Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي با تاکيد بر اينکه واکسن فلج اطفال پيشاني و نماد موسسه رازي است، گفت: ريشه کني بيماري فلج اطفال در ايران حاصل تلاش محققان ماست
به گزارش خبرگزاري آريا،دکتر علي اسحاقي با اشاره به اينکه واکسن فلج اطفال موسسه رازي در چهار دهه گذشته ايمن ترين واکسن دنيا به شمار مي رود، اظهار
داشت : با توجه به اينکه ايران در رديف 10 کشور توليد کننده واکسن فلج اطفال در دنيا قرار دارد، به عنوان تنها کشوري است که از سلول ديپلوييد ريه انسان به عنوان بستر سلولي توليد اين واکسن استفاده مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: واکسن فلج اطفال پيشاني و نماد موسسه رازي و پيچيده ترين واکسني است که در اين موسسه توليد مي شود، برغم اينکه ايران در منطقه اي خطرناک با شيوع بالاي اين ويروس قرار دارد، اما با توجه به سطح ايمني بسيار بالاي اين واکسن، در 16 سال اخير حتي يک مورد هم از ابتلا به اين بيماري در کشورمان گزارش نشده است.
معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه رازي با اشاره به اينکه چندي پيش ايران با توليد واکسن هاي فلج اطفال توليدشده در موسسه رازي موفق به دريافت گواهينامه ريشه کني فلج اطفال از سوي سازمان جهاني بهداشت شديم ، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پوشش واکسيناسيون فلج اطفال در کشور به صد در صد رسيده است.
وي با تاکيد بر اينکه به جرات مي توان گفت ايران ايمن ترين واکسن فلج اطفال دنيا را مي سازد، افزود : در ساير کشورها واکسن فلج اطفال بر روي سلول پرايمري همه ميمون تهيه مي شود و همين موضوع احتمال آلودگي واکسن را افزايش مي دهد اما محل کشت واکسن فلج اطفال در موسسه رازي، سلول ديپلوييد ريه انسان است که ايمني بسيار بيشتري نسبت به سلول کليه حيوان دارد.
اسحاقي بيان کرد: اين شيوه توليد اگرچه گران بوده و هزينه بيشتري دارد اما سلامت مردم موضوعي بسيار با اهميت تر است که به سادگي نمي توان از کنار آن گذشت، به همين دليل است که ايمني واکسن فلج اطفال اين موسسه به مراتب بيشتر از نمونه هاي خارجي آن است.
وي با اشاره به اينکه توليد اين واکسن از زمان ايجاد بذر اوليه تا رسيدن به مرحله توليد نهايي حداقل چهار سال به طول مي انجامد، افزود : فلج اطفال نوعي بيماري حاد ويروسي است که دستگاه گوارش و در بعضي مواقع دستگاه عصبي مرکزي را درگير
مي کند و مي تواند موجب فلج کامل و يا فلج قسمتي از بدن شود.
معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه رازي ادامه داد: با توجه به اينکه بر اساس مصوبه سازمان بهداشت جهاني از سال 2018 واکسن کشته تزريقي فلج اطفال در کل دنيا، جايگزين واکسن زنده خوراکي خواهد شد، توليد کافي اين واکسن از اهميت بالايي برخوردار است.
وي با تاکيد بر اينکه ايران با کمال افتخار با توليدات موسسه رازي در زمره 10 کشوري قرار گرفته است که اين واکسن را توليد مي کند، گفت: در حال حاضر ويروس اين واکسن به صورت زنده بوده و به شکل خوراکي مصرف مي شود.
دکتر اسحاقي با بيان اينکه در واکسن تزريقي فلج اطفال، ويروس کشته به کار مي رود که ريسک ابتلا به بيماري را به شدت کاهش مي دهد، اضافه کرد : دانش فني توليد واکسن فلج اطفال تزريقي در موسسه رازي وجود دارد و اين در حالي است که تنها در 5 کشور جهان شاهد اين مهم هستيم.
وي يادآور شد: در همين جهت با اختصاص 1000 ميليارد ريال که توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده، سايت توليد واکسن فلج اطفال تزريقي کشور در موسسه احداث مي شود و به توليد انبوه اين واکسن دست خواهيم يافت.
توليد 6 ميليون و 520 هزار دز واکسن قانقاريا عفوني کبد گوسفند
معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي گفت: توليد 6 ميليون و 520 هزار دز واکسن قانقاريا عفوني کبد گوسفند در موسسه رازي از خروج حدود 4 ميليون دلار ارز از کشور در 6 ماهه نخست سال گذشته جلوگيري کرد.
بنابر گزارش روابط عمومي موسسه رازي، دکتر علي اسحاقي با اشاره به توليد واکسن قانقاريا عفوني در اين موسسه، اظهار کرد: در 6 ماهه نخست سال گذشته 6 ميليون و 520 هزار دز از اين واکسن به توليد رسيد که اين رقم در مدت زمان مشابه سال 94 حدود 4 ميليون و 500 هزار دز بود.
با اين ميزان توليد در نيمه اول سال گذشته، از خروج 3 ميليون و 906 ميليون دلار ارز از کشور جلوگيري به عمل آمده است.
معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه رازي به معرفي اين بيماري پرداخت و گفت: عامل بيماري قانقارياي عفوني کبد گوسفند، باکتري کلستريديوم نواي است که جراحات و علائم آن در کبد نشان داده مي شود.
وي با اشاره به اينکه کرم هاي کبدي در بيماري و تجديد قانقاريا نقش دارند، خاطرنشان کرد: هاگ هاي کلستريديوم نواي از طريق گوارش وارد بدن شده و به صورت غيرفعال به کبد منتقل مي شوند.
دکتر اسحاقي ادامه داد: به نظر مي رسد جراحات بافت کبد در اثر مهاجرت کرم هاي نابالغ کبد، رشد و ترشح توکسين، سبب افزايش اين باکتري مي شود.
وي با بيان اينکه بيماري قانقارياي عفوني کبد گوسفند در مناطقي که رطوبت کافي براي رشد و زندگي حلزون ها وجود دارد، اتفاق مي افتد، افزود: بيشتر مرگ و مير حاصل از اين بيماري در فصل بهار و پاييز رخ مي دهد که به صورت مرگ ناگهاني مشاهده مي شود.
معاون تحقيق و توليد فرآورده هاي بيولوژيک موسسه رازي با اشاره به اينکه دامي که دچار بيماري قانقاريا شده معمولا پژمرده بوده و در انتهاي گله راه مي رود، بيان کرد: اين گوسفندان روي زمين خوابيده و بدون دست و پا زدن تلف مي شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر محمدتقی آشوبی گفت: با تلاش‎ها و پیگیری‎های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک دستگاه MRI به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار مرکز آموزشی درمانی رازی رشت قرار گرفت که در این مرکز درمانی نصب و امتحان شد و به زودی برای خدمات رسانی به بیماران به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرکز آموزشی درمانی رازی رشت دومین مرکز درمانی پرتردد شهر رشت به ‎لحاظ تعداد بیماران مراجعه کننده و کادر آموزشی و درمانی است، افزود: سالانه دست کم بین ۵۰۰ تا هزار بیمار برای انجام MRI از این مرکز درمانی به دیگر مراکز آموزشی درمانی رشت و یا بخش خصوصی مراجعه و دوباره برای ادامه درمان به این مرکز بازمی گردند که این امر موجب زحمت بیمار و خانواده اش و همچنین صرف هزینه و وقت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات تشخیصی و درمانی از اهداف مدیران و مسئولان این دانشگاه است، گفت: بیمارستان رازی رشت یک مرکز آموزشی درمانی برای بیماری‌های ارولوژی، ریه، کبد، گوارش، کلیه، بیماری‌های عفونی، پیوند کلیه، پوست، جراحی عروق، روماتولوژی، هماتولوژی، غدد، توراکس تالاسمی، اورژانس، هموفیلی و دیگر بیماری‌ها است که به رغم ارائه خدمات سلامت محور به مردم، از برخی تجهیزات نظیر MRI محروم بود.

مرکز آموزشی درمانی رازی رشت ۷۴ سال پیش تأسیس شد.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • ۳۰ کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان