Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اصغر آقامحمدی، رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در نشست خبری سمینار نقص ایمنی که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، گفت: سمینار نقص ایمنی در طی دو روز اول و دوم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز طبی کودکان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سمینار به مناسبت هفته جهانی نقص ایمنی برگزار می گردد. هر ساله مهمانانی از خارج از کشور در این سمینار شرکت می کنند که امسال نیز از فرانسه، ایتالیا و آلمان حضور دارند.

وی افزود: مخاطبین این کنفرانس پزشکان کودکان، پزشکان عمومی، متخصصین عفونی و متخصصین ایمنولوژی و آلرژی بالینی می باشند.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری این سمینار پرداخت و گفت: یکی از اهداف ما ایجاد یک شبکه تخصصی درمانی بیماری نقص ایمنی است که به مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی تهران و در ارتباط با مراکز محیطی یعنی استان ها و شهرستان ها باشد. این شبکه باعث می شود سطح آگاهی در همه شهرهای کشور بالا برود و توانمندی در تشخیص نیز افزایش یابد.

وی افزود: در کنار برگزاری سمینار مدرسه بهاره نیز برگزار می شود که در این مدرسه بیش از 50 نفر از ارمنستان، هلند، عراق و سوریه شرکت می کنند. اگر برگزاری سمینار و مدرسه بهاره استمرار یابد می تواند باعث افزایش آگاهی اقشار جامعه شود.

آقامحمدی در ادامه بیان داشت: برگزاری کنفرانس، دوره بازآموزی و تهیه کتابچه نیز می تواند آگاهی را نسبت به تشخیص و درمان بیماری نقص ایمنی افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه توانمندی مراکز از اهداف برگزاری این سمینار است، گفت: ارجاع کارآمد بیمار از مراکز محیطی به مرکز طبی کودکان اهمیت زیادی دارد. برخی اوقات بیماران از شهرستان ها به تهران مسافرت کرده تا مورد درمان قرار گیرند، در حالی که نیازی نیست و عمل جراحی در شهرستان نیز به راحتی انجام می شود. این امر مستلزم آن است که یک سیستم ارجاع کارآمد تعریف شود.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی تصریح کرد: بر همین اساس با موافقت وزارت بهداشت در خصوص ایجاد شبکه تشخیصی درمانی عزمی راسخ داریم و امیدواریم بتوانیم در آینده یک شبکه مفید بین متخصصان ایمنولوژی و آلرژی به وجود بیاوریم. این مرکز هم اکنون در حال فعالیت است و ارتباطات بین تهران و مراکز محیطی وجود دارد.

وی به سامانه ثبت بیماران نقص ایمنی اشاره کرد و افزود: این سامانه از سال 77 شروع به کار کرده و تا کنون 2200 نفر بیمار مبتلا به نقص ایمنی در این سامانه ثبت شده اند؛ که علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی، اطلاعات ژنومیک از قبیل جمع آوری DNA نیز در این سامانه به ثبت رسیده است.

آقامحمدی در خصوص آمار ابتلا به بیماری های نقص ایمنی گفت: آمار در کشورهای اروپایی و آمریکایی یک پنج هزارم بوده، یعنی از هر 5000 تولد تنها یک نفر مبتلا به بیماری های نقص ایمنی می شود. این آمار برای کشورهایی است که ازدواج خویشاوندی در آنها کمتر از یک درصد است. حال آنکه در کشور ما ازدواج های خویشاوندی نزدیک به 40 درصد است و به تبع آن بیماری های نقص ایمنی که انتقال آن از طریق ژنتیک است نیز، در آن بیشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: 67 درصد افرادی که ازدواج فامیلی داشتند، درگیر این بیماری شده و تنها 33 درصد برای افراد غیر خویشاوند بوده است؛ لذا به همه توصیه می شود به مشاوره پزشکی قبل از ازدواج مراجعه و پس از طرح شجره نامه و مشاهده میزان احتمال ابتلا به این بیماری، از آزمایش های لازم بهره مند شوند.

رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی در ادامه به برگزاری برنامه ای برای کودکان و والدین مبتلا به بیماری نقص ایمنی اشاره کرد و گفت: بعد از ظهر روز اول اردیبهشت در کانون پرورش فکری کودکان واقع در خیابان حجاب برنامه ای برای بیماران و خانواده های آنها در نظر گرفته شده و به صورت رایگان این برنامه برگزار می شود که علاوه بر برنامه های فرهنگی و تفریحی به افزایش آگاهی این خانواده ها نیز کمک می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین دوشنبه، چهارم اردیبهشت نیز مراسم پیاده روی از مرکز طبی کودکان تا پارک لاله توسط پرسنل بیمارستان انجام می شود که این کار هر ساله در هفته سلامت انجام می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

تیمی از محققان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور میکروقطره‌هایی ایجاد کرده‌اند؛ این میکروقطره‌ها زمانی که تحت تابش نور لیزر قرار می‌گیرند، امکان شناسایی نشانگرهای زیستی پروتئین و ویروسی در آنها فراهم می‌شود. این روش را می‌توان برای تشخیص انواع بیماری‌های خاص به کار برد.

به گزارش ایسنا، این میکروقطرات، تقریباً یک سوم قطر یک رشته موی انسان بوده و می‌توانند به طور بالقوه در جریان خون حرکت کنند تا به تمام قسمت‌های بدن انسان برسند و ذراتی به نام اگزوزم را که توسط سلول‌ها ترشح می‌شوند، شناسایی کنند. اگزوزوم‌ها به عنوان نشانگرهای زیستی در شناسایی بیماری‌ها عمل می‌کنند.

چن یو چنگ، از دانشکده مهندسی برق و الکترونیک این دانشگاه که این تیم تحقیقاتی را به همراه دکتر فانگ گوئوچنگ رهبری می‌کرد، گفت: این میکروقطرات همچنین می‌توانند جایگزین دقیق‌تری برای درمان فوتودینامیک ارائه دهند که از داروی فعال شده با نور استفاده می‌کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

این تیم تحقیقاتی از یک کریستال مایع برای ایجاد ریز قطرات استفاده کرد، سطح این قطرات با آنتی‌بادی‌های مختلف پوشانده شد. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند با پروتئین‌های مختلف که توسط ویروس‌ها تولید می‌شود، واکنش نشان دهند و آنها را به نشانگرهای بیماری تبدیل کنند.

این میکروقطره‌ها به عنوان نقطه کانونی برای نور لیزر عمل می‌کنند. هنگامی که لیزر وارد قطره می‌شود، انرژی و نور آن تقویت می‌شود؛ زیرا لیزر قبل از خروج از قطره به طور مکرر در داخل قطره پراش پیدا می‌کند. این پراش‌ها سیگنال قوی‌تر ایجاد می‌کند که از قطره ساطع می‌شود و منجر به شناسایی دقیق‌تر بیماری می‌شود.

هنگامی که یک میکروقطره با پروتئینی برخورد می‌کند که با یکی از آنتی‌بادی‌های متصل به آن واکنش نشان داده شده، طول موج نور منعکس شده از میکروقطره تغییر می‌کند که نشان دهنده وجود بیماری یا عفونت است.

محققان با اندازه‌گیری تغییر طول موج در حین خروج از  میکروقطره، از این فناوری در آزمایش‌ها برای تشخیص موفقیت‌آمیز اختلالات عصبی، بیماری‌های ژنتیکی و سلول‌های سرطانی استفاده کرده‌اند.

پروفسور چن گفت: استفاده از لیزر به ما امکان می‌دهد تغییرات بیولوژیکی ظریف را تقویت کنیم، زیرا آنها حتی در محیط‌های عمیق بافت عملکرد خوبی دارند. لیزرها انسجام و شدت قوی و نسبت سیگنال به نویز بالا دارند که همگی منجر به تشخیص دقیق‌تر می‌شوند. محققان معتقدند این میکروقطره‌ها کاربردهای بالقوه‌ای در غربالگری دارو دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید