میکند تأثیری بر روحیات او ندارد اما حقیقت این است که کودک عملاً در درازمدت درگیر آسیبهای روحی میشود.وی بیان کرد:
حضور مردم در صحنه اعدام در وهله اول ناشی از ناآگاهی است اگر فرد اطلاع داشته باشد که مشاهده اینگونه صحنهها چه پیامدهای ناگور روحی دارد مطمئنا تماشاچی نخواهد شد، اعدامها از میادین شهر باید به مکانهایی چون زندان منتقل شود اگر این کار جنبه عبرت آموزی داشت باید
شاهد کاهش جرایم میبودیم که آمار خلاف آن را نشان میدهد.اکبری ادامه داد: دلیل دیگری که افراد برای تماشای صحنه اعدام حاضر میشوند تخلیه روانی است، مشاهده اینگونه صحنهها برای فرد
یک نوع هیجان و تخلیه روانی به همراه دارد و فرد را دچار آرامش کاذب میکند.به گزارش ایکنا؛ مهردوست، روانشناس و مدرس دانشگاه ضمن اعلام مخالفت خود نسبت به اعدام در ملأعام میگوید: تحقیقات نشان میدهد این کار
نه تنها بازدارنده از جرم و مایه عبرت نیست بلکه در نهایت گرایش به پرخاشگری را افزایش میدهد، مشاهده اعدام باعث تقویت روحیه قصاوت و انتقام جویی میشود؛ لذا آنچه مسئولین از اعدام در ملأعام که همان کاهش ارتکاب جرم است دنبال می کنند حاصل نمیشود هر چند افرادی که چنین احکامی صادر میکنند مسلط بر امر قضاوت هستند و مقام حقوقی دارند اما مـتأسفانه دید روانشناسانه نسبت به این مساله وجود ندارد.مهردوست تصریح کرد: اعدام در ملأعام ممکن است همان لحظه برای تماشاچی ایجاد ترس از بزه کند اما فرد با دیدن چنین صحنههایی ترغیب میشود که اگر
مرتکب جرم شد با پنهان کاری، بزهکاری خود را پیش ببرد در عصری زندگی میکنیم که تحقیق و پژوهش محور مدیریت و تصمیمات جوامع توسعه یافته قرار دارد شاید در ادوار گذشته که جوامع پیچیدگی و وسعت امروز را نداشتند
اینگونه اقدامات جواب میداد اما امروز مشکلاتی مثل فقر، بیکاری و ... که احساس بدبختی را در جامعه القاء میکند مردن حتی در ملأعام را برای فرد بزهکار توجیه میکند فردی که
همه چیز زندگیاش را از
دست داده از مرگ ترس ندارد.مهردوست عنوان کرد: در واقع افرادی که در صحنههای اعدام
حضور پیدا میکند شاید میخواهند زخمهای خودشان را در صحنه اعدام به تصویر بکشند و آنچه مسئولین با اجرای این حکم به دنبال آن هستند دست نیافتنی است و این کار هیچ تأثیری در کاهش جرم و عبرت ندارد شاید بتوان گفت افرادی که باید عبرت بگیرند در جمع تماشاچییان حضور ندارند.وی ادامه داد: به نظر بنده مسئولین باید به عواقب ناگوار این کار واقف باشند و از تجربیات بینالمللی و
کشورهای توسعه یافته که در کاهش
وقوع جرم موفق عمل کردهاند استفاده کنند.
برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی کمپینها میتوانند نقش اساسی داشته باشند.این مدرس دانشگاه افزود: در کنار کمپینها باید مشاورین حوزه روانشناسی و جامعهشناسی دنبال راهکار باشند باید در تصمیمات قضایی از نظر روانشناسان استفاده شود صرفاً نگاه قضایی و حقوقی به این مساله نمیتواند جوابگوی مشکلات باشد.به گزارش ایکنا؛ سپهریراد، مدیرعامل خانه سازمانهای
مردم نهاد استان مرکزی گفت: متأسفانه آنچه در دید برخی از مسئولین و دستگاه قضاء به نادرستی جا افتاده، این است که اعدام در ملأعام یک حرکت بازدارنده از
وقوع جرم است ولی آنچه در عمل
شاهد هستیم این حرکت
نه تنها بازدارنده نیست بلکه باعث کاهش هراس از اعدام و عادی سازی این امر میشود.وی ادامه داد: آنچه
نه تنها در بحث کاهش جرم بلکه در کاهش تمام آسیبها باید مدنظر قرار گیرد، اقدامات پیشگیرانه است، هر کشوری که توانسته در حوزه پیشگیری موفق عمل کند در کاهش جرم نیز موفق بوده، متأسفانه اعدام در ملأعام نتوانسته باعث عبرت مجرمان شود زیرا اکثر افرادی که دچار جرمهای درجه یک و سنگین میشوند چیزی برای از
دست دادن ندارند. اگر به جای این اقدامات به حوزه پیشگیری توجه بیشتری کنیم میتوانیم در وهله اول افرادی که هنوز مرتکب جرم سنگین نشدهاند را به زندگی عادی برگردانیم.سپهریراد افزود: حضور در اینگونه مراسمها نمیتواند افتخارآمیز باشد اکثر افرادی که صحنههای اعدام حاضر میشوند یا دنبال ماجراجویی هستند یا از سطح اطلاعات پایینی برخوردارند به جای اینکه از اعدام در ملأعام دنبال عبرتآموزی باشیم بهتر است آسیبشناسی شود که چگونه
یک جوان زندانی آنهم با جرم سبک بعد از زندان به قاتل تبدیل میشود؟مدیرعامل خانه سازمانهای
مردم نهاد استان مرکزی افزود: در قوانین باید برای اعدام در ملأعام فکر اساسی شود سابقاً اعدامهای زیادی برای جرم
مواد مخدر یا قصاص، در ملأعام انجام میشد اما در
حال حاضر مواردی از اعدامها به زندان منتقل شده است اعدامهای قتل و جرمهای درجه یک نیز میتواند به زندان منتقل شود. باید آگاهی مردم را بالا برد اعدام در ملأعام
نه تنها بازدارنده نیست بلکه تاثیرات منفی دارد ضمن اینکه
نمایندگان مجلس باید در بررسی مجدد قوانین اعدام در ملأعام دغدغه داشته باشند.به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام سید احمد میرمهدی، مدیر
حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، با اشاره به قتل 6 شهروند اراکی و اعدام قاتل در ملأ عام گفت: قصاص از حقوق ولی دم است و قرآن صراحتاً در آیه 179 سوره مبارکه بقره این حق را بیان فرموده هر چند بعد از این آیه به بخشش نیز تأکید دارد.وی با اشاره به اعدام در ملأعام ادامه داد: این آیه میفرماید؛«وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى خردمندان شما را در قصاص زندگانى است باشد كه به تقوا گراييد»؛ این آیه درباره اینکه اعدام در ملأ عام باشد یا غیر آن، هیچ اشارهای نکرده است.حجتالاسلاممیرمهدی افزود: هیچ منعی از سوی قرآن در مورد علنی یا
غیر علنی بودن قصاص وجود ندارد، البته باید در اجرای چنین احکامی متوجه اثرات اجتماعی آن باشیم از
طرف دیگر این مسائل تابع بازخوردهای جامعه است گاهی اوقات این مصالح جامعه است که اقتضاء میکند اجرای حکم مجازات، علنی باشد یا خیر. مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تصریح کرد: قرآن در
برخی موارد مجازات را علنی
اعلام کرده چنانچه صراحتاً در آیه 2 سوره مبارکه نور فرموده است؛«...وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ؛ و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند».این آیه درباره مجازات فرد زناکار نازل شده چنانچه در ابتدای آیه میفرماید: «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ... زن و مرد زناكار را هر يك، صد تازيانه بزنيد، و هرگز در دين خدا رافت(و محبت كاذب) شما را نگيرد اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد...»وی تأکید کرد: انجام مجازات در ملأعام معمولا جنبه پیشگیری و عبرت دارد از طرفی از قرآن منعی برای قصاص در ملأعام نداریم در روایات هم جواز این کار بنا به مصالح جامعه و
تا جایی که لازم باشد وجود دارد؛ لذا از
نظر اسلام اشکالی در اعدام در ملأعام نمیبینیم مگر اینکه واقعاً وضعیت اجتماع به گونهای باشد؛ مثلاً جامعه به رشد و اعتلای کافی رسیده باشد، که مجازات علنی و اعدام در ملأعام اثر لازم را نداشته باشد.مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در پایان تأکید کرد: اگر حقیقتأ به این نتیجه برسیم که این شیوه مجازات در کاهش جرم و عبرت آموزی یا مصالحی که
برای آن در
نظر گرفته شده اثرگذار نیست انجام نشود بهتر است اما امروز که با افزایش جرایم در جامعه
مواجه هستیم قطعاً تاثیرگذار است و به نوعی عاملی برای پیشگیری به شمار می آید؛ لذا به اعتقاد بنده به لحاظ مصالح اجتماعی
نه تنها منعی ندارد که گاهی رجحان هم دارد.به گزارش ایکنا؛ همانطور که فعالان اجتماعی تأکید کردند دغدغه جلوگیری از اعدام در ملأعام، به کاهش اثرات مخرب روحی و تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه زیربنایی معطوف شده است از طرفی از آنجایی که دیدگاه قرآن درباره قصاص در انظار عمومی و شکل غیرعلنی، علی السویه است و سیره اهلبیت(ع) نیز در این باره چنانچه حجتالاسلام میرمهدی عنوان کرد مصالح جامعه را در نظر گرفته، نیاز است درباره مصالح امروز و اینکه آیا واقعاً اعدام در ملأعام میتواند جنبه پیشیگیری داشته باشد یا خبر تحقیقات مفصل انجام شود.ضمن اینکه میتوان محدودیتهایی را
برای حضور در صحنه اعدام وضع کرد چنانچه آیه دوم سوره نور نیز بر حضور تعدادی از مؤمنان تأکید کرده و اصطلاح
اماکن عمومی جای بحث دارد همچنین جنبه رحمانی دین و ترس و وحشتی که در میان عموم ایجاد میشود به ویژه در کودکان و اینکه پوشش خبری این وقایع خود به مثابه آگاهی یافتن عموم از مجازات است همگی از مواردی است که باید به تفصیل و البته با نگاه به قرآن، سیره اهل بیت(ع) و مصالح جامعه مورد دقت قرار گیرد.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد گفتگویی با جواد امام فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داده که در آن به عفو بابک زنجانی واکنش نشان داده است.
جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران درباره حکم عفو یکی از محکومان مالی و نجات وی از اعدام گفت: به نظر نمیرسد که هیچ انسان نوعدوستی از اعدام نشدن افراد یا عفو شدنشان ناخشنود باشد، اما درباره این پرونده سوالات و ابهاماتی نزد عموم جامعه وجود دارد که بهتر بود، مسوولان قبل از صدور حکم عفو، پاسخهای قانعکنندهای به آنها میدادند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه یادآور شد: یکی از ابهامات اصلی این است که چه کسی یا بهتر است بگوییم چه کسانی چنین بستری را ایجاد و به این فرد در جرایم ارتکابیاش یاری رساندند، یا به تعبیر بهتر شرکای پشتپرده او که امکانات زیادی هم در اختیار داشتند، چه کسانی بودند؟ چرا هیچگاه درباره این پرونده اختلاس که در زمان خود رقمی قابل توجه بود، شفافسازی نشد؟ کاش آقایان تحقیق کنند و ببینند که معطلسازی دو قوه برای سالها و پخش اطلاعاتی ناقص از پرونده آقای «ز» در رسانهها چه آثاری در افکار جامعه گذاشته است؟
او ادامه داد: امروز یک سوال دیگر این است که آیا مبلغ کلان ارزی که این فرد در حاشیهای کاملا امن و با حمایت اشخاص و جریانی خاص برداشته و آن را سالها در اختیار داشته، قرار است به صورت ملک و املاک به بیتالمال بازگردد؟ آیا مولفههایی مثل نوسانات ارزی، تورم، عدمالنفع و... را به این پرونده راه دادهاند یا خیر؟ خوب است شفاف توضیح داده شود روند بازگشت پول ملت پس از این همه فراز و نشیب چگونه خواهد بود؟
امام یادآور شد: ما در گذشته پروندههای زیادی در خصوص جرایم مالی داشتهایم که متهم ردیف اول آن را بدون هیچ مماشاتی اعدام کردهاند. به عنوان نمونه، میتوان به پروندههایی نظیر سلطان سکه و قیر اشاره کرد. لذا ممکن است این شائبه ایجاد شود که یا اعدام آنها عجولانه و نادرست بوده، یا پشتوانه آقای «ز» آنقدر قوی بوده که او را از اعدام رهانیده است؛ مگر افراد نباید برابر قانون یکسان باشند؟ در هر صورت یکی از اصلیترین مسائل در امر کشورداری، صداقت و شفافیت در قبال مردم است. نمیتوان با اظهارنظرهایی ناقص و آشفته، به افکار پرسشگر پاسخ داد. بهویژه در جامعهای که میلیونها تحصیلکرده دانشگاهی و اشخاص فرهیخته دارد .به باورم هیچ چیز به اندازه صداقت با مردم و محرم دانستن آنها در خصوص پروندههای اینچنینی، نمیتواند جامعه را از عادلانه بودن احکام مطمئن سازد.
دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: بدون تردید بخش مهمی از جامعه امروز درباره بخشی از پروندههای قضایی، پرسشهای قابل تأملی دارند، اما متأسفانه پاسخهای قانعکنندهای به آنها داده نمیشود.
امام خاطرنشان کرد: آنچه در پایان میتوان طلب کرد، درخواست از مسوولان قوه قضاییه جهت شفافسازی هرچه بیشتر درباره پروندههای اینچنینی است؛ اینکه دقیقا چه ابعاد و ارقامی داشته و چه کسانی به بهانه دور زدن تحریم و صدور چنین مجوزهایی بسترساز این جرایم شدند و با او در ارتکاب این جرم بزرگ همکاری و مشارکت داشتهاند؟ به نظر میرسد که حکمرانی خوب که واجد شاخصهایی نظیر حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی است، ایجاب میکند که مقامات و کارگزاران تصمیمساز، نسبت به این شاخصها توجه خاص داشته باشند.
او گفت: باید اضافه کرد که در اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی نیز پر واضح است که تغییر وضع موجود به وضع مطلوب دنبال شده است. اندیشه و عمل بنیانگذار انقلاب در راستای شفافیت و پاسخگو کردن مقامات و کارگزاران حکومت بود و این مسیر به کارآمدی نظام و رضایتمندی عمومی رهنمون میشد و مشروعیت نظام را بهدنبال داشت. مرجعیت رسانهای در داخل کشور به شدت متزلزل شده و رسانهها و روزنامهنگاران حرفهای داخلی از نگرانی مواجه شدن با اتهامهایی چون «تشویش اذهان عمومی» یا «نشر اکاذیب» و «اقدام علیه امنیت ملی» نمیتوانند به رسالت حرفهای خود به طور کامل و مطلوب عمل کنند.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903384